handdator

Visa fullständig version : Med mål att bli lycklig


HeartDM
2006-11-21, 22:39
Mina Mål:
snart:
Bli vältränad
Få självförtroende
Få ett slut på min depression
senare:
Skaffa ett jobb
Göra klart mina studier
Finna en pojkvän
framtid:
Bli Rockstjärna

Med dessa mål på min näthinna är det nu dags för en ny start för mig. Det senaste året har varit det värsta i mitt liv. Det skulle förmodligen chocka de flesta rumtomkring mig eftersom en hel del bra saker har skett, men jag har inte mått tillräckligt bra att uppskatta de fullständigt. Dålig självkänsla och förakt för migsjalv är faktorer jag tacklat dagligen men förthoppningsvist kommer det bli ett slut på det inom den närmaste framtiden. Självklart vet jag att en vältränad kropp inte automatiskt innebär lycka men förhoppningsvist kan en stark kropp klara av svårigheter bättre än min nuvarande.

Let the games begin.

Pellefant
2006-11-21, 22:43
Välkommen hit HeartDM och lycka till. :)

shadowfire
2006-11-21, 22:48
Välkommen hit!
Tänk på att resultatet kanske inte kommer så snabbt som du hoppats, men med lite tålamod och hårt (rätt?) arbete så... tuta o kör och good luck!

HeartDM
2006-11-24, 17:29
Pellefant och Shadowfire: Tack!!

Idag var planerna att ta mig till gymmet, köpa gymkort och gå på spinning. Blev det av? Nej. Jag kände att jag vaknade för sent för något sådant. Dock blev jag nästan lite sugen på att träna och bestämde mig för att gå ut på en löprunda. Med både skadade knän (minisken på båda) och astma är inte detta det lättaste för mig men jag lyckades ta mig ut. Resultatet blev 1h10min löpning varvat med joggning. Nu när jag ser det i print ser det nästan ut som om jag har kondition. Så är det verkligen inte. Unde minst en halvtimma stretade allt emot och jag ville stanna konstant. Sedan började det regna och förvånad upptäckte jag hur kul det plötsligt blev att springa i regn. Det är nog tack vare regnet jag faktiskt lyckades springa hela sträckan tillslut. Fråga mig inte varför, i vanliga fall avskyr jag allt vad regn heter.

Det enda jag har ätit idag hittils är en portion havregrynsgröt. Jag vet att det är på tog för lite men eftersom jag för tillfället inte har några obligationer över huvudtaget har min dygnsrytm blivit helt f****d. De flesta dagar kan jag inte sova förrän fyra/fem på morgonen och då går jag inte upp förrän sent på eftermiddagen i tron om att jag måste ta igen sömnen. Idag blev det frukost vid klockan två och sedan löpning vid kvart i fyra. Nu ska jag däremot äta lax med bulgur och det är inte så pjåkigt.

Tjuckot
2006-11-24, 18:47
Det är bra! Nu har du satt upp dina mål, nu har du vägen dit för att nå dom. Och tro mig, vägen dit kan nog vara så jävlig, men förbannat rolig med. Försök att få in me rutin på dagarna, så gott som det går. Du kommer nog att klara det här bra, bibehåller du den motivationen som du drog fram ur dig själv där i regnet så kommer detta gå som en dans :thumbup:

Och kom ihåg att bara för att du får en svacka nån gång så betyder inte det att loppet är kört, man får tillåta sig sådant :)

Lycka till!

machine gun
2006-11-24, 21:18
Välkommen hit!

Jag vet hur det är att vara deprimerad och sjukskriven för det och att tappa dygnsrytmen och inte ha ork att ens ta sig ur sängen och man är så trött så trött, men man kan inte sova.. Jag blev hjälpt av medicinering och KBT. KBT var det bästa jag varit med om, jag rekommenderar det till alla. Numera är det dock träningen som är min medicin, jag klarar mig nog inte utan den. Börjar må sämre direkt om jag trappar ner för mkt. Antar att det är en typ av beroende, men å andra sidan så gör den att jag mår bra och det tycker jag är viktigast. Jag hoppas att du kan finna en väg ut ur dina problem och att träningen kanske kan vara ett steg i rätt riktning.

Lycka till! Jag hejar på dig :)

HeartDM
2006-11-25, 00:28
Det är bra! Nu har du satt upp dina mål, nu har du vägen dit för att nå dom. Och tro mig, vägen dit kan nog vara så jävlig, men förbannat rolig med. Försök att få in me rutin på dagarna, så gott som det går. Du kommer nog att klara det här bra, bibehåller du den motivationen som du drog fram ur dig själv där i regnet så kommer detta gå som en dans :thumbup:

Och kom ihåg att bara för att du får en svacka nån gång så betyder inte det att loppet är kört, man får tillåta sig sådant :)

Lycka till!

Tack så mycket för kommentaren. Mer rutin är något jag kämpar med. Dock är det väldigt svårt eftersom jag i ärlighetens namn verkligen inte har någonting att ägna mig åt. Målet är nu därför att försöka lägga ned tid på träning. Förhoppningsvist kommer det ingen svacka snart, men jag ska defintivt inte se det som något som förstör aldeles förmycket.


Välkommen hit!

Jag vet hur det är att vara deprimerad och sjukskriven för det och att tappa dygnsrytmen och inte ha ork att ens ta sig ur sängen och man är så trött så trött, men man kan inte sova.. Jag blev hjälpt av medicinering och KBT. KBT var det bästa jag varit med om, jag rekommenderar det till alla. Numera är det dock träningen som är min medicin, jag klarar mig nog inte utan den. Börjar må sämre direkt om jag trappar ner för mkt. Antar att det är en typ av beroende, men å andra sidan så gör den att jag mår bra och det tycker jag är viktigast. Jag hoppas att du kan finna en väg ut ur dina problem och att träningen kanske kan vara ett steg i rätt riktning.

Lycka till! Jag hejar på dig :)

Tack Machine Gun. Hur egoistiskt det än må låta så känns det alltid lite bra att någon annan har haft/har liknande problem. Men vad är KBT? Har försökt googla men finner bara flera olika resultat. För ca 2 år sedan var träning mitt liv och jag älskade det oerhört. Sedan slutade jag cold-turkey. Nu hoppas jag att jag kommer tillbaka till hur det var förrut. Tack för förtroendet. :)

Tjuckot
2006-11-25, 00:56
Att få rutin när man inte har något att ha rutiner för kan nog vara så svår, kan inte säga jag sitter med några svar.. men jag skulle gissa på att det handlar om att disiplinera sig.

Det är bara att göra :) kör hårt! =)


ps: Nu gissar jag bara, men kbt = kognitivbeteendeterapi? Eller något i den stilen?

PingvinFlickan
2006-11-25, 11:52
Precis, KBT är kognitiv beteendeterapi. Det går typ ut på att man lär sig identifiera sina negativa tankar, besvara dem och därigenom ändra sitt beteende. Jag tyckte personligen inte om det, men jag vet att många blivit hjälpta av det. Själv bekämpar jag min depression med psykologsamtal och medicin... Och träning, såklart!
Träning är guld värt om man är deprimerad! Så mitt råd är att kämpa på, även då det känns motigt. Ofta tycker jag att det känns lättare om man kommer ut i friska luften. Kanske börja gå en sväng på morgonen? Och då menar jag inte i fettförbränningssyfte, utan bara för att få lite sol och luft. Några minuter kan räcka för mig då det känns som jobbigast...
Kämpa på, jag håller tummarna för dig!:hbang:

HeartDM
2006-11-25, 15:23
Att få rutin när man inte har något att ha rutiner för kan nog vara så svår, kan inte säga jag sitter med några svar.. men jag skulle gissa på att det handlar om att disiplinera sig.

Det är bara att göra :) kör hårt! =)


ps: Nu gissar jag bara, men kbt = kognitivbeteendeterapi? Eller något i den stilen?

Jo, disciplin är nog svaret. TYvärr är nog det som är svårast att tvinga sig till när man har svårt att se att något ska bli bättre ändå. Nej förlåt, ska inte skriva av mig med negativa tankar. Det lär defintivt inte göra saker bättre. Tack Tjuckot för "på-pushandet"!

Precis, KBT är kognitiv beteendeterapi. Det går typ ut på att man lär sig identifiera sina negativa tankar, besvara dem och därigenom ändra sitt beteende. Jag tyckte personligen inte om det, men jag vet att många blivit hjälpta av det. Själv bekämpar jag min depression med psykologsamtal och medicin... Och träning, såklart!
Träning är guld värt om man är deprimerad! Så mitt råd är att kämpa på, även då det känns motigt. Ofta tycker jag att det känns lättare om man kommer ut i friska luften. Kanske börja gå en sväng på morgonen? Och då menar jag inte i fettförbränningssyfte, utan bara för att få lite sol och luft. Några minuter kan räcka för mig då det känns som jobbigast...
Kämpa på, jag håller tummarna för dig!:hbang:

Själv har jag svårt för psykologsamtal. Känns jobbigt att prata med någon överhuvudtaget. Jag vet inte ifall KBT skulle fungera för mig, men nog kan jag i alla fall pröva det. Känns som om jag gör vad som helst för att må bättre. Om nu träning kommer göra mig mer välmående vill jag verkligen ta del av det. Just nu känns det svårt, men förhoppningsvist kommer del bli bättre. Tack jättemycket pingvinflickan för inspirationen!

HeartDM
2006-11-25, 18:11
Hade tänkt gå ut och springa lite i det blöta vädret men efter bara fem minuter halkade jag till och vred till knät.*gah!* Alltid lika härligt när ens otursamhet sätter käppar i hjulet. :(

Dagens mat:
Havregrynsgröt
2 sharonfrukter
Pasta med quornbitar i tikka masalasås och kokade tomater

HeartDM
2006-12-04, 17:42
2 December
Medel-jympa
3 December
Medel-jympa
4 December
Medel-jympa

Synergisten
2006-12-04, 17:44
Måste bara kolla att du inte varit/är deprimerad som följd av utbrändhet, för då ska man inte styrketräna...

HeartDM
2006-12-05, 22:32
Måste bara kolla att du inte varit/är deprimerad som följd av utbrändhet, för då ska man inte styrketräna...

Vänta? Varför ska man inte det då?:confused:

HeartDM
2006-12-05, 22:32
Idag Måndag

Ännu ett medel-jympa pass.

Jag har nu gett det fyra pass, men tycker fortfarande att det är precis lika tråkigt som i början. :(

HeartDM
2006-12-06, 18:55
Idag:

1,5 h morgonpromenad.
Havregrynsfrulle med havremjölk

Orientalisk soppa med knäckebröd och keso

Cykling 40 min
Medel-jympa
Cykling 40 min

En skål stora bönor (Fave? Kan bara italienska namnet)

Synergisten
2006-12-06, 19:08
Har själv varit utbränd och då sa både läkare och psykolog att det ej är bra att styrketräna eller löpträna för att det tar för mycket på kroppens energi som redan är utan reserv eftersom man är utbränd.andra former av träning var bra dock, som ridning, yoga etc, men inget som hårt belastade kroppen..Samma sak som att man ej skulle ta sk. energimassage för att den går ut på att få upp till ytan de energier man har i reserv. Är man, eller håller på att ta sig ur, utbrändhet, så har man ju inga reserver och blir då alltså mer slut av den typen av "trix".

Stumpis
2006-12-06, 19:54
De läkare/kuratorer mm jag varit i kontakt med när jag var sjukskriven för utbrändhet sa till mig att göra saker som gör mig glad, lycklig och avslappnad. Dom visste om att jag tränade rätt intensivt och tyckte att det var ok så länge jag tränade utan press, vilket jag ju då gjorde eftersom tävlingsplanerna kom långt senare. Vet inte vilket som är rätt eller fel, men för min del var styrketräningen och gymmet som terapi, fick mig att må bra och glömma allt annat för en stund. :thumbup:

Välkommen hit, förresten, och såklart lycka till med dina målsättningar! Ta det nätt, bara, hitta träningsformer du gillar och skippa den där Medel-Jympan om du efter 4 pass fortfarande tycker det är trist. Det finns så mycket annat du kan göra.
Läs runt här, botanisera bland träningstips och recept. Få upp lite rutin på din mat så du får i dig energi nog till att må bra och orka träna. Fråga massor!

Styrkekramar från Stumpis! :)

HeartDM
2006-12-06, 22:20
Synergisten och Stumpis, tack så hemskt mycket för kommentarerna!

Efter att jag tränat mår jag nästan bra. Något som för mig varit väldigt ovant under en längre tid. Därför väljer jag att fortsätta träna, dvs försöka att riktigt få rutin på det. Det är det enda jag har rutin just nu.

Angående Medel-jympan. Målet var att jympa tills jag fått kondition nog att klara av spinning, något som jag verkligen tycker om. Dock är det verkligen tristare än vad jag trodde. Tack för tipset, ska se till att leta reda på något som passar mig nu när jag befinner mig i ett sådant otränat skick.

:)

Tjuckot
2006-12-06, 22:35
Jag följer dig fortfarande, härligt att du fortsätter kämpa, ge inte upp även om det skulle kännas mörkt ibland!

Tolkia
2006-12-06, 23:40
Alltså, jag är ju gympafrälst till knäppighetens gräns, men jag säger ändå: Satsa på spinning direkt istället för att plåga dig med gympa, tycker jag. Räcker inte konditionen går ju spinning alldels utmärkt att anpassa så att man orkar genom att välja lättare motstånd, sitta på stående sträckor som blir för tunga osv. Jag tycker själv egentligen att spinning är lättare att anpassa efter behov än gympa; trycket på att göra samma sak som alla andra blir ju också mindre när man syns mindre (har kört en hel del spinning när jag varit skadad). Konditionen blir bättre ganska fort, och det blir roligare i takt med att du känner att du klarar mer och mer.

Livet är för kort för att plåga sig med träningsformer som suger, gör det som är kul och lyfter dig istället för det som är boring och sänker dig!