handdator

Visa fullständig version : Varför sugs kylskåpsdörr fast?


Prankie
2006-11-23, 01:40
Det har jag undrat länge, skapas det på något sätt undertryck inne i kylskåpet så det hålls stängt?

Exhale_
2006-11-23, 01:45
Kardborre FTW

zanzi
2006-11-23, 01:59
Syret kyls ner och komprimeras. Då bildas det ett litet vakuum som skapar tryck.

Larsen
2006-11-23, 02:02
Min frys är helt sjuk. Ibland öppnas den av sig själv och gissa vad som händer med glassen i den. :(

PowPow
2006-11-23, 02:08
Min frys är helt sjuk. Ibland öppnas den av sig själv och gissa vad som händer med glassen i den. :(

Den rymmer?

Jag har varit skitnära att välta en frys som vakumfastnade, och jag har dragit sönder handtaget på samma frys. Snacka om att jag flög när handtaget lossnade..

stevenaturell
2006-11-23, 04:16
här får ni ett hett tips, dra inte i handtaget, sätt fingrarna mellan dörren och skåpet å dra där istället så öppnas den direkt.... :thumbup:

ugglan
2006-11-23, 04:22
här får ni ett hett tips, dra inte i handtaget, sätt fingrarna mellan dörren och skåpet å dra där istället så öppnas den direkt.... :thumbup:

Så brukar jag göra, peta lite på gummilisten.

Dissector
2006-11-23, 05:55
här får ni ett hett tips, dra inte i handtaget, sätt fingrarna mellan dörren och skåpet å dra där istället så öppnas den direkt.... :thumbup:

Men det är ju inte direkt hardcore...

Sverker
2006-11-23, 07:25
Så fort du öppnar dörren rinner den kalla tunga luften ut och varm luft smiter in där uppe. Därefter kommer vakuum som zanzi skriver.

Sofia4_4
2006-11-23, 07:28
Det har jag undrat länge, skapas det på något sätt undertryck inne i kylskåpet så det hålls stängt?

det är en norrläning som sitter inne och håller. ber du snällt om att öppna dörren så säger han "skjuuuuu".

bertbert
2006-11-23, 14:17
Allmänna gaslagen någon?

Slartibartfast
2006-11-23, 15:32
Är det en urbanlegend att kasserade kylskåp på soptippar inte får ha dörrar eftersom lekande barn kan bli vacuumförpackade i dem och dö?:MrT:

Snafu
2006-11-23, 15:33
Skjut mig om jag har fel. Luften kyls väl egentligen inte? Det är väl så att luft sugs ut från kylskåpet? (eller var det frysen).

Slartibartfast
2006-11-23, 15:39
Skjut mig om jag har fel. Luften kyls väl egentligen inte? Det är väl så att luft sugs ut från kylskåpet? (eller var det frysen).

Pang!

Snafu
2006-11-23, 15:51
Pang!
I'm too young to die..

MacLeod
2006-11-23, 16:49
Är det en urbanlegend att kasserade kylskåp på soptippar inte får ha dörrar eftersom lekande barn kan bli vacuumförpackade i dem och dö?:MrT:


Men vafaan. Hur skulle dom bli vacuumförpackande?
Då borde man ju inte få slänga nånting på soptippar, pga risken för lekande barn.

Slimfit
2006-11-23, 16:53
Är det en urbanlegend att kasserade kylskåp på soptippar inte får ha dörrar eftersom lekande barn kan bli vacuumförpackade i dem och dö?:MrT:

Ja, på dom skrotgårdar jag lekte på som liten så var det minsann inga dörrar borttagna. Och så länge som kylskåpet/frysen inte är är i drift så uppstår heller inget undertryck.

MacLeod
2006-11-23, 17:05
Ja, på dom skrotgårdar jag lekte på som liten så var det minsann inga dörrar borttagna. Och så länge som kylskåpet/frysen inte är är i drift så uppstår heller inget undertryck.

Undrar om det gäller bilskrotar oxå. Att man måste ta bort alla dörrar så dom inte går i baklås.

z_bumbi
2006-11-23, 17:08
Ett kylskåp som har dörren kvar kan innebära en dödsfälla men då måste man välta det så att dörren kläms igen, iofs inte så otroligt att skåpet välter om en unge är i skåpet och en hoppar på utsidan men jag vet inte om det fanns några regler om att dörrarna skulle plockas bort på skroten?

bullis
2006-11-23, 17:34
Soptippar är ingen lekplats

MacLeod
2006-11-23, 17:40
Soptippar är ingen lekplats

Exakt, där är en regel.

Lillgrabben
2006-11-23, 18:48
Skjut mig om jag har fel.

Njaäe.

Luften kyls väl egentligen inte?

Jo, det gör den. Eftersom att du har kallare temperatur i kyl / frysskåpet än vad omgivande rumsluft har så kommer luften som släppts in vid öppnandet att kylas ner. Då luften kyls ner minskar den i volym & blir mindre utrymmeskrävande för samma mängd luft. Detta kommer att ge ett visst vaccuum.

Det är väl så att luft sugs ut från kylskåpet? (eller var det frysen).

Nej, det är tvärtom.


:Virro

Sonny
2006-11-23, 19:52
För det första hamnar ingenting i Sverige idag på en "soptip" och där kylskåpen hamnar först (återvinnings centraler) har dom locken kvar. För att sedan skickas vidare till demontering.

Prankie
2006-11-26, 03:23
Om det nu blir vakuum som ni säger, måste inte det värma luften kylas ner först i kylskåpet för att komprimeras? Men står man vid ett kylskåp öppna och stänger hur många gånger man vill så funkar ju listen fortfarande utmärkt. :)

Prankie
2006-11-26, 03:37
Yes, äntligen vet jag varför!!! :D
http://www.straightdope.com/columns/050304.html

För att sammanfatta allt.
I USA dog en del barn i kylskåp för att det var mekaniskalås på utsidan så det gå inte öppna från insidan. När kylskåpet var stängt så kvävs de där inne. Senare krävde myndigheten att ta bort alla mekaniska lås eller dörrar när kylskåpet skulle slängas på soptippen. Men lösningen var inte ekonomisk så istället för mekanisk lås byttes det ut mot magnet. Då kan man öppna det från insidan också. :)

Testade nu med mitt kylskåp hemma, bakomlisten sitter det en rad med magneter.

Sverker
2006-11-26, 07:35
Det stämmer ju. När jag var liten, tidigt 70-tal, så var det ungefär som bildörrshandtag på kylskåpen. Rejäla don.

He-man
2006-11-26, 13:44
det är en norrläning som sitter inne och håller. ber du snällt om att öppna dörren så säger han "skjuuuuu".
:laugh: Kan du inte illustrera det med dina tecknarskills?