handdator

Visa fullständig version : "Kärlekstörstande f.d. hästskötares bekännelser" av wintersnowdrift


wintersnowdrift
2006-11-21, 00:51
Sedan en vecka tillbaka andas jag svensk novemberluft. Träden är avskalade på löv, vädret är grått grått grått och det hinner knappt bli ljust innan skymningen faller. Ändå måste jag säga att jag älskar det och att jag är så glad över att vara hemma igen.

De som har hängt med i följetongen om Kristins liv vet att jag åkte till Englad i somras för att jobba som hästskötare. Jag hade sett fram emot det skitmycket, och tanken var från början att jag skulle stanna till nästa vår. Redan efter ett par månader insåg jag dock ett par saker som fick mig att bestämma mig för att jag nog skulle säga upp mig till jul och flytta tillbaka till Sverige:

1. Jag tjänade absolut ingenting. Faktum är att jag gick back på att arbeta sex dagar i veckan (och då snackar vi inte 9-5 jobb utan väldigt oregelbunden och varierad arbetstid, vilket dessutom gör fritiden omöjlig att planera). Det kändes inte hållbart i ett års tid, särskilt inte med tanke på att jag tänker börja plugga på universitetet nästa höst. Då vill man gärna ha en ekonomisk buffert och inte en stor skuld till sina päron (även om de ställde upp på att ”sponsra” min Englandsvistelse så kändes det inte alls bra).

2. Jag trivdes inte, helt enkelt. Arbetetstiderna, lönen och arbetsuppgifterna var egentligen ungefär vad jag hade förväntat mig och räknat med – men inte Annas, min arbetsgivares, attityd. Hon är otroligt hård i sin framtoning och jag kände mig egentligen aldrig uppskattad som hästskötare. Gjorde jag fel så fick jag veta det med besked, vilket i och för sig är nödvändigt för att man ska kunna förbättra sig och göra rätt nästa gång, men konstruktiv kritik är ingenting som Anna tillämpar. Jag tror jag fick beröm kanske tre gånger under fyra månaders tid av henne… och för att orka med ett så pass krävande arbete (både fysiskt och psykiskt) hade jag nog behövt uppmuntran lite oftare än så.

Nåväl, till jul var det alltså tänkt att jag skulle åka hem. Nu är det ju som bekant fortfarande november – så vad gör jag här?

För snart två veckor sedan nu blev jag sjuk (hade feber och var extremt trött), och sättet som jag blev behandlad på då av Anna och hennes mamma fick nog bägaren att rinna över för min del. De frågade inte ens hur jag mådde (Annas mammas kommentar var istället: ”Ta lite piller så hoppas vi att du kan stå på benen imorgon; då ska Anna och hennes man resa bort” = jag måste bli frisk så att jag kan jobba eftersom Anna ska på semester).

Jag kände mig totalt värdelös; som arbetskraft utan människovärde. Min sjukdomsdag nummer två åkte Anna och hennes mamma iväg på eftermiddagen, och jag låg ensam i mitt rum och kände mig eländig. Så eländig att jag började gråta, vilket troligtvis utlöste ett plötsligt näsblod. Då var det som om något slog slint i mig – jag kunde inte kontrollera gråten och började hyperventilera, blodet strömmade, jag svettades floder och blev verkligen skiträdd. Helt ensam var jag, och skulle så förbli i flera timmar… Någonstans behöll jag dock fattningen och insåg att jag måste försöka lugna ner mig, annars skulle det gå riktigt illa. Långsamt återfick jag kontrollen över andningen igen - och den enda jag kände att jag kunde ringa var min mamma, som satt på pendeltåget in till Stockholms Central hundra mil bort … Hon blev riktigt, riktigt orolig för mig har jag förstått senare (inte så konstigt kanske, jag var livrädd själv!).

För första gången i mitt liv (som ändå varit lite svajigt vid flera tillfällen) hade jag haft vad som i alla fall kan liknas vid en panikångestattack. Jag var visserligen febrig, men jag hade inte mått riktigt bra innan sjukdomen heller… och nu kände jag definitivt att jag var på väg åt h-lvete, inte direkt en plats jag vill ha förstaklassbiljett till. Jag bestämde mig för att åka hem, så fort som möjligt, och lämna gården pronto.

Som en ödets nyck eller extremt superlycklig slump har jag en släkting som bor en halvtimmes resa från gården jag jobbat på. En helt fantastisk människa, så underbart snäll, och när jag ringde henne erbjöd hon sig att hämta mig på stört. Jag vet att jag handlade något överilat, men samtidigt hade jag ju sedan länge bestämt mig för att jag ville sluta – så jag sade ja, och hon hämtade mig och min packning (som jag bara vräkte ner i en enda röra i mina väskor) samma kväll.

Anna blev rejält förvånad när jag berättade att jag skulle åka. De hade inte märkt någonting av att jag mått dåligt…. Vilket jag i och för sig kan förstå, jag har varit ganska bra på att dölja det. Dumt kanske, men när jag har försökt prata med Anna och hennes mamma om hur jag har upplevt dem och mitt arbete så har de varit totalt oförstående. Jag känner dem tillräckligt väl vågar jag påstå för att veta att de aldrig kommer att ändra sig. Aldrig. De tycks vara nöjda med sig själva och sina liv, och jag antar att vår människosyn och livsfilosofi skiljer sig så fundamentalt åt att de är omöjliga att förena (min kvasi-filosofiska förklaring på den uppkomna situationen ;)).

Hur som helst; det var som natt och dag (bokstavligt och bildigt!) att vakna upp nästa morgon hos min släkting som visar att hon tycker om mig. För att inte tala om hur det var att komma hem, till familj och vänner i Sverige… som jag verkligen älskar och som älskar mig. Om det är något jag har lärt mig av min Englandsvistelse så är det att jag behöver kärlek och uppskattning. Fånig och självklar insikt egentligen kanske; men ”som vanligt” inser man inte vad man har förrän man är utan det (fyra månader räckte för mig…).

Just nu går jag bara runt här hemma och myser och lever lyxliv (nåja, i jämförelse känns det i alla fall så), men tanken är att jag ska jobba här i Sverige och spara ihop lite kosing inför universitetet. Till hösten blir det med största sannolikhet pol.mag. i Uppsala, vilket jag ser fram emot sjukt mycket. Plus att jag kan träna igen! Till sommaren blir det definitivt tävlingsstart i triathlon.

Herregud, ni får verkligen ursäkta… jag försökte skriva en short story men romanformatet tycks vara det enda som passar mina fingrar. Kolozzeum har villigt publicerat mina böcker förut och jag behövde tydligen klämma ur mig en uppföljare ;).

Kärlek kärlek kärlek till alla, oavsett om ni pallade att läsa eller inte. Man kan helt enkelt inte få för mycket av det.

//Kristin

Pellefant
2006-11-21, 00:54
Varmt välkommen hem. :)

Snake
2006-11-21, 00:57
Ett minne för livet har du säkert fått med dig i bagaget iaf., ju längre tiden går kommer du säkerligen bara komma ihåg de bra sakerna och inte den hemska bitch-Anna :)

aliquis
2006-11-21, 01:02
Det är lugnt du kan få mig, om du låter bli att äta hästarna.

L-Sami
2006-11-21, 01:03
Lät som att du var i helvetet och du lyckades ta dig därifrån till himmelen. Modigt och starkt gjort att bara sticka så där, ingen är värd att behandlas på det där sättet.

Tigerkotten
2006-11-21, 01:05
Läste allt :D Tycker det e trevligt när folk delar med sig :) Verkar inte som så trevliga personer de där, men nu är du hemma iaf så bra det :)

Zakath
2006-11-21, 01:06
Välkommen hem, en erfarenhet rikare. :)

Hade däremot förväntat mig någon slags engelsk/svensk romans av rubriken att döma. Men det var en givande läsning trots allt, tack för att du delade med dig.

Jag är helt säker på att du kommer att passa perfekt i universitetet. Lycka till med framtidsplanerna!

Liten Men Fet
2006-11-21, 01:18
Det är ett känt fenomen att hästflickor åker till fina stall i england och andra länder där dom får jobba arslet av sig för korvören plus att dom blir behandlade som skit av dom som dom bor hos. Jag har en kusin som har extremt dåliga erfarenheter av att åka till england och jobba med hästar och brorsans X hade liknande upplevelser i holland eller belgien.

Det är inte alla som har modet och orken att dra därifrån utan blir kvar och nedtryckta i skorna hela tiden.

Rataxes
2006-11-21, 01:22
Jag läste detta lite som en rymning från ett arbetsläger, starkt gjort att veta när du har fått nog och våga bryta från ett så stort åtagande.

Ser fram emot mer frekvent skrivande här!

Batman
2006-11-21, 01:24
Var den här "Anna" mer fysiskt attraktiv än dig själv ?

Princy
2006-11-21, 01:25
Välkommen hem igen! http://bestsmileys.com/waving/7.gif

Hästskötarbranschen är hård. Jag praoade och bodde på en hästgård i två veckor på högstadiet, och där fick jag jobba stenhårt från 07-23 varje dag. En blygsam förfrågning om ridning bemöttes med ett barskt "Det här är väl inget ridläger heller!?". Den enda anledningen till att jag fortsatte var för att jag var där tillsammans med en kompis, vilket gjorde det uthärdligt.

Dock ska man inte döma hela branschen. Jag har t.ex. jobbat på Täby Galopp och en 4H-gård, skött hästar på diverse ridskolor och numera rider jag i ett privatstall - och det har till största delen varit underbart. :)

Tråkigt att du inte hamnade på ett bra ställe, men det kan vara bra att känna till de dåliga sidorna också - trots att det är kämpig att erfara.

Herkulez
2006-11-21, 09:17
"Kärlekstörstande f.d. hästskötares bekännelser"

pjuu trodde först du hade gjort nå "förbjudet" med hästarna, blivit påkommen och sen hemskickat med svansen mellan benen.


välkommen tillbaka, trist att det inte blev som du förväntat dig.

Trance
2006-11-21, 09:23
Välkommen tillbaka, alltid ett nöje att läsa vad du skriver.

Tricklev
2006-11-21, 09:23
Välkommen hem, alltid bra att vara en erfarenhet rikare iaf.:thumbup:

Kwon
2006-11-21, 09:25
Winter!

A mind and body can only cope with so much.

Låter som du hade det rejält slitigt, men här på Kolo får du alltid kärlek.

Hoppas du får bättre erfarenheter av hästskötning i framtiden på andra platser, eller så skippar du hästskötning helt o hållet och "sadlar" om istället (he he).

Som sagt, här på Kolo kan man aldrig få nog av all den kärlek som finns här.

Kärleken från Pirre, Krampe, Aprotte, Sonny et al

Förstår att du kom tillbaka tidigare än väntat, i would too

ante
2006-11-21, 09:27
Var den här "Anna" mer fysiskt attraktiv än dig själv ?

va?:smash:

wintersnowdrift
2006-11-21, 09:38
Det är ett känt fenomen att hästflickor åker till fina stall i england och andra länder där dom får jobba arslet av sig för korvören plus att dom blir behandlade som skit av dom som dom bor hos. Jag har en kusin som har extremt dåliga erfarenheter av att åka till england och jobba med hästar och brorsans X hade liknande upplevelser i holland eller belgien.

Det är inte alla som har modet och orken att dra därifrån utan blir kvar och nedtryckta i skorna hela tiden.

Hästskötarbranschen är hård. [...] Tråkigt att du inte hamnade på ett bra ställe, men det kan vara bra att känna till de dåliga sidorna också - trots att det är kämpig att erfara.

Ja, tyvärr är det extremt vanligt att unga tjejers kärlek till hästarna utnyttjas på det sättet - man vill/kan ju inte låta djuren lida för att deras ägare är skitstövlar! Men visst är det en erfarenhet, och jag ångrar egentligen inte att jag åkte. "Det som inte dödar härdar"; och dessa fyra månader har lärt mig mycket om livet, hur klyschigt det än må låta.

//Kristin

wintersnowdrift
2006-11-21, 09:39
Hade däremot förväntat mig någon slags engelsk/svensk romans av rubriken att döma.

Sorry, så trevligt hade jag det tyvärr inte som sagt ;).

//Kristin

wintersnowdrift
2006-11-21, 09:44
Var den här "Anna" mer fysiskt attraktiv än dig själv ?

Haha - eeh, det är svårt för mig att avgöra då mitt intryck av henne är ganska färgat av hur hon behandlat mig. Jag är dock mycket nyfiken på vilken roll hennes utseende spelar i sammanhanget :).

//Kristin

Kwon
2006-11-21, 09:46
Var den här "Anna" mer fysiskt attraktiv än dig själv ?

Omöjligt.

wintersnowdrift
2006-11-21, 09:47
Winter!

A mind and body can only cope with so much.

Låter som du hade det rejält slitigt, men här på Kolo får du alltid kärlek.

Hoppas du får bättre erfarenheter av hästskötning i framtiden på andra platser, eller så skippar du hästskötning helt o hållet och "sadlar" om istället (he he).

Som sagt, här på Kolo kan man aldrig få nog av all den kärlek som finns här.

Kärleken från Pirre, Krampe, Aprotte, Sonny et al

Förstår att du kom tillbaka tidigare än väntat, i would too

Hahaha, ja, Kolozzeum-kärleken är inte att förakta. Men störst hjärta av alla har nog ändå du Kwon ;).

//Kristin

Kwon
2006-11-21, 09:49
Ja, JAG e iaf glad att du kom hem tidigare! :)

Men vad tråkigt att din vistelse blev kortare än beräknat!

Man kunde ju tro att du skulle bli väl bemött av Anna och familjen ist för tvärtom.

Ett bra bevis på hur mkt människovärdet betyder för en.

WheyProtein
2006-11-21, 09:56
Det var ju synd, har själv jobbat utomlands (Norge) och efter några månader ville jag och min kompis som var där bara fly fältet.. det gjorde vi aldrig, men jag förstår dej, ty det var nära att vi bara stack. :/

Kwon
2006-11-21, 09:59
Undrar dock hur Anna och familjen tänkte, enbart utnyttjning eller?

Förstår de inte att om man ger hjälpen positiv energi så blir hjälpen peppad/motiverad till att göra ett bra jobb.

Visst visst, ska man nå toppen måste man slita, men lite boost / pep för självförtroendet (när det är befogat) har aldrig skadat.

Papi
2006-11-21, 10:35
Välkommen hem!
Bra att du lämnade arbetslägret! Ingen mening med att plåga sig själv längre än nödvändigt.
Som sagt, det var en erfarenhet. Gå vidare, gör något annat som är kul.
Kolo kommer alltid att publicera din alster, då de är underhållande och av hög kvalitet!

Liten Men Fet
2006-11-21, 10:35
Ja, tyvärr är det extremt vanligt att unga tjejers kärlek till hästarna utnyttjas på det sättet - man vill/kan ju inte låta djuren lida för att deras ägare är skitstövlar! Men visst är det en erfarenhet, och jag ångrar egentligen inte att jag åkte. "Det som inte dödar härdar"; och dessa fyra månader har lärt mig mycket om livet, hur klyschigt det än må låta.

//Kristin

När du resonerar så så ger du möjlighet till ägarna att fortsätta plåga både hästtjejer och kanske djuren. Om dom däremot skulle anställa skötare till riktiga löner, arbetare som sa ifrån och drog om han blev illabehandlad, så skulle dom vara tvugna att ändra sig eller lägga ner verksamheten.
Det du gör när du jobbar gratis är ju att hjälpa dom fortsätta som vanligt.
Bara det att du skulle gå back fast du jobbar mer eller mindre heltid är ju fullständigt absurt.

Men bra att du kommit hem och inte ångrar det så mycket, erfarenheter är väldigt bra å ha och du gjorde ju det rätta och avbröt.

wintersnowdrift
2006-11-21, 10:44
Undrar dock hur Anna och familjen tänkte, enbart utnyttjning eller?

Förstår de inte att om man ger hjälpen positiv energi så blir hjälpen peppad/motiverad till att göra ett bra jobb.

Visst visst, ska man nå toppen måste man slita, men lite boost / pep för självförtroendet (när det är befogat) har aldrig skadat.

Jag tror faktiskt inte att Anna m. familj förstår hur jag/andra kan uppleva dem. Det märkte jag snabbt när jag försökte prata med dem - de lyssnade inte utan vände och vred snarare på mina ord och på situationen, så att jag framstod som gnällig och att jag egentligen hade det himla bra. I efterhand har jag skrivit till Anna och försökt förklara varför jag åkte på ett så diplomatiskt och icke-anklagande sätt som möjligt, men hon och hennes familj tog det som massiv kritik. Något jag tycker är synd, för jag hyser inga egentliga "agg" mot dem. Det känns mest tråkigt och ledsamt att det blev så här.

Och finns det egentligen ett objektivt perspektiv? De har en uppfattning om vad som hände, och jag har en. Allt var ju inte skit heller, det vore lögn av mig att säga det, men även det som var bra överskuggades av känslan av att inte duga och att inte vara uppskattad. Kanske är det jag som är svag - men jag tror att det hade tagit knäcken på mig att stanna i den miljön för länge. Jag kräver inte att bli hyllad till skyarna för minsta lilla halmstrå jag sopar upp; men energin tar liksom slut om man alltid känner sig otillräcklig.

Det enda som egentligen hade kunnat få mig att "stå ut" är om jag hade haft en vän att dela "eländet" med, tror jag. Någon som upplever samma sak och som man kan snacka skit tillsammans med. Jag var istället väldigt ensam, och även om jag är en självständig person så hade jag nog behövt stöttning från en kompis när jag nu inte fick det från min chef.

//Kristin

Kwon
2006-11-21, 10:47
Någon man kan prata med hade nog säkerligen hjälpt, men du hade väl ingen du kunde prata med där.

Dvs det var en ganska tyst vistelse där.

Kwon
2006-11-21, 10:51
Lite mental stimulans och bollplank för idéer är ett måste, annars ruttnar sinnet, iaf hos mig.

Robbin
2006-11-21, 10:57
Tror jag har en lite sjuk hjärna för när jag läste din rubrik trodde jag att det handlade om sex med hästarna.

kroy
2006-11-21, 10:59
Låter som oerhört jobbigt, men starkt gjort att du dels uthärdade, dels att du orkade ta dig ut situationen.
Välkommen till Uppsala förrästen, Sveriges bästa studentstad:hbang:

Fredrik S
2006-11-21, 12:31
:thumbup: http://www.kalmartri.com/ :thumbup:

Noodles
2006-11-21, 12:31
Välkommen hem!

De där arbetsvillkoren låter inte kul. Jag antar att de inte behöver bekymra sig för mycket om skötarna eftersom det alltid finns personer som brinner för djuren och är villiga att slita ihjäl sig.

*Flash*
2006-11-22, 05:29
Välkommen hem!

Jag började faktiskt gråta av att läsa det du skrivit.
Min egen erfarenhet är att hästar nog är bäst att ha som hobby, inte jobb.

Jorgen
2006-11-22, 06:08
Välkommen hem igen.

Tråkigt att du blev bemött på det sättet, det förtjänade du verkligen inte, men kul att du är tillbaka i Sverige och på kolozzeum.
Fortsätt skriva dina långa romaner, du skriver väldigt bra.

skaparn
2006-11-22, 07:42
Välkommen tillbaka! Tråkigt att det blev som det blev over there, verkligen. Du hade behövt ett bra år och ett arbete med något du verkligen gillar ifall du ska fixa bo i Uppsala en längre tid nästa år.

Till hösten blir det med största sannolikhet pol.mag. i Uppsala, vilket jag ser fram emot sjukt mycket. Plus att jag kan träna igen! Till sommaren blir det definitivt tävlingsstart i triathlon.


Nu snackar vi! I sommar vill jag se ditt namn i resultatlistorna. Jag har några vänner som är aktiva i den däringa sporten för de som inte nöjer sig med cykling, och kommer följa vad som händer via deras bevakande ögon. Jag litar dessutom på att du uppdaterar oss här.

mathor
2006-11-22, 09:18
"Kärlekstörstande f.d. hästskötares bekännelser"

pjuu trodde först du hade gjort nå "förbjudet" med hästarna, blivit påkommen och sen hemskickat med svansen mellan benen.


välkommen tillbaka, trist att det inte blev som du förväntat dig.

Hahahaha! Jag tänkte precis samma sak. Man vet ju aldrig.

Stoltz
2006-11-22, 10:09
Välkommen hem till Kolozzeum! ;)

Tradigt att det blev på det viset, många av oss kan nog relatera till hur det är att ha en chef som verkar mer eller mindre utan förståelse för medmänniskorna runtomkring.

Gott att ha dig tillbaka!

jakke
2006-11-22, 10:23
Välkommen hem, välkommen till Uppsala :)

King Grub
2006-11-22, 10:24
Hej igen! Välkommen tillbaka! http://bestsmileys.com/waving/5.gif

Piranha
2006-11-22, 10:27
Känns lite som en klassiker det där.

Dem vet att unga tjejer gärna åker iväg utomlands och vill jobba samt se sig om lite, och det skulle inte förvåna mig ett dugg om dem har det i system att betala usla löner och behandla personal som skit.

Föbrukningsvara mao, bergis har det funnits en massa tjejer som hamnat i samma sits exakt där du jobbade.

Välkommen tillbaks iaf.

haiduc
2006-11-22, 11:00
Hästfolk är ju alltid hästfolk *screwy*

Kanske kan bli en "kul" upplevelse att se tillbaka på om inte annat :)

wintersnowdrift
2006-11-22, 19:27
När du resonerar så så ger du möjlighet till ägarna att fortsätta plåga både hästtjejer och kanske djuren. Om dom däremot skulle anställa skötare till riktiga löner, arbetare som sa ifrån och drog om han blev illabehandlad, så skulle dom vara tvugna att ändra sig eller lägga ner verksamheten.
Det du gör när du jobbar gratis är ju att hjälpa dom fortsätta som vanligt.
Bara det att du skulle gå back fast du jobbar mer eller mindre heltid är ju fullständigt absurt.

Känns lite som en klassiker det där.

Dem vet att unga tjejer gärna åker iväg utomlands och vill jobba samt se sig om lite, och det skulle inte förvåna mig ett dugg om dem har det i system att betala usla löner och behandla personal som skit.

Föbrukningsvara mao, bergis har det funnits en massa tjejer som hamnat i samma sits exakt där du jobbade.

Ja, tyvärr är nog mer regel än undantag att hästskötare och au-pairer som åker utomlands har ungefär samma arbetsvillkor som jag hade. Det är ju som Piranha skriver en typisk "tjej-grej" att göra när våra jämgamla grabbz ligger i lumpen, typ. Jag tror att tjejer generellt tenderar att vara mer tåliga, mindre krävande och kanske också naivare än killar i jobbsituationer. Många, mååånga tjejer accepterar som sagt att arbeta mer än heltid för usel lön bara för erfarenhetens (och när det gäller hästjobb; kärleken till djurens) skull. Hur många killar gör detsamma? (Lumpen är väl kanske ingen dans på rosor med några jättesummor i lön för mödan heller iofs; jag vet inte om det är jämförbart dock eftersom lumpen är "obligatoriskt"?)

//Kristin

wintersnowdrift
2006-11-22, 19:48
Nu snackar vi! I sommar vill jag se ditt namn i resultatlistorna. Jag har några vänner som är aktiva i den däringa sporten för de som inte nöjer sig med cykling, och kommer följa vad som händer via deras bevakande ögon. Jag litar dessutom på att du uppdaterar oss här.

Klart att jag kommer hålla er uppdaterade, jag missar ju aldrig ett tillfälle att framhäva mig själv på Kolozzeum! ;) Jag känner mig supermotiverad, och bara jag får vara skadefri *peppar peppar ta i trä* så ska jag satsa järnet.

//Kristin

wintersnowdrift
2006-11-22, 19:52
Tror jag har en lite sjuk hjärna för när jag läste din rubrik trodde jag att det handlade om sex med hästarna.

"Kärlekstörstande f.d. hästskötares bekännelser"

pjuu trodde först du hade gjort nå "förbjudet" med hästarna, blivit påkommen och sen hemskickat med svansen mellan benen.

Hahahaha! Jag tänkte precis samma sak. Man vet ju aldrig.

Haha. Jag vet inte om denna tolkning säger mest om mig eller om er mina kära gentlemen ;); men visst kan det hända att jag valde rubriken med en viss baktanke *whistle*.

//Kristin

Sonny.
2006-11-22, 21:37
Jag minns att jag kommenterade bilder ifrån din arbetsplats där borta i en annan tråd. Det var ett fint ställe iallafall.

Välkommen tillbaka!

Granatgiraffen
2006-11-22, 22:04
Tycker du verkar lite gnällig ändå. Gå runt och lipa för att hon inte berömmer dig hela tiden? Och inte kunna jobba för att du var trött och hade feber? Om det krisar så är det bara att ta en tablett och ta sig igenom det. Välkommen till arbetslivet.

Lellan
2006-11-23, 00:22
Kärlek och välkommen hem! Det där låg nog kanske och pyrde redan under partykvällen? När man känner sig fel och allt är lite i otakt och man kräver av sig själv och tycker att man "borde" och att man nog är tuffare än att ge upp.. så är det JÄTTEbra om man vaknar upp, inser sitt eget värde och vad man uppskattar och behöver här i livet.. det gjorde du, det kommer du BARA ha nytta av tror jag.. en erfarenhet på så sätt.

Låt dina nära och kära marinera dig i kärlek nu, och se till att ha det så bra som du förtjänar (=toppen)! Bra att du delade med dig, gillar sånt!:thumbup: