handdator

Visa fullständig version : Korrekt hantelrodd


Papi
2006-11-21, 15:16
Hantelrodd tycker jag om, men jag undrar lite om hur utförandet ska gå till, då jag hört olika saker om detta.
En del hävdar att man ska köra med en uppåtvinklad bänk, men det var inte så jag fick lära mig övningen.
Ska överkroppen vara parallell med marken (vid plan bänk förstås)?
Hur mycket ska man sträcka ut benet åt sidan? Spelar det nån roll?
Ska hanteln vara i samma riktning som kroppen eller ska den vinklas 90 grader mot kroppen när man lyfter den?
Massa frågor... vad tycker ni?
Jag är förstås ute efter att komma åt latsen så mycket som möjligt.

Philippp
2006-11-21, 16:00
Hantelrodd tycker jag om, men jag undrar lite om hur utförandet ska gå till, då jag hört olika saker om detta.
En del hävdar att man ska köra med en uppåtvinklad bänk, men det var inte så jag fick lära mig övningen.
Ska överkroppen vara parallell med marken (vid plan bänk förstås)?
Hur mycket ska man sträcka ut benet åt sidan? Spelar det nån roll?
Ska hanteln vara i samma riktning som kroppen eller ska den vinklas 90 grader mot kroppen när man lyfter den?
Massa frågor... vad tycker ni?
Jag är förstås ute efter att komma åt latsen så mycket som möjligt.

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html
finns en övningbank just för såna här frågor i guess, vet inte om det gör någon större skillnad hur man har bänken - i doubt it

tp_88
2006-11-21, 16:04
Jag skulle vilja slå ett slag för varianten där man lutar sig mot hantelställ/bänk, den föredrar jag iaf. Här är ett ex. (säkert ingen perfekt teknik dock)

http://www.youtube.com/watch?v=PMcSwvjnlXU

Erikzzon
2006-11-21, 17:41
Jag skulle vilja slå ett slag för varianten där man lutar sig mot hantelställ/bänk, den föredrar jag iaf. Här är ett ex. (säkert ingen perfekt teknik dock)

http://www.youtube.com/watch?v=PMcSwvjnlXU

+1

pragmatist
2006-11-21, 17:54
Plan bänk blir lite tyngre än att köra med lutande, men i det stora hela tror jag inte det spelar någon större roll. Tyngre hantel eller jobbigare utförande = samma slutresultat när det kommer till kritan.

MilkmaN
2006-11-21, 19:08
Jag brukar ha ett "stopp" i bottenläget. Bra eller anus?

(vikten är alltså död, liggandes mot golvet)

Arne Persson
2006-11-21, 19:35
Det viktigaste är att man inåtroterar kroppen i bottenläget så att latsen sträcks ut maximalt och att man maximalt utåtroterar i slutläget så att även de roterande djupa ryggmusklerna (bl.a det sacrospinala systemet och det transversospinala systemet) for jobba maximalt på ett effektivt och säker sätt. Man står allt så INTE och hattar med en fixerad överkropp och bara drar med armen! Kroppen skall rotera i princip i 180 grader.

Nithian
2006-11-21, 19:40
Det viktigaste är att man inåtroterar kroppen i bottenläget så att latsen sträcks ut maximalt och att man maximalt utåtroterar i slutläget så att även de roterande djupa ryggmusklerna (bl.a det sacrospinala systemet och det transversospinala systemet) for jobba maximalt på ett effektivt och säker sätt. Man står allt så INTE och hattar med en fixerad överkropp och bara drar med armen! Kroppen skall rotera i princip i 180 grader.
:thumbup:

Yip_man
2006-11-21, 22:19
Det viktigaste är att man inåtroterar kroppen i bottenläget så att latsen sträcks ut maximalt och att man maximalt utåtroterar i slutläget så att även de roterande djupa ryggmusklerna (bl.a det sacrospinala systemet och det transversospinala systemet) for jobba maximalt på ett effektivt och säker sätt. Man står allt så INTE och hattar med en fixerad överkropp och bara drar med armen! Kroppen skall rotera i princip i 180 grader.

Inåtrotationen blir dessutom iprincip omöjlig om man kör den strikt och fint på en plan bänk. Så därför föredrar jag att ta stöd mot ett viktställ eller ändan på en uppåtlutad bänk så man för lång rörelse.

BTW är det bara jag som tycker Nordics roddmaskin är underbar att köra enarmsrodd i?

Papi
2006-11-22, 19:14
Det viktigaste är att man inåtroterar kroppen i bottenläget så att latsen sträcks ut maximalt och att man maximalt utåtroterar i slutläget så att även de roterande djupa ryggmusklerna (bl.a det sacrospinala systemet och det transversospinala systemet) for jobba maximalt på ett effektivt och säker sätt. Man står allt så INTE och hattar med en fixerad överkropp och bara drar med armen! Kroppen skall rotera i princip i 180 grader.
Tack för bra svar!
Men hur ska man inåtrotera kroppen? Då hamnar ju hanteln under bänken...eller missförstår jag dig?
På exrx.net står det "Allow scapula to articulate but do not rotate torso in effort to throw weight up."
*gah!*

mangs
2006-11-22, 19:24
Det viktigaste är att man inåtroterar kroppen i bottenläget så att latsen sträcks ut maximalt och att man maximalt utåtroterar i slutläget så att även de roterande djupa ryggmusklerna (bl.a det sacrospinala systemet och det transversospinala systemet) for jobba maximalt på ett effektivt och säker sätt. Man står allt så INTE och hattar med en fixerad överkropp och bara drar med armen! Kroppen skall rotera i princip i 180 grader.

Bra skrivet, pedagogoskt och rätt! :thumbup:

Strongman
2006-11-22, 20:49
Förstod inte alls det där med inåtrotation .. men det verkar viktigt så jag ska försöka igen :P

Yip_man
2006-11-22, 21:32
om du ror med höger så roterar du "hela toson" åt vänster, tänk dig att du inte har något golv och roterar överkroppen för att släppa ner hanteln så långt som möjligt. Samma i den koncentriska fasen, du roterar överkroppen för att komma så långt upp med hanteln som möjligt.

Arne Persson
2006-11-22, 21:38
Förstod inte alls det där med inåtrotation .. men det verkar viktigt så jag ska försöka igen :P

Om du tex kör med högerhand så blir "inåtrotationen" när du sträcker ut maximalt i bottenläget så hela buksidan av överkroppen har roterat och pekar åt vänster.

Yip_man
2006-11-22, 21:46
Där har vi en bättre förklaring.

Strongman
2006-11-22, 22:01
Ah, jag förstod allt, bara att jag inte vet vart buksidan sitter, trodde det var den som satt precis onvanför höften men isåfall så skulle den ju redan vara åt vänster

Pez
2006-11-23, 01:45
Om du tex kör med högerhand så blir "inåtrotationen" när du sträcker ut maximalt i bottenläget så hela buksidan av överkroppen har roterat och pekar åt vänster.
Tar tillfället i akt.
Hur mycket ska man rotera bålen egentligen Arne? Mer än såhär?
Jag är en novis när det kommer till hantelrodd. Så det kanske är helt keff.
7azlyS0rcac

Yip_man
2006-11-23, 09:26
Tar tillfället i akt.
Hur mycket ska man rotera bålen egentligen Arne? Mer än såhär?
Jag är en novis när det kommer till hantelrodd. Så det kanske är helt keff.

Jag är förvisso inte Arne, men jag föresrpåkar nog lite mer vridning vid full kontraktion. Excentriska fasen tycker jag ser bra ut. Det hela kan ju vara lite svårt att se på film med. Själv tycker jag att man känner när man kör rätt och får med vridningen ordentligt.

Kör hårt! så får vi se vad Arne har att tillägga

Arne Persson
2006-11-23, 10:33
Tar tillfället i akt.
Hur mycket ska man rotera bålen egentligen Arne? Mer än såhär?
Jag är en novis när det kommer till hantelrodd. Så det kanske är helt keff.
7azlyS0rcac


Hade, om möjligt sträckt ut lite mer (ev pallat upp bänken så den blev högre). Sedan vrida sig maximalt i slutet. Det är oftast belastningen som bestämmer hur mycket man klarar att slutvrida.;)