handdator

Visa fullständig version : 10kg på 7 veckor...


Tulork
2006-11-20, 20:45
Första gången jag deffade, bantade..dietade eller vad man vill kalla det gick jag ner runt omkring 2kg veckan..men det berodde också på att jag vägde 170+..för drygt en vecka sedan var jag på 150kg och nu är jag på 148kg.. jag vet att min vikt gör mig lite speciell..men är det rimligt tycker ni att jag har som mål att klara 10kg på 7 veckor..alltså ca 1.4kg/veckan....för min del så mår jag inte dåligt utav det, jag tuffar på som normalt, men jag tänker på eftereffekterna..finns det några? När jag först började för 2 år sen så gick jag ner från 175 till 125kg på ett år..sen gick jag upp till 150kg när jag gick på högskola o här är jag..

det jag är mest rädd för är överskottshud och andra bieffekter som kan uppstå.

Sadde
2006-11-20, 20:59
Vid för snabb viktnedgång:

Ökad risk för gallsten, lös hud, sänkt ämnesomsättning, muskelförlust (relaterat till, men inte uteslutande orsak tilll, föregående punkt), ökad risk för näringsämnesbrist, hjärtarrytmi, lågt blodtryck, gikt, vätske- och mineralobalans.

10kg på 10veckor tror jag nog skulle vara med hälsosamt, sen vet jag inte riktigt hur det ligger till när man väger så mycket som du gör.

ps. Grattis till din fantastiska viktnedgång! Lycka till i fortsättningen! :thumbup:

Tulork
2006-11-20, 22:01
ok, då vet jag lite mer =) men det här med hjärtat..det var ju en av anledningarna till att jag började gå ner i vikt..ojämn hjärtrythm...vilket i sig inte behöver vara farligt..alltså att hjärtat slår ett slag extra ibland..men med min vikt så är det en annan sak enligt läkarn...idag har jag inte det problemet..det försvann ganska så snabbt när jag började med squashen o började få upp flåset o slutade röka =D

nobrain
2006-11-20, 22:34
10kg på 7 veckor borde du lätt kunna klara utan problem (jag är ej doktor så lita inte på mig). Jag gick nog ner 1-1,5kg i veckan när jag började deffa och jag vägde då bara 85-88kg. Har man väldigt mycket fett så är risken att kroppen tar från musklerna väldigt liten. Lycka till!!

The_Chick
2006-11-21, 08:17
Det tror jag allt att du kan gøra då du har en del att ta av.... ;)

Själv har jag nu gått ner nästan 20 kg på 11 veckor med hjälp av en Low Calorie Diet. Allt går om man bara vill ;)


Lycka till!!!! :thumbup:

pragmatist
2006-11-21, 09:16
Ju mer överviktig du är desto snabbare kan du gå ner utan risk.

Jacksatan
2006-11-21, 09:33
Det är inga problem med din övervikt att gå ner så mkt. Se bara till att få i dig vitaminer och mineraler, så kan du dumpa kosten sen.

Tulork
2006-11-21, 11:10
okidoki. låter bra.. tack för alla svar =)

Guddi
2006-11-21, 13:18
Med tanke på hur mycket du väger just nu så är väger fördelarna med att gå ner i vikt snabbt långt mer än de eventuella risker som finns med en för snabb viktförlust. Din viktnedgång är inte heller så väldigt stor om man tänker på att du antagligen har en stor fettmassa. Precis som det har tagits upp i tråden så är det dock viktigt att du får i dig tillräckligt av alla näringsämnen.

Då du väger så mycket så kan du säkert få hjälp från en vårdcentral elle r liknande om du vill att någon ska kontrollera dina värden under din diet.

Skrollovicz
2006-11-21, 13:56
Vid för snabb viktnedgång:




Vad är för snabbt? Är -1000 kcal för snabbt?
:MrT:

Tulork
2006-11-21, 15:17
Med tanke på hur mycket du väger just nu så är väger fördelarna med att gå ner i vikt snabbt långt mer än de eventuella risker som finns med en för snabb viktförlust. Din viktnedgång är inte heller så väldigt stor om man tänker på att du antagligen har en stor fettmassa. Precis som det har tagits upp i tråden så är det dock viktigt att du får i dig tillräckligt av alla näringsämnen.

Då du väger så mycket så kan du säkert få hjälp från en vårdcentral elle r liknande om du vill att någon ska kontrollera dina värden under din diet.

Tack för tipsen ;) Angående vårdcentralen...har gjort testar..har ingen diabetes..har mkt bra värden i det området, jag har en stor fett massa, men inte så mkt som man skulle kunna tro, min muskelmassa är rätt stor också..mitt blodtryck är helt normalt och min puls ligger på 65-70 typ i vilo läge...mitt hjärtas ansträngning är ju så klart lite högre men mina tidigare problem med ojämn hjärtrythm är borta, den enda gången jag kan typ känna av det lite är vid väldigt hård ansträngning eller vid ett högt intag utav socker.

När det gäller min kost så får jag i mig bra med protein, bra med kolhydrater fast medvetet så har jag minskat på dem och fettintaget är bra också...jag äter ju som en normal 90kg person skulle man kunna säga och jag får i mig lite extra vitaminer och mineraler genom tillförsel i tablettform..när jag väl kommer ihåg det..

Jag tror jag har allt på det torra, har ju gjort detta en gång tidigare och dem enda problemen jag hade då var mina knän när jag kutade omkring med 160kg+ i squashen..men efter lite taktisk styrketränande tränade jag upp benmuskulaturen och dem musklerna som stabiliserar knäna vid ansträngning så kunde jag springa snabbare, accelerera snabbare utan att få ont.

Jag anser mig inte som svag..även om man kollar på vissa andra i detta forumet :smash:

Tränar ungefär med dessa vikter

Vanlig bänkpress 80kg x 8, 78kgx8, 75x8
Marklyft 120kgx10 osv osv
Knäböj med skivstång på nacken min vikt plus 60kg
vanlig Z-stång total vikt 40g med rätt utförande.

osv osv..vikterna är väl kanske inte så precisa, men det e vad jag kommer ihåg, jag bara kör på det jag orkar..oavsett hur stora siffrorna är på vikterna..

Pumpitup
2006-11-21, 17:05
Uffe Larsson ni vet den f.d tjocke programledaren gick ner 55kg på extremt kort tid(mindre än ett år) så det är väl bara att köra på. Huvudsaken är att du mår bra även fast du är under deff. :thumbup:

tma
2006-11-27, 20:41
Uffe Larsson ni vet den f.d tjocke programledaren gick ner 55kg på extremt kort tid(mindre än ett år) så det är väl bara att köra på. Huvudsaken är att du mår bra även fast du är under deff. :thumbup:

Problemet är att han blev mycket, mycket fulare