handdator

Visa fullständig version : Magen


Fjåårz
2006-11-20, 22:28
Tjenare.

Nu när jag har tränat magen ett tag känns det inte lika dant som i början. förut blev man bara jätte trött i mag-muskeln. Men nu blir jag både trött och när man tar i på ett visst vis så känns det som hela magen krampar.

Är det en possitiv utveckling?

Sundsarn
2006-11-20, 22:48
Det första jag kom att tänka på: mjölksyratåligheten>muskelstyrkan alltså att du tar i tills du nästan krampar innan du når för höga nivåer av mjöksyra i muskeln så att du inte klarar av att fortsätta.

Detta var bara den första tanken som slog mig, och jag tänker alldeles för mycket :D

Fjåårz
2006-11-20, 22:50
Okey.. Vad skall jag göra? fattar inte riktigt.

orgish
2006-11-21, 16:52
jag upplever samma sak, räcker med 2-3 set med situps/ cablecrunches så får jag en krampliknande känsla i magmuskelaturen.. så upplevde jag det inte förr..

Fjåårz
2006-11-21, 22:30
Ingen som vet fall man skall göra någonting åt detta, eller om det e positivt

tano
2006-11-21, 22:36
Det är svårt att svara på din fråga då du inte har sagt något om vad för magövningar du gör.

Väldigt otydligt formulerat beskriv bättre vad som händer.

Fjåårz
2006-11-21, 22:40
sit-ups, cablecrunches

tano
2006-11-21, 23:08
Kroppen reagerar inte utan anledning, kramp kan inte ses som något bra tecken. (men trötthet är väl helt naturligt, du tränar ju, eller hur?) Är det i rectus abdominis det krampar?
Ärligt talat så kan jag säga att jag vet inte vad det kan bero på, om det är något medicinskt. Någon kanske vet, men svarar ingen kunnig beror det nog på att din fråga är otydlig.
Finns väl flera faktorer man kan få kramp av (typ för liten vattenhalt?) men om du får det varje gång du kör mage så kanske du bör testa andra övningar eller alternera volymen på träningen.
Låter ändå inte som något allvarligt.

Bronkitkorv
2006-11-22, 08:01
Hur ofta kör du mage ?
Stretchar du magen ?

tano
2006-11-22, 08:35
Kom på att jag vet ju inte vad du menar med muskelkramp.
Jag kan bara referera till när jag fick kramp i vaden. Det gjorde ont ont såg ut som att vaden fick ett vakuum i sig, sögs in.
Att man skulle kunna få en sådan kramp i magen känns väl lite tveksamt.

Fjåårz
2006-11-23, 18:38
Hehehe ni får ursäkta min dåliga förklaring men det är ingen "kramp" men man får typ samma känsla som man får om man står och spänner biceps länge, efter man har tränat. dåligt exempel men vet fan inte hur jag ska förklara de.

och ja jag stretchar.

Krokodil
2006-11-23, 20:01
Hehehe ni får ursäkta min dåliga förklaring men det är ingen "kramp" men man får typ samma känsla som man får om man står och spänner biceps länge, efter man har tränat. dåligt exempel men vet fan inte hur jag ska förklara de.

och ja jag stretchar.
Pump?

sweet_sunny_south
2006-11-23, 20:50
Tjenare.

Nu när jag har tränat magen ett tag känns det inte lika dant som i början. förut blev man bara jätte trött i mag-muskeln. Men nu blir jag både trött och när man tar i på ett visst vis så känns det som hela magen krampar.

Är det en possitiv utveckling?

jag tror att jag möjligen har en aning om vad du beskriver. men själv så tror jag inte att det e någonting att bekymra sig om. jag brukar känna lite samma sak. kör du många reps när du tränar magen?

Fjåårz
2006-11-23, 22:40
japp 3x20 på varje mag övning (+-)

sweet_sunny_south
2006-11-24, 13:22
japp 3x20 på varje mag övning (+-)

kanske e så att du du utför dina magövningar nogrannare än förut o därmed får rejäl pump?

Mr. Moose
2006-11-24, 15:03
japp 3x20 på varje mag övning (+-)

Varför så höga reps? Om du vill bli starkare i "magmusklerna" bör du öka belastningen och sänka repsen.

Jag är tämligen säker att du inte kör 3 x 20 i bänk eller knäböj t ex. Varför skulle just "magmusklera" tränas annorlunda?

Själv kör jag sällan över 8 reps.

Wennerberg
2006-11-24, 15:20
sänk repsen och öka vikten.

Sundsarn
2006-11-24, 17:32
japp 3x20 på varje mag övning (+-)

Där har du orsaken. När jag själv körde 20+ i benlyft/crunches osvosv så fick jag samma känsla - mjölksyra. Som tidigare talare: tyngre, färre reps.

Fjåårz
2006-11-27, 22:23
Ok tack så mkt. Men hur ska jag göra crouches tyngre osv.. Tips på magövningar med tyngder..
:) tack på förhand

major Pectoralis
2006-11-27, 22:28
Varför så höga reps? Om du vill bli starkare i "magmusklerna" bör du öka belastningen och sänka repsen.

Jag är tämligen säker att du inte kör 3 x 20 i bänk eller knäböj t ex. Varför skulle just "magmusklera" tränas annorlunda?
Själv kör jag sällan över 8 reps.

Därför att "magmusklerna" är posturala och har en annan muskelfibersammansättning.

sweet_sunny_south
2006-11-28, 22:03
Därför att "magmusklerna" är posturala och har en annan muskelfibersammansättning.

en annan muskelfibersammansättning? menar du att magmusklerna har en betydligt större andel typ I-fibrer då eller?

major Pectoralis
2006-11-29, 19:56
en annan muskelfibersammansättning? menar du att magmusklerna har en betydligt större andel typ I-fibrer då eller?

:thumbup: Muskler skiljer sig även åt på andra vis, hur de fäster, hur många ursprung de har etc.

sweet_sunny_south
2006-11-29, 23:07
:thumbup: Muskler skiljer sig även åt på andra vis, hur de fäster, hur många ursprung de har etc.

jo det förstår jag. men vad menar du med att magmusklerna e posturala? att de hjälper till att upprätthålla hållningen? det finns det ju fler muskler som gör, t.ex. hamstrings+gastrocnemius. ska man träna dem med fler reps o oftare bara för det?

Anonym112
2006-11-30, 00:47
Killen har rätt.

Mage kör man oftast lite högre reps på, dock inte överdrivet höga som TV-shop förespråkar :D
Samma med vader och underarmar.

major Pectoralis
2006-12-01, 10:13
jo det förstår jag. men vad menar du med att magmusklerna e posturala? att de hjälper till att upprätthålla hållningen? det finns det ju fler muskler som gör, t.ex. hamstrings+gastrocnemius. ska man träna dem med fler reps o oftare bara för det?

Hamstrings är inte postural muskel.
Posturala muskler tränas enkelt sagt bäst med: fler set, fler reps, fler pass och mindre vila. När det gäller mage dessutom fler övningar.

sweet_sunny_south
2006-12-01, 19:07
Hamstrings är inte postural muskel.
Posturala muskler tränas enkelt sagt bäst med: fler set, fler reps, fler pass och mindre vila. När det gäller mage dessutom fler övningar.

med postural muskel menar jag att den e med o hjälper till att hålla kroppen upprätt.(hamstrings kontraheras en aning i stående). klart som fan att hamstrings e en postural muskel. skulle man inte använda sig överhuvudtaget av hamstrings när man står så skulle man ju falla ihop på golvet pga tyngdkraften.hamstrings används väldigt mkt i vardagliga rörelser o har större tendens till förkortning än ickeposturala muskler.

major Pectoralis
2006-12-01, 23:43
med postural muskel menar jag att den e med o hjälper till att hålla kroppen upprätt.(hamstrings kontraheras en aning i stående). klart som fan att hamstrings e en postural muskel. skulle man inte använda sig överhuvudtaget av hamstrings när man står så skulle man ju falla ihop på golvet pga tyngdkraften.hamstrings används väldigt mkt i vardagliga rörelser o har större tendens till förkortning än ickeposturala muskler.

I någon mening har du kanske rätt i dina tankebanor men hamstrings är inte klassade som posturala. Det är ej heller ryggmusklerna. Det beror på muskelfibersammansättningen och huvudsaklig funktion.

sweet_sunny_south
2006-12-02, 00:15
I någon mening har du kanske rätt i dina tankebanor men hamstrings är inte klassade som posturala. Det är ej heller ryggmusklerna. Det beror på muskelfibersammansättningen och huvudsaklig funktion.

enligt vem e inte hamstrings o ryggmusklerna(erector spinae?) klassade som posturala? får man fråga vilka muskler som(enligt dej) klassas som posturala??
så du menar att vaderna klassas som posturala muskler men inte m.erector spinae??:confused:

Guddi
2006-12-02, 00:28
I någon mening har du kanske rätt i dina tankebanor men hamstrings är inte klassade som posturala. Det är ej heller ryggmusklerna. Det beror på muskelfibersammansättningen och huvudsaklig funktion.Jag skulle påstå att han har helt korrekt i att det är en postural muskel när man ser till hans resonemang. Vilka muskler är klassade som posturala för dig och vem kom på den klassificeringen?

Angående träning av magen så skulle jag säga att hård träning med få repetitioner (8-12) är det som gäller om man vill ha stora rutor. Vill man däremot har funktionella magmuskler så är dina tankar mycket bättre då magens funktion, precis som du säger, är att stabilisera kroppen (postural) och föra över krafter från överkroppen till benen och vice versa. För att den ska klara av det så måste den vara uthållig och ha starka typ 1 fiber. Tränar man för detta så kan man också träna magen dagarna efter varandra om man vill (jag skulle dock inte köra mer än max 5ggr/vecka). Men tränar man bara för beachen och spegeln så är det fortfarande hård tung träning med få repetitioner med minst 48 timmars vila emellan som gäller för magen och alla andra muskler för det är i stort sett bara typ 2 fiber som ger någon volymökning.

Mitt råd till den som vill få rutor är att köra både explosivt och uthålligt på olika dagar. Kör stenhårt med få reps med två gånger i veckan och uthållighet två gånger i veckan. Men det viktigaste rådet är "kom ner till en låg bf!!!", man kan vara hur klen som helst och ändå ha tydliga rutor bara man är skinny nog :D

major Pectoralis
2006-12-02, 12:28
Posturala muskler är kroppens upprätthållande muskler. Efter att ha sökt runt lite på nätet ser jag att det varierar ganska mycket vilka man räknar dit. Det visste jag inte. Jag måste missförstått en föreläsning jag var på för flera år sedan. En rysk "professor i muskler och styrketräning" pratade då om de "posturala musklerna". Han pratade om muskelfibersammansättning, huvudsaklig funktion och hur man skulle tillämpa träningen därefter. Att man kallade även andra muskler för posturala i den mening att de är "upprätthållande" visste jag inte. Alltid lär man sig något nytt - om än onödigt vetande*whatever* . En instressant följdfråga blir ju: "om man står på händerna, vilka muskler blir då posturala?"
Självklart är de djupa ryggmusklerna posturala. Jag måste tänkt en sak och skrivit en annan.
Tråden gällde dock magträning.
8-12 reps anser jag vara i det närmaste "flera reps" (eg. från 12-15). Om man tränar magen tungt finns det en risk att man "förstör dess funktion" då man kan omvandla ST-muskelfiber till FT-do. Många som tränat så kan bli dödligt trötta bara av att "gå och stå" (shopping-sjukan). Att förstöra sin hälsa för magrutor anser jag vara lika dumt som att kräka upp maten direkt efter man ätit den eller att sova med öppet fönster för att kylan gör att man bränner mer kalorier.
Att FT kan bli större än ST är självklart. Dock tvivlar jag på att en muskel med 90% eller mer ST blir större av stora FT. ST-fibrerna är så pass många fler att de sammanlagt blir större även om den enskilda FT-muskelfibern är tjockare än den enskilde ST-do.:ike

sweet_sunny_south
2006-12-03, 19:28
Posturala muskler är kroppens upprätthållande muskler. Efter att ha sökt runt lite på nätet ser jag att det varierar ganska mycket vilka man räknar dit. Det visste jag inte. Jag måste missförstått en föreläsning jag var på för flera år sedan. En rysk "professor i muskler och styrketräning" pratade då om de "posturala musklerna". Han pratade om muskelfibersammansättning, huvudsaklig funktion och hur man skulle tillämpa träningen därefter. Att man kallade även andra muskler för posturala i den mening att de är "upprätthållande" visste jag inte. Alltid lär man sig något nytt - om än onödigt vetande*whatever* . En instressant följdfråga blir ju: "om man står på händerna, vilka muskler blir då posturala?"
Självklart är de djupa ryggmusklerna posturala. Jag måste tänkt en sak och skrivit en annan.
Tråden gällde dock magträning.
8-12 reps anser jag vara i det närmaste "flera reps" (eg. från 12-15). Om man tränar magen tungt finns det en risk att man "förstör dess funktion" då man kan omvandla ST-muskelfiber till FT-do. Många som tränat så kan bli dödligt trötta bara av att "gå och stå" (shopping-sjukan). Att förstöra sin hälsa för magrutor anser jag vara lika dumt som att kräka upp maten direkt efter man ätit den eller att sova med öppet fönster för att kylan gör att man bränner mer kalorier.
Att FT kan bli större än ST är självklart. Dock tvivlar jag på att en muskel med 90% eller mer ST blir större av stora FT. ST-fibrerna är så pass många fler att de sammanlagt blir större även om den enskilda FT-muskelfibern är tjockare än den enskilde ST-do.:ike

hur vanlig e denna shopping-sjukan?

major Pectoralis
2006-12-03, 19:48
hur vanlig e denna shopping-sjukan?

Tja, ungefär lika vanligt förekommande som åsikten att magen skall tränas som alla andra muskler, dvs. som bänkpress och bicepscurl:D

Manzana
2006-12-03, 20:02
Efter hur lång tungträning yttrar sig denna "shopping-sjukan" ?

z_bumbi
2006-12-03, 20:17
Magen ska för styrketräning vara stark, att träna ren uthållighet har man inte så mycket för om 200 kg ligger på stången och det är dags för böj.

Självklart är det även bra om magen är uthållig men det kan man, om man känner/märker att uthålligheten är ett problem, lägg in på de sista seten i magträningen alt självklart köra två olika pass varje vecka. Ett till två pass i veckan är för de flesta nog vad gäller magträningen, att trycka ner muskelfunktionen genom mer frekventa pass ger snarare sämre skadeförbyggande än bättre.

major Pectoralis
2006-12-03, 20:19
Efter hur lång tungträning yttrar sig denna "shopping-sjukan" ?

Det tar den tiden som krävs för att muskelfibrerna skall omvandla sig, dvs. anpassa sig till träningen. Jag gissar på från ca 2 månader?

Poliahu
2006-12-03, 20:25
Inte alla muskelfibrer som kan omvandla sig ens...

major Pectoralis
2006-12-03, 20:30
Magen ska för styrketräning vara stark, att träna ren uthållighet har man inte så mycket för om 200 kg ligger på stången och det är dags för böj.

Självklart är det även bra om magen är uthållig men det kan man, om man känner/märker att uthålligheten är ett problem, lägg in på de sista seten i magträningen alt självklart köra två olika pass varje vecka. Ett till två pass i veckan är för de flesta nog vad gäller magträningen, att trycka ner muskelfunktionen genom mer frekventa pass ger snarare sämre skadeförbyggande än bättre.

Att lyfta 200kg i knäböj har man inte mycket för om man inte orkar gå/stå i tio minuter:D

Naturligtvis skall man ha en varierad träning för muskelkorsetten. Jag brukar variera träningen med stabiliserande, statiska, "dynamiska", excentriska och "blockerande" övningar, både halvtungt och uthålligt/rehabiliterande.
För magen kan dock tunga övningar snabbt bli uthålliga. Jag tycker man utvecklar både styrka och uthållighet som bäst i repsspanet 12-20reps.

Har man haft en lugn och systematisk progression i sina skivstångsövningar brukar man hinna bygga upp en stor del av den grenspecifika styrkan i centralpartiet som krävs. Det sägs att den övning som aktiverar muskelkorsetten mest av alla är: Pushpress....

major Pectoralis
2006-12-03, 20:31
Inte alla muskelfibrer som kan omvandla sig ens...

nej och...:cool:

z_bumbi
2006-12-03, 20:34
Att lyfta 200kg i knäböj har man inte mycket för om man inte orkar gå/stå i tio minuter:D

Naturligtvis skall man ha en varierad träning för muskelkorsetten. Jag brukar variera träningen med stabiliserande, statiska, "dynamiska", excentriska och "blockerande" övningar, både halvtungt och uthålligt/rehabiliterande.
För magen kan dock tunga övningar snabbt bli uthålliga. Jag tycker man utvecklar både styrka och uthållighet som bäst i repsspanet 12-20reps.

Har man haft en lugn och systematisk progression i sina skivstångsövningar brukar man hinna bygga upp en stor del av den grenspecifika styrkan i centralpartiet som krävs. Det sägs att den övning som aktiverar muskelkorsetten mest av alla är: Pushpress....

Vem orkar inte gå eller stå i 1o minuter utan att bli trött i magen bara för att den tränar magen tungt? Du tar ju själv upp anledningen till att uthållighetsträningen inte är så viktigt vid styrketräning i det jag citerar.

major Pectoralis
2006-12-03, 20:44
Vem orkar inte gå eller stå i 1o minuter utan att bli trött i magen bara för att den tränar magen tungt? Du tar ju själv upp anledningen till att uthållighetsträningen inte är så viktigt vid styrketräning i det jag citerar.

Den meningen var skriven halvt på skämt halvt på allvar. Dock finns en rolig historia om tyngdlyftarlaget under OS. De klagade för att de hade för långt till matsalen i OS-byn. De fick nämligen kramp i sina "explosivtoppade" vader när de gick dit. De var 500m.....

Jag förespråkar en kombination av övningar och belastning. Dock orkar man göra mer än 50 reps i en övningen är den onödigt lätt. Allmänt anser jag det vara bättre att träna upp uthålligstyrkan med andra träningsformer än styrketräning, t.ex. skidor, klättring, brottning etc.

Dock måste myten att man skall träna magen med samma metoder som man tränar bänkpress avlivas snarast.:banned

sweet_sunny_south
2006-12-03, 20:44
Tja, ungefär lika vanligt förekommande som åsikten att magen skall tränas som alla andra muskler, dvs. som bänkpress och bicepscurl:D

finns det nåt skrivet om detta (fenomen)? skulle vara intressant att läsa lite om det o hur vanligt det egentligen e. låter ganska extremt o sällsynt att man skulle "förstöra" magens funktion.

Allan
2006-12-03, 20:52
Dock måste myten att man skall träna magen med samma metoder som man tränar bänkpress avlivas snarast.:banned

Vad är det för dumheter? Exemplet ovan är ett av de mer korkade jag sett, tycker du att strongman killarna verkar vara orörliga eller att de lätt drabbas av stas? Tvärtom är det ju så att kroppen måste ha balans mellan sina olika sidor. Extremt tung korsryggsträning fordrar ju stark mage. I varje fall så länge vi talar om folk som faktiskt tränar riktigt tungt.

major Pectoralis
2006-12-03, 20:54
finns det nåt skrivet om detta (fenomen)? skulle vara intressant att läsa lite om det o hur vanligt det egentligen e. låter ganska extremt o sällsynt att man skulle "förstöra" magens funktion.

Kontakta någon vidareutbildad, erfaren och därtill meriterad sjukgymnast så kan de berätta vidare.
Jag är ingen expert på området men minns fenomenet från en föreläsning i idrottsmedicin där sjukgymnasten berättade om denna typ av kroppsbyggarpatienter som tydligen var relativt vanligt.
Själv har jag dock aldrig drabbats av problemet och har därför ingen direkt personligt erfarenhet. Säkert finns det dock många på detta forum som känner igen symptomen och som också kan berätta mera. Åsiktenom att magen skall tränas annorlunda har jag stött på mängder av gånger, både i litteraturen, från tränare och forskare. En klassiker kort sagt.

z_bumbi
2006-12-03, 20:54
Dock måste myten att man skall träna magen med samma metoder som man tränar bänkpress avlivas snarast.:banned

Nä man kör inte bänk för att bli stark i magen, det är en bieffekt.

Annars är reps och set ganska lika.

major Pectoralis
2006-12-03, 20:57
Vad är det för dumheter? Exemplet ovan är ett av de mer korkade jag sett, tycker du att strongman killarna verkar vara orörliga eller att de lätt drabbas av stas? Tvärtom är det ju så att kroppen måste ha balans mellan sina olika sidor. Extremt tung korsryggsträning fordrar ju stark mage. I varje fall så länge vi talar om folk som faktiskt tränar riktigt tungt.

Det ena utesluter som sagt inte det andra (hur många gånger skall jag skriva det?). Strongman tycker jag för övrigt är ett typexempel på muskeluthållighet.
Naturligtvis skall det finnas en styrkebalans mellan rygg och mage. Oftast har man en tendens till att bli starkast i ryggen, vilket är ytterligare en anledning att träna magen mer.

major Pectoralis
2006-12-03, 20:59
Nä man kör inte bänk för att bli stark i magen, det är en bieffekt.

Annars är reps och set ganska lika.

hm, jag trodde du var bra på bänk :D

z_bumbi
2006-12-03, 21:00
hm, jag trodde du var bra på bänk :D

??

major Pectoralis
2006-12-03, 21:03
??

Jag tänkte på reps, set och träningsupplägg...men strunt samma. Det var långsökt.

Guddi
2006-12-03, 21:28
Dock måste myten att man skall träna magen med samma metoder som man tränar bänkpress avlivas snarast.:bannedDet är ingen myt utan ett faktum om du vill ha stora magmuskler. Du har många bra idéer angående träning och jag håller i stort sett med dig i allt du skrev i svar #30 i denna tråden, men frågan var hur man får stora magmuskler och det får man genom tung träning. Sen är det inte alltid är att rekommendera för många är en helt annan sak. Du gärna kan påpeka riskerna med detta och förklara varför man bör ha ett annat mål än stora bulor på magen men när du påstår att man ska träna magen för uthållighet och med flera repetitioner för att få så stora magmuskler som möjligt så blir det fel.

Shopping sjukan är inget som nämns i någon litteratur överhuvudtaget och att magen helt plötsligt inte skulle orka hålla uppe kroppen låter ju extremt otroligt med tanke på att man faktiskt tränar uthålligheten i magen hela tiden när man går för den är ju som du så gärna skriver en postural muskel :)

Det finns en hel del ryggspecialister som påstår att en obalans emellan uthålligheten i ryggen kontra uthålligheten i magen kan leda till ryggproblem och att lösningen då är att träna uthållighet i antingen rygg eller mage för att återfå en bättre balans. Här finns det ju en risk att man kanske blir mer uthållig i ryggen om man bara kör magen tungt, men oftast så jobbar ju magen även uthålligt vid många överkroppsövningar (om man håller sig borta från maskiner då dvs ;) )

Åsiktenom att magen skall tränas annorlunda har jag stött på mängder av gånger, både i litteraturen, från tränare och forskare. En klassiker kort sagt.
Att man stöter på olika rekommendationer för träning i litteratur är bara naturligt då olika böcker är skriva för olika syfte.

Fjåårz
2006-12-04, 23:06
Ingen som kan tipsa om hur man utför magträning med vikter?

Eran diskussion är överkurs ;)

Robbin
2006-12-05, 11:29
Ingen som kan tipsa om hur man utför magträning med vikter?

Eran diskussion är överkurs ;)

Kolla här efter magdelen. Du kan ju lägga vikt på bröstet vid crunches tex, eller ha vikt mellan fötterna vid benlyft. Fantasin sätter gränserna.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

major Pectoralis
2006-12-29, 18:42
Den s.k. "Shoppingsjukan" heter egentligen rygginsufficiens.
Symtomen för denna åkomma är värk och trötthetskänsla i ryggen vid aktivitet, ffa vid statiskt arbete. Anledningen till smärtan är syrebrist i erector spinea. Oftast har man mest ont i ytterlägena i extension och rotation.
Orsakerna till rygginsufficiens är svaga muskler i muskelkorsetten i allmänhet och i transversalerna, buktrycksmuskeln, i synnerhet. Är man för svag i transerversalerna tar de raka magmusklerna över arbetet istället, vilket inte är bra. Tränar man de raka magmusklerna mycket med tunga och dynamiska övningar kan det leda till att de tar över mer av arbetet från transversalerna, dvs. sämre styrkebalans i muskelkorsetten, vilket leder till sämre postural kapacitet.
Behandling för rygginsufficiens är träning av muskelkorsetten. En övning där man aktiverar transversalerna, t.ex. liggande backups med indragen navel, är att föredra framför en rent dynamisk övning t.ex. hyperextensions. Därutöver bör man rörlighetsträna, tänka på sin röresleergonomi och eventuellt gå på "symptombehandling" som massage etc.
Kör man mycket stående skivstångs- och hantelövningar borde man vara på den säkra sidan då även dessa övningar rimligen aktiverar transversalerna.