handdator

Visa fullständig version : Nedsatt lungkapacitet - KOL


jackthoren
2006-11-21, 11:20
Hej!
Har sedan några år lidit av nedsatt lungkapacitet, som jag naturligtvis fick av rökning. Det har jag sedan länge slutat med, men skadan är permanent. Till saken: Träna på gym med vikter går utmärkt, men all form av motion som kräver mer syre, som att t.ex. springa går inte bra. Hur mycket jag än har försökt träna upp andingsförmågan så blir det inte bättre. Efter ca 300-400 meter så börjar det pipa i luftrören och jag tappar all ork.

Är det någon som vet någon vettigt sätt att träna upp lungkapaciteten? Om det överhuvudtaget går? :confused:

Guddi
2006-11-21, 13:10
Hej!
Har sedan några år lidit av nedsatt lungkapacitet, som jag naturligtvis fick av rökning. Det har jag sedan länge slutat med, men skadan är permanent. Till saken: Träna på gym med vikter går utmärkt, men all form av motion som kräver mer syre, som att t.ex. springa går inte bra. Hur mycket jag än har försökt träna upp andingsförmågan så blir det inte bättre. Efter ca 300-400 meter så börjar det pipa i luftrören och jag tappar all ork.

Är det någon som vet någon vettigt sätt att träna upp lungkapaciteten? Om det överhuvudtaget går? :confused:Om du har trånga luftrör så finns det medicin som hjälper (symbicort, bricanyl, ventolin osv). Man kan även träna sina inandningsmuskler så att man orkar andas djupare när man är andfådd. Det finns även en mängd tekniker som underlättare det för dig när du väl är andfått. Även musklerna som påverkar din hållning och de aktiva utandningsmusklerna kan hjälpa en mycket om de är starka.

Styrketräningen som du håller på med är också väldigt bra då den ökar din arbetskapacitet ute i musklerna och gör att du känner dig mindre ansträngd.

Jag har skickat ett PM till dig.

Börje H
2006-11-21, 13:18
Kolla gärna Margareta Emtner´s avsnitt ang KOL i FYSS:
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/22kroObstr.pdf
:thumbup:

jackthoren
2006-11-21, 13:26
Jag ska kika på den länken, tack. Har testat olika inhallatorer men tyckte inte de gav mig något vettigt resultat och eftersom det är kortison i de flesta av dessa sprayer så la jag det på hyllan. Det måste ju gå att få bättre utan medicinering tycker jag. Andningstekniker är bra. Får kontakta en läkare om det. Tack!

Guddi
2006-11-21, 16:45
Jag ska kika på den länken, tack. Har testat olika inhallatorer men tyckte inte de gav mig något vettigt resultat och eftersom det är kortison i de flesta av dessa sprayer så la jag det på hyllan. Det måste ju gå att få bättre utan medicinering tycker jag. Andningstekniker är bra. Får kontakta en läkare om det. Tack!Kortisonen i dem medicinerna kommer inte att påverka dig på något sätt förutom att du kan komma till att andas bättre. Efter som man inhalerar medicinen så kan den verka väldigt effektivt på din lungvävnad och man behöver därför bara inhalera väldigt små mängder kortison.

Bönne
2006-11-23, 19:03
Hej!
Har sedan några år lidit av nedsatt lungkapacitet, som jag naturligtvis fick av rökning. Det har jag sedan länge slutat med, men skadan är permanent. Till saken: Träna på gym med vikter går utmärkt, men all form av motion som kräver mer syre, som att t.ex. springa går inte bra. Hur mycket jag än har försökt träna upp andingsförmågan så blir det inte bättre. Efter ca 300-400 meter så börjar det pipa i luftrören och jag tappar all ork.

Är det någon som vet någon vettigt sätt att träna upp lungkapaciteten? Om det överhuvudtaget går? :confused:Nu kan jag inte sådant här direkt, men för mig kom lite bättre kondition jäkligt långsamt, försökt öka i kondition i drygt tre månader och först nu märker jag lite skillnad, tror inte direkt att det är meningen att det ska gå snabbt, men efter ett tag kom det i alla fall för mig, vilket motiverar mig till att fortsätta. Kan väl inte skada att försöka för dig i alla fall och kanske vara medveten om att det inte kommer snabbt, om det nu ska vara så.