handdator

Visa fullständig version : Vakter får alltid rätt?


shadowfire
2006-11-22, 21:35
Tjejen var tydligen i domstol idag:

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,936191,00.html

Citat ur hennes berättelse:

"Vi beslutade oss för att lämna stället och på väg ut vänder sig min pojkvän om och gör en gest med långfingret. En laddad gest. Ett misstag, dumt, men såvitt jag vet inte olagligt.
Ett kort ögonblick efteråt är han nere på golvet. Jag hinner inte notera något annat än att det gick fort, och rädslan som syntes i hans ansikte.
Därefter uppstår ett tumult som är svårt att beskriva. Det hela slutar med att vi båda ligger på mage, vända bort från varandra, rädda naturligtvis och nertryckta i ett golv av klinkers i ett slutet rum."

Låter det som att hon är helt oskyldig för våld mot tjänsteman?
Vad är ert intryck, gjorde vakterna rätt som omhändertog dem eller inte?

Dissector
2006-11-22, 21:39
Om det där var hela berättelsen så låter hon ju oskyldig, men det där "Sen uppstår ett tumult som är svår att beskriva" får ju tankarna till att hon gjort något hon också :P

Jag tror vakten har betydligt lättare för att beskriva det där tumultet :D

shadowfire
2006-11-22, 21:43
Om det där var hela berättelsen så låter hon ju oskyldig, men det där "Sen uppstår ett tumult som är svår att beskriva" får ju tankarna till att hon gjort något hon också :P

Jag tror vakten har betydligt lättare för att beskriva det där tumultet :D
Ungefär min reflektion med. Att vakterna avvisade dem från fel ingång tycker jag var rätt. En provocerande gest, well, kanske inget o göra ett omhändertagande för, men jag ser inte av vilken anledning vakterna skulle skapa ett tumult?

Ytterligare ett citat från tjejen:
"Armarna i handfängsel på ryggen, benen böjda bakåt och vakten ovanpå som med hela sin tyngd trycker sitt knä i ryggen på mig och skriker: ”Vad går du på? Vad har du tagit?”


Märkligt att vakterna frågar något sådant om hon uppträdde lugnt, sansat och nyktert?

Tigerkotten
2006-11-22, 21:43
Anser att vakter ska kunna tåla en del skit utan att ta till våld.

Som jag läser det så gick de som sagt därifrån och sedan pekar killen finger åt vakterna. Vilket leder till att vakterna går fram till honom o är aggresiva. Vilket sedan leder till att de brottnar ner han och henne på gatan, började säkert med honom o hon kanske gapade eller försökte skydda honom. O då tog ner ner henne med helt enkelt.

Min åsikt iaf :)

Piranha
2006-11-22, 21:46
Ännu en snyfta ut i media story.

Hades
2006-11-22, 21:49
Folk tenderar att ljuga ganska mycket för att undvika straff och/eller offentliga pinsamheter.

Fed up
2006-11-22, 21:51
Min erfarenhet av vakter är att de knappast drar sig för att få visa sin makt, men vatusan, lite övervåld piggar väl upp? *rolleyes*

Jag tror säkert inte hon helt helt fri från skuld, men som Tigerkotten skrev så borde vakterna lära sig att bita ihop ibland och kanske dra sig lite mer för att banka på folk. Det här med att de tar undan folk i avskilda rum borde de inte göra alls oavsett vad personen gjort typ, de borde bara ringa polisen och vänta i allmäna utrymmen, så kan de ju ha ryggen fri från anklagelser om de nu är helt oskyldiga.

Har dock hört att vakterna på spy bar är väldigt trevliga, min kompis tog det typ som en vänskaplig gest när han blev utkastad för att han somnat i en fåtölj. Vakterna var extremt trevliga, hjälpsamma, toleranta och respektfulla mot honom.:thumbup:

Jag menar, när vakterna var sådär trevliga och toleranta mot honom så betedde han sig trevligt och respektfullt, men om de betett som andra vakter: slitit upp honom ur fåtöljen och slängt ut honom i kylan utan att ens låta honom hämta sin jacka hade han ju blivit skitsur och börjat käbbla.

mrburns
2006-11-22, 22:06
Finns nog ett och annat blåbär till vakt som slår lite för ofta och i onödan för sitt eget nöjes skull. Och det finns nog väldigt stor andel i % som trycker bola jämfört med övriga befolkningen eller jämfört med andelen på ett vanligt gym. Men man ska ju inte döma alla vakter för det finns ovanligt mycket fler våldsbenägna/rötägg inom den branchen i snitt.
Och så är det oftast inte så farligt som det brukar låta heller eftersom de flesta som blir utsatta av vaktvåld är rätt fulla och förvränger historien en del. I de allra flesta fall då en vakt begått fel har personen som utsatts förmodligen inte varit helt oskyldig heller. Det spelar dock ingen roll efter det är vaktens jobb att hålla ordning och bra stämning. Att ge in för personliga aggresiva impulser, ja då har man valt fel yrke =) Jag känner vakter och är bekant med fler. De flesta är trevliga skötsamma herrar.

hultman
2006-11-22, 22:13
Det finns självklart många vakter som gillar att utöva våld, även om det inte är nödvändigt. Jävlas man med vakterna får man skylla sig själv. Personligen hade jag gärna hoppat på och jävlats med någon snorunge som pekar finger och är stupfull.

Chris
2006-11-22, 22:22
Personligen hade jag gärna hoppat på och jävlats med någon snorunge som pekar finger och är stupfull.

Du låter som en helshyst kille! :thumbup: Alltid bra att ha en positiv inställning till livet!

daja
2006-11-22, 22:25
de positiva erfarenheter man har av dörrvakter kan man räkna på just ett finger, så är läget iaf här i sthlm

hultman
2006-11-22, 22:31
Du låter som en helshyst kille! :thumbup: Alltid bra att ha en positiv inställning till livet!

Antar att du är ironisk, så vad menar du med att min inställning till livet skulle vara konstig? Avspeglas min livsinställning på hur jag skulle reagera om en stupfull snorunge pekar finger mot mig?

shadowfire
2006-11-22, 22:34
Något säger mig att många provocerar o gapar rätt bra med vakter. Något säger mig att denna dam som nu ställs inför rätta har flugit på en vakt med näbbar o klor och sedan snyftar ut för att hon fick handfängsel på kuppen. Om man nu provocerar och får en agressiv vakt på sig, så är man väl smart nog att säga att det var dumt, be om ursäkt och lugnt o sansat gå därifrån?

Något säger mig att de som nu ställdes inför rätta missade det där med att be om ursäkt och hålla sig lugna/behärskade...

Trance
2006-11-22, 22:36
Det finns självklart många vakter som gillar att utöva våld, även om det inte är nödvändigt. Jävlas man med vakterna får man skylla sig själv. Personligen hade jag gärna hoppat på och jävlats med någon snorunge som pekar finger och är stupfull.

För du styrketränar och nu kan ingen ge dig skit mera, du är fan värd respekt! Folk skall visa dig respekt! Jag är på din sida, jag välte en grav igår för fittan inte visade mig respekt.

daja
2006-11-22, 22:40
Något säger mig att många provocerar o gapar rätt bra med vakter. Något säger mig att denna dam som nu ställs inför rätta har flugit på en vakt med näbbar o klor och sedan snyftar ut för att hon fick handfängsel på kuppen. Om man nu provocerar och får en agressiv vakt på sig, så är man väl smart nog att säga att det var dumt, be om ursäkt och lugnt o sansat gå därifrån?

Något säger mig att de som nu ställdes inför rätta missade det där med att be om ursäkt och hålla sig lugna/behärskade...
något säger mig att vakterna verkligen var kolugna som inte dök på dem pga nån gest. något säger mig att det om något är professionellt agerande från vakterna. något säger mig att vakter har en förmåga att alltid vara samlade och väldigt väldigt sällan överreagera.

Mantus
2006-11-22, 22:41
Jag litar i regel aldrig på tidningarnas rapportering av rättegångar, någon värre ojuridisk snyftsmörja finns inte. Flertalet stora fall som man såg på tv och läste om i tabloiderna för ett par år sedan har jag nu läst och jag tycker rapporteringen och förståelsen för fallen är under all kritik. Man tycker ju att ett krav från rättegångsjournalister borde vara iaf en juridisk grundkurs. Som det är nu undrar man om de egentligen fattar ett ord av vad de läser.

Chris
2006-11-22, 22:45
Antar att du är ironisk, så vad menar du med att min inställning till livet skulle vara konstig? Avspeglas min livsinställning på hur jag skulle reagera om en stupfull snorunge pekar finger mot mig?

Jag tyckte du lät väldigt bitter. Lät som att du nästan ville en snorunge skulle peka finger åt dig så du fick slå någon. Att se en vakt missbruka våld gör mig så jävla sur, vissa vakter är riktigt sorgliga människor.

Visst kan man ha en förståelse för att dom också är människor och blir sura ibland, men det är fan deras jobb att hålla ordning på stället, och det gör man inte genom att slåss.

shadowfire
2006-11-22, 22:46
Jag litar i regel aldrig på tidningarnas rapportering av rättegångar, någon värre ojuridisk snyftsmörja finns inte. Flertalet stora fall som man såg på tv och läste om i tabloiderna för ett par år sedan har jag nu läst och jag tycker rapporteringen och förståelsen för fallen är under all kritik. Man tycker ju att ett krav från rättegångsjournalister borde vara iaf en juridisk grundkurs. Som det är nu undrar man om de egentligen fattar ett ord av vad de läser.
Nu var det iofs "offret" själv som skrivit en krönika/debatt.

shadowfire
2006-11-22, 22:49
något säger mig att vakterna verkligen var kolugna som inte dök på dem pga nån gest. något säger mig att det om något är professionellt agerande från vakterna. något säger mig att vakter har en förmåga att alltid vara samlade och väldigt väldigt sällan överreagera.
Tror absolut de kan överreagera, men då backar man ur och ber om ursäkt om man själv började provocera. Svårare än så är det inte. Dock har folk en förmåga att vilja prova auktoriteter och var deras gräns går.

Jag hade själv inte pallat o vakta en kö med allt från dyngraka lodisar, pundare med knivar o revolvrar, snortande 20-åringar och fjortisar som låtsas som om legget inte alls är på deras morsa.
Det sista man behöver då är att ngn snubbe inte kan bete sig som människa och ta en avvisning som en man. Å andra sidan är jag inte dörrvakt heller, tack o lov. Hade haft klippkort på domstolen.

daja
2006-11-22, 22:59
Tror absolut de kan överreagera, men då backar man ur och ber om ursäkt om man själv började provocera. Svårare än så är det inte. Dock har folk en förmåga att vilja prova auktoriteter och var deras gräns går.

Jag hade själv inte pallat o vakta en kö med allt från dyngraka lodisar, pundare med knivar o revolvrar, snortande 20-åringar och fjortisar som låtsas som om legget inte alls är på deras morsa.
Det sista man behöver då är att ngn snubbe inte kan bete sig som människa och ta en avvisning som en man. Å andra sidan är jag inte dörrvakt heller, tack o lov. Hade haft klippkort på domstolen.
och tyvärr är det väl just det som är problemet, att 99% av vakterna på krogarna inte alls är lämpade för uppgiften. jag har inte kontrollerat saken själv, men är tämligen säker på att det inte behövs någon diger utbildning, utvärdering av den psykiska hälsan eller cv för att bli anställd.

shadowfire
2006-11-22, 23:06
och tyvärr är det väl just det som är problemet, att 99% av vakterna på krogarna inte alls är lämpade för uppgiften. jag har inte kontrollerat saken själv, men är tämligen säker på att det inte behövs någon diger utbildning, utvärdering av den psykiska hälsan eller cv för att bli anställd.
iofs är de tre enda vakter jag känner både omtyckta av besökare, stabila och reko i psyket... humoristiska med.

Dessvärre berättar de ena historien efter den andra som hur folk bara inte kan ge upp med sina provokationer. Håller dock med om att lite ord ska man få tåla, men får man en medveten knuff eller ngn börjar veta mot en så tycker jag man som vakt ska för andras säkerhet omhänderta vederbörande.

viktore
2006-11-22, 23:16
Jag tror säkert att nästan alla vakter är trevliga om man skulle pratat med dem privat, dock är det ovidkommande eftersom det är deras agerande i skarpa situationer som spelar roll.

Däremot tror jag också att många ordningsvakter innerst inne bara står och suktar efter att någon ska komma och käfta eller att bråk ska uppstå, så att de får "ta hand om det".
Dessutom borde det vara allmänt känt att ordningsvakter knappast drar sig för att använda övervåld, såg ett klart fall med egna ögon för bara ~4 veckor sedan.

Lucipha
2006-11-23, 10:55
Folk tenderar att ljuga ganska mycket för att undvika straff och/eller offentliga pinsamheter.

Och på något vis lyckas de ändå klara väktarutbildningen *whistle*

Stab
2006-11-23, 11:16
Vet inte hur d verkligen gått till i denna story men vakter är i överlag horungar med XXXL jackor & väst. Av med skiten och spela allan när man inte åker dit över våld mot tjänsteman

Whistler
2006-11-23, 12:43
Ska jag bli tvungen att reda ut den här skiten igen, verkligen?

Hmm, ne... Hänvisar till förra posten där jag förklarade det här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1811115&postcount=28

prime^
2006-11-23, 12:51
Jag litar inte på vakter och vissa poliser när d gäller sånt här. Dock litar jag inte på henne när hon säger "ett tumult som e svårt att beskriva". Tror sanningen ligger mitt emellan.. Precis som någon skrev att det e lätt att ljuga för att se mer oskyldig ut o för att slippa pinsamheterna, så tror jag det gäller samma sak för vakterna.

Karelin78
2006-11-23, 12:52
Jag har själv stått som värd men hamna aldrig i sånna situationer med gäster som inte gick att lösa verbalt och vänligt, en del vakter är som vissa nämner inte sena med att utnyttja sin makt lite väl mycket ibland. När personer som går ut och vill roa sig och stöter på vakter som är mindre begåvade och som trampar folk på tårna om och om igen så kan det sluta illa....kommer att tänka på vakterna som stod på Privé på 90-talet....de missbruka sin makt till max men å andra sidan fick de sig en ordentlig läxa.

hultman
2006-11-23, 14:12
För du styrketränar och nu kan ingen ge dig skit mera, du är fan värd respekt! Folk skall visa dig respekt! Jag är på din sida, jag välte en grav igår för fittan inte visade mig respekt.

Jag är inte stor, vilket du sett om du kikat på mina bilder, så anledningen till att jag blir irriterad på ouppfostrade snorungar är rotat ur något helt annat.

Jag tyckte du lät väldigt bitter. Lät som att du nästan ville en snorunge skulle peka finger åt dig så du fick slå någon. Att se en vakt missbruka våld gör mig så jävla sur, vissa vakter är riktigt sorgliga människor.

Visst kan man ha en förståelse för att dom också är människor och blir sura ibland, men det är fan deras jobb att hålla ordning på stället, och det gör man inte genom att slåss.

Ehmpf. Nog för att det hade varit roligt att smacka på någon, men inte utan rädsla om rättsliga repressalier. Däremot hatar jag kaxiga snorisar som super för mycket, har pusscirkel med sina kommunistpolare och som ständigt ska påpeka hur orättvist det är att en arbetslös i Sverige inte har råd med en Ferrari. Det är nästan alltid den stereotypen som får problem med vakter, kravallpoliser och förbannade ungdomar.

Dumleman
2006-11-23, 14:43
Vakten har alltid rätt även om han/hon har fel, precis domaren i en hockeymatch!

Någonting säger mig att det finns rötägg som blir vakter och att koncentrationen rötägg är högre bland vakter än befolkningen i övrigt.

Sunesha
2006-11-23, 14:50
Tycker jämnt vakterna är trevlig mot mig. Dock när jag var svirrade i stockholm så sa vakter jag var onykter fast jag inte druckit en droppe.

Dock har mina kompisar blivit utkastade, men de ofta betett sig som drägg då.

Daniel_S
2006-11-23, 15:21
Hon ser ju ondskefull ut på bilden, jag kan tänka mig att hon blir riktigt aggressiv på fyllan.

Varför gick de inte ut när de fick veta att det var fel ingång? Stoltheten?

jim
2006-11-23, 15:33
Att vakter missköter sig och tar till övervåld är det väl ingen som inte upplevt åtminstone som åskådare? Däremot tycker jag att hennes berättelse låter sjukt retuscherad och jag är imponerad om hon ens själv tror på att vi ska svälja att det var PRECIS sådär.

Lucipha
2006-11-23, 16:10
Ska jag bli tvungen att reda ut den här skiten igen, verkligen?

Hmm, ne... Hänvisar till förra posten där jag förklarade det här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1811115&postcount=28

F'låt, ordningsvaktsutbildningen :em:

Deceiver85
2006-11-23, 16:26
Det är bara så onödigt att käfta med vakterna, varken med svordomar eller gester...

shadowfire
2006-11-23, 17:41
Att vakter missköter sig och tar till övervåld är det väl ingen som inte upplevt åtminstone som åskådare? Däremot tycker jag att hennes berättelse låter sjukt retuscherad och jag är imponerad om hon ens själv tror på att vi ska svälja att det var PRECIS sådär.
Faktiskt varken sett övervåld eller ngn vakt som misskött sig. Någonsin.
De tumult som uppstått har varit fyllefolk eller snorungar som ska jiddra och som tagit första steget. Skulle jag stå som vakt och någon agerar hotfullt mot mig, utan vetskap om denne är beväpnad osv, så hade jag med gjort envar ingripande.

z_bumbi
2006-11-23, 17:56
Det här med att de tar undan folk i avskilda rum borde de inte göra alls oavsett vad personen gjort typ, de borde bara ringa polisen och vänta i allmäna utrymmen, så kan de ju ha ryggen fri från anklagelser om de nu är helt oskyldiga.

Stämmningen på krogen blir inte så mycket lugnare om det ligger två personer med handklovar på golvet och "de elaka vakterna" håller fast personerna ifråga, att samtidigt ha 50 pers i en ring runt omkring främjar inte heller den egna säkerheten för vakterna.
Sen gillar nog inte krögaren den typen av upplevelse som de andra gästerna får om det ligger folk med handklovar på golvet.

jontahontas
2006-11-23, 18:15
Jag brukar nästan alltid ställa mig inte helt men väldigt mycket på vaktens sida i dessa lägen. I de flesta lägen enligt min erfarenhet och de kompisar jag har som jobbar i dörren så är gästen sällan så oskyldig som han/hon säger. Detta samt att vakten är nykter, gästen onykter.

Å andra sidan stöter man ju titt som tätt på riktigt trångsynta maktgalningar i dörren som säkerligen inte drar sig för att paja en kväll för folk och gladeligen tar sig själva på för stort allvar.

En händelse i våras dock som fick upp mina ögon för stämningen kring stureplan:

En svart kille går (ENSAM) förbi PST! där vakten rullar ihop mattan och ouppmärksam som han är råkar han ta ett av stegen på mattan. Vakten tittar upp och säger "Se dig för din dumma jävel!" varpå killen svarar "Håll käften och sköt ditt" medan han går vidare.

Vakten fortsätter någon sekund med mattan, ställer sig sedan upp, tittar in på sin vaktkollega, tittar på killen och ser att han är ensam, börjar le och hämtar luft varpå han skriker "JÄVLA NEGER". Sen blev det bråk. "negern", som då var ensam hade inte mycket att säga till om mot 4 stora vakter.

Pepparkakssmurfen
2006-11-23, 18:25
Oo.. hon är barnskötare och driver en fri teatergrupp,hon måste vara jetesnell!

Vic_1981
2006-11-23, 19:45
Jag har aldrig varit med om nåt bråk med nån vakt någonsin. jag tror att många blir väldigt störiga på fyllan helt enkelt sen om vakterna överreagerar är en annan sak.

hultman
2006-11-23, 20:14
Jag har aldrig varit med om nåt bråk med nån vakt någonsin. jag tror att många blir väldigt störiga på fyllan helt enkelt sen om vakterna överreagerar är en annan sak.

Sen kanske inte en snubbe på 1981 kilo är den första man ger sig på om man är fascist heller ;)

ante
2006-11-23, 23:02
Jag har aldrig varit med om nåt bråk med nån vakt någonsin. jag tror att många blir väldigt störiga på fyllan helt enkelt sen om vakterna överreagerar är en annan sak.

Håller med, bara man beter sig som folk så brukar det iaf inte bli bråk. Att bli otrevligt bemött är standard i stockholm, så det är inget att tjafsa om.

egge
2006-11-23, 23:21
Däremot hatar jag kaxiga snorisar som super för mycket, har pusscirkel med sina kommunistpolare och som ständigt ska påpeka hur orättvist det är att en arbetslös i Sverige inte har råd med en Ferrari. Det är nästan alltid den stereotypen som får problem med vakter, kravallpoliser och förbannade ungdomar.

Inte där jag bor.

Men du bor ju iofs inte här, och jag bor ju iofs inte där (du bor) så detta var ett totalt onödigt inlägg. ZZzzZZzz

Body Guard
2006-11-23, 23:27
en sak är konstig, när det står något om träning på Aftonbladet så är dte ingen som tror dem, ( iofs vem tror på dem annars) men nu så har helt plötsligt den tjejen rätt, vakterna var onda. Nu är jag så snäll så jag ger er den andra sidan av myntet, var dock ej själv närvarande men detta kommer från vakten som själv var med:

"Då jag var med om händelsen och vet vad som hände så känns artikeln otroligt vridet. I rättegången som var i onsdags så sitter människan och säger att det var en medveten handling av henne att slå ordningsvakten i ansiktet (dvs mig) och sparka min kollega, men hon har inte gjort något fel. En av kollegorna behövde följa med poliserna in till arresten eftersom pojkvännen höll på att sparka sönder bilen. Det behövdes sedemera fem poliser i för att få in pojkvännen i arrestcellen. Några veckor efter händelsen hade en av kollegorna hittat pojkvännens hemsida där det bla stod att han gillade att skapa bråk. Men som sagt det är ju alltid vårat fel."


så vridet de kan bli när man bara berättar historien ur en synvinkel

Body Guard
2006-11-24, 13:29
Att vakter missköter sig och tar till övervåld är det väl ingen som inte upplevt åtminstone som åskådare? Däremot tycker jag att hennes berättelse låter sjukt retuscherad och jag är imponerad om hon ens själv tror på att vi ska svälja att det var PRECIS sådär.


om en o-vakt brukar våld, så anses det oftast ifrån allmänheten som om övervåld har brukats, varför är det så? I de flesta fallen har dessa medborgarvittnen inte varit med från början, hört eller sätt allt som skett. tänk er detta scenario, ett gäng på 3-4 pers blir nekade i dörren, de står kvar o börjar tjafsa, oftast uttalas hot mot vakterna, när de sen blir tummult och ev bojning sker då har vakterna använt övervåld.

Vad skall man säga till killen som just hotat dig tilll livet,och försökt slå dig, var snäll och sitt kvar till polisen kommer?

Samtidigt som jag själv vet att visst de finns o-vakter som inte har alla hästarna i stallet, men det finns sådana människor inom alla yrken.

jim
2006-11-24, 13:33
om en o-vakt brukar våld, så anses det oftast ifrån allmänheten som om övervåld har brukats, varför är det så? I de flesta fallen har dessa medborgarvittnen inte varit med från början, hört eller sätt allt som skett. tänk er detta scenario, ett gäng på 3-4 pers blir nekade i dörren, de står kvar o börjar tjafsa, oftast uttalas hot mot vakterna, när de sen blir tummult och ev bojning sker då har vakterna använt övervåld.

Vad skall man säga till killen som just hotat dig tilll livet,och försökt slå dig, var snäll och sitt kvar till polisen kommer?

Samtidigt som jag själv vet att visst de finns o-vakter som inte har alla hästarna i stallet, men det finns sådana människor inom alla yrken.

Jag minns inte att jag sa att ALLA vakter brukar övervåld, jag sa att det förekommer.

Fartman
2006-11-24, 13:40
en sak är konstig, när det står något om träning på Aftonbladet så är dte ingen som tror dem, ( iofs vem tror på dem annars) men nu så har helt plötsligt den tjejen rätt, vakterna var onda. Nu är jag så snäll så jag ger er den andra sidan av myntet, var dock ej själv närvarande men detta kommer från vakten som själv var med:

"Då jag var med om händelsen och vet vad som hände så känns artikeln otroligt vridet. I rättegången som var i onsdags så sitter människan och säger att det var en medveten handling av henne att slå ordningsvakten i ansiktet (dvs mig) och sparka min kollega, men hon har inte gjort något fel. En av kollegorna behövde följa med poliserna in till arresten eftersom pojkvännen höll på att sparka sönder bilen. Det behövdes sedemera fem poliser i för att få in pojkvännen i arrestcellen. Några veckor efter händelsen hade en av kollegorna hittat pojkvännens hemsida där det bla stod att han gillade att skapa bråk. Men som sagt det är ju alltid vårat fel."


så vridet de kan bli när man bara berättar historien ur en synvinkel

hehe, ja det var ju lite hon undanhöll mao. Grymt kul att få höra ordningsvaktens version! :thumbup:

Body Guard
2006-11-24, 13:44
Jag minns inte att jag sa att ALLA vakter brukar övervåld, jag sa att det förekommer.

mitt inlägg var inte menat så, utan undrade mest hur åskådare oftast avgör hurvida "övervåld" har använts eller ej.

_Larre_
2006-11-24, 14:17
Som sagt, är ju lite svårt att ta ställning till händelsen när man bara vet vad ena hälften sagt i AB.
När andra halvan kom upp så tvivlar man nog inte lika mycket.

Snake
2007-05-02, 09:07
Nu ska dom kräken få: "Justitiekanslern (JK) Göran Lambertz kommer att granska krogvakterna i de tre storstadslänen."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=818037&lid=puff_818038&lpos=rubrik

Snake ska få upprättelse ;)

Mantus
2007-05-02, 10:31
Nu ska dom kräken få: "Justitiekanslern (JK) Göran Lambertz kommer att granska krogvakterna i de tre storstadslänen."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=818037&lid=puff_818038&lpos=rubrik

Snake ska få upprättelse ;)


Jag gillar Lambertz, han går in som en ångvält i känsliga ämnen och skapar debatt och det är bara bra. De enda som brukar bli sura på honom är de berörda som han granskar, politiker som inte har något bättre för sig och mediahoran Diesen.
Den bästa justitiekanslern vi haft på mycket länge som tyvärr säkerligen kommer efterföljas av en viljelös ja sägare i socialdemokraternas ledband (ja, jag tror tyvärr att de borgerliga blir i opposition efter nästa val).

Snake
2007-05-02, 10:35
Mjao, härligt med någon som rör runt lite i grytan.

L-Sami
2007-05-02, 10:39
Var nykter så blir det inte bråk med vakterna, och om man ska dricka så så låt bli att tjafsa med vakterna, så svårt är det inte.

shut teh face
2007-05-02, 10:39
Göran är dessutom väldigt trevlig. Jag har talat med honom i telefon ett par gånger direkt när hans sekreterare inte var närvarande. Jag begärde ett par utdrag i persbrandt - expressen konflikten och han hade inget för sig så han hjälpte mig.. :)

Mantus
2007-05-02, 10:48
Var nykter så blir det inte bråk med vakterna, och om man ska dricka så så låt bli att tjafsa med vakterna, så svårt är det inte.

Bra att du reder ut det ordentligt Sami:) , men för vem reder du ut det?:MrT:

Baan
2007-05-02, 10:48
Var nykter så blir det inte bråk med vakterna, och om man ska dricka så så låt bli att tjafsa med vakterna, så svårt är det inte.

Klart du ska få tjafsa med vakterna men då är det förståligt att dom avlägsnar dig så du inte hindrar dom i deras jobb (först genom att säga till sen genom att bära ut dig). Men stryk ska du ju inte ha om du håller dig till att snacka skit. Vakterna har inga misshandelsrättigheter mot skitsnackare.

Mantus
2007-05-02, 10:49
Klart du ska få tjafsa med vakterna men då är det förståligt att dom avlägsnar dig så du inte hindrar dom i deras jobb (först genom att säga till sen genom att bära ut dig). Men stryk ska du ju inte ha om du håller dig till att snacka skit. Vakterna har inga misshandelsrättigheter mot skitsnackare.

Sant, faktum är att vakter i ännu större mån än vanligt folk skall undanhålla sig från att bruka onödigt med mer våld än situationen kräver.

Tigerkotten
2007-05-02, 11:09
Var nykter så blir det inte bråk med vakterna, och om man ska dricka så så låt bli att tjafsa med vakterna, så svårt är det inte.

Det där är ju iofs skitsnack, men visst att undvika bråk med de kan man nog nästan alltid göra.

L-Sami
2007-05-02, 11:41
Bra att du reder ut det ordentligt Sami:) , men för vem reder du ut det?:MrT:

Reder ut det för människor som blir offer för vaktmisshandel, det är förstås fel att få stryk, men varför provocera när man vet att risken finns där att man åker ner i backen.

L-Sami
2007-05-02, 11:45
Det där är ju iofs skitsnack, men visst att undvika bråk med de kan man nog nästan alltid göra.

Jag tror faktiskt att risken är mindre att man får stryk av en vakt när man är nykter, för att då kan man kontrollera sig bättre och inte provocera lika hårt.

Baan
2007-05-02, 13:41
Reder ut det för människor som blir offer för vaktmisshandel, det är förstås fel att få stryk, men varför provocera när man vet att risken finns där att man åker ner i backen.

Så om jag hade spöat dig för du kollade snett på mig på stan så hade du gått därifrån och tänkt att det är ingen idé att anmäla, du kollade ju ändå snett på mig.

L-Sami
2007-05-02, 13:49
Så om jag hade spöat dig för du kollade snett på mig på stan så hade du gått därifrån och tänkt att det är ingen idé att anmäla, du kollade ju ändå snett på mig.

Att kolla snett är väl lite att ta i, om jag skulle säga jävla svartskalle till nån invandrare och han hade spöat mig. Då hade jag fått skylla mig själv. Samma sak om man säger bögjävel eller nåt annat förnedrande till en vakt på krogen. Misshandel är fel, men ibland får man skylla sig själv om man får stryk och hoppas att man till nästa gång lär sig att inte säga vad som helst till personer man inte känner.

Raggis
2007-05-02, 13:51
Överdriv, överdriv!

Baan
2007-05-02, 13:52
Att kolla snett är väl lite att ta i, om jag skulle säga jävla svartskalle till nån invandrare och han hade spöat mig. Då hade jag fått skylla mig själv. Samma sak om man säger bögjävel eller nåt annat förnedrande till en vakt på krogen. Misshandel är fel, men ibland får man skylla sig själv om man får stryk och hoppas att man till nästa gång lär sig att inte säga vad som helst till personer man inte känner.

Du snackar om sunt förnuft, men skulle du seriöst inte gå till polisen ändå? Det finns ingen skyll-dig-själv-princip inom juridik vad jag vet. Därför ska man kunna snacka skit och inte fan ska polisen säga "ja klart du skulle haft spö, du var ju en tönt". Hade inte varit kul med sådanna lagar.

heltzonicka
2007-05-02, 13:58
en sak är konstig, när det står något om träning på Aftonbladet så är dte ingen som tror dem, ( iofs vem tror på dem annars) men nu så har helt plötsligt den tjejen rätt, vakterna var onda. Nu är jag så snäll så jag ger er den andra sidan av myntet, var dock ej själv närvarande men detta kommer från vakten som själv var med:

"Då jag var med om händelsen och vet vad som hände så känns artikeln otroligt vridet. I rättegången som var i onsdags så sitter människan och säger att det var en medveten handling av henne att slå ordningsvakten i ansiktet (dvs mig) och sparka min kollega, men hon har inte gjort något fel. En av kollegorna behövde följa med poliserna in till arresten eftersom pojkvännen höll på att sparka sönder bilen. Det behövdes sedemera fem poliser i för att få in pojkvännen i arrestcellen. Några veckor efter händelsen hade en av kollegorna hittat pojkvännens hemsida där det bla stod att han gillade att skapa bråk. Men som sagt det är ju alltid vårat fel."


så vridet de kan bli när man bara berättar historien ur en synvinkel


Intressant faktiskt, men i den allmäna fyllemassan och skvallertidningsproduktionen så kvarstår faktum:
Vakten var en dym vakt och hon var en snel oskyldig gäst.

Baan
2007-05-02, 13:59
Intressant faktiskt, men i den allmäna fyllemassan och skvallertidningsproduktionen så kvarstår faktum:
Vakten var en dym vakt och hon var en snel oskyldig gäst.

Jaha?

Tigerkotten
2007-05-02, 14:01
Jag tror faktiskt att risken är mindre att man får stryk av en vakt när man är nykter, för att då kan man kontrollera sig bättre och inte provocera lika hårt.


Självklart, har inte sagt annat. Det jag kommenterade var att du sa om man är nykter så blir det inte bråk med vakterna.

Det handlar främst om att inte säga emot vakterna och ta deras skit. Om man nu ska undvika bråk.

L-Sami
2007-05-02, 14:01
Du snackar om sunt förnuft, men skulle du seriöst inte gå till polisen ändå? Det finns ingen skyll-dig-själv-princip inom juridik vad jag vet. Därför ska man kunna snacka skit och inte fan ska polisen säga "ja klart du skulle haft spö, du var ju en tönt". Hade inte varit kul med sådanna lagar.

Jag skulle nog aldrig förolämpa en person jag inte känner, för att jag vet att det finns en risk att man kan få stryk. Om jag nu säger någonting till en person som jag själv tycker inte är något allvarligt och inte menat att förolämpa och han spöar skiten ur mig, då skulle jag nog gå till polisen.

heltzonicka
2007-05-02, 14:02
Jaha?


*gah!*

L-Sami
2007-05-02, 14:03
Självklart, har inte sagt annat. Det jag kommenterade var att du sa om man är nykter så blir det inte bråk med vakterna.

Det handlar främst om att inte säga emot vakterna och ta deras skit. Om man nu ska undvika bråk.

Ja, jag var kanske otydlig med vad jag menade.

Baan
2007-05-02, 14:03
Jag skulle nog aldrig förolämpa en person jag inte känner, för att jag vet att det finns en risk att man kan få stryk. Om jag nu säger någonting till en person som jag själv tycker inte är något allvarligt och inte menat att förolämpa och han spöar skiten ur mig, då skulle jag nog gå till polisen.

Det handlar inte om din moral. Det handlar om att oavsett vad du än säger om min mor så ska inte jag spöa dig, även om du skojar eller är skitallvarlig så får jag inte ta till våld. Oavsett om jag är en privatperson, vakt eller polis. Någon får gärna rätta mig men det är vad jag vet.

Snake
2007-05-02, 14:06
Din mamma sväljer, Baan.

Men ja, så är det ja. Använd aldrig mer våld än vad nöden kräver.

regus
2007-05-02, 14:06
Det handlar inte om din moral. Det handlar om att oavsett vad du än säger om min mor så ska inte jag spöa dig, även om du skojar eller är skitallvarlig så får jag inte ta till våld. Oavsett om jag är en privatperson, vakt eller polis. Någon får gärna rätta mig men det är vad jag vet.

Correctemundo.

Dumleman
2007-05-02, 14:07
Det handlar inte om din moral. Det handlar om att oavsett vad du än säger om min mor så ska inte jag spöa dig, även om du skojar eller är skitallvarlig så får jag inte ta till våld. Oavsett om jag är en privatperson, vakt eller polis. Någon får gärna rätta mig men det är vad jag vet.
Ja men vad ska vi göra åt det då? Så länge det finns personer som står högre än andra så kommer det alltid att finnas maktmissbruk. En polis vittnesbörd värderas högre än en uteliggares osv.

Baan
2007-05-02, 14:08
Ja men vad ska vi göra åt det då? Så länge det finns personer som står högre än andra så kommer det alltid att finnas maktmissbruk. En polis vittnesbörd värderas högre än en uteliggares t.ex.

Jag pratar inte om maktmissbruk.

Arf Pingvin
2007-05-02, 14:14
Vakter är världens avskum.

Vet inte vad tråden handlar om, men tänkte bara säga det :p

Shakemynuts
2007-05-02, 14:15
I mina ögon är det rätt så uppenbart att hon och hennes pojkvän inte var oskyldiga.
Det finns alltid vissa som gillar att visa att de har makt.
Men jag har aldrig stött på någon av dem, jag har alltid skött mig och alla har varit trevliga mot mig och mina vänner och de jag vet som fått vakter på sig på ett eller annat sätt, har förtjänat det.

L-Sami
2007-05-02, 14:17
Det handlar inte om din moral. Det handlar om att oavsett vad du än säger om min mor så ska inte jag spöa dig, även om du skojar eller är skitallvarlig så får jag inte ta till våld. Oavsett om jag är en privatperson, vakt eller polis. Någon får gärna rätta mig men det är vad jag vet.

Visst är det så, jag skulle inte heller spöa nån bara för att jag blir förnedrad, men ibland tycker jag att det är rätt att ge stryk, men man ska vara förberedd att ta konsekvenserna om det ger några. Eftersom vi har lagar vi går efter. Bäst är att hålla käften, så far ingen illa.

L-Sami
2007-05-02, 14:18
Vakter är världens avskum.

Vet inte vad tråden handlar om, men tänkte bara säga det :p

Motivera gärna.

Deceiver85
2007-05-02, 14:36
Vakter HAR alltid rätt, och eftersom de alltid har rätt så är det onödigt att bråka med dem...

jontahontas
2007-05-02, 14:41
Jag har för mig att när denna tråd dök upp så fanns en länk till Aftonbladets hemsida där vakten hade fått säga sitt. Hans historia var annorlunda... Kanske var en annan tråd, vad vet jag. Däremot så uppstår ju dessa situationer vareviga jävla kväll på stan. Jag jobbar garderob / entré 3/4 helger i månaden och det e bråk jämt med olika gäster och i 99% av fallen är det gästerna som beter sig som svin, inte vakterna.

Det är lätt att tro att man blir felaktigt behandlad när man är full.