handdator

Visa fullständig version : Jag ska flytta igen! :)


Prankie
2006-11-21, 22:28
Jag ska flytta om 10dagar. Den här gången helt själv till studentlägenhet. Ni som redan bor i studentlägenhet hos Bostaden i Umeå kanske kan svara på ett par frågor jag har.

1. Kan jag byta till BBB? Jag gillar inte kommunicera med deras datapott. Sliter 12GB per dag, inte per månad. *gah!*
2. Hur skaffa jag en telefonnummer? Jag använder ytterst sällan fast telefoni så månadskostnader ska vara så låg som möjligt. Men måste jag första skaffa ett telefonnummer hos telia? Hur funkar det om man inte ens har ett befintlig nummer att flytta från?

Mental
2006-11-21, 22:35
Jag ska flytta om 10dagar. Den här gången helt själv till studentlägenhet. Ni som redan bor i studentlägenhet hos Bostaden i Umeå kanske kan svara på ett par frågor jag har.

1. Kan jag byta till BBB? Jag gillar inte kommunicera med deras datapott. Sliter 12GB per dag, inte per månad. *gah!*
2. Hur skaffa jag en telefonnummer? Jag använder ytterst sällan fast telefoni så månadskostnader ska vara så låg som möjligt. Men måste jag första skaffa ett telefonnummer hos telia? Hur funkar det om man inte ens har ett befintlig nummer att flytta från?

Om du kör bredband så är ju IP telefoni ett alternativ, annars ringer du bara till en operatör och beställer nytt telefonabbonemang, så kopplar de in dig och ger dig ett telefonnummer.

Ang umeå, med lite tur flyttar jag upp i januari :D

Fartman
2006-11-22, 01:06
Skulle också gladjeligen ha svar på fråga 1. Kommunicera är GHEY.

Mantus
2006-11-22, 01:08
.

Ang umeå, med lite tur flyttar jag upp i januari :D

Jag tror du stavade fel, otur skall det väl vara?:confused:

PowPow
2006-11-22, 01:30
Fast telefoni är överskattat. Kan bli billigare med mobil.

Vissa korridorer har allmän telefon som man kan ta emot samtal i också. Eller min har det i alla fall. Fast det var kanske inte korridorboende du snackade om.

GLC
2006-11-22, 07:50
Du kan helt klart byta till B2. Givetvis är det DSL vi snackar om då... Om du bor i gammal lgh så borde du be din kvartersvärd att checka läget med telefonjacken innan du beställer din DSL, för att undvika problem längre fram.

Challenge
2006-11-22, 10:47
Håller med PowPow det blir billigare med bara mobil om man inte ringer så mycket, iaf för mig. Billig eller ej så tillkommer det en hel del fasta kostnader när du ska ha ett fast abonemang.

aliquis
2006-11-22, 15:19
Jag ska flytta om 10dagar. Den här gången helt själv till studentlägenhet. Ni som redan bor i studentlägenhet hos Bostaden i Umeå kanske kan svara på ett par frågor jag har.

1. Kan jag byta till BBB? Jag gillar inte kommunicera med deras datapott. Sliter 12GB per dag, inte per månad. *gah!*
2. Hur skaffa jag en telefonnummer? Jag använder ytterst sällan fast telefoni så månadskostnader ska vara så låg som möjligt. Men måste jag första skaffa ett telefonnummer hos telia? Hur funkar det om man inte ens har ett befintlig nummer att flytta från?Rix telecom, affinity telecom, digisip, skype, gizmo project, ..

aliquis
2006-11-22, 15:20
Tror digisip är utan månadsavgift och om så är fallet blir det svårare att få det billigare via mobil...

Prankie
2006-11-22, 22:08
Det jag egentligen behöver fast telefoner är till för fax. Jag använder ibland faxen för att göra affärer. digisip verkar intressant allafall.
Jag ska kontakta BBB och se ifall jag kan få deras 24mbits via telejacket. Är mer sugen på 100mbits faktist fast det lär väl inte gå via kommuniceras 10mbits...

MacLeod
2006-11-23, 00:36
Det jag egentligen behöver fast telefoner är till för fax. Jag använder ibland faxen för att göra affärer. digisip verkar intressant allafall.
Jag ska kontakta BBB och se ifall jag kan få deras 24mbits via telejacket. Är mer sugen på 100mbits faktist fast det lär väl inte gå via kommuniceras 10mbits...


Fax nu?!
Det är ju som när faxen introducerades, man köpte den. Men det fanns ingen att faxa till!
Minns dock när det låg en faxeria på Rörstrandsgatan i Sthlm på den tiden.
Konsigt att den inte finns kvar längre..

Mental
2006-11-23, 00:49
Innom företagarsvängen är fax ett måste, när jag jobbade för en speditör så faxade jag avtal och papper och fraktsedlar till gud vet allt. Alla företag har fax, och det nytjas flitigt.

Skulle jag be en åkare maila in sin fraktsedel som PDF skulle han se ut som en fågelholk, men ber jag han slänga den i faxen så kommer den på ett kick.

Så ja, faxen har helt klart en plats

PowPow
2006-11-23, 00:50
Kan man inte faxa digitalt på något sätt?
Scanner + Internet borde ju kunna som fax, eller?

Mental
2006-11-23, 00:57
Kan man inte faxa digitalt på något sätt?
Scanner + Internet borde ju kunna som fax, eller?

Och för alla teknofober där ute? Om man ger dem en maskin som har en knappsats som en telefon, den kopplas till telefonjacket och man slår ett telefonnummer så kan man skicka papper mellan varandra. Det går att få in hos någon med begränsade teknikkunskaper.

Att ordna med dator, operativsystem, scanner, internetuppkopling och div mjukvara för att scanna och maila ser jag som betydligt mer komplicerat.

Om jag skulle välja att lära min mor något av det ovanstående så blir det faxen, allt för mycket som kan krångla med en dator och inlärningströskeln är betydligt höre. för att inte tala om priset.

PowPow
2006-11-23, 01:01
Och för alla teknofober där ute? Om man ger dem en maskin som har en knappsats som en telefon, den kopplas till telefonjacket och man slår ett telefonnummer så kan man skicka papper mellan varandra. Det går att få in hos någon med begränsade teknikkunskaper.

Att ordna med dator, operativsystem, scanner, internetuppkopling och div mjukvara för att scanna och maila ser jag som betydligt mer komplicerat.

Om jag skulle välja att lära min mor något av det ovanstående så blir det faxen, allt för mycket som kan krångla med en dator och inlärningströskeln är betydligt höre. för att inte tala om priset.

Varför skulle prankie vara teknofob? Han är ju kines, för bövelen. Jag tror han klarar av att hantera en scanner och Ze Internet.

Mental
2006-11-23, 01:03
Varför skulle prankie vara teknofob? Han är ju kines, för bövelen. Jag tror han klarar av att hantera en scanner och Ze Internet.

Ahh du tänkte så, jag trodde du reflekterade över scanner som fenomen överhuvudtaget.

Visst det går att faxa UT så, men in är svårare antar jag?

PowPow
2006-11-23, 01:06
Ahh du tänkte så, jag trodde du reflekterade över scanner som fenomen överhuvudtaget.

Visst det går att faxa UT så, men in är svårare antar jag?

Ja, jag syftade på prankie bara.
Att ta emot borde väl gå att fixa också.. Vet inte hur dock. När det var modemtider så skröt ju alla tillverkare om att deras modem var faxmodem. Vad var the crack med det?

Prankie
2006-11-23, 01:19
Visst går det via nätet. Men grejen är för att ta emot fax behöver man skaffa ett nummer också. Då behöver man en abonemang som motsvarar vanlig telefon i månadskostnader. Inte värt besväret då. :)