handdator

Visa fullständig version : kan inte en proteindrink vara bättre än t ex kyckling vid deff/viktnedgång eftersom..


LAR
2006-11-23, 10:35
..det är mindre kalorier i en proteindrink? eller har jag fel?

L-Sami
2006-11-23, 10:45
Kyckling mättar bättre och under deffen vill man helst ha livsmedel som mättar bra. Man vill ju slippa hungern så gott som det går vid kaloriunderskott.

100gram kyckling = ~20gram protein
kycklingfilé t ex innehåller inte kolhydrater och minimalt med fett.

25gram Whey-80 = ~20gram protein

LAR
2006-11-23, 10:47
är hungern i sig muskelnedbrytande? vad fan gäller när man nyss ätit och kroppen vill ha mer? kan man gå hungrig då utan att det är nån fara? (säg inte "ät mer", för jag åt mig överviktig på sånt tänkande, och då tränade jag hårt, 2 cardiopass om dagen och åt nyttig mat, men för mycket)

L-Sami
2006-11-23, 10:54
är hungern i sig muskelnedbrytande? vad fan gäller när man nyss ätit och kroppen vill ha mer? kan man gå hungrig då utan att det är nån fara? (säg inte "ät mer", för jag åt mig överviktig på sånt tänkande, och då tränade jag hårt, 2 cardiopass om dagen och åt nyttig mat, men för mycket)


Är hungern i sig muskelnedbrytande?
Hungern är inte muskelnedbrytande.

Vad fan gäller när man nyss ätit och kroppen vill ha mer?
Det är deffens nackdelar, man blir nästan aldrig mätt. Då gäller det att vänja sig vid att man får i sig lite mat. Försöka äta så mättande mat som möjligt, potatis, havregryn, fisk, kyckling, ägg, kött. Proteinrikt mat under deffen är bäst.

Man kan gå hungrig utan att det är nån fara. Jag tyckte själv att det var jobbigt under deffen då man inte kunde äta tillräckligt, att tugga tuggummi kan hjälpa något då man är hungrig.

LAR
2006-11-23, 10:58
jag har inget problem med hungern. jag har bara trott att det var muskelnedbrytande. ok, vad bra, då vet jag det.

Cerberus
2006-11-23, 13:25
Jag är sällan "hungrig" men det psykologiska "suget" infinner sig efter några dagars deff.

Fast föda är att rekommendera under deff tycker jag. Om du ska dricka proteindrinkar så ska det vara 100% kasein, det blir mycket tjockare och ger mycket bra mättnadskänsla för att ge så lite energi.

Ello
2006-11-23, 15:33
Är hungern i sig muskelnedbrytande?
Hungern är inte muskelnedbrytande.

Vad fan gäller när man nyss ätit och kroppen vill ha mer?
Det är deffens nackdelar, man blir nästan aldrig mätt. Då gäller det att vänja sig vid att man får i sig lite mat. Försöka äta så mättande mat som möjligt, potatis, havregryn, fisk, kyckling, ägg, kött. Proteinrikt mat under deffen är bäst.

Man kan gå hungrig utan att det är nån fara. Jag tyckte själv att det var jobbigt under deffen då man inte kunde äta tillräckligt, att tugga tuggummi kan hjälpa något då man är hungrig.

Ät mycket grönsaker också. Det fyller upp magen bra utan att ge särskilt mycket energi. (Plus att det är nyttigt och gott)

Ola Wallengren
2006-11-23, 17:46
jag har inget problem med hungern. jag har bara trott att det var muskelnedbrytande. ok, vad bra, då vet jag det.

Hungern är inte muskelnedbrytande i sig, men en negativ energibalans som då ger ökad upplevelse av hunger kan vara muskelnedbrytande.