handdator

Visa fullständig version : träningsupplägg


nickec
2006-11-20, 22:54
Jag tänkte bara kolla vad ni tycker är ett bra träningsupplägg på gymmet. Jag kör just nu, dag1: bröst+triceps dag2: biceps+rygg dag3: mage, axlar. Tänkte hålla mig till 3 dagar i veckan är inte så sugen på att köra ben, men det kanske är bra? man kanske kan slänga in nån simpel basövning ben bara nån dag?
tackar!

Blaine
2006-11-21, 00:10
Att börja träna ben låter som ett klokt beslut, ja. Annars bra fördelning vad gäller muskelgrupperna.

Kör du marklyft?

nickec
2006-11-21, 11:15
jopp, fast det får man väll inte mycket träning av benen av? man kanske kan slänga in nån enkel benövning, har hört att det e bra att träna ben, produceras mer testostoron. fast jag vill inte träna ben ett helt pass

Blaine
2006-11-21, 16:16
jopp, fast det får man väll inte mycket träning av benen av? man kanske kan slänga in nån enkel benövning, har hört att det e bra att träna ben, produceras mer testostoron. fast jag vill inte träna ben ett helt pass

Den primära muskelgruppen i marklyft är ryggen och benen fungerar som synergist. Effekten på benen ska inte underskattas dock. En förutsättning för att få bra kontakt med benen är givetvis beroende på hur du utför övningen.

Får man fråga varför du vill bojkotta 'tung' benträning? Jag skulle vilja påstå att fördelarna överöser nackdelarna (vilka de nu än kan vara) med hästlängder. Kan det törhända vara för att du, liksom många andra, så fort som möjligt vill satsa på att få en snygg överkropp (grova armar, ståtlig bringa, v-form och sexpack) inför sommaren?

Men det är klart, det är du som avgör om du vill eller inte i slutändan. Jag rekommenderar i alla fall minst ett (tungt) benpass i veckan.

Eddie Vedder
2006-11-21, 18:27
Kör du inte en massa kondition så bör du definitivt köra ben tycker jag, eru ute å springer tre mil i veckan kan de ju va risk att du sliter ut benen. Men testa å lägg in lite ben i nåt av dom andra passen annars om du inte vill köra så mycke som du själv föreslår, förslagsvis passet me axlar+mage.

nickec
2006-11-22, 11:49
varför är ben så viktigt då? om jag skulle lägga till ett extra ben pass hjälper det mig att få större överkropp än om jag skulle lägga in ett extra pass överkropp. ?

machine gun
2006-11-22, 11:52
varför är ben så viktigt då?

Kanske mest för att det dels känns dumt att utelämna halva kroppen och dels för att det ser helt galet ut med vältränad överkropp och stickor till ben.