handdator

Visa fullständig version : Kvinnlig omskärelse


Angel
2006-11-21, 18:29
Såg en film idag om det, där dom hade filmat en 5-årig flicka medans hon fick en omskärelse, den mest avancerade (Faraonisk omskärelse)där klitoris och blygläppar skärs bort och hon sys igen. Helt utan bedövning. Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv. Hon skrek och skakade i hela kroppen. Kan inte ens tänka mig smärtan hon gick igenom. Inte gick det direkt snabbt heller, gjordes med rakblad och sax. Hennes föräldrar höll fast henne.

Mådde riktigt riktigt illa av att se det sådär rakt på.

Sedan kan en kvinna/flicka sprättas upp och sys igen upp til en 7-8 gånger, varje gång hon ska ha barn. Detta leder självklart till fruktansvärda smärtor, och infektioner, ofta bildas fistelgångar.

Det värsta är föräldrarna okunskap, dom lever i full tro att om inte deras barn omskärs så kommer hennes kön växa sig stort, hon kommer få allvarliga kroppsliga problem osv..

Ville bara belysa detta ämnet en stund och ta någon minut och tänka på dom 6000 kvinnor som könsstympas VARJE DAG!


Läs mer:
http://www.rb.se/sv/FaktaOmBarn/Konsstympning/

http://www2.amnesty.se/krg.nsf/kvinnligkonsstympning

Mago
2006-11-21, 18:41
Blev illamående bara av att läsa. *spy*

goodie
2006-11-21, 18:44
idioti:(

mrburns
2006-11-21, 19:06
omg... Och jag som sitter och äter. Vad säger man... huga

Sheogorath
2006-11-21, 19:09
Så kan det gå när kulturer inte utvecklas som de ska och blir efterblivna. Äckligt. *grr*

Sebbe_H
2006-11-21, 19:09
Förihelvete! Hör sån skit hemma här på kollo :S

Angel
2006-11-21, 19:13
Förihelvete! Hör sån skit hemma här på kollo :S


Ja de gör det.

polaren
2006-11-21, 19:13
Hemskt!

Trance
2006-11-21, 19:16
Bara jag som fann det upphetsande?




Nej, det är inte roligt att provocera. Jag tycker det är hemskt att tortera barn och stympa dem. Klart det borde stoppas.

Angel
2006-11-21, 19:17
Hur kan man hjälpa dessa barn då?

Fartman
2006-11-21, 19:19
fyfan, fyfan, fyfan.

sammy1
2006-11-21, 19:20
vill varken se eller läsa om detdär, så satans vidrigt

Trance
2006-11-21, 19:20
Hur kan man hjälpa dessa barn då?

Genom att länderna blir rikare, människorna mer informerade och religionen mindre inflytande. Även om det inte är en religiös grej så är det svårare att ändra en tradition i ett samhälle som styrs religiöst.

Hades
2006-11-21, 19:20
Det är helt förjävligt, rent ut sagt. Efter att ha läst ditt inlägg känns det ännu mer självklart för mig att ge pengar till UNICEF som arbetar mot sådant och för bättre utbildning. Att bara tänka på saker har sällan hjälpt någon. Hoppas fler får upp ögonen och inser att vi faktiskt kan hjälpa till en hel del om vi ser bortom våra egna jämförelsevis små problem.

Nithian
2006-11-21, 19:22
typiskt djurgårdare..

Empe
2006-11-21, 19:33
Hade könsstympning varit nytt kunde man förstå (NEJ! men skriver så här för att förklara), eftersom de då inte vet någonting alls om hur det känns eller hur det blir. Så det värsta är att mammorna som blev könsstympade där de var små fortsätter att göra det på sina barn. Bobba Fett, I give you 100.

Angel
2006-11-21, 19:55
Grejjen är ju att även om dom blev det själva när dom var små så är övertygelsen så stor om att det ej finns andra alterntiv.

Dom intervjuade några som jobbade med information i gymnasieskolor, det var första gången någon av dom ens såg ett kvinnligt könsorgan (dom hade en stor modell)

hatework
2006-11-21, 20:12
tror inte man kan hjälpa dom, dom lever i sina länder och dom har sin grymt starka tro! som jag tycker är så läskigt sjukt, kanske någon annan som har något bra svar på hur man kan hjälpa dom ?

Timme
2006-11-21, 20:41
Helt förfärligt sjukt.

aliquis
2006-11-21, 21:10
Frågan är ju varifrån idéerna kommer ifrån början? Efterblivet hur som helst. Men det kanske någon tycker om att raka könshår o dylikt någon annan gång också.

Angel
2006-11-21, 21:16
Frågan är ju varifrån idéerna kommer ifrån början? Efterblivet hur som helst. Men det kanske någon tycker om att raka könshår o dylikt någon annan gång också.


en idee var att förr i tiden när flickorna gick på hedarna och vallade får så var det ett skydd mot att bli med barn av våldtäksmän.

Sheogorath
2006-11-21, 21:42
en idee var att förr i tiden när flickorna gick på hedarna och vallade får så var det ett skydd mot att bli med barn av våldtäksmän.

Jag tror inte de är så dumma så att de tror att stympningen medför sterilitet. Man har sällan haft råd att låta sina kvinnor avsäga sin moderskapsroll, och fruktbarhet har alltid varit viktigt i alla kulturer. Eller du kanske tänkte främst på det där med att man sydde igen? Hur som helst: kvinnlig könsstympning verkar i första hand ha handlat om kontroll. En kvinna utan klitoris har kraftigt reducerad förmåga att njuta av sex, och har faktiskt också kraftigt reducerad sexualdrift som jag förstått det. Hur det påverkar en mans svartsjuka kräver ingen specifikation tror jag.

Angel
2006-11-21, 22:08
Sheo: Det va inte min teori utan dom som jobbade med detta, och ja då handlade det om den fjärde omskärelsen där som syr igen. Dom andra där man tex bara avlägsnar klitoris kan ju inte handla om annat än att avsexualisera kvinnan.

cam
2006-11-21, 22:19
Hur som helst: kvinnlig könsstympning verkar i första hand ha handlat om kontroll. En kvinna utan klitoris har kraftigt reducerad förmåga att njuta av sex, och har faktiskt också kraftigt reducerad sexualdrift som jag förstått det. Hur det påverkar en mans svartsjuka kräver ingen specifikation tror jag.

Ja, det handlar mycket om kontroll, t ex är det ett sätt att säkert veta att kvinnan verkligen är oskuld. Men också ett sätt att kontrollera sexdriften och risken för otrohet. I de här kulturerna är man helt enkelt inte någon riktig kvinna om man inte är stympad, en kvinna med naturligt könsorgan anses för vild och okvinnlig. Man tämjer henne, helt enkelt. En ostympad kvinna kan inte bli gift och leva det liv som anses vara det rätta.

Jag kan varmt rekommendera en bok av Don Kulick m fl som heter "Från kön till genus" där det finns massa intressanta exempel på hur man "skapar ett kön". T ex hur man på Nya Guinea låter unga pojkar leva homosexuellt för att fylla dem med sperma och därmed göra dem till riktiga män.

Jaha, nu kom socialantropologen i mig igång också *rolleyes* Måste gå och sova innan jag skriver en avhandling...