handdator

Visa fullständig version : laptop


manko
2006-11-23, 08:15
min bror vill sälja sin laptop till mig. det är en 1.6 centrino, 512mb ram. 15" skärm. för 3000kr. äre dyrt ? en dell dator =P

aliquis
2006-11-23, 12:24
Pentium-M? Inte Celeron-M?

Nej, det är väl inte så dyrt hur som helst, syster köpte en Celeron-M på 1.4 GHz med 512MB och 15" 1024x768 och 30GB disk tror jag i januari för knappt 6000kr, kostade drygt 6000kr utan coop forumkupongtjosan.

Noodles
2006-11-23, 12:34
Pentium-M? Inte Celeron-M?


Centrino är väl alltid med Pentium-M?

manko
2006-11-23, 13:08
pentium-M antar jag :)

så det är värt att köpa med andra ord? :)

ska försöka få fram lite mer speccs

aliquis
2006-11-23, 15:35
Centrino är väl alltid med Pentium-M?Jag vet inte, det är väl namnet på hela lösningen tror jag? Ett visst chipset med integrerat wlan och eventuellt pentium-m, men tänkte utifall att celeron-m också hör dit?

jim
2006-11-23, 15:38
Jag vet inte, det är väl namnet på hela lösningen tror jag? Ett visst chipset med integrerat wlan och eventuellt pentium-m, men tänkte utifall att celeron-m också hör dit?

Nej jag tror det är som du sa först, pentium-m med ett visst chipset som utgör Centrino. När Core Duo kom så kom ju centrino duo, och Core Duo är dubbla Pentium-M kärnor. :)

aliquis
2006-11-23, 16:18
Nej jag tror det är som du sa först, pentium-m med ett visst chipset som utgör Centrino. När Core Duo kom så kom ju centrino duo, och Core Duo är dubbla Pentium-M kärnor. :)Är ju skitsamma men celeron-m är väl en pentium-m med mindre cache och sämre strömsparfunktioner?
Core Duo är väl mer än bara en dual core pentium-m, i vilket fall som helst så är ju celeron-m mer likt en pentium-m än en core duo.

http://www.mobilityguru.com/2004/03/09/does_everything_have_to_be_a_centrino/index.html
There is one thing we can determine without testing, though: a notebook that is equipped with a Celeron M, a Pentium M-compatible Intel chipset and a 802.11b WLAN module from Intel is not supposed to carry the Centrino logo. Not everything has to be a Centrino, which also seems to be Intel's opinion.

http://www.hardwaresecrets.com/article/238
If you pay close attention, you will find some stores selling “Celeron Centrino” notebooks. There is just one detail: Celeron Centrino does not exist.

In order to be called Centrino, a notebook must have three components: Pentium M processor, Intel 915 or 855 chipset and Intel/PRO wireless LAN. You can see this at http://www.intel.com/products/centrino/index.htm.

jim
2006-11-23, 16:21
Är ju skitsamma men celeron-m är väl en pentium-m med mindre cache och sämre strömsparfunktioner?
Core Duo är väl mer än bara en dual core pentium-m, i vilket fall som helst så är ju celeron-m mer likt en pentium-m än en core duo.

http://www.mobilityguru.com/2004/03/09/does_everything_have_to_be_a_centrino/index.html
There is one thing we can determine without testing, though: a notebook that is equipped with a Celeron M, a Pentium M-compatible Intel chipset and a 802.11b WLAN module from Intel is not supposed to carry the Centrino logo. Not everything has to be a Centrino, which also seems to be Intel's opinion.

http://www.hardwaresecrets.com/article/238
If you pay close attention, you will find some stores selling “Celeron Centrino” notebooks. There is just one detail: Celeron Centrino does not exist.

In order to be called Centrino, a notebook must have three components: Pentium M processor, Intel 915 or 855 chipset and Intel/PRO wireless LAN. You can see this at http://www.intel.com/products/centrino/index.htm.

Jag är inte bombsäker men har för mig jag har läst på flera ställen att det faktiskt bara är en dubbel pentium-m cpu. Anledningen till att jag associerade till Core Duo var för att hävda att det är Pentium-M som sitter i Centrino och Pentium-Mx2 som sitter i Centrino Duo (och nu även C2Duo iofs). Och det har du ju konfirmerat nu :)

manko
2006-11-23, 21:43
oki :D (?)

Ni som verkar lite mer hemma på datorer. Ska jag köpa eller inte? Är bara ute efter en helt ok mobil dator :)

ingen gamer burk precis jag vill ha

manko
2006-11-24, 07:19
aliqqqqqqqqqqqqqqqquis helpy help. du som vet allt om dator. ;)

Noodles
2006-11-24, 07:35
Jag tycker det låter som ett helt ok pris. Iofs är värderingen av begagnade datorer alltid svår. Det beror självklart på vad datorn ska användas till. Jag sitter vid en Centrino 1,7 GHz och det räcker gott och väl. Å andra sidan spelar jag inte på datorn och det minskar behovet av prestanda.

Frågan är också hur bra batteriet är om den är lite äldre. Ett nytt batteri kostar lite pengar. Jag är jättenöjd med min Dell men nackdelen är att jag inte hittar andra batterier än Dells original.

manko
2006-11-24, 07:49
Jag tycker det låter som ett helt ok pris. Iofs är värderingen av begagnade datorer alltid svår. Det beror självklart på vad datorn ska användas till. Jag sitter vid en Centrino 1,7 GHz och det räcker gott och väl. Å andra sidan spelar jag inte på datorn och det minskar behovet av prestanda.

Frågan är också hur bra batteriet är om den är lite äldre. Ett nytt batteri kostar lite pengar. Jag är jättenöjd med min Dell men nackdelen är att jag inte hittar andra batterier än Dells original.


Låter ju lite värdelöst om man måste köpa direkt från dell ett batteri om man vill ha ett nytt. Vad ligger nya batterier från dell i pris?

Noodles
2006-11-24, 07:51
Låter ju lite värdelöst om man måste köpa direkt från dell ett batteri om man vill ha ett nytt. Vad ligger nya batterier från dell i pris?

Det ligger oftast runt tusenlappen. Om någon vet ett annat ställe där man kan få tag på batterier till Dell är jag mycket tacksam.

manko
2006-11-24, 07:52
Det ligger oftast runt tusenlappen. Om någon vet ett annat ställe där man kan få tag på batterier till Dell är jag mycket tacksam.

då var det ju lite dyrt. Men ska be brorsan testa ladda den fullt och sedan låta den bara stå och se hur länge den håller sig :)

aliquis
2006-11-24, 16:54
Jag tror lithium-jonbatterier kan tappa uppemot 20% av sin kapacitet per år.