handdator

Visa fullständig version : jobb.


Jesper
2006-11-23, 15:53
hur får man ett jobb? jag har sökt en miljon(cirka) olika jobb men hittils inte fått napp på något.
Har ingen utbildning gick ut samhällekonomisk linje med 14 ig. JAG VET!
Behöver tips och råd, vad finns det för jobb för mig att söka? ska jag börja plugga? praktik är ju bara glömma nu i blå tider.

Har inte speciellt mycket arbetserfarenhet heller..sommarjobbat två somrar i livsmedelsbutiker, jobbat extra som diskare/frukostvärd på några hotell... annars nada i princip.

Hades
2006-11-23, 15:54
Sök jobb i andra delar av landet eller utomlands om du kan tänka dig att flytta.

Jesper
2006-11-23, 15:57
Att flytta är inget alternativ då jag har flickvän, vänner och familj här i liköping och trivs i övrigt.

Arnesson
2006-11-23, 15:59
hur får man ett jobb? jag har sökt en miljon(cirka) olika jobb men hittils inte fått napp på något.
Har ingen utbildning gick ut samhällekonomisk linje med 14 ig. JAG VET!
Behöver tips och råd, vad finns det för jobb för mig att söka? ska jag börja plugga? praktik är ju bara glömma nu i blå tider.

Har inte speciellt mycket arbetserfarenhet heller..sommarjobbat två somrar i livsmedelsbutiker, jobbat extra som diskare/frukostvärd på några hotell... annars nada i princip.

Först och främst, häng på alla dina kontakter. Föräldrar, polare, polares lillasysters polares pappa osv osv.

Annars:
1. Skriv ett CV/Personligt brev.
2. Gå till ställen där det kan tänkas finnas jobb för dig.
3. Presentera dig och lämna ansökan.

Ha sjysta kläder på dig, första intrycker gör mycket.

Lycka till.

Jesper
2006-11-23, 16:01
Först och främst, häng på alla dina kontakter. Föräldrar, polare, polares lillasysters polares pappa osv osv.

Annars:
1. Skriv ett CV/Personligt brev.
2. Gå till ställen där det kan tänkas finnas jobb för dig.
3. Presentera dig och lämna ansökan.

Ha sjysta kläder på dig, första intrycker gör mycket.

Lycka till.

Gjorde något liknande häromdagen. skrev ett litet brev och skickade det till 25 större företag. Fårse om det ger något.

jim
2006-11-23, 16:06
Jag har varit på arbetsmarknaden i 6 år ungefär och har haft 4-5 jobb som varit ganska seriösa, har fått samtliga genom kontakter. Har blivit kallad på intervju 1 gång! Har nog sökt 400-500 jobb iaf med det klassiska personligt brev + CV.

Hur mycket detta talar för de flesta får du själv avgöra, men jag kommer aldrig söka ett "riktigt" jobb om jag inte har kontakter eller utbildning/erfarenhet som gör mig exklusiv igen, slöseri på tid.

Sir Anselm
2006-11-23, 16:09
Vad vill du jobba med då? Finns det något du absolut inte vill göra?

Pata
2006-11-23, 16:11
hur får man ett jobb? jag har sökt en miljon(cirka) olika jobb men hittils inte fått napp på något.
Har ingen utbildning gick ut samhällekonomisk linje med 14 ig. JAG VET!
Behöver tips och råd, vad finns det för jobb för mig att söka? ska jag börja plugga? praktik är ju bara glömma nu i blå tider.

Har inte speciellt mycket arbetserfarenhet heller..sommarjobbat två somrar i livsmedelsbutiker, jobbat extra som diskare/frukostvärd på några hotell... annars nada i princip.

Back to school hombre. Jag har fått samtliga av de jobb jag sökt. För att få komma på intervju krävs det bra utbildning, lite erfarenhet (inte alltid) och gärna kontakter. Därefter är det den sociala kompetenses av avgör om du får det eller ej. Men har du inga betyg så är det hyffsat begränsat vad du kan söka så ..... BACK TO SCHOOL. Plugga upp alla betygen under 2 år och hoppa sedan på en bra utbildning på universitetet. Du kommer inte ångra dig.... det är roligt och givande och det finns ingen bättre känsla än att få sin omgivnings respekt för att man gör nåt så pass bra som inte många andra kan.

(och kom inte med att det är försent... .i min klass hade vi tanter runt 50 bast som skolade om sig ... kan dom så kan du)

Jesper
2006-11-23, 16:13
Vad vill du jobba med då? Finns det något du absolut inte vill göra?

telefonförsälning har jag testat och det gör jag inte om. annars nej, kan göra vad som i princip.

aliquis
2006-11-23, 16:14
Jag har varit på arbetsmarknaden i 6 år ungefär och har haft 4-5 jobb som varit ganska seriösa, har fått samtliga genom kontakter. Har blivit kallad på intervju 1 gång! Har nog sökt 400-500 jobb iaf med det klassiska personligt brev + CV.

Hur mycket detta talar för de flesta får du själv avgöra, men jag kommer aldrig söka ett "riktigt" jobb om jag inte har kontakter eller utbildning/erfarenhet som gör mig exklusiv igen, slöseri på tid.Vilket säkert är sant, iaf om man är utan erfarenhet, har man erfarenhet inom området så kanske man kan komma in på sin kompetens istället.

jim
2006-11-23, 16:17
Vilket säkert är sant, iaf om man är utan erfarenhet, har man erfarenhet inom området så kanske man kan komma in på sin kompetens istället.

Ja precis så försöker jag resonera. :) Man får ju tro på sig själv, jag tror det största problemet med att inte bli kallad på intervju är att arbetsgivarna har för mycket att välja mellan och om man inte skickar sitt CV med en brevbomb eller något så kommer de inte se varför de ska titta på just ditt brev.

Jag kom och tänka på ett exempel angående Burger King (i Linköping faktiskt) där en tjej ajg träffade hade jobbat som personalansvarig, hon fick 50-100 ansökningar om dagen utan att BK ens annonserat om en ledig plats.

larre
2006-11-23, 16:20
Hitta först och främst ett jobb, kolla med alla om dom vet om något jobb. Leta överallt - inte bara ams.se
När du väl hittat ett jobb så gör ett seriöst försök, skriv det dom vill, du kan utläsa det i deras annons. Var noga med att poängtera att du verkligen VILL JOBBA och att du verkligen VILL JOBBA ÅT DOM. Det är något som är väldigt viktigt - att du verkligen visar att du vill jobba åt dom och inte bara söker jobbet för att behålla akassan.

aliquis
2006-11-23, 16:22
Heh, kanske skall skriva ut cv:t på rosa parfymerat brevpapper, då märker de det väl åtminstone =P

aliquis
2006-11-23, 16:24
Hitta först och främst ett jobb, kolla med alla om dom vet om något jobb. Leta överallt - inte bara ams.se
När du väl hittat ett jobb så gör ett seriöst försök, skriv det dom vill, du kan utläsa det i deras annons. Var noga med att poängtera att du verkligen VILL JOBBA och att du verkligen VILL JOBBA ÅT DOM. Det är något som är väldigt viktigt - att du verkligen visar att du vill jobba åt dom och inte bara söker jobbet för att behålla akassan.Vad skall man skriva ansökan för överhuvudtaget om det är det som står i annonsen och inte vad man faktiskt vill, kan osv som är det väsentliga? Och klart man inte verkligen vill jobba åt dem, man vill ju bara ha ett jobb, deras råkade vara ett.

Yes
2006-11-23, 16:41
Ja precis så försöker jag resonera. :) Man får ju tro på sig själv, jag tror det största problemet med att inte bli kallad på intervju är att arbetsgivarna har för mycket att välja mellan och om man inte skickar sitt CV med en brevbomb eller något så kommer de inte se varför de ska titta på just ditt brev.

Jag kom och tänka på ett exempel angående Burger King (i Linköping faktiskt) där en tjej ajg träffade hade jobbat som personalansvarig, hon fick 50-100 ansökningar om dagen utan att BK ens annonserat om en ledig plats.
Det lustiga är att bland de där 50-100 ansökningarna som BK fick, var det antagligen inte många som var värda att läsa.

Jag kika på en hel del ansökningar på mitt förra jobb och man börjar ju undra lite smått hur vissa tänker egentligen. Det är väl iof sånt man får räkna med när det handlar om okvalificerade jobb, men ändå. Många tjejer som hade kanske lite väl avslöjande bilder på sig. En hel hög som uppenbart bara sökte för att de var tvugna, och något smartskaft tog upp "händig" och "dragkrok på bilen" som meriter... Jag skickade "Finskt CV" till chefen och fick kommentaren att han sett värre, på riktigt....

Så, även om man är seriös och har en välskriven ansökan är risken rätt stor att den försvinner i en stor hög av skit. Av den anledningen blir jag alltid lika glad när jag ser en annons där man uppmanas att ringa en kontaktperson.

s_himself
2006-11-23, 16:42
Brukar inte IKEA typ alltid söka personal/extrajobbare? Posten är väl också ett ställe folk kommer och går på rätt mycket.

Daniel_S
2006-11-23, 17:30
Gjorde något liknande häromdagen. skrev ett litet brev och skickade det till 25 större företag. Fårse om det ger något.

Gå raka vägen till arbetsgivaren, med pappren i hand. Jag lovar att det höjer din chanser med faktor 100, jämfört med att skicka in ett litet brev.

Tro inte att varje arbetsgivare tycker att rekrytering är jättekul. De tar gärna någon som verkar pålitlig och reko, bara för att slippa att ödsla tid på brevhögen med ansökningar. Det är också vanligt att de inte annonserar ut platsen, utan väntar på att en pålitlig typ ska dyka upp.

coxie
2006-11-23, 17:35
Skaffa dig en liten utbildning, 14 ig från gymnasiet kan inte vara trevligt.

KY utbildning skulle jag rekomendera, eller så kanske ams har utbildningar.

Yes
2006-11-23, 17:38
Finns det någon som verkligen fått jobb på det sättet?

Jag har provat några gånger, vilket gett rätt olika bemötande. En del kollar på en som om man kommer från en annan planet och tänkt invadera jorden. Andra reagerar mer positivt, men ofta verkar det som man kommer in och stör mitt i arbetet.

På ett ställe blev jag iof fast i över en timme, trots att det från början stod helt klart att det inte fanns några lediga platser(litet företag som snarar behövde sparka folk än att anställa nya).

Jesper
2006-11-23, 17:42
Skaffa dig en liten utbildning, 14 ig från gymnasiet kan inte vara trevligt.

KY utbildning skulle jag rekomendera, eller så kanske ams har utbildningar.

KY-utbildning har jag tittat lite på, typ svets kanske vore något.
Men är det speciella intagningskrav på sånna utbildningar? typ betyg osv? kostar dom?

Ams tar bort allt vad praktik och utbildning heter den 18e december. Redan pratat med dom.

Yes
2006-11-23, 17:57
telefonförsälning har jag testat och det gör jag inte om. annars nej, kan göra vad som i princip.
Andra säljjobb då? Går ju att tjäna "rätt" bra för den som är duktig.

Laan
2006-11-23, 18:11
Jag har sökt 3 olika jobb som var utannonserade, och jag sökte genom att skicka in specialanpassat CV och personligt brev för varje jobb. Jag fick både komma på intervju, och fick jobben utan någon form av kontakter med företaget.

Det hela ligger enligt mig (förutom att de ska läsa ansökan överhuvudtaget) på att skriva ett bra CV och personligt brev för att komma till intervju.

Väl vid intervju är det personlighet osv..

OBS! detta var okvalifierade jobb innan universitetsstudier

Pepparkakssmurfen
2006-11-23, 18:19
Vill du jobba i nån butik,ta med dig en bunt med cv:n och personliga brev och gå runt på stan och tala med cheferna/personalansvariga.

Yes
2006-11-23, 18:29
Ett annat tips är annars att hålla dig konstant uppdaterad på annonser. En del företag får in hur mycket ansökningar som helst och vet inte vilka de skall välja, andra får bara skit. Du bör iaf teoretiskt kunna öka dina chanser avsevärt genom att hitta företag som verkligen är i behov av seriösa sökanden.

Ser du t.ex. ett företag som spammar ut annonser faller det sig ju rätt rimligt att de är desperata. Inte konstigare än om du kikar på blocket där någon gång på gång lägger ut en ny annons för att få något sålt. Då kan man snabbt sluta sig till att det finns viss prutmån. Likadant med jobb. De kanske ger dig en chans helt enkelt för att du är det bästa budet de fått hittils, eller kanske blir de positivt överraskade för att de äntligen hittat någon vettig person till jobbet.

shadowfire
2006-11-23, 19:01
Jag hade som arbetsgivare lätt reagerat på 14 IG iaf, även om jag nu inte menar o strö salt i såren så.... Försök hitta en utbildning (och satsa på högre än underkänt), du har precis resten av ditt liv på dig sedan att jobba. Kanske läsa upp gymnasiebetygen vore något till att börja med?

Arngrim
2006-11-23, 19:14
Sök jobb hos bemanningsföretagen, kanske inte det mest glamorösa men det är ett bra sätt att få in en fot på arbetsmarknaden.

larre
2006-11-25, 11:24
Vad skall man skriva ansökan för överhuvudtaget om det är det som står i annonsen och inte vad man faktiskt vill, kan osv som är det väsentliga? Och klart man inte verkligen vill jobba åt dem, man vill ju bara ha ett jobb, deras råkade vara ett.

Om jag drev ett företag skulle jag inte vilja ha anställda som bara jobbar där för att dom inte får något bättre eller är för dåliga för att få något bättre. Jag skulle vilja att personen i fråga verkligen vill jobba åt mig och tycker att jobbet är intressant.

Du måste skriva det dom villl höra och vara den dom vill ha. Det gäller bara att tänja lite lagom på sanningen.

ante
2006-11-25, 11:39
Skulle råda dig att söka deltid till en början, för att visa upp dig. När du skapat ett bra intryck kan du börja pusha för att få mer tider osv.

mangemani
2006-11-25, 12:15
kontakter.
allt hänger på det i dagsläget.

paddanboy
2006-11-25, 12:21
" ... Nu kommer jobben "

_luleå_
2006-11-25, 12:40
kontakter.
allt hänger på det i dagsläget.
det stämmer nog mkt bra

blekfet2
2006-11-25, 12:56
I din sits så hade jag nog inte sökt efter skitjobb utan istället försökt få ihop ett slutbetyg från skolan.

coxie
2006-11-25, 13:11
KY-utbildning har jag tittat lite på, typ svets kanske vore något.
Men är det speciella intagningskrav på sånna utbildningar? typ betyg osv? kostar dom?

Ams tar bort allt vad praktik och utbildning heter den 18e december. Redan pratat med dom.

Jag vet inte, någon form av urval borde dem ha om det är många sökande. Dock kanske de tittar på andra saker än enbart betyg.

Hur är du inställd till den långa vägen med komvux>universitet?