handdator

Visa fullständig version : Lite allmänna frågor...


pcw
2006-11-21, 00:33
Hej,

1. Jag undrar hur länge ni brukar vistas på gymmet när ni tränar? Själv brukar det bli med uppvärmning och nedvärmning ca 1h45min vilket jag anser är lite väl länge. Dock är jag nybörjare så jag har väl inte blivit så effektiv ännu. Läste "Effektiv Bodybuilding" av Ove Rytter och där skriver han att ett effektivt träningspass bör ligga mellan 45-60min. Jag har svårt att se hur jag skall komma ner i det.

2. Hur "bör" man träna om jag ex. tränar biceps och kör hantelbicepscurl. Bör jag börja på en lätt vikt som uppvärmning och sedan nästa set öka i vikt och göra det här tills jag är klar med mina set? Eller tvärtom. Maxa direkt första set för att sedan gå nedåt i vikt set efter set. Denna fråga gäller inte specifikt hantelbicepscurl utan allmänt.

3. Jag "dokumenterar" vilka vikter jag kör på på de olika övningarna när jag tränar. Vilken vikt skall jag notera? Ex. om jag klarar att köra 3x10 på 45kg (notera 45kg då). Eller om jag klarar att köra 1x10 40kg, 1x8 45kg och slutligen 1x6 50kg, skall jag notera 50kg då? Det är ju en viss skillnad mellan 45 och 50.

4. Slutligen tränar jag lagom om jag kör ett set uppvärming och sedan tre set per övning?

Tacksam för svar!

Peter

Tricklev
2006-11-21, 00:39
Hej,

1. Jag undrar hur länge ni brukar vistas på gymmet när ni tränar? Själv brukar det bli med uppvärmning och nedvärmning ca 1h45min vilket jag anser är lite väl länge. Dock är jag nybörjare så jag har väl inte blivit så effektiv ännu. Läste "Effektiv Bodybuilding" av Ove Rytter och där skriver han att ett effektivt träningspass bör ligga mellan 45-60min. Jag har svårt att se hur jag skall komma ner i det.


Mina pass ligger på runt 45-60minuter, setten varierar runt 3-8per övning, 2-3övninar per pass ungefär.

2. Hur "bör" man träna om jag ex. tränar biceps och kör hantelbicepscurl. Bör jag börja på en lätt vikt som uppvärmning och sedan nästa set öka i vikt och göra det här tills jag är klar med mina set? Eller tvärtom. Maxa direkt första set för att sedan gå nedåt i vikt set efter set. Denna fråga gäller inte specifikt hantelbicepscurl utan allmänt.


Det finns olika åsikter om det här, precis som i religioner där det finns olika sätt att uppnå frälsning, finns det i träning olika system som alla lovar att deras är bäst. Men ditt sätt fungerar, ja.

3. Jag "dokumenterar" vilka vikter jag kör på på de olika övningarna när jag tränar. Vilken vikt skall jag notera? Ex. om jag klarar att köra 3x10 på 45kg (notera 45kg då). Eller om jag klarar att köra 1x10 40kg, 1x8 45kg och slutligen 1x6 50kg, skall jag notera 50kg då? Det är ju en viss skillnad mellan 45 och 50.


Personligen skriver jag ner alla sett jag gör, minns dom i huvudet och skriver ner på datorn när jag kommer hem. Ibland skriver jag bara maxvikten, om det är ett pass då jag bara är ute efter att maxa, tyex.


4. Slutligen tränar jag lagom om jag kör ett set uppvärming och sedan tre set per övning?

Precis som med allt annat inom träning finns det olika åsikter här, men ja det gör du.

Ge gärna lite mer info, hur länge har du tränat, längd och vikt, hur ser ditt schema ut, hur många övningar osv.

Det skulle hjälpa.

L-Sami
2006-11-21, 01:38
Hej,

1. Jag undrar hur länge ni brukar vistas på gymmet när ni tränar? Jag har svårt att se hur jag skall komma ner i det.





1.

60-80min oftast, uppvärmning inräknad. Ha lite kortare vila mellan seten samt snacka inte skit på gymmet under träningen med andra gym medlemmar så klarar du din träning under 60min

Batman
2006-11-21, 01:45
1. 1h-1,5h oftast, uppvärmning på 10 min och sedan runt 3 olika övningar på varje muskel.
Tex 4 bröstövningar och 2 tricepsövningar, och jag är väldigt långsam mellan seten, vilar ofta upp till 5 min för att få tillbaka så mycket kraft som möjligt.

z_bumbi
2006-11-21, 08:43
där skriver han att ett effektivt träningspass bör ligga mellan 45-60min. Jag har svårt att se hur jag skall komma ner i det.

Det finns ingen större anledning att försöka få ner tiden så mycket heller, om du inte råkar ha ont om tid för träningen.

pcw
2006-11-21, 15:58
Tack för era svar!
Jag skall ha de i åtanke.