handdator

Visa fullständig version : Hur öppnar man kött(sex)marknaden?


SWETiger
2006-11-22, 23:04
Efter att ha sett ett avsnitt av programmet "bullshit" angående prostitution började jag fundera lite på hur industrin skulle kunna utformas för att bli rumsren och säker.

Detta är vad jag kom fram till efter lite eftertanke i försök att omkullkasta mina egna argument mot ett fortsatt förbud.

-Ingen diskriminering av kunder bör egentligen vara tillåten, förutsatt att de inte har speciella behov, med tanke på att det inte tillåts i andra sammanhang.
-Förbud mot aggressiv eller vilseledande marknadsföring, till exempel att göra sexuella närmanden eller att ragga kunder på nattklubbar utan att göra det uppenbart vad det handlar om (nattklubbsägaren bör även kunna kräva tillstånd).
-Extra utförlig information om vad yrket innebär bör under en övergångsperiod tillhandahållas vid introduktion.

-Gynundersökning av kunder bör utföras vid varje besök för att förhindra spridning av sjukdomar som inte kan förhindras av kondom.
-Miljö med övervakning och rutiner för ingripanden för att garantera arbetstagarnas säkerhet, bevakning genom en genomskinlig spegel till exempel.
-Penetration bör i alla fall vara frivillig för den prostituerade då man på ett mer direkt sätt hyr ut en kropp snarare än bara säljer en tjänst.

Så till lite relaterat, som jag själv tycker rimmar värst med att att tillåta det men som ändå bör införas för att vara konsekvent: En arbetslös bör vara tvungen att ta ett jobb som prostituerad (handjobb och eventuellt munjobb) för fortsatt akassa?

Behöver något läggas till? Är det inte alls gångbart? Och ge gärna en utförlig förklaring. Min åsikt ligger för tillfället för legalisering under reglerad form, men tanken känns ändå en smula olustig. Ge mig en god anledning att svänga om eller att känna mig bättre i mina sympatier.

regus
2006-11-22, 23:10
Jag brukar gilla bullshit men ibland är dom allt för enkelspåriga.

Visst, hororna kan då anmäla torsken för något (misshandel osv.)
Men kommer handeln av männskor öka?
Och dom hävdade att prostituerade var en yrkesgrupp som valde själva och var stolta över vad dom gjorde.
Vi kan fråga Lisa 14 från ryssland vad hon tycker om det. Visst finns det säkert en del som njuter av det, men långt ifrån alla.

Endast lagligt på statligt ägda bordeller!:Virro

SWETiger
2006-11-22, 23:19
regus: Nu var ju inte mina förslag inspirerade av bullshit, jag började fundera på det eftersom programmet gjorde mig uppmärksam på det. Så strunta hur de argumenterade där och se bara till mina "pekpinnar" för legalisering tillsammans med andra kollomedlemmars synpunkter. :)

Kan då lägga till:
-Åldersgräns på säg 21år för både köpare och säljare (med tanke på att sexualdebuten annars ligger lite väl nära).
-Krav på någotsånär nykter tillstånd för köpare och helnyktert för säljare.
-Kontrollverksamhet i statlig regi.

Det bli om något lättare att spåra och stoppa människohandel med en facklig rörelse för prostituerade och det faktum att lokalen där tjänsten tillhandahålls måste vara säker och kanske godkänd av ett kontrollorgan.

kspr
2006-11-22, 23:53
Jag måste säga att det där var ganska udda förslag på regleringar.

thomast
2006-11-22, 23:57
-Ingen diskriminering av kunder bör egentligen vara tillåten, förutsatt att de inte har speciella behov, med tanke på att det inte tillåts i andra sammanhang.

Varför ska den prostituerade inte kunna välja sina kunder? Blir det inte lite konstigt om statens våldsmonopol används för att tvinga en prostituerad ha sex med en man/kvinna han/hon inte vill ha sex med?

-Förbud mot aggressiv eller vilseledande marknadsföring, till exempel att göra sexuella närmanden eller att ragga kunder på nattklubbar utan att göra det uppenbart vad det handlar om (nattklubbsägaren bör även kunna kräva tillstånd).

Varför inte bara låta marknaden sköta det? Om kunden vill ha "våldsam" marknadsföring, ex bli uppragad på en krog så borde det inte vara något problem. Om kunderna inte vill det kanske krogägaren väljar att avvisa de prostituerade alternativt "märker" ut dem (ex en grön hatt...)

-Extra utförlig information om vad yrket innebär bör under en övergångsperiod tillhandahållas vid introduktion.

Vad innebär det?

-Miljö med övervakning och rutiner för ingripanden för att garantera arbetstagarnas säkerhet, bevakning genom en genomskinlig spegel till exempel.

Om det bara är staten, alternativt privatpersoner som är sanktionerade av staten kan kanske problem uppstå? Den privata prostituionen idag styrs till stor del av den "organiserade brottsligheten" och av hallickar. Kommer denna verkligen försvinna om det bara är staten som upprätthåller verksamheten? Det kanske inte är meningen att det skall påverka brottsligheten?

-Penetration bör i alla fall vara frivillig för den prostituerade då man på ett mer direkt sätt hyr ut en kropp snarare än bara säljer en tjänst.

Åter igen till punkt 1. Då borde hon få diskriminera eller måste hon förhålla sig på samma sätt till alla sina kunder?

Så till lite relaterat, som jag själv tycker rimmar värst med att att tillåta det men som ändå bör införas för att vara konsekvent: En arbetslös bör vara tvungen att ta ett jobb som prostituerad (handjobb och eventuellt munjobb) för fortsatt akassa?

Om något sånt införs lär privata alternativa försäkringar ploppa upp som ogärs i asfalt. Problemet löst?


EDIT: Nu när du ändå är inne i så liberala tankar så kan du väl ta en titt på narkotikapolitik. Billiga droger = Missbrukare behöver inte prostituera sig mot sin vilja. Eller? ;)

Lord_Real
2006-11-23, 00:04
Enligt svensk lagstiftning så kan man enbart diskriminera på kön, religion, etnisk tillhörighet och sexuell läggning. Det är på G (eller har nyligen genomförts) att man inte heller får diskriminera baserat på ålder.

Detta gör att man rent tekniskt kan ha en ICA-butik som vägrar sälja mjölk till fula människor. Problemet blir bevisbördan. Säg t.ex. att du personligen tycker att Finnar är fula, då kan du fortfarande bli fälld för etnisk diskriminering.
Troligen skulle också denna ICA-butik råka ut för någon konsumentförening som bojkottade skiten ur den. Men rent olagligt är det egentligen inte.

Sedan så finns det branscher som har lite specialtillstånd.
Alkoholservering är undantaget mycket av konsumentens rätt.

Om sexualmarknaden skulle lanserar så skulle den, likt alkohol, klassas som en "farlig" marknad och troligen få en massa specialregler och därför undgå en massa lagar som vanligen gäller.

Krokodil
2006-11-23, 00:06
Ni som förespråkar legaliserad prostitution kan svara på denna fråga... skulle ni vilja att er fru/tjej, syster eller mamma valde att fnaska?

Det finns (nästan) inga lyckliga horor...

Trance
2006-11-23, 00:08
Ni som förespråkar legaliserad prostitution kan svara på denna fråga... skulle ni vilja att er fru/tjej, syster eller mamma valde att fnaska?

Det finns (nästan) inga lyckliga horor...

Hur ser du på porr?

Krokodil
2006-11-23, 00:13
Hur ser du på porr?
Ungefär på samma sätt.

Yes
2006-11-23, 00:13
Jag brukar gilla bullshit men ibland är dom allt för enkelspåriga.

Visst, hororna kan då anmäla torsken för något (misshandel osv.)
Men kommer handeln av männskor öka?
Och dom hävdade att prostituerade var en yrkesgrupp som valde själva och var stolta över vad dom gjorde.
Vi kan fråga Lisa 14 från ryssland vad hon tycker om det. Visst finns det säkert en del som njuter av det, men långt ifrån alla.

Endast lagligt på statligt ägda bordeller!:Virro
Istället för att lägga energi på vanliga torskar kan polisen fokusera mer resurser på den illegala handeln. Det gör dylik handel betydligt mer riskfyllt.

Kunderna/torskarna skulle få större möjligheter att välja seriösa klubbar/bordeller, där det finns god insyn i verksamheten. Illegal handel blir inte lika lönsamt. För att inte tala om att de prostituerade kan skyddas mycket bättre från galna kunder.

---

Vad gäller regler så är det enda som borde gälla att så länge det sker frivilligt är det okej.

Trance
2006-11-23, 00:14
Ungefär på samma sätt.

Ok, var går gränsen för vad som borde vara lagligt?

thomast
2006-11-23, 00:17
Ni som förespråkar legaliserad prostitution kan svara på denna fråga... skulle ni vilja att er fru/tjej, syster eller mamma valde att fnaska?

Det finns (nästan) inga lyckliga horor...

Jag proklamerar inte alltid min ideologiska övertygelse i alla mina posts utan det handlar mycket bara om att ifrågasätta människors åsikter. *gah!*

Personligen skulle jag säga att jag väljer prostituerad i ett system som fungerar framför något högriskyrke.

Krokodil
2006-11-23, 00:17
Ok, var går gränsen för vad som borde vara lagligt?
Borde vara lagligt?

Man behöver inte legalisera något dåligt bara för att det finns annat som är dåligt.

Caixa**
2006-11-23, 00:18
Finns det behov av en sådan marknad i dagsläget? För vem?
Var finns tillgångarna (vilka män/kvinnor är villiga att erbjuda sina tjänster?) och vilka efterfrågar dem?

Vilken nytta skulle det innebära för samhället?

Finns det något som pekar på att personer som redan idag säljer sexuella tjänster kommer få det bättre/säkrare med ett nytt system? Eller är det främst utsatta människor som prostituerar sig för att finansiera drogmissbruk alt. människosmuggling/traffiking och som ändå inte kommer att ta sig in på den ”legala” marknaden?

Gällande akassan: Varför ska man vara tvungen att ta denna typ av jobb? Funkar det så idag, gällande alla typer av jobb? Har ingen koll själv faktiskt.. Tänkte mer att alla inte tvingas bli brandmän, göra militärtjänst i afganistan o.dyl.. En viss utbildning borde väl krävas för att bli prostituerad med? (Säkerhet, smittorisk, hantering av kunder, mm)


Finns en liknande tråd i ämnet, dock riktad mot en speciell målgrupp:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76662&highlight=legalisera

Yes
2006-11-23, 00:20
Ni som förespråkar legaliserad prostitution kan svara på denna fråga... skulle ni vilja att er fru/tjej, syster eller mamma valde att fnaska?

Det finns (nästan) inga lyckliga horor...
Måste jag vilja att min fru/tjej, syster eller mamma prostituerar sig, för att tycka att hon skall få göra det helt lagligt och öppet - precis så som hon och hennes kunder kommer överens om?

Har du träffat många prostituerade eftersom du kan uttala dig om huruvida de är lyckliga eller inte?

Krokodil
2006-11-23, 00:25
Måste jag vilja att min fru/tjej, syster eller mamma prostituerar sig, för att tycka att hon skall få göra det helt lagligt och öppet - precis så som hon och hennes kunder kommer överens om?

Har du träffat många prostituerade eftersom du kan uttala dig om huruvida de är lyckliga eller inte?
Det var just det jag frågade, skulle du tycka att det var OK om hon VALDE att fnaska?

Legaliserad prostitution är en kul tanke... tills man tänkt klart.

SWETiger
2006-11-23, 00:28
thomast: Har inte sagt något om statligt monopol, statlig kontrollverksamhet för att undvika oegentligheter. Sedan är du nu inne på att utförandet av en sexuell tjänst direkt är förnedrande, vilket jag påstår att det inte egentligen behöver vara i ett sekulariserat samhälle. Finns det rimliga skäl att inte acceptera en kund räknas det knappast som diskriminering, service bör väl ges i samma mån och på sama villkor som i vilket annat yrke som helst.

Marknaden bör inte sköta det då folk som inte önskat dessa sexuella närmanden kan ta illa upp, vilseledande marknadsföring är inte tillåtet i andra fall heller och bör därför inte heller i det här fallet tillåtas.

Innan en ordentlig facklig rörelse och stark industri växt fram bör det klargöras vilka fri- och rättigheter som gäller för både nya till yrket och tidigare verksamma med olaglig verksamhet. För att underlätta omställningen helt enkelt.

Meningen var väl inte främst att motverka brottslighet utan att jag egentligen inte sett några skäl, som inte är grundade i religion, att inte tillåta verksamheten. Att brottsligheten skulle minska är inte helt otroligt då det finns säkrare alternativ för både konsument och säljare. Sedan, återigen, det var inte sagt att säkerhetsövervakningen skulle ske av statligt anställda utan att det ska finnas säkerhetsföreskrifter som staten ser till att de upprätthålls. Precis som restauranger granskas av hälsoskäl.

I fallet penetration, i princip ja. Men det bör väl vara så att man redan innan kunden ska betjänas avgör den saken men även under själva akten, då skador på kroppsöppningar inte är önskvärda.

Narkotikapolitik diskuteras på annat håll och är ett helt annat ämne, det handlar inte om brottsbekämpning här inte så det är inte relaterat.

SWETiger
2006-11-23, 00:38
Caixa**: Marknaden finns för sexköp annars skulle ett förbud vara bra onödigt, efterfrågan inte skulle gälla en för både kund och säljare säkrare verksamhet tvivlar jag på men om så är fallet finns det fortfarande ingen anledning att förbjuda det. ;)

Vet inte riktigt om det finns någon nytta med det hela, men är det en anledningar att förbjuda det.

Har kikat i den tråden men här vill jag mest veta om det finns former under vilka det skulle kunna fungera och om inte vad är det som gör prostitution ovillkorligt oacceptabelt?

Yes
2006-11-23, 00:39
Finns det behov av en sådan marknad i dagsläget? För vem?
Det täcker uppenbarligen något behov hos båda parter, eftersom handeln sker.

Var finns tillgångarna (vilka män/kvinnor är villiga att erbjuda sina tjänster?) och vilka efterfrågar dem?
På malmskillnadsgatan finns det väl fortfarande kvar några. Annars har "näthandeln" varit uppe på tapeten i media.

Gissningsvis är kundkretsen sådana som har lättare för att fixa pengar än ett ligg.

Vilken nytta skulle det innebära för samhället?
Vad spelar samhällsnyttan för roll? Folk knullar för sin ega höga njutnings skull, inte för att andra skall ha nytta av det.

Finns det något som pekar på att personer som redan idag säljer sexuella tjänster kommer få det bättre/säkrare med ett nytt system?
Ja, allting pekar på det. Läs mitt tidigare inlägg.

Eller är det främst utsatta människor som prostituerar sig för att finansiera drogmissbruk alt. människosmuggling/traffiking och som ändå inte kommer att ta sig in på den ”legala” marknaden?
Om det nu främst var utsatta drogmissbrukare som ändå inte kan ta sig in på den legala marknaden, då skulle vi väl inte se någon legal marknad i de länder där det är tillåtet? Inte direkt så det ser ut, nej...

En viss utbildning borde väl krävas för att bli prostituerad med? (Säkerhet, smittorisk, hantering av kunder, mm)
De flesta normalbegåvade klarar nog den biten rätt bra ändå.

Metal_boy_
2006-11-23, 00:42
Det var just det jag frågade, skulle du tycka att det var OK om hon VALDE att fnaska?

Legaliserad prostitution är en kul tanke... tills man tänkt klart.


Jag skulle tycka att det var ok med legaliserad prostitution. Men jag skulle inte vilja att min mamma, mormor eller flickvän var prostituerad.

SWETiger
2006-11-23, 00:43
Det var just det jag frågade, skulle du tycka att det var OK om hon VALDE att fnaska?

Legaliserad prostitution är en kul tanke... tills man tänkt klart.
Du kanske inte valt rätt partner om ni inte delar samma värderingar i den frågan, men vad är det som gör själva handlingen fel?

Yes
2006-11-23, 00:44
Det var just det jag frågade, skulle du tycka att det var OK om hon VALDE att fnaska?

Legaliserad prostitution är en kul tanke... tills man tänkt klart.
Jag skulle föredra ett annat karriärsval, men ja - jag hade tyckt det var okej så länge det inte är min flickvän som ligger med andra. Hennes val liksom, huvudsaken är att hon är lycklig(vilket knappast är omöjligt för en prostituerad).

thomast
2006-11-23, 00:44
Jag har aldrig påstått att utförandet av sexuella tjänster är förnedrande. Jag har bara konstaterat att den allmänna samhällsmoralen inte skulle acceptera att människor tvingas till prostitution. Därav skulle en efterfrågan om en a-kassa utan det som tvång uppkomma.

Vem ska bestämma vad rimliga skäl för att neka en kund inträde i fittan? Varför skulle inte den prostituerade kunna avgöra det själv? Om inte, vem skulle i så fall göra det? Du? En myndighet? När kommer vi till gränsen för en statlig våldtäkt/sexuellt utnyttjande?

Vilka fri- och rättigheter tycker du ska gälla?

Själv tycker jag att narkotikapolitiken är nära sammankopplad. Så länge det finns missbrukare i desperat behov av pengar för att finansiera sitt missbruk kommer det att finnas prostituerade som arbetar mot sin vilja.

SWETiger
2006-11-23, 00:59
thomast: En prostituerad kan vara anställd av ett företag, bordell, att utföra sexuella tjänster. Det kan aldrig vara fel av den anställde att värna om sin kropp, en rättighet mot sin arbetsgivare, men vägrar personen utföra sitt jobb överhuvudtaget utan rimlig anledning bör personen kunna sparkas, rättighet från arbetsgivaren, och eventuellt anmälas för diskriminering precis som vilken annan person som helst, rättighet som köpare.

Samma fri och rättigheter som i arbetslivet i övrigt bör gälla helt enkelt. Skillnaden vid penetration är att det förmodligen kan ge större påverkan på kroppen än andra moment, och såvitt jag vet finns inga andra yrken av den karaktären att jämföra med.

Reglerna är till för att skapa en säker miljö för kunder, anställda och allmänheten.

Det spelar ingen roll vad du arbetar med för att sponsra ditt missbruk, en av de regler jag lagt fram var att personalen är drogfri på jobbet.

Yes
2006-11-23, 01:11
Om droger vore ett problem skulle sannolikt bordellerna testa sina anställda. Drogmissbruk lär ju skrämma iväg kunder vilket inte är särskilt bra för affärerna.

thomast
2006-11-23, 01:16
thomast: En prostituerad kan vara anställd av ett företag, bordell, att utföra sexuella tjänster. Det kan aldrig vara fel av den anställde att värna om sin kropp, en rättighet mot sin arbetsgivare, men vägrar personen utföra sitt jobb överhuvudtaget utan rimlig anledning bör personen kunna sparkas, rättighet från arbetsgivaren, och eventuellt anmälas för diskriminering precis som vilken annan person som helst, rättighet som köpare.

Om det handlar om en enskild näringsidkare då?

thomast
2006-11-23, 01:18
Drogmissbruk lär ju skrämma iväg kunder vilket inte är särskilt bra för affärerna.

Skrämmer drogmissbruk iväg kunder i dagens system?

Metal_boy_
2006-11-23, 01:24
Skrämmer drogmissbruk iväg kunder i dagens system?


Ja, den kundkretsen som man räknar med att kunna locka fram genom legalisering isf? Vad fan trodde du annars?

thomast
2006-11-23, 01:29
Jag missuppfattade påståendet.

Yes
2006-11-23, 01:34
Skrämmer drogmissbruk iväg kunder i dagens system?
Antagligen, i varje fall i de fall där det märks. Slitna missbrukare tenderar att se mindre attraktiva ut.

På en fri marknad skapas det också fler alternativ, vilket ger hårdare konkurrens. Det gör det enklare att välja bort missbrukarna och öststatstjejerna. Som öppen affärsverksamhet har också bordellerna ett rykte att tänka på. Ingen vill liksom ha rykte om sig att erbjuda pundiga tjejer. Ryska hallickar som säljer trasiga tjejer för snabba pengar lär inte ha riktigt samma anséende att tänka på.

Diggler
2006-11-23, 03:02
Jag förstår inte syftet med prostitution. De som har det behovet, varför onanerar de inte i stället? "-Blaha blaha, det är inte samma sak" kanske nån kontrar med då. Då föreslår jag att han onanerar en gång till, och kanske ytterligare en, och sen frågar sig igen om han har det behovet. Då är svaret helt plötsligt "-nej, jag har inte det behovet", om inte, är det dags att onanera några gånger till.

Sådär, nu har jag löst det problemet. Om alla följer mina riktlinjer slipper vi en smutsig bransch eller nån nästan lika smutsig legalvariant. Dessutom sparar folk pengar om de onanerar istället för att gå på horcruising.

aliquis
2006-11-23, 03:35
Så till lite relaterat, som jag själv tycker rimmar värst med att att tillåta det men som ändå bör införas för att vara konsekvent: En arbetslös bör vara tvungen att ta ett jobb som prostituerad (handjobb och eventuellt munjobb) för fortsatt akassa?

Behöver något läggas till? Är det inte alls gångbart? Och ge gärna en utförlig förklaring. Min åsikt ligger för tillfället för legalisering under reglerad form, men tanken känns ändå en smula olustig. Ge mig en god anledning att svänga om eller att känna mig bättre i mina sympatier.*screwy* :smash:

Diggler
2006-11-23, 03:41
-Ingen diskriminering av kunder bör egentligen vara tillåten, förutsatt att de inte har speciella behov, med tanke på att det inte tillåts i andra sammanhang.
.


Fyfan vad bizarrt och inhumant. Sex med nån annan än sig själv är inte en rättighet, för någon alls, och skall inte vara det oavsett om prostitution är lagligt eller inte. Så i mitt tycke går den punkten fetbort av moraliska skäl.

SWETiger
2006-11-23, 07:35
Diggler: Vill man inte ha sex mot betalning kanske man gett sig in i fel branch, för det är väl tillhanda hållande av sex som en tjänst med en främmande person för betalning det handlar om? :)

Är det inte moraliskt fel att vägra erbjuda sina tjänster till vissa på grund av till exempel hudfärg eller ett mildare handikapp? Sex mot betalning ska givetvis ske frivilligt men är man inte villig att ge sig in i branchen utan att diskriminera ser man förmodligen inte sex som något så simpelt som en tjänst. Då är man inte rätt person att ge sig in på den marknaden.

SWETiger
2006-11-23, 07:38
Om det handlar om en enskild näringsidkare då?
Samma regler som för en enskild näringsidgare i samhället i övrigt. Säkerhetsföreskrifter ska följas och diskriminering ska inte förekomma, helt enkelt. ;)

SWETiger
2006-11-23, 07:50
*screwy* :smash:
Man måste väl ta i lite för att folk ska öppna ögonen men varför är det så fel? De resonemang man får för att låta sexhandeln vara fortsatt förbjuden är sällan subjektiva utan något i stil med "det uppmuntrar till brott och en taskig människo(kvinno)syn" eller något auktoritärt i stil med "vill du att din partner eller dina barn ska prostituera sig", därav kan man dra slutsatsen att det inte är tjänsten i sig folk i allmänhet sätter sig emot utan vad som följer i bagaget. Om det inte är så, utan att människor inte vill använda sina händer till att utföra vissa jobb, vaför är det så? Vari är den här sexualmoralen förankrad, något medfött?

Bronkitkorv
2006-11-23, 07:55
Hoppas inte det blir verkligt det där... Då skulle också vi av manligt kön vara tvugna att prostituera oss för att få a-kassa. Nätack.

SWETiger
2006-11-23, 08:05
Bronkitkorv: Varför vill du det inte?

Har inte lyckats sätta fingret på varför jag själv inte är särskilt road av tanken men för tillfället tror jag att det handlar om att jag är fast i den religiösa (van)föreställningen att sex är något som egentligen bara är menat inom äktenskapet mellan en man och en kvinna. Varför ska det egentligen kännas förnedrande att erbjuda mun- eller handjobb under säkra former?

Bronkitkorv
2006-11-23, 08:51
Bronkitkorv: Varför vill du det inte?

Har inte lyckats sätta fingret på varför jag själv inte är särskilt road av tanken men för tillfället tror jag att det handlar om att jag är fast i den religiösa (van)föreställningen att sex är något som egentligen bara är menat inom äktenskapet mellan en man och en kvinna. Varför ska det egentligen kännas förnedrande att erbjuda mun- eller handjobb under säkra former?
Men tänk då på dom som är fula och gamla då, vem fan vill ha en gammal gubbe till sånt. Jag tror det skulle bli en snedvriden marknad där dom snygga och slampiga mäniskorna skulle tjäna som fan. Jag kanske är knäpp men jag tycker sex hör ihop med kärlek och att man inte kan tvinga folk till sånt genom hot. Därför skulle jag aldrig köpa eller sälja sex för att inte stödja den marknaden. Sex är inte en mänsklig rättighet som vissa tycks tro.(tycker jag alltså..)

sehnpaa
2006-11-23, 08:51
Hur intima massager kan man få nu för tiden i Sverige? Det vore kanske något att utveckla till fullt utblommad prostitution.

SWETiger
2006-11-23, 09:10
Bronkitkorv: Vem vill se en gammal gubbe som fotomodell? Inte lika många som vill se en välutrustad playboymodell. Den marknaden existerar redan idag. Jag är förövrigt av samma vansinniga uppfattning som du men jag kan som sagt inte säga vad som förhindrar mig från att tro att sex samtidigt skulle kunna handla om en tjänst. Varför måste det handla om hot?

Mänsklig rättighet att ha sex är det definitivt inte men finns det en anledning att förhindra folk att ha sex om ingen tar skada?

mini
2006-11-23, 10:17
Varför skiljer du på hand- och munsex och annan? Du vill ju ha bort föreställningen att sex skulle vara något "heligt". Varför väljer du då att göra könet till en mer laddad kroppsdel än handen?

SWETiger
2006-11-23, 12:39
mini: Som jag sagt tidigare handlar det som att hyra ut din kropp på ett annat sätt, din hand är inte mycket värd utan arbetet som utförs inte heller din mun. Dessutom används händer och mun redan idag i arbetslivet, den enda skillnaden är tjänsten som utförs. Kan klargöra att jag även menat att naken bör ingen tvingas vara, då det igen handlar om att hyra ut sin kropp passivt snarare än en tjänst.

Kanske lite luddgt förklarat men hoppas du förtår vad min tanke var. Att tänja ut kroppsöppningar ger förmodligen större funktionell skada än valkar på händerna.

Diggler
2006-11-23, 12:40
Diggler: Vill man inte ha sex mot betalning kanske man gett sig in i fel branch, för det är väl tillhanda hållande av sex som en tjänst med en främmande person för betalning det handlar om? :)

Är det inte moraliskt fel att vägra erbjuda sina tjänster till vissa på grund av till exempel hudfärg eller ett mildare handikapp? Sex mot betalning ska givetvis ske frivilligt men är man inte villig att ge sig in i branchen utan att diskriminera ser man förmodligen inte sex som något så simpelt som en tjänst. Då är man inte rätt person att ge sig in på den marknaden.

Men sex är sex, det är inte bara en "tjänst" oavsett om det betalas för det eller inte. Så de (sexarbetarna) skall få rata vem de vill på vilken grund de vill, vill de inte sälja sex till tex. judar, handikappade , negrer eller feta kan man inte kräva det, på grund av att det är just sex. Det är moraliskt fel att tvinga någon att inte diskriminera på det området, då blir det våldtäkt.

Jag tycker att du har en fruktansvärd människosyn och borde kamma dig.



Dessutom är en legalisering ytterligare ett steg till ett mer översexualiserat samhälle. Sådana samhällen klarar sig aldrig, se på Sodom och Gomorra.

Kwon
2006-11-23, 12:44
Kolla på Holland tex :)

Trance
2006-11-23, 12:52
Dessutom är en legalisering ytterligare ett steg till ett mer översexualiserat samhälle. Sådana samhällen klarar sig aldrig, se på Sodom och Gomorra.

Heh, då är det ju för sent eftersom vi inte stenar homosexuella.

SWETiger
2006-11-23, 13:03
Diggler: Enkel lösning, välj att inte ta betalt för sex? Om du säljer det är det en tjänst. Klart du inte kan tvinga till dig sex, precis som du inte kan tvinga dig till någonting annat heller, men nekas du köpa en tjänst på grund av din härkomst är det diskriminering.

Tycker inte min människosyn är dålig på något sätt, jag har full respekt för att folk bör kunna välja vad de vill ägna sig åt men jag kräver också att respekt visas för andra. Vill du inte sälja sex till invandrare för du se över om du verkligen har den inställning till prostitution som behövs för att sälja tjänsten.

Min magkänsla säger, som jag nämnt tidigare, att sex är något speciellt men vari ligger grunden till detta. Religion? Vad gör det moraliskt fel om majoriteten väljer att motivera förbudet med kringliggande omständigheter? Bör det inte finnas ett krav för ömsesidig njutning för att kalla det "sex"? Våldtäckt är inte sex, stöld är inte ett frivilligt överlämnande men inte heller ett köp.

Snafu
2006-11-23, 13:08
Släpp allt fritt, det skulle medföra synergieffekter 1. jag får doppa när jag vill 2. alla feminsiter får hjärtsnörp.

Bronkitkorv
2006-11-23, 13:08
Varför inte satsa på att göra bra runknings avsugnings maskiner och såklart knullmaskiner för tjejerna... Om det nu inte ska vara personligt utan bara en tjänst. Så kan ju folk öppna företag typ som video/butik/solarie/knullmaskiner, kom och boka tid i vår nya knull2000 ultra..

Bronkitkorv
2006-11-23, 13:10
Diggler: Enkel lösning, välj att inte ta betalt för sex? Om du säljer det är det en tjänst. Klart du inte kan tvinga till dig sex, precis som du inte kan tvinga dig till någonting annat heller, men nekas du köpa en tjänst på grund av din härkomst är det diskriminering.

Tycker inte min människosyn är dålig på något sätt, jag har full respekt för att folk bör kunna välja vad de vill ägna sig åt men jag kräver också att respekt visas för andra. Vill du inte sälja sex till invandrare för du se över om du verkligen har den inställning till prostitution som behövs för att sälja tjänsten.
Min magkänsla säger, som jag nämnt tidigare, att sex är något speciellt men vari ligger grunden till detta. Religion? Vad gör det moraliskt fel om majoriteten väljer att motivera förbudet med kringliggande omständigheter? Bör det inte finnas ett krav för ömsesidig njutning för att kalla det "sex"? Våldtäckt är inte sex, stöld är inte ett frivilligt överlämnande men inte heller ett köp.
Och vill man inte så blir man av med a-kassan i ditt scenario och då blir man tvingad och det är lika med våldtäkt...

Kwon
2006-11-23, 13:12
Någon som vet hur systemet är uppbyggt i Holland?

Kanske kan ge lite tips till trådskaparen?

SWETiger
2006-11-23, 13:29
Bronkitkorv: Visst, mekaniska sexhjälpmedel i all ära men varför inte tillåta manuellt arbete? Vanlig massage utförs oftast bäst av en människa.

Det där med akassan var väl mer menat att uppvigla lite diskussion och jag är inte alls medveten om huruvida man är tvungen att jobba inom ett yrke man ser som moralsikt förkastligt i dagsläget. Men om du läser de sista fyra meningarna i det där inlägget tror jag du förstår vad jag är intresserad av.

Om prostitution inte omfattas av de jobb du behöver söka för fortsatt akassa, är det "ok" under de omständigheterna? :)

SWETiger
2006-11-23, 22:59
Någon som vet hur systemet är uppbyggt i Holland?

Kanske kan ge lite tips till trådskaparen?
Är inte ute efter att få det legaliserat, jag är mer intresserad av motivationen till prostitutionens vara eller icke vara och eventuellt regelverk. Att kika på hur de gjort i andra länder är inte alls lika intressant, det är kollomedlemmarnas synpunkter jag är ute efter. ;)

Batman
2006-11-23, 23:12
-Gynundersökning av kunder bör utföras vid varje besök för att förhindra spridning av sjukdomar som inte kan förhindras av kondom.

Vad för sjukdom kan inte förhindras av kondom ?

mini
2006-11-23, 23:42
mini: Som jag sagt tidigare handlar det som att hyra ut din kropp på ett annat sätt, din hand är inte mycket värd utan arbetet som utförs inte heller din mun. Dessutom används händer och mun redan idag i arbetslivet, den enda skillnaden är tjänsten som utförs. Kan klargöra att jag även menat att naken bör ingen tvingas vara, då det igen handlar om att hyra ut sin kropp passivt snarare än en tjänst.

Kanske lite luddgt förklarat men hoppas du förtår vad min tanke var. Att tänja ut kroppsöppningar ger förmodligen större funktionell skada än valkar på händerna.
Men om du nu påstår att motviljan mot prostitution bara handlar om moral och kristna värderingar så är det märkligt att du värderar könet annorlunda än andra kroppsdelar. Varför? Menar du att muffen är en del som arbetar fristående från kroppen?
Varför skulle det vara bättre att "hyra ut kroppen passivt" än att utföra en tjänst? Då har man ju inget som helst värde, man har ingen yrkesskicklighet eller annat som kan göra arbetet givande. Man är bara ett hål (eller en dildo om du nu ser manlig prostitution i din vision också).

Om det var skadorna borde du hellre ivra för inmätning vid bruk, alternativt förbjud mot upptempoknull eller vad du nu tror att man skadar sig på. (Jag är dock övertygad om att arbetsskadorna är mer vanliga inom andra yrken än inom din vision om prostitutionen.)

Jag tycker nog inte att ditt system verkar helt hundra. Varför inte utgå ifrån befintliga serviceyrkens system?

Vinter
2006-11-23, 23:47
Redlight district Södermalm, nja jag vette fasen.... *spy*

SWETiger
2006-11-24, 09:55
Men om du nu påstår att motviljan mot prostitution bara handlar om moral och kristna värderingar så är det märkligt att du värderar könet annorlunda än andra kroppsdelar. Varför? Menar du att muffen är en del som arbetar fristående från kroppen?
Varför skulle det vara bättre att "hyra ut kroppen passivt" än att utföra en tjänst? Då har man ju inget som helst värde, man har ingen yrkesskicklighet eller annat som kan göra arbetet givande. Man är bara ett hål (eller en dildo om du nu ser manlig prostitution i din vision också).

Om det var skadorna borde du hellre ivra för inmätning vid bruk, alternativt förbjud mot upptempoknull eller vad du nu tror att man skadar sig på. (Jag är dock övertygad om att arbetsskadorna är mer vanliga inom andra yrken än inom din vision om prostitutionen.)

Jag tycker nog inte att ditt system verkar helt hundra. Varför inte utgå ifrån befintliga serviceyrkens system?
mini: Har försökt hålla mig helt könsneutral och det är självklart min mening att det skulle handla om prostitution för båda könen.

Jag menar inte att det är bättre att hyra ut kroppen passivt, meningen var att peka på motsatsen. Man utför ingen egentlig tjänst, som både du och jag klargjort nu, utan det handlar om att hyra ut en ägodel, vilket en arbetsgivare inte kan tvinga någon till. Angående eventuella "skador" erkänner att jag inte har erfarenhet av några uttänjda kroppsöppningar, och baserar det jag säger på den punkten helt på rykten, men så vitt jag hört är uttänjning av "nummer 2" ingen höjdare och att kvinnor skulle ha andra villkor än män är fel.

Klart mitt system är inte helt hundra, det ligger förmodligen inte i närheten av lika mycket arbete bakom de pekpinnar jag slängt fram som bakom andra säkerhetsföreskrifter och regler. Jag spånade över de olika argument folk brukar slänga fram för att prostitution ska vara fortsatt förbjudet och utformade mina pekpinnar efter det.

Vad gör det moraliskt fel om majoriteten väljer att motivera förbudet med kringliggande omständigheter? Jag frågade mig själv utan resultat, det var snarare en fråga om roten ligger i religion och är det i så fall fel att tänka på det sättet i ett sekulariserat samhälle?

Bronkitkorv
2006-11-24, 12:22
Bronkitkorv: Visst, mekaniska sexhjälpmedel i all ära men varför inte tillåta manuellt arbete? Vanlig massage utförs oftast bäst av en människa.

Det där med akassan var väl mer menat att uppvigla lite diskussion och jag är inte alls medveten om huruvida man är tvungen att jobba inom ett yrke man ser som moralsikt förkastligt i dagsläget. Men om du läser de sista fyra meningarna i det där inlägget tror jag du förstår vad jag är intresserad av.

Om prostitution inte omfattas av de jobb du behöver söka för fortsatt akassa, är det "ok" under de omständigheterna? :)
Jag tror att det vore bra om prostituerade kunde få f-skattesedel.
Jag säger inte att det absolut skall förbjudas, tvärtom. Det är bara tvånget jag vänder mej emot, för vissa människor är det en otänkbar handling och för vissa inte...

SWETiger
2006-11-24, 14:53
Bronitkorv: Allright, då kommer vi in lite på det som var det intressanta. Vad bör man kunna vägra och vilken anledning är godtagbar? Att sköta andra människors personlig hygien är något som hemtjänsten dagligen gör, hur är det med ett jobb i ett slakteri, ett badhus för både män och kvinnor, bar, eller yrken med t.ex. tydliga krav på klädseln?

Vad är det som gör att det så självklart att man bör slippa utföra sexuella tjänster och är det en rent religiös kvarlämning som man i ett sekulariserat samhälle bör arbeta bort?

Det behöver inte nödvändigtvis vara något du står för till 100% men spåna gärna lite över frågorna och se om du kan hitta ett konkret svar.