handdator

Visa fullständig version : Vitamin b19 och b16


Swordfish
2006-11-21, 14:11
Finns vitamin b19 att köpa separat? Har hört att det är en väldigt bra vitamin men att den är ovanlig. Har hört att den finns i b.la. äpplekärnor.

Vad har vitamin b16 för märkbar effekt? Jag har hört att den ökar aptiten, vilket jag skulle vilja.

dr ozz
2006-11-21, 14:50
Finns inga sådana vitaminer! Sorry!

Larsson85
2006-11-21, 15:01
b-vitamin i allmänhet är bra för aptiten. Jag får av annan anledning b12 injektion, men det är antagligen för sällan för att det ska ha effekt.

kyla
2006-11-21, 15:15
Finns inga sådana vitaminer! Sorry!

Dom kanske inte ör upptäckta än ;)

dr ozz
2006-11-21, 15:24
Vitaminer betyder bara att kroppen inte kan syntetisera dem själv(Utom D). De olika B-vitaminerna heter bara "B" för att de upptäcktes ungefär samtidigt, de saknar kemiska likheter sinsemellan(kanske finns undantag). Är oftast oseriösa företag som skyltar med magiska vitaminer som inte finns. Tror att dessa är de essentiella b-vitaminerna som finns:

Vitamin B1 (Tiamin)
Vitamin B2 (Riboflavin)
Vitamin B6 (Pyridoxin)
Vitamin B12 (Cyanokobalamin)
Biotin
Folacin
Niacin
Pantotensyra

Philippp
2006-11-21, 15:57
de essentiella:
* Vitamin B1, (Thiamine)
* Vitamin B2, (Riboflavin)
* Vitamin B3, also Vitamin P or Vitamin PP (Niacin)
* Vitamin B5, (Pantothenic acid)
* Vitamin B6, (Pyridoxine and Pyridoxamine)
* Vitamin B7, also Vitamin H (Biotin)
* Vitamin B9, also Vitamin M and Vitamin B-c (Folic acid) - important for pregnancies
* Vitamin B12, (Cyanocobalamin)

huxflux vitaminerna ej essentiella, det är inte ens vitaminer men man trodde att det var vitaminer.
* Vitamin B4 (Adenine) –
* Vitamin B7 "Vitamin I" of Centanni E. (1935) — more commonly called Vitamin B7 and also called 'Enteral factor' is a water and alcohol (ethanol & methanol) soluble Rice bran factor which prevents digestive disterbance in Pigions. It governes the anatomical and functional integrity of the intestineal tract. Later (1945) found in Yeast; Inositol, Nicotinic acid, & Biotin are possibles. Note: Carnitine has also been claimed but is not possible as it is insoluble in alcohol. Carnitine as Vitamin B7 was wrongly coped from Vitamin BT.[citation needed]
* Vitamin B8 (Ergadenylic acid) – also known as adenosine monophosphate
* Vitamin B10 (para-aminobenzoic acid, or PABA)– [1]
* Vitamin B11 (Pteryl-hepta-glutamic acid) – Chick growth factor, which is a form of Folic acid. Later found to be one of five folates necessary for humans); (L-carnitine) in France.
* Vitamin B13 (Pyrimidinecarboxylic acid) – Also known as Orotic acid, often misspelled erotic acid.
* Vitamin B14 – cell proliferant, anti-anemia, rat growth, an antitumor pterin phosphate named by Earl R. Norris (biochemist of folic acid fame) isolated from human urine at 0.33ppm (later in blood), but later abandoned by him as further evidence did not comfirm this. He also clamed this was not Xanthopterin as the French do.
* Vitamin B15 (Pangamic acid) – [2]
* Vitamin B16 (dimethylgycine) – also known as DMG. (However Lipoic acid was discovered and named a B-Vitamin after B15 and before B17)
* Vitamin B17 (Amygdalin) –
* Vitamin B18 –
* Vitamin B19 –
* Vitamin B20 (Carnitine) –
* Vitamin B21 –
* Vitamin B22 – often claimed as an ingredient of Aloe vera extracts but also in many other foods. Claimed by one source to be Vitamin B12b-delta. first mentioned on internet in reference to Naturopath Linda Clark's book "Know your Nutrition"
* Vitamin Bh – another name for(biotin) [3]
* Vitamin Bm ("mouse factor") – also used to designate Inositol
* Vitamin Bp (Choline) –
* Vitamin Bt (L-carnitine) –
* Vitamin Bv – a type of B6 but not Pyrodoxine
* Vitamin Bw – a type of Biotin but not d-Biotin
* Vitamin Bx – another name for PABA (para-Aminobenzoic acid)
* Lipoic acid –

dr ozz
2006-11-21, 16:20
Hittar du en substans kan du kalla den vitamin phillip om du vill!

zirak
2006-11-21, 21:48
Hittar du en substans kan du kalla den vitamin phillip om du vill!

Läste du vad han skrev? :smash:

huxflux vitaminerna ej essentiella, det är inte ens vitaminer men man trodde att det var vitaminer.

dr ozz
2006-11-21, 21:51
Förstår nog inte huxfluxbiten? vet inte vem det var ett svar till.

Sverker
2006-11-22, 07:37
Det gäller att komma ifrån nummerserien. Bättre att skriva thiamin och niacin istället för B1 och B3. Blir mindre förvirrande då.

Att kalla Karnitin för ett vitamin är långsökt. Samma sak med t e x Adenine.
Det är ämnen som vi själv bildar i kroppen. Inte alls konstigt ifall vi kan ta upp ämnena från maten precis som kolesterol eller kreatin och utnyttja dem. Kroppen sparar lite energi.

YTS
2006-11-24, 00:45
Vad har vitamin b16 för märkbar effekt? Jag har hört att den ökar aptiten, vilket jag skulle vilja.


Jag tycker att ett glas mjölk till varje måltid ökar aptiten iaf, så gick jag ner i vikt, efter att slutat med detta. Fett och socker kombinerat lär också ha denna effekt, prova russin och nötter t.ex. om du inte tål nötter, kan du prova rostade solroskärnor.