handdator

Visa fullständig version : Att göra en "Sheo"...


Sparrisen
2006-11-22, 15:36
Hej Kollo! Har inte skrivit så mycket här det senaste året... men men... hoppas allt är bra med er!

Det är så att jag, efter 2.5 år på civilingenjörsutbildningen, har planer att hoppa av skiten och istället läsa upp gymnasiebetygen och sedan försöka komma in på läkarprogrammet - jag tänker alltså göra en "Sheo". (men fullt ut) :)

Är detta smart eller rent idiotiskt?

Det svåra blir såklart att finansiera det hela... man har ju redan lånat bortåt 100.000 via CSN... hhee. Tänkte eventuellt klara det genom att jobba under sommaren och leva på dessa pengar under höstterminerna, för att sedan ta fullt studiemedel under vårterminerna.

Önska mig lycka till! :cool:

mystic[-_-]
2006-11-22, 15:39
Det är ditt liv *popcorn*

egge
2006-11-22, 15:43
Märkte du inte förrens efter 2,5 år att civ.ing. inte var ngt för dig?

Laan
2006-11-22, 15:45
Har du en ärlig chans på att ta dig in då?

det är väl ganska relevant..

Sparrisen
2006-11-22, 15:47
Märkte du inte förrens efter 2,5 år att civ.ing. inte var ngt för dig?

Nä, jag har känt det en längre tid nu. Men jag har av ren "lathet" och bekvämlighet fortsatt iaf. Ibland är det lättare att bara flyta med och följa strömmen än att ta tag i saker och ting, tyvärr.

Sparrisen
2006-11-22, 15:48
Har du en ärlig chans på att ta dig in då?

det är väl ganska relevant..

Ska läsa upp från 19.8 isf, så chansen finns att jag klarar det ;)

Rock'nRoll
2006-11-22, 15:48
Go for it!

egge
2006-11-22, 15:51
Ska läsa upp från 19.8 isf, så chansen finns att jag klarar det ;)

Men 20,0 är ju ingen garanti. Har du skrivit HP?

Sparrisen
2006-11-22, 15:54
Men 20,0 är ju ingen garanti. Har du skrivit HP?

Nix, men hoppas på turen ;) Alla som jag känner som går läkarprogrammet har haft turen att komma in på senast andra tillfället de sökt, så chansen finns ju.

Hades
2006-11-22, 15:54
Lycka till dude! Du är ju fortfarande tillräckligt ung för att fortfarande vara ung när du är klar med läkarutbildningen. Go for it!

egge
2006-11-22, 15:57
Nix, men hoppas på turen ;) Alla som jag känner som går läkarprogrammet har haft turen att komma in på senast andra tillfället de sökt, så chansen finns ju.

Dåså, vadfan väntar du på!;)

Kör hårt säger jag med!

Sparrisen
2006-11-22, 15:57
Lycka till dude! Du är ju fortfarande tillräckligt ung för att fortfarande vara ung när du är klar med läkarutbildningen. Go for it!

Tjenare! Jo, lär väl vara bortåt 30 när den är klar isf....

Men det är inte riktigt klart ännu. Är fortfarande lite kluven. Mest för att jag är rätt bekväm av mig och kan ha svårt att verkligen ta tag i mina egna problem. Men samtidigt känns det som det är bättre att ångra något man gjort, än att ångra något man inte gjort. Lättare att leva med.

Kaboffastar
2006-11-22, 15:58
Jag får spykänslor av att läsa ditt första inlägg.

Lycka till i alla fall ;D
Hoppas du vet vad du gör.

jim
2006-11-22, 16:01
Jag tänkte direkt "om 2½ år hoppar du av läkarlinjen".

Men om du tror på dig själv och vill göra det så go for it! :)

Sparrisen
2006-11-22, 16:08
Jag tänkte direkt "om 2½ år hoppar du av läkarlinjen".

Men om du tror på dig själv och vill göra det så go for it! :)

Haha, jo- det vore ju det sämsta tänkbara... :cool:

raZmus
2006-11-22, 16:12
Gå tre år på ingenjörsutbildningen och ta en examen som högskoleingenjör, sedan kan du hoppa av.


Klart du ska hoppa av och inte gå kvar för att det är tryggt. Vill du bli läkare, så ska du bli läkare.

Simple as that.

mathor
2006-11-22, 16:15
Jag skulle inte råda dig till att hoppa av.

Angel
2006-11-22, 16:39
tänk på de noga, om du vill ha ett yrke där du hela tiden träffar människor...

sen måste man väl ha fullt på både HP och betygen nu va? mummlade inte sheo om det?

Dumleman
2006-11-22, 16:42
Varför vill du bli läkare?

Caixa**
2006-11-22, 16:43
Jag fattar inte varför du ska hoppa av? Kan du inte bara läsa upp gymnasiebetygen parallellt med civ.studierna..söka läkare och sen ta ett studieuppehåll om du nu skulle ta dig in. Då kan du alltid hoppa tillbaka om du ångrar dig!

Eller är det lånen som är haken? Tänkte du jobba samtidigt som du läste upp gymnasiebetygen för att spara resterande bidrag-lån till senare? Hur du än gör, hoppa inte av utbildningen utan ta ett studieuppehåll istället! Skadar ju inte att ha alla dörrar öppna liksom..

NiXPhoenix
2006-11-22, 16:47
Vänta nu, du ska hoppa av för att läsa upp ett betyg?

Tror du inte att du klarar av det samtidigt som du går kvar?
Jag ska förhoppningsvis läsa in Fysik B i vår, men jag tänker gå kvar där jag redan går under tiden och ser hur det går. Sen söker jag och börjar eventuellt en ingenjörsutbildning mest för att kolla hur det är, om det visar sig vara trevligt och jag verkligen inte pallar stället jag går på nu byter jag så klart. :)

NiXPhoenix
2006-11-22, 16:48
sen måste man väl ha fullt på både HP och betygen nu va? mummlade inte sheo om det?



Undrar om det verkligen gäller alla läkarutbildningarna.

jontahontas
2006-11-22, 16:50
19.8. Det är inte mycket som behöver läsas upp. Kan du inte göra detta under jullovet+sommarlovet och sen söka till läkarutbildningen samtidigt som du går på Civ.ing?

Edit: ojdå, så går det när man postar utan att läsa. Sorry :D

Angel
2006-11-22, 16:51
Ibland känns det mera som folk vill bli läkare för statusen än för att dom brinner för att hjälpa andra osv. (nu menar ja inte dig)

Tänk på att de ett yrke med mycket människokontaktdär bemötande och etik är viktigt. Du kommer träffa alla sorters människor och ev stora trauman.

kharon
2006-11-22, 17:04
Studera klart. Fixa dina gymnasiebetyg samtidigt.
Då du är klar och ännu tycker det skulle vara jävligt fint att vara läkare så kör du hårt på det. Sen hinner du ännu jobba i 35-40 år som läkare, men det kanske är för kort tid... :)

Det kan också tänkas att du märker att vilket jobb som helst suger!

The_RobRoy
2006-11-22, 17:14
Hej Kollo! Har inte skrivit så mycket här det senaste året... men men... hoppas allt är bra med er!

Det är så att jag, efter 2.5 år på civilingenjörsutbildningen, har planer att hoppa av skiten och istället läsa upp gymnasiebetygen och sedan försöka komma in på läkarprogrammet - jag tänker alltså göra en "Sheo". (men fullt ut) :)

Är detta smart eller rent idiotiskt?

Det svåra blir såklart att finansiera det hela... man har ju redan lånat bortåt 100.000 via CSN... hhee. Tänkte eventuellt klara det genom att jobba under sommaren och leva på dessa pengar under höstterminerna, för att sedan ta fullt studiemedel under vårterminerna.

Önska mig lycka till! :cool:

Min klasspolare gjorde precis det, till julen när vi gått 2.5 år hoppade han av, när han kom in på läkarlinjen, senaste jag hörde av honom va att han trivdes bra :)

Som du vet, har jag ju också tagit tag i mitt och inte bara flutit med, på sista tiden..

Lycka till! :)

Sparrisen
2006-11-22, 17:30
Ibland känns det mera som folk vill bli läkare för statusen än för att dom brinner för att hjälpa andra osv. (nu menar ja inte dig)

Tänk på att de ett yrke med mycket människokontaktdär bemötande och etik är viktigt. Du kommer träffa alla sorters människor och ev stora trauman.

Jag har velat bli läkare sedan 7 år tillbaka :) Att jag inte såg till att läsa upp direkt efter gymnasiet och sedan söka till läkare förstår jag inte, hur kunde det bli så fel?

Sparrisen
2006-11-22, 17:31
Jag fattar inte varför du ska hoppa av? Kan du inte bara läsa upp gymnasiebetygen parallellt med civ.studierna..söka läkare och sen ta ett studieuppehåll om du nu skulle ta dig in. Då kan du alltid hoppa tillbaka om du ångrar dig!

Eller är det lånen som är haken? Tänkte du jobba samtidigt som du läste upp gymnasiebetygen för att spara resterande bidrag-lån till senare? Hur du än gör, hoppa inte av utbildningen utan ta ett studieuppehåll istället! Skadar ju inte att ha alla dörrar öppna liksom..

Lånen är haken. Om jag bara hade gått ett år så hade jag inte tvekat alls, men dum som jag var så tog jag inte tag i saker o ting.

Sparrisen
2006-11-22, 17:32
Tänk på att de ett yrke med mycket människokontaktdär bemötande och etik är viktigt. Du kommer träffa alla sorters människor och ev stora trauman.

Det är ju det jag vill :) Prestige o pengar bryr jag mig mindre om, att vara rikast på kyrkogården är inget för mig.

Sparrisen
2006-11-22, 17:36
Varför vill du bli läkare?

* Har alltid velat bli läkare
* Är mycket intresserad av ämnena som man läser
* Tycker att min nuvarande utbildning är allt för bred och diffus. Därtill gillar jag inte upplägget, utan skulle hällre läsa PBL, där jag mer anser att man lär för livet, istället för tentan.
* Saknar motivation till att fullfölja min nuvarande utbildning, dels på grund av att jag är omgiven av andra omotiverade personer på sektionen.
* Vill fullfölja min "potential"
* Jag har inte haft svårt för civilingenjörsutbildningen, utan har klarat alla kurser i första försöket och många femmor, men vad hjälper det?

Sparrisen
2006-11-22, 17:38
Vänta nu, du ska hoppa av för att läsa upp ett betyg?

Tror du inte att du klarar av det samtidigt som du går kvar?
Jag ska förhoppningsvis läsa in Fysik B i vår, men jag tänker gå kvar där jag redan går under tiden och ser hur det går. Sen söker jag och börjar eventuellt en ingenjörsutbildning mest för att kolla hur det är, om det visar sig vara trevligt och jag verkligen inte pallar stället jag går på nu byter jag så klart. :)

Nej det blir för dyrt. Och nej, jag ska faktiskt inte hoppa av, bara ta ett studieuppehåll isf. Om jag inte kommer in på läkarutbildningen inom säg, 1-2 år så kan jag ju alltid gå tillbaka.

Sparrisen
2006-11-22, 17:40
Min klasspolare gjorde precis det, till julen när vi gått 2.5 år hoppade han av, när han kom in på läkarlinjen, senaste jag hörde av honom va att han trivdes bra :)

Som du vet, har jag ju också tagit tag i mitt och inte bara flutit med, på sista tiden..

Lycka till! :)

Låter bra! Tack. Pluggar han här i stan?

The_RobRoy
2006-11-22, 20:38
Låter bra! Tack. Pluggar han här i stan?

Japp