handdator

Visa fullständig version : Att träna och ta ut sig fullständigt


mangs
2006-11-21, 11:35
Har på senare tiden börjat köra helkroppspass igen vilket medför ett högre tempo på passen, vilket får till följd att jag efter passen är helt slutkörd. Träningen går riktigt bra igen och det är ju kul men när jag står i duschen efteråt och nästan svimmar av trötthet och utmattning slår mig ofta tanken angående hur hälsosamt det är för kroppen att köra på max?

Jag har väldigt svårt att gå in halvhjärtat i någonting och eftersom träning är en av mina stora hobbys så har jag de senaste 10 åren tränat hårt. oavsett om det gäller konditionsträning eller styrketräning så har min melodi varit att jag skall ta i till max eller nästan max. Detta har jag alltså gjort ca 3-4 gånger i veckan under 10 års tid. Träning skall ju vara bra för hälsan och visst mår jag bra men jag frågar mig ibland ifall det är så hälsosamt att tex dra marklyft till man tror kroppen och huvudet skall explodera?

Jag läste något för en tid sedan att det var en hög andel tyngdlyftare och brottare som var aktiva på 70-talet som dött i förtid, i artikeln nämndes att det troligen har att göra med Anabola steroider. vad man tror om det låter jag vara osagt men kan det inte vara så att kroppen slits oerhört genom att köra hård styrketräning vecka in och vecka ut även om man som jag är ren och äter och sover bra?

Jag vill inte dö som 40-50-åring bara pga att jag gillar att ta ut mig. Jag vill ogärna ändra min livsstil eftersom jag trivs med att träna men man kanske skulle ta det lite lugnare?

Troligtvis är det väl så att de som promenerar mycket, kör bodypump etc. har en livsstil mer anpassad för ett långt och hälsosamt liv kontra de som tränar styrketräning och löptränar.

De säger ju att elitidrottare inte lever hälsosamt och på sätt och vis anser jag at tde som sysslar med kroppsbyggning (på nästan alla nivåer) utsätter sin kropp för ungefär lika mycket eller mer belastning än många elitidrottare.

Vad är era tankar i ämnet? Är det bara till att köra på eller skall man ta det lite lugnare? Detta gäller alltså för en person som vill ha en bra hälsa vid 70 snarare än att väga 110 kilo rippad vid 35.

jim
2006-11-21, 12:07
Att ge det där sista lilla extra är säkert väldigt positivt för resultaten i det du utövar, men jag skulle säga att det inte är så bra för allmänhälsan, iaf inte sett på längre sikt.

Officer
2006-11-21, 12:30
Du har svarat på din egen fråga själv tycker jag.

Om man tar ut sig helt och tänjer på gränserna hela tiden så blir man bra på det man gör men självklart är kroppen inte gjord för sådana enorma påfrestningar som just bodybuilding orsakar. Bodybuilding måste tamefan vara den värsta sporten för hjärtat. Man vilar 2-3 min, kör ett set, kroppen får jobba ihjäl sig, vilar, varvar ner, och sen blixtsnabbt upp igen nästa set. För att inte tala om leder och ligament som tar stryk av brutal och övertung träning. Självklart stärks de, med med vilka framtida konsekvenser?
Allt här i världen måste skötas med måtta om man vill öka förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv utan massa skelettont senare.

zirak
2006-11-21, 12:51
Att det skulle vara någon fara tror jag inte på, titta bara på äldre bönder och skogshuggare. Dom har rörliga tunga jobb och mår bättre än dom flesta kontorsråttorna efter 65 bast visst har dom ofta skadat sig på ett eller annat sätt men det är inte den tunga belastningen som är orsaken.

Mangs jag vet inte hur du tränar, men jag tror inte det på långa vägar går att likna vid en elitidrottares. Elitidrottare ligger ofta och tränar 4-6 timmar om dagen. och då är det ofta styrkepass som heter duga inbakat i träningen med.

mangs
2006-11-21, 13:01
Tack för era svar!

Några 4-6 timamr om dagen tränar jag men jag skulle tro att ett par singlar i marklyft sliter betydligt mer än en timmes teknikträning tex. Samma sak med bonden, de lever ett rörligt och aktivt liv som visserligen sliter men jag tror inte han tar i till max låt säga 25-40 gånger, 3-4 gånger i veckan. Det är just det jag är orolig för. Skulle jag köra på 80% av min kapacitet så tror jag man uppnår bättre hälsoaspekter med tiden.

Jag mår ju bra idag men är bara (snart) 29 år. Hur jag mår som 50-åring vet jag inte. Troligtvis mår jag bättre än Berra latmask som enbart suttit vid datorn men frågan är om dessa påfrestningar på kroppen sätter sina spår på tex hjärta och hjärna?

Yes
2006-11-21, 13:21
När du jämför med elitidrottare handlar det ju om att ta ut sig till max, ofta och länge. Det är såklart ingen hållbar kombination, varför även elitidrottare behöver perioder med lugnare träning.

Att ta ut sig till max utefter sina egna förutsättningar ser jag däremot inte hur det skulle vara dåligt. Vad jag menar med att se till förutsättningarna är att anpassa mängden träning efter vad man klarar(när du blir 50 t.ex. kanske du klarar att träna mycket hårdare än du gör nu, men kroppen kommer ställa mycket högre krav på återhämtning).

Det är väl ändå så att träning ger ett starkt, ungt och friskt hjärta när man blir äldre? Hur det är med hjärnan vet jag inte, men man måste ju inte lyfta så man blir blå i ansiktet - eventuella problem borde kunna undvikas genom att andas ordentligt när man tränar.

Dumleman
2006-11-21, 15:35
Det finns gamla skidåkare som tog ut sig något fruktansvärt när de var aktiva. T.ex. Sixten Järnberg sägs ha varit helt galen och han är gammal. Men det var väl styrketräning som du var ute efter och där vet jag inte riktigt. "Få har dött av att kämpa vidare. Fler däremot av att ge upp!" :D

Philippp
2006-11-21, 16:05
Jack La lanne är ju den överlägset mest fräscha 90 åringen jag sett :P springer till gymmet som 90 bast rör sig som en 50 åring lol

Dav0d
2006-11-21, 16:20
Mycket genetiskt över hur man kommer må senare. Men självklart förkortar det livstiden en del samt hur man kommer må senare om man slitit för mycket på leder. Men mest illa ute är ju gymnaster, fotbollspelare, bodybuilders som tar roids etc.

Philippp
2006-11-21, 16:51
fridykarna är nog värst kan jag tänka mig :P

tano
2006-11-21, 17:38
Tack för era svar!

Några 4-6 timamr om dagen tränar jag men jag skulle tro att ett par singlar i marklyft sliter betydligt mer än en timmes teknikträning tex. Samma sak med bonden, de lever ett rörligt och aktivt liv som visserligen sliter men jag tror inte han tar i till max låt säga 25-40 gånger, 3-4 gånger i veckan. Det är just det jag är orolig för. Skulle jag köra på 80% av min kapacitet så tror jag man uppnår bättre hälsoaspekter med tiden.

Jag mår ju bra idag men är bara (snart) 29 år. Hur jag mår som 50-åring vet jag inte. Troligtvis mår jag bättre än Berra latmask som enbart suttit vid datorn men frågan är om dessa påfrestningar på kroppen sätter sina spår på tex hjärta och hjärna?

Jag vet inte om du åsyftar att du kör max lyft (eftersom meningen innan handlade om singlar) singlar 25-40 gånger i veckan. För då är det självklart din kropp kommer säga ifrån...

Men nog tusan kan du väl tänka dig att äldre skogshuggare/bönder ofta fick dra så ögonen blev blå?

Det du får tänka är att alldeles för många tränar på fel sätt, glömmer bort viktiga muskler etc. (t.ex. glömma träna rotatorcuffarna och bara köra hårt på bänkpressen). Det kan göra att du får ont och skador i kroppen i framtiden. Där var det nog bättre för kroppsarbetarna, att använda kroppen på alla sätt. har man lärt sig träning (finns ju iof oändligt att lära sig, men det viktigaste) så är risken liten, men aldrig noll...

Men att du skulle få dåligt hjärta av träning? det låter mest som fantasi...
Varför tror du detta?

Guddi
2006-11-21, 17:55
En sak man inte ska glömma när man jämför med hur folk åt och levde förr i tiden är att vi numera lever flera år längre än vad man gjort förr. Det som var bäst då behöver nödvändigtvis inte vara det som är bäst nu. En medeltida jägare/krigare kanske klarade av att jobba stenhårt varje dag eftersom han inte dog av parkinsson, demens, flera höftfrakturer, infarkt, stroke eller andra ålders/livstilskrämpor, utan han dog istället av att han blev dödad av någon annan krigare, fick någon sjukdom, näringsbrist, dåligt läkt frakur eller liknande tidigare i livet då vi nuförtiden mår relativt bra.

Detta var lite off topic men jag har velat nämna det några gånger här i forumet när folk tagit upp saker som stenålderskost mm. Det passar ju även in lite i denna diskussionen. Jag tror helt enkelt inte att man kan veta om det är bra eller inte att ta ut sig tills man mår dåligt varje gång man tränar då det är väldigt inviduellt när man börjar må illa och också väldigt inviduellt hur kroppen anpassar sig och återhämtar sig från träning.

mangs
2006-11-22, 19:19
Jag kör inte bara singlar men styrketräning handlar ju ofta om att ta ut sig på ca 30-40 sekunders arbete vilket rimligtvis borde slita mer på kroppen jämfört med att köra på 50% i flera minuter.

Det är just det med att ta i enormt mycket som jag undrar över vad det blir för konsekvenser. Tydligen finns det inte så mycket info om detta utan man får gissa sig till det.

Min tanke var eller rättare sagt är att hjärna och hjärta får kämpa ganska hårt under ett styrkepass. Rätt andning i alla ära men nog blir det påfrestning ändå.

kollebolle
2006-11-22, 19:36
Hämtat från nationalencyklopedin. :D

Idrottshjärta

idrottshjärta, hjärtförstoring hos friska personer, utsatta för regelbunden, långvarig och hård fysisk aktivitet. Tillståndet har framför allt uppmärksammats i samband med uthållighetsidrotter som långdistanslöpning, simning och längdskidåkning. Hjärtförstoringen försvinner om aktiviteten upphör. Den är inte förknippad med risk för framtida hjärtsjukdom.

Och vad gäller hjärna så är ju risken att ett blodkärl spricker, stroke, men hur ofta hör man att det händer? Är nog inte så bra när 80åringar maxar däremot. Har hört rykten om att blodtrycker momentant kan gå upp över 1000 vid riktigt jävliga maxlyft.

Bronkitkorv
2006-11-22, 20:28
Jag tror inte man kan ta ut sej på det där sättet år ut och år in...
Eller jo kanske, det finns många gamla lyftare här i världen men där emot friidrottare och dansare kan inte hålla på så länge..
Den som lever får se......