handdator

Visa fullständig version : Träningsdagbok


O.W.
2006-11-21, 20:13
Är det någon som har tips på en bra existerande träningsdagbok, då menar jag inte i pappersform utan ett dataprogram så det är lättare att analysera hur träningen framskrider? Helst så det passar bra till SL.

Eller Kanske är det någon här som har utvecklat ett bra system i excel för träning där det går att analysera på ett bra och smidigt sätt som vill dela med sig?

jwzrd
2006-11-23, 12:37
Är det någon som har tips på en bra existerande träningsdagbok, då menar jag inte i pappersform utan ett dataprogram så det är lättare att analysera hur träningen framskrider? Helst så det passar bra till SL.

Eller Kanske är det någon här som har utvecklat ett bra system i excel för träning där det går att analysera på ett bra och smidigt sätt som vill dela med sig?

Jag har ett fult excel-ark och även ett halvskrivet träningsjournalsprogram. Hjälp mig dra ur tummen ur röven? :)

bertbert
2006-11-23, 14:35
Okej jag hjälper till. Hngngngngnnnnnnnnnnnnnnnng! :Virro

Daniel_S
2006-11-23, 15:06
Jag har en väldigt smidig excellösning, som man får fram all sorts statistik ur. Tyvärr visade det sig att mina nuvarande magic excel skills inte räcker till att förverkliga skiten. Jag har egentligen bara en massa rader med datum, övning och träningsmängd, vilka jag plikttroget fyller i tills jag får gudomliga makro-kunskaper.

O.W.
2006-11-23, 17:15
Ja dags får er datasnillen att sätta igång...

Vad vill man att programmet ska innnehålla? kunna ta ut för information? mer?

Träningsmängd = antal tillfällen, totalt lyftna kilon per dag, vecka, månad, år. Ner specificerat per övning

Utvecklingskurvor viktmässigt per övning.

Är detta relevant, dvs får man ut någon intressant information?

Fler idéer?

bertbert
2006-11-23, 18:30
Det finns en aspekt av SL-träning som jag vill inkorporera i mitt motionärsbyggande eller vad tusan man ska kalla det. Periodisering finns ju för många bodybuilders endast i större skala, men kör lugna perioder, tunga, intensiva etc, men de verkar relativt långa.

SL-snubbar, och OL-snubbar, fattar dock att variera träningen från vecka till vecka för att nå högre vikter på ett systematiskt sätt och samtidigt undvika att köra på för hårt.

Sådana program intresserar mig mycket, men jag har svårt att hitta vettig information om dem. Har tänkt göra som man gjorde förr i tiden - gå med i en atletklubb helt enkelt, för att lära mig mer om det.

Men jag är ändå intresserad av om den samlade SL-intelligensen (;) ) på kolo kunde knåpa ihop något.

Jag provar gärna på mig själv - kanske inte alla övningar, men definitivt progressionsmetoden.

/BB

bubbe
2006-11-23, 19:53
Ja dags får er datasnillen att sätta igång...

Vad vill man att programmet ska innnehålla? kunna ta ut för information? mer?

Träningsmängd = antal tillfällen, totalt lyftna kilon per dag, vecka, månad, år. Ner specificerat per övning

Utvecklingskurvor viktmässigt per övning.

Är detta relevant, dvs får man ut någon intressant information?

Fler idéer?

Jag har vart inne på det spåret, men insåg att uppgiften skulle bli mig överväldig. Främsta orsak till att det var svårt att jämföra underlag, var att det är så varierande träning. För att få ut intressant information måste träningsuppläggen vara väldigt statiska eller sträcka sig över lång tid (vilket kanske inte är så intressant egentligen, då man redan har fått avstämt om träningen gett resultat eller ej)

Nitrometan
2006-11-26, 19:48
Jag har ett fult excel-ark och även ett halvskrivet träningsjournalsprogram. Hjälp mig dra ur tummen ur röven? :)
Give me!

My preccioussssssssssssssssssssssssssss...

Har du inte skaffat glidsalvan än? Då borde tummen lossna.

Kom igen!

Alla vill ha en bra lösning som kan funka för lite roliga träningsupplägg.

Tolkia
2006-12-03, 20:57
Jag har ett fult excel-ark och även ett halvskrivet träningsjournalsprogram. Hjälp mig dra ur tummen ur röven? :)
OK: Dra?

Cirius
2007-01-30, 13:29
Första svaret jag skriver på nån tråd, inte vetat va jag ska säga i dom andra. Ehm, jag harett excel ark där man skriver in måtten på kroppsdelarna, man kan även fylla i vad man tränade den veckan, vikt, å så räknar den ut hur mycket men gått ner/Upp och hur mycket omkrets man ökat / minskat, gjorde den för mig själv, vet inte om de är nå bra, men jag tycker jag ser resultat i kalkylen....excel de oxå.......nån som vill ha? *rolleyes*

Fettecke
2007-02-01, 00:29
jagr har ett jag med faktiskt...
fast det är webb-beroende...
där skriver du upp ditt schema (vilka övningar du ska köra på vilken dag)
sen skriver du upp de vikter du körde på den dagen, så sparas allt i en databas, där du kan hämta info från tidigare pass, se hur många pass du gjort med Den övningen, samt lite mer...

hör av dig om du vill se exemplar... det funkar bra för mig iaf :D

Cirius
2007-02-02, 13:59
Jag skulle villja se hur de såg ut =)

Anders The Peak
2007-02-03, 22:14
Kan det vara det här du söker:
http://www.styrkeloft.no/treningsprogram/TPLAN_VIDEREKOMNE.XLS

bubbe
2007-02-03, 22:22
Kan det vara det här du söker:
http://www.styrkeloft.no/treningsprogram/TPLAN_VIDEREKOMNE.XLS


Hmm, inte riktigt vad som sökes här, norgeprogrammen är säkert bra. men ett typ journalsystem som kunde samla in data och där man kunde utvärdera olika träning och liknande för att få ut information om sin utveckling.

Anders The Peak
2007-02-03, 22:24
Hmm, inte riktigt vad som sökes här, norgeprogrammen är säkert bra. men ett typ journalsystem som kunde samla in data och där man kunde utvärdera olika träning och liknande för att få ut information om sin utveckling.
Pröva och sätt in lite vikter och mål så ser du att Dietmar har tänkt till!

bubbe
2007-02-03, 22:28
Pröva och sätt in lite vikter och mål så ser du att Dietmar har tänkt till!

Jo, men Dietmar har gjort träningsprogram där man justerar träningsvikten efter en målsättning man har. Det är skillnad mellan ett journalsystem och ett träningsprogram(system). Även om det kan vara ett mycket bra program.

simpan
2007-02-05, 19:17
jagr har ett jag med faktiskt...
fast det är webb-beroende...
där skriver du upp ditt schema (vilka övningar du ska köra på vilken dag)
sen skriver du upp de vikter du körde på den dagen, så sparas allt i en databas, där du kan hämta info från tidigare pass, se hur många pass du gjort med Den övningen, samt lite mer...

hör av dig om du vill se exemplar... det funkar bra för mig iaf :D

Vart hittar man det programet?

the_PL_man
2007-02-06, 10:38
Kanske här?
http://www.styrkeloft.no/treningsprogram/TPLAN_VIDEREKOMNE.XLS

/the_PL_man

Vart hittar man det programet?

polaren
2007-02-06, 10:48
Kanske här?
http://www.styrkeloft.no/treningsprogram/TPLAN_VIDEREKOMNE.XLS

/the_PL_man

Han frågade om Fetteckes program (eller "dagbokssystem").

the_PL_man
2007-02-06, 10:52
Me stupid....*gah!* :smash:

/the_PL_man :)

Han frågade om Fetteckes program (eller "dagbokssystem").

polaren
2007-02-06, 11:53
Me stupid....*gah!* :smash:

/the_PL_man :)

Välkommen till klubben :D

Fettecke
2007-02-07, 16:14
ska lägga upp ett exemplar bara mitt webbhotell börjar uppföra sig som folk.
annars kan man lägga till mig på MSN... fettecke@hotmail.com

simpan
2007-02-07, 21:23
Ok, har gjort det nu...

Fettecke
2007-02-21, 08:34
har iaf fått tillbaka mitt domännamn nu, så nu funkar min dagbok...

http://anderswickman.net/files/billstar

lösenord krävs för att lägga till ett pass, samt att det finns ett adminsystem som tillåter dig att ändra schemat väldigt lätt...

Fettecke
2007-04-20, 11:42
har du fått tag i nått ännu?