handdator

Visa fullständig version : vitamin/mineralbrist + symptom?


Maja
2006-11-22, 11:11
Har en rad smådiffusa symptom som jag fått sista månaderna, såsom röda irriterade rinnande ögon, håravfall, torra spruckna läppar, torra fläckar i ansiktet, kalla händer och fötter osv.
Varit hos husläkaren där jag berättade om detta, och att jag är säker på att det har med att jag drog ner på det animliska proteinet för några månader sedan(nästan samtidigt som jag fick symptomen), varpå jag bad henne om ett allsidigt blodprov.
Hon sa då att man kan bara se vitamin B12 och järn på ett blodprov, inga andra vitaminer och att det då inte går att se om jag lider brist på andra B-vitaminer/vitaminer, mineraler t.ex.

Vet ngn varför det är så, och vad man då gör för att "bota" personer som lider brist på flera B-vitaminer t.ex? Ger man dom bara B-vitamintillskott då eller? Finns det inga "mätningar" att göra så att man kan se vad det handlar om? Tar liksom ett extra B-tillskott sen några månader tillbaka, men symptomen hävs liksom inte.. Som att kroppen inte kan ta upp det extra tillskottet eller nåt(?) För innan jag hade dessa symptom, så fick jag i mig mer av alla vitaminer och mineraler, typ, via maten, plus ett vanligt vitaminkomplex som jag alltid har tagit.
Men nu sen jag då drog ner på proteinet(åt för mkt), så har jag ju fått dessa symptom, och börjat med ett extra b-tillskott, utöver det vitaminkomplexet jag redan tar. Men som sagt inte märkt ngn förbättring än...:(
Grymt jobbigt att ha blivit så "ful"!

Tack för svar
/Maja

Ola Wallengren
2006-11-22, 11:20
Eftersom du äter b-vitamintillskott så kan man troligtvis utesluta b-vitaminbrist. Någon vitaminbrist är förövrigt ganska osannolikt om du äter lite av varje del i kostcirken.
Dina symtom kan bero på en hel massa olika orsaker varav b-vitaminbrist är en av de mer osannolika.

Om vi antar att det beror på kosten (vilket det inte alls behövar göra, eftersom regelrätta brister är ovanligt) så kan man fråga sig hur det är med intaget av frukt o grönt, olika fettkällor mm. Om du är vegan, alltså inte äter något anomaliskt alls så finns det risk för brister, men det låter som du äter animalier eller?

Tolkia
2006-11-22, 11:39
Hur mycket äter du överhuvudtaget, och vad?
Är du stressad?
Sover du som du skall?

Exempel på saker som kan vara bovar i dramat.

Gpajpen
2006-11-22, 11:56
jadu det låter som vitamin/mineralbrist av någon sort.
kanske försöka äta mer varierat, det är oftast inte nyttigt i längden att äta samma saker varje dag (om du nu gör det).
gör en stor portion blandat kompott av grönsaker (riktiga grönsaker inte tomat och gurka) och frukt sen tar du några hårdmackor med smör till.
bra med mineraler i hårdmackorna, smöret är extremt rikt på A D E vitamin.
portionen frukt grönsaker är rikt på det mesta.
:D

att mer eller mindre ersätta vitamin/mineral intaget med ett tillskott är i min mening onödigt, före första är det inte alls ovanligt att du inte får i dig det som står på burken, en del pratar t.o.m om en förlust på 70%.
"the real deal" är alltid bäst speciellt om du redan har bristsymptom (om det nu är vitamin/mineral brist du har vilket inte är säkert såklart)

Maja
2006-11-22, 12:16
Jag äter mkt frukt och grönt och är inte vegan eller så. Alltså, detta började några veckor efter att jag dragit ner på animalier i kosten, och det automatiskt blev en naturlig sänkning på b-vitaminer, selen(massor), zink, järn osv. Hmm, zink och järn blev inte sån jättesänkning på, men det blev mer från vegetabilsiksa källor, och det kanske blirl ite mer svårupptalgigt liksom...

Nåja, jag kan ju posta hur jag ungefär åt både innan detta och mådde jättebra, och hur jag äter nu....

Frukost: bovetegröt, sesamfrön, omelett på två ägg, massa jordgubbar.
Mellis: typ 50g kyckling, quinoa, avokado, äpple, olja.
Lunch: 60g ris, 150g laxfile, broccoli, olja + vitaminkomplex + spårminerlaer + 1 kalcium-tablett
Mellis: kalkon, ca 15st sötmandlar, frukt(oftast bär)
Middag: en kycklingfile(ca 125g), ris, morot, olja + vitaminkomplex+ spårminerer

Sen gjorde jag en ganska drastisk förändring då jag körde typ proteinfritt under en tid(fråga mig inte varför*screwy* ) Det var då jag fick dessa problem som sen tre månader har hängt i sig... För mig är det inte så konstigt, då jag under den protienfria tiden som sagt, typ nollade intaget på b-vitaminer, slelen, zink osv osv. Fast jag tog dock samma tillskott ändå!

Nu äter jag såhär iaf:
Frukost: bovetegröt, sesamfrön, sötmandlar, jordgubbar + järn + B12/folsyra-tablett
Mellis: banan, mango, tonfisk(50g?), majonnäs + 1 zink-tablett
Lunch: 60g ris, 150g laxfile, broccoli, olja + vitaminkomplex + spårmineraler + typ varannan dag 1 b-komplex också
Mellis: sötmandlar(massor), frukt(oftast bär)
Middag: ris, kidneybönor, paprika, olja, vinäger + vitaminkomplex + spårmineraler + kalcium-tablett

Jag tar alltså samma vitaminer och mineraler som alltid, både när jag mådde bra, även under det proteinfria, och efter. Men fick dessa problem iom det proteinfria iaf... Sen nu har jag börjat, efter ca två månader sedan den protienfria tiden, tar jag även järn, B12/folsyra, och zink-tablett. Även om detta inte är bra av mig att ta, så fick jag alltså problemen långt innan jag började med dessa extra preparat....

Gpajpen
2006-11-22, 12:21
överdosering av något? :D

Ulf A Big
2006-11-22, 12:23
Det kan vara någon sort allergi också...

Men du borde äta lite mer protein. Varför inte återinföra 2 ägg och kycklingen igen i din kost. Måste bara säga att ditt tidigare kostupplägg såg mycket bra ut för en människas behov av makronutrienter.

jwzrd
2006-11-22, 12:25
Fanns det ingenting i blodpanelen som såg märkligt ut? Hur är tyroxinhormonnivåerna?

zirak
2006-11-22, 12:31
Jag tror att Tolkia är inne på rätt spår, mera mat och från hela kostcirkeln.

Maja
2006-11-22, 13:07
Hmm.. tyroxi-nånting vet jag inte... har inte fått svar på blodproverna än, husläkaren sa att hon tog "det vanliga", järn, B12 och lite annat. Är det där tyro..med i samma prov också då?

Sen varför jag inte har lagt till så himla mkt protein än, var för att dels åt jag FÖR mkt protein på det första kostupplägget(är inte sådär jättestor i kroppen, 19 år, 50 kilo, tjej*rolleyes* ), men jag har velat lägga till äggen igen, kanske kyckling på middagen också, men morr, när jag började att äta ägg igen så började jag få en massa eksem istället! Jag som alltid har tålt ägg*grr27* Det var liksom när jag började med ägg igen, som iaf läpparna läkte ut någotsånär... Så nu tar jag mandlar igen. Kommer liksom inte på ngt så bra likvärdigt som ägg att äta istället heller.
Någon som har förslag på vad jag borde lägga till för att kunna må så bra som innan? Mer varierat hör jag, men vad isf? Men samtidigt inte för mkt protein heller.. jag vet att det inte är farligt, men i mitt fall drabbas jag av ödem och svår mage utav alldeles för mkt protein, dock kan jag nog äta lite mer än nu iaf!*popcorn*

/Maja