handdator

Visa fullständig version : Med hur mycket vatten skall detta blandas?


Conny_S
2006-11-21, 10:27
Hej, hur mycket vatten skall jag ha när jag blandar mitt proteinpulver och maltodextrin tillsammans?

Säg att jag skall blanda 40 g protein och 55 g maltodextrin tillsammans, hur mycket vatten krävs för att maltodextrinet skall bli isoton? Och spelar det någon roll hur mycket vatten man blandar med proteinpulver?

Och hur skall man blanda sin egen gainer med hjälp av druvsocker och proteinpulver? Druvsocker kräver ju mycket mer vatten har jag hört?


MVH Conny_S

jim
2006-11-21, 10:43
Eftersom du dricker drinken i samband med träning och under träning dricker du antagligen ganska mycket ändå så lär det inte vara avgörande vilken mängd vatten du har i drinken. Dock ska det väl vara såpass mycket att det löser sig ordentligt, kanske inte så gott att dricka en halvtjock lösning heller.

Worry less, train more! :)

Conny_S
2006-11-21, 18:41
Tack för svar. Är det bara till att blanda maltodextrinet och proteinet i t ex en shaker tillsammans med så mycket vatten som man bahagar då? Krävs inte en specefik mängd med vatten just till maltodextrinet för bättre effekt?

MVH Conny_S

Philippp
2006-11-21, 18:53
Tack för svar. Är det bara till att blanda maltodextrinet och proteinet i t ex en shaker tillsammans med så mycket vatten som man bahagar då? Krävs inte en specefik mängd med vatten just till maltodextrinet för bättre effekt?

MVH Conny_S

55 g malto - lite mer än 9 dl vatten för att det ska bli isotont :P

Bondlurk
2006-11-21, 19:46
Vad menas med att det ska bli "isotont", om en obildad får fråga?

Philippp
2006-11-21, 19:49
Vad menas med att det ska bli "isotont", om en obildad får fråga?

tunnare än blood så att det upptas snabbt, typ 10-15 mins efter intag.
6 gram kolhydrat per dl vatten ungefär~

Conny_S
2006-11-21, 19:58
Ok, tackar för svar Philippp

Ola Wallengren
2006-11-21, 20:20
55 g malto - lite mer än 9 dl vatten för att det ska bli isotont :P

Det gäller för monosakarider, inte för maltodextrin.
Maltodextrin kan exempelvis bestå av 5 glukosmolekyler i kedja, då krävs det 5ggr mindre vatten än om man jämför med druvsocker.

Conny_S
2006-11-21, 21:13
Ok, då antar jag att malto har en koncentration på runt 8% istället för 6% som gäller för druvsocker. Tack igen

/Conny_S

Angus
2006-11-21, 21:57
Ok, då antar jag att malto har en koncentration på runt 8% istället för 6% som gäller för druvsocker. Tack igen

/Conny_S

kanske har fel men 200g maltodextrin per liter vatten har jag för mig (20%) för att den skall vara isoton.fast det beror säkert på hur mycket dextros maltodextrinet innehåller oxå. DE brukar var runt 15% på standard malto:)

dr ozz
2006-11-21, 22:10
tunnare än blood så att det upptas snabbt, typ 10-15 mins efter intag.
6 gram kolhydrat per dl vatten ungefär~

Om du med tunnare menar samma mängd löst ämne som finns i plasma? Har inget med viskositeten att göra.