handdator

Visa fullständig version : vägledning ang proteindrink


heleina
2006-11-23, 09:30
Skulle behöva lite vägledning från kunniga kollomedlemmar...

Jag har börjat sköta min mat bättre och äter nu 6-7 mål mat om dagen! Problemet är att jag gärna vill ha lite mer protein i min kost för att jag lättare ska utveckla muskler, och jag tycker inte att det alltid är så lätt att få till... Har sökt i forumet och läst en del om proteindrinkar och det verkar som ett bra komplement!

Har kommit fram till att jag ska satsa på att ersätta 2 mål om dagen men proteindrinkar och ta en kompletterande frukt till. Det skulle väl kunna fungera bra? Verkar som att en del medlemmar gör på detta sätt...

Till min fråga... vilket protein ska jag satsa på? för vad jag förstår finns det väl både snabbt och långsamt protein? Förstår att ni kanske inte kan tipsa om exakt märke för att ni inte får göra reklam men kan ni, så ingående som möjligt, guida mig till ett bra protein med god smak hade jag varit otroligt tacksam!! Ni får gärna PMa mig mer exakt med märke och vart det finns att köpa annars!

(kör både styrketräning och kondition. mål med träning: ner i vikt, utveckla muskler)

Milia
2006-11-23, 09:40
Min personliga åsikt är annars att man inte ska ersätta mat med proteindrinkar, utan mest använda det efter träning isf. (själv använder jag knappt något pulver)
Om du kan göra den ansträngningen för att dricka en proteindrink, kan du väl lika gärna lägga den energin på skinka/kyckling/kesella/keso/ägg?

Larsson85
2006-11-23, 09:44
Proteindrinkar är ett tillskott, inte ersättare. Det är super att du äter 6mål om dagen, men spring nu inte och förstör det med att ta bort något mål och ersätt med en proteindrink.

Drick gärna dina drinkar, men gör det utöver din vanliga kost, gärna efter ditt träningspass som milia påpekade.

heleina
2006-11-23, 09:46
mm..jo sant! Men jag är i skolan hela dagarna och tänkte att det gått nimt och snabbt att blanda en prottedrink med vatten. har nämligen inte tillgång till kylskåp här...
men du har kanske rätt då! att det inte är så bra att byta ut mål mot drink . tänkte bara att det kanske va ok eftersom jag läst att en del gör detta...

heleina
2006-11-23, 09:49
Proteindrinkar är ett tillskott, inte ersättare. Det är super att du äter 6mål om dagen, men spring nu inte och förstör det med att ta bort något mål och ersätt med en proteindrink.

Drick gärna dina drinkar, men gör det utöver din vanliga kost, gärna efter ditt träningspass som milia påpekade.

ok tack! Verkar inte vara ett bra alternativ att göra det bekvämt för sig *whistle*
Ska fortsätta mina "riktiga" mål om dagen då! Funderar dock på att köpa ett protein dock och ta efter träning eftersom ni båda påpekat att det är ett bra alternativ!

Larsson85
2006-11-23, 09:52
Jag har precis beställt 4.5kg Pro FX för 396kr, samt 25g maltodextrin för 599kr. Kanske kan det vara något för dig? Tyvärr finns det ekonomiska intressen på detta forumet, så det går inte för sig att länka.

King Grub
2006-11-23, 10:08
Går utmärkt att ersätta proteinet i måltider med pulver också. Proteinet i pulver är mjölkprotein, inget konstigt. Ingen skillnad på att äta 30 gram protein från kaseinproteinpulver eller kesella.

heleina
2006-11-23, 10:13
Går utmärkt att ersätta proteinet i måltider med pulver också. Proteinet i pulver är mjölkprotein, inget konstigt. Ingen skillnad på att äta 30 gram protein från kaseinproteinpulver eller kesella.

Preciiiiiiiiis som jag hoppades!! :hbang:

Då ska jag köra på det! En fråga... blev sugen på "pro fx" som Larsson85 tar... verkar billigt men är det av bra kvalitet? och är det ett protein som man KAN byta ut ett mellanmål med?? eller detta ska man bara använda efter träning?

Larsson85
2006-11-23, 10:22
Läste någon stanns här på forumet att det kommer ett slow FX pulver snart, kan tänka mig att det passar bättre att äta på random tider. Men jag står fast vid att du ska fortsätta äta som du gör. Ditt mål är antagligen att du vill gå upp i vikt. Om du lägger dig på samma kcal intag som du ligger på nu, fast du istället äter pulver så kommer du inte öka i vikt mer än om du hade fortsatt som du gör nu. Möjligt att du får en lite bättre balans eftersom du får i dig mer protein.

Men att äta mycket is the shit.

heleina
2006-11-23, 10:33
Läste någon stanns här på forumet att det kommer ett slow FX pulver snart, kan tänka mig att det passar bättre att äta på random tider. Men jag står fast vid att du ska fortsätta äta som du gör. Ditt mål är antagligen att du vill gå upp i vikt. Om du lägger dig på samma kcal intag som du ligger på nu, fast du istället äter pulver så kommer du inte öka i vikt mer än om du hade fortsatt som du gör nu. Möjligt att du får en lite bättre balans eftersom du får i dig mer protein.

Men att äta mycket is the shit.


nää...mitt mål är att gå ner i vikt lite (läs ovan) .. hmm...pro fx är med andra ord inte optomalt att ta istället för mellanmål om jag fattar det rätt, eftersom det är relativt snabbt prootein menar jag?
Vet inte hur noga det är med vassle och kassein... men om jag vill ha ett protein man kan ta BÅDE som mellanmål och efter träning..det finns inte?

Larsson85
2006-11-23, 10:44
Mm, men alltså, öka muskler och gå ner i vikt samtidigt är inte den lättaste kombinationen. Och jag tror du gör bäst i att ta olika pulver för olika tillfällen. Om du ändå ska köpa samma mängd pulver så kvittar det ju från vilken påse du tar.

I samband med träning äter du snabba prylar.
I övrigt långsamma prylar.

Vad har du för stats, längd vikt kön.

heleina
2006-11-23, 10:48
Mm, men alltså, öka muskler och gå ner i vikt samtidigt är inte den lättaste kombinationen. Och jag tror du gör bäst i att ta olika pulver för olika tillfällen. Om du ändå ska köpa samma mängd pulver så kvittar det ju från vilken påse du tar.

I samband med träning äter du snabba prylar.
I övrigt långsamma prylar.

Vad har du för stats, längd vikt kön.


mm...jag vet.. inte lätt kombi men jag försöker köra efter "body for life". hade en kompis som följde konceptet och lyckades skitbra med att både gå ner i omfång och få mer muskler...

mm..du har rätt. här behövs 2 sorts proteiner för att täcka mitt behov..
24år
tjej
158cm
58kg

Du..såg förresten att "slow pt" redan släppts...måste vara det långsamma protein som redan kommit. tyvärr va det slut...

Philippp
2006-11-23, 13:04
mm...jag vet.. inte lätt kombi men jag försöker köra efter "body for life". hade en kompis som följde konceptet och lyckades skitbra med att både gå ner i omfång och få mer muskler...

mm..du har rätt. här behövs 2 sorts proteiner för att täcka mitt behov..
24år
tjej
158cm
58kg

Du..såg förresten att "slow pt" redan släppts...måste vara det långsamma protein som redan kommit. tyvärr va det slut...

Vill bara tillägga att det inte finns någon som helst fördel av att äta 7-8 gånger per dag, vill du hellre äta 2-4 gånger per dag gör det ingen som helst skillnad. Frågan är om din kompis verkligen fick mer muskelmassa eller om han/hon bara ökade mer i gymmet och kanske fick mer definition? Har han/hon inte mätt sina muskler så kan man inte konstatera att hon/han fått mer muskelmassa iaf... mindre fett gör oftast att musklerna ser mycket större ut

Larsson85
2006-11-23, 13:13
Vill bara tillägga att det inte finns någon som helst fördel av att äta 7-8 gånger per dag, vill du hellre äta 2-4 gånger per dag gör det ingen som helst skillnad. Frågan är om din kompis verkligen fick mer muskelmassa eller om han/hon bara ökade mer i gymmet och kanske fick mer definition? Har han/hon inte mätt sina muskler så kan man inte konstatera att hon/han fått mer muskelmassa iaf... mindre fett gör oftast att musklerna ser mycket större ut

Håller inte förbränningen igång bättre om man tillför näring ofta, säg var 3:dje timme? Visst är det kcal in vs kcal ut som spelar roll i slutändan, men påverkas inte kcal ut genom att man har konstant näringstillförsel?

För övrigt tror jag inte heller på muskeltillväxt + viktnergång samtidigt.

Philippp
2006-11-23, 13:19
Håller inte förbränningen igång bättre om man tillför näring ofta, säg var 3:dje timme? Visst är det kcal in vs kcal ut som spelar roll i slutändan, men påverkas inte kcal ut genom att man har konstant näringstillförsel?

För övrigt tror jag inte heller på muskeltillväxt + viktnergång samtidigt.

Nej att man skulle bränna mer endast för att man käkade mer frekvent är ett stort påhitt, du bränner mer om du käkar mer - visst, men du bränner inte mer för att du käkar mer frekvent

ex. nisse äter 2000kcal per dag, frukost 1000kcal kvällsmål 1000kcal
myt-följar-nisse äter 200kcal*10
båda förbränner exakt förutsatt att de är genetiska kopior och har exakt samma aktivitetsnivå

Larsson85
2006-11-23, 13:27
ex. nisse äter 2000kcal per dag, frukost 1000kcal kvällsmål 1000kcal
myt-följar-nisse äter 200kcal*10
båda förbränner exakt förutsatt att de är genetiska kopior och har exakt samma aktivitetsnivå

Var hämtar du denna information ifrån? källa? Har bestämmt för mig att äta frekvent är en viktig komponent för att hålla igång förbränningen i kroppen. 10ggr är att gå till överdrift, men var tredje timme har jag bara hört goda saker om.

Hur definierar du aktivitetsnivå?

King Grub
2006-11-23, 14:55
Var hämtar du denna information ifrån? källa? Har bestämmt för mig att äta frekvent är en viktig komponent för att hålla igång förbränningen i kroppen. 10ggr är att gå till överdrift, men var tredje timme har jag bara hört goda saker om.

Det är en ren och skär myt. Förbränningen ökar inte med fler måltider. Det blir ingen skillnad över dygnet.

Förbränningen höjs när du ätit. Äter du många små måltider ökar förbränningen många gånger, men lite per gång. Äter du få måltider ökar förbränningen färre gånger, men desto mer åt gången. Det jämnar ut sig.

Den termogena effekten av födointag är energirelaterad. Äter du 3000 kcal under dagen fördelat på 6 måltider får du 6 små termogena effekter, men fördelar du dom 3000 kcal på 3 måltider i stället får du 3 dubbelt så stora termogena effekter.

Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Since the 1960s, epidemiological studies have reported an inverse relationship between frequency of eating and body weight, suggesting that a "nibbling" pattern could help to prevent obesity. This notion has later been put into question by the recognition of a high level of dietary underreporting in overweight individuals. In addition, no difference in total daily energy expenditure has been documented as a function of daily meal number. Weight loss is not facilitated by high meal frequency.

Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3 / October 2004, Impact of the daily meal pattern on energy balance.

Dela upp ditt energiintag på så många mål du trivs med och som passar in i din vardag. Det kommer dock inte att göra någon skillnad på muskeltillväxt eller förbränning om det är 3 eller 6 mål eller hur många det nu blir.

Philippp
2006-11-23, 15:09
Var hämtar du denna information ifrån? källa? Har bestämmt för mig att äta frekvent är en viktig komponent för att hålla igång förbränningen i kroppen. 10ggr är att gå till överdrift, men var tredje timme har jag bara hört goda saker om.

Hur definierar du aktivitetsnivå?

hur definerar jag aktivitetsnivå? ja hur definerar man aktivitetsnivå, om de har samma aktivitetsnivå så betyder det att de rör sig exakt lika mycket, alltså förbränner exakt lika mycket.

King grub tog hand om källorna så där anser jag inte att jag behöver svara.

pragmatist
2006-11-23, 15:15
Däremot kan det finnas en del psykologiska och andra fördelar med att äta oftare. Om man t.ex. vill äta uppåt 300 gram protein på en dag så är det ganska jobbigt att göra det i form av tre brakmåltider dag ut och dag in, och om man försöker gå ned i vikt är det lätt hänt att man äter mer än man borde om man äter sällan eftersom man är så hungrig när det väl blir dags för mat (forskning tyder på att stora portioner gör att man missbedömer och underskattar hur mycket man faktiskt äter).

Larsson85
2006-11-23, 15:20
din mamma :cool: ;)

Ok, där ser man. Men detta gör att jag får det svårt att få ihop näringsläran. Hur långt kan man dra detta koncept. Kan jag äta en oxe den 30:e varje månad och sen klara mig bra på det?

Hur går detta ihop med snabba och långamma kolhydrater/proteiner? GI är ju ett mått på hur snabbt kolhydraterna tas upp av kroppen. Dvs kroppen får en viss tid på sig, om musklerna inte använt maten innan den tiden är slut så betraktas det som överflöd, samma borde gälla för protein. Om man äter hyperlångamma prylar av allt så kan jag köpa resonemanget. Då får man ett lager som kroppen kan gå och plocka av när det behövs.

King Grub
2006-11-23, 15:21
GI är ju ett mått på hur snabbt kolhydraterna tas upp av kroppen.

Nej, det är ett mått på arean under kurvan för blodsockersvaret.

Gpajpen
2006-11-23, 15:30
din mamma :cool: ;)

Ok, där ser man. Men detta gör att jag får det svårt att få ihop näringsläran. Hur långt kan man dra detta koncept. Kan jag äta en oxe den 30:e varje månad och sen klara mig bra på det?

Hur går detta ihop med snabba och långamma kolhydrater/proteiner? GI är ju ett mått på hur snabbt kolhydraterna tas upp av kroppen. Dvs kroppen får en viss tid på sig, om musklerna inte använt maten innan den tiden är slut så betraktas det som överflöd, samma borde gälla för protein. Om man äter hyperlångamma prylar av allt så kan jag köpa resonemanget. Då får man ett lager som kroppen kan gå och plocka av när det behövs.
att 3 måltider inte har någon skillnad mot 6 måltider är en helt annan sak. extremfall gäller inte.

f.ö gör GI gör ingen praktisk skillnad på kroppsammansättning i längden.
du får en fördel med att inta högglykemiska kolhydrater i samband med träning, men resten av dagen är det oviktigt.

Larsson85
2006-11-23, 15:31
Men medför det inte att kolhydraterna tas upp snabbare?
Och om det nu inte gör det så tycker jag ändå att det man stoppar i sig borde ha en viss tid på sig, och efter det kan det bara anses som förbrukat.

King Grub
2006-11-23, 15:41
Men medför det inte att kolhydraterna tas upp snabbare?
Och om det nu inte gör det så tycker jag ändå att det man stoppar i sig borde ha en viss tid på sig, och efter det kan det bara anses som förbrukat.

Det är inte förbrukat. Inte förrän du använder kolhydraterna. Även om du äter druvsocker med GI 140 lagras det in som glykogen som används vid behov, imorgon när du tränar, t ex.

Vad gäller protein:

http://forum.body.se/showpost.php?p=197163&postcount=26

jim
2006-11-23, 15:50
Jag har precis beställt 4.5kg Pro FX för 396kr, samt 25g maltodextrin för 599kr. Kanske kan det vara något för dig? Tyvärr finns det ekonomiska intressen på detta forumet, så det går inte för sig att länka.

haha sjukt prisvärt! ;)

Larsson85
2006-11-23, 15:52
Det är inte förbrukat. Inte förrän du använder kolhydraterna. Även om du äter druvsocker med GI 140 lagras det in som glykogen som används vid behov, imorgon när du tränar, t ex.

Vad gäller protein:

http://forum.body.se/showpost.php?p=197163&postcount=26

Men går inte överskottet till fett, glyckogendepåerna kan ju inte lagra hur mycket som helst. Min tanke är att om du äter allt på en gång så tas så mycket som möjligt upp, resten tvingas ses som överskott. Men om du sprider ut det så kan du fylla på i samma takt som det förbrukas

King Grub
2006-11-23, 16:05
Upptaget i tarmen sker över tid. Tarmen kan inte ta upp mer än 1 g kolhydrat per minut. Det totala upptaget är däremot inte begränsat. Det tas upp senare. Om du ökar i vikt och fettmängd eller inte beror på om du äter mer kalorier än du gör av med över dygnet, veckan, eller vilken mätperiod du nu använder.

Som sagt, det påverkar inte fettförbränningen eller fettinlagringen eller kroppssammansättningen beroende på hur många mål du delar upp intaget på. Inte heller spelar det någon roll vad klockan är (spelar ingen roll om du äter mycket sent på kvällen), och det spelar en högst marginell, om någon roll, hur du fördelar kolhydrat- och fettmängden vid ett fixerat protein- och kaloriintag.

Pumpitup
2006-11-23, 16:10
Grub, du har ett PM som väntar :)

King Grub
2006-11-23, 16:12
Du, jag har fler PM än ett som väntar, och dom tas i tur och ordning. Har det något med den här tråden att göra kan du väl säga det här. Annars får du tyvärr vänta.

krilleh
2006-11-23, 16:18
Du, jag har fler PM än ett som väntar, och dom tas i tur och ordning. Har det något med den här tråden att göra kan du väl säga det här.

*yourock*

Själv blir jag överlycklig när jag får svara från Grub ;) Borde du också bli med tanke på att du i 99 % av fallen kan lika gärna ställa frågan här på forumet.

heleina
2006-11-23, 16:50
hmm...ok så det kvittar alltså om jag äter 3 eller 7 mål mat om dagen...nu får man börja tänka om då med andra ord. Då behöver jag inte planera ändan av mig för att få alla måltider att gå ihop tidsmässigt!!! Finns det inte NÅGOT negativt med att äta så få mål mat om dagen? prestationsmässigt eller resultatmässigt menar jag??

Och hur fungerar detta med blodsockret och insulinet? För äter jag oftare så håller jag väl lättare blodsockret på en jämn nivå = positivt för träningssresultat???

King Grub
2006-11-23, 17:08
Det finns inget fysiologiskt negativt med 3 jämfört med 7 mål för en normal individ, om du trivs med det. Ingen speciellt positivt heller. Det här är en sak som man kan styra efter sina egna önskemål utan att det går ut över träningsresultaten. Populärpressen och nätet översvämmas av artiklar och påståenden att det ena upplägget skulle göra si och så eller hit eller dit, men det finns det inga som helst belägg för.

heleina
2006-11-23, 17:12
Det finns inget fysiologiskt negativt med 3 jämfört med 7 mål för en normal individ, om du trivs med det. Ingen speciellt positivt heller. Det här är en sak som man kan styra efter sina egna önskemål utan att det går ut över träningsresultaten. Populärpressen och nätet översvämmas av artiklar och påståenden att det ena upplägget skulle göra si och så eller hit eller dit, men det finns det inga som helst belägg för.

ok tusen tack, nu har jag fått lite klarhet!!

King Grub
2006-11-23, 17:15
Själv måste jag säga att jag både mår bättre och presterar bättre (och jag tränar inte direkt lite) om jag äter tre stadiga rejäla mål om dagen än sju pluttmål som knappt känns i kistan. :eating:

Max
2006-11-23, 22:48
Och jag äter hellre några mindre mellanmål/fikan + några större mål eftersom jag trivs med det.