handdator

Visa fullständig version : Vadå inkomstskatt?!


FreCKo
2006-11-23, 11:41
Så, jag har jobbat genom ett bemanningsföretag, och fick idag första lönespecen. Allt såg lugnt ut tills jag såg att dom plockar ut INKOMSTSKATT!

Min stora fråga nu är: Varför i helvete gör dom det här? Det här är verkligen dom enda pengarna jag har tjänat i år (runt 7000Kr innan skatt), varför drar dom då inkomstskatt på 1500 spänn? Och en ännu viktigare fråga: Kan jag på något sätt få tillbaka stålarna, typ genom att deklarera rätt inkomst nästa år eller nått?

Officer
2006-11-23, 11:44
Du ska jämka om du tjänar under 16700 :- per år eller något sånt.

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/4302.4.39f16f103821c58f680006632.html

coxie
2006-11-23, 11:44
Antar att du syftar på fribeloppet upp till runt 17 000? (minns inte exakt belopp). För att få ut alla pengarna med en gång så måste du ha lämnat in en blankett till skattemyndigheten/arbetsgivaren i förväg (där du jämkar), som det är nu kommer du få tillbaka dessa pengar när du deklarerat (vilket brukar bli kring september).

Edit: meh inte först :(

aliquis
2006-11-23, 11:44
De drar beloppet i förväg men om din inkomst kommer vara så låg att du inte behöver betala inkomstskatt på det så kommer du efter deklarationen att få tillbaka det du har betalat för mycket i skatt, så pengarna kommer du få tillbaka om du inte jobbar mer i år.

FreCKo
2006-11-23, 11:49
Aha! Så jag får inte tillbaka stålarna förrän i September? *gah!* Aja, då får jag väl se fram emot mer pengar nästa år då.

Liten Men Fet
2006-11-23, 12:46
Aha! Så jag får inte tillbaka stålarna förrän i September? *gah!* Aja, då får jag väl se fram emot mer pengar nästa år då.

Du kan nog få dom juni om du inte ska göra fler avdrag och det behöver du ju inte om du ändå får tillbaka allt.

SWETiger
2006-11-23, 13:15
Till nästa gång bör du meddela din arbetsgivare om din situation i förväg så tror jag att du slipper vänta.

AlexGBG
2006-11-23, 13:57
Till nästa gång bör du meddela din arbetsgivare om din situation i förväg så tror jag att du slipper vänta.

just det!

till trådskaparen? hur ska arbetsgivaren kunna veta att du inte har tjänat nånting tidigare i år? ;)

FreCKo
2006-11-23, 15:08
just det!

till trådskaparen? hur ska arbetsgivaren kunna veta att du inte har tjänat nånting tidigare i år? ;)

för att jag sa det till henne :Virro

Men aja, bara jag vet att jag NÅGON gång inom det närmsta året får tillbaka stålarna så blir jag nöjd, mysigt med lite extra stålar i sommar :D

Pata
2006-11-23, 15:12
Så, jag har jobbat genom ett bemanningsföretag, och fick idag första lönespecen. Allt såg lugnt ut tills jag såg att dom plockar ut INKOMSTSKATT!

Welcome to the real world Neo...the truth has been hidden from you.

Nu är det bara vänja sig att typ hälften av allt du tjänar går till hålla gamla tanter i liv och pröjsa för latmaskar som inte orkar jobba själva ... *whistle*