handdator

Visa fullständig version : Kräkning efter träning, en fråga till Grub & Co.


Jujutsu
2006-11-20, 19:45
Idag kräktes jag efter ett helkroppspass. Jag har mått illa förut, men aldrig kräkts, och det var väl inte allt för kul (men inte så hemskt som man kan tro).
Jag går Natur, och konstig som jag är såbörjade jag tänka. Varför händer det att man kräks efter ansträngning? Förutom att man tappar en måltid och lite träningslust, har det några (skadliga) biverkningar?

Tacksam ör svar!:thumbup:

Blaine
2006-11-20, 20:37
Ja, du är konstig som tänker.

Degpekka
2006-11-20, 20:41
fan va nöjd jag hade vatt om jag hade pukat!

Jujutsu
2006-11-20, 20:44
OK, förlåt. Dålig formulering.*slap*

Blaine
2006-11-20, 20:48
Käkar du buffé precis innan träningen?

Nilsjohan
2006-11-20, 20:53
Varför händer det att man kräks efter ansträngning?

Förutom att man tappar en måltid och lite träningslust, har det några (skadliga) biverkningar?

Du frågar alltså, vad får en människa att kräkas (specifikt vid ansträngning). Och vad händer i kroppen efter en spya. Det som inte är bra för kroppen är att kräkas fleragånger i följd.

Degpekka
2006-11-20, 21:01
vad tar du efter träningen? ibland kan man ju käss av det.

Jujutsu
2006-11-20, 21:03
Nej, jag käkar inte buffé innan träningen. Tyvärr. Skolans mat dock, kanske någon timma innan (länge leve att sluta tidigt!). Efter träningen äter jag en banan (yup, fortfarande kvar i stenåldern)...

Ja? Det är väl ungefär det jag undrar. Magsyra kan väl inte vara allt för bra för hals/mun/tänder? Eller?

Cerberus
2006-11-20, 21:04
Nej, jag käkar inte buffé innan träningen. Tyvärr. Skolans mat dock, kanske någon timma innan (länge leve att sluta tidigt!).

Ja? Det är väl ungefär det jag undrar. Magsyra kan väl inte vara allt för bra för hals/mun/tänder? Eller?

Fast föda så kort tid som en timme innan träning låter inte så bra, har för mig att maten inte hinner lämna magsäcken på så kort tid.

Nilsjohan
2006-11-20, 21:10
Ja? Det är väl ungefär det jag undrar. Magsyra kan väl inte vara allt för bra för hals/mun/tänder? Eller?
Det är inte bra, men att kräkas någongång ibland är inte farligt och skadligt för strupe/mun/tänder. Att kräkas ofta eller att ha surauppstötningar är dock inte bra. Tandhygienister brukar rekomendera att man sköljer munnen med vatten efter att man kräkts, för att transportera bort syro samt att neutralisera den (späda). Men skall inte borstatänderna efter att man kräkts, det blir som att ha färgborttagningsmedel på en fasad och sedan gnugga på den.

Jujutsu
2006-11-20, 21:29
Tack! Mycket bra tips :thumbup:

Men då kvarstår: varför? Varför händer det?

Torsk_ole
2006-11-20, 21:34
Jag tror att du kan ha kräkt för att du tagit i under passet;)

Jag ar väl tur med gener eller nåt. Käkar mig proppmät i skolan och tränar 30 minuter senare. Har aldrig känt för att spy eller liknande.

DavidN
2006-11-20, 21:53
Att må illa, och kräkas under och efter träning lär vanligtvis betyda att det är för hårt

machine gun
2006-11-20, 22:05
Mjölksyran som ansamlas under hård träning skapar en pH-sänkning i kroppen, en så kallad acidos, kroppen kompenserar detta genom att göra sig av med sura ämnen, i detta fall magsyra - man kräks.

sweet_sunny_south
2006-11-20, 22:29
hmm märkligt att kräkas efter ett helkroppspass. tränande du superintensivt??själv brukar man dra en spya efter 200 o 400m på tävlingar. men då arbetar man med hela kroppen på en gång o drar på sig rejält med laktat.

Whistler
2006-11-20, 23:02
Jag spyr på vartenda Vale Tudo-pass på lördagarna... Gör att man får vänta en fem minuter med gainern, men mer än så är det inte.

Tror inte du behöver bekymra dig, men du kan ju tänka på vad du käkar innan passet om det här händer upprepade gånger.

Kämpar man så spyr man, så enkelt är det.

Tricklev
2006-11-20, 23:58
Kämpar man så spyr man, så enkelt är det.

Det är knappast optimalt dock kan jag meddela. ;)

DavidN
2006-11-21, 00:02
lägg nivån på en som ni klarar av istället för att försöka träna och satsa som någon bättre än ni uppenbarligen är

Liten Men Fet
2006-11-21, 00:19
Fast föda så kort tid som en timme innan träning låter inte så bra, har för mig att maten inte hinner lämna magsäcken på så kort tid.

Säkert inte men jag äter ofta innan så det hinner gå en 30-40 min kanske mellan rejält med mat och träning och det är ingen risk att jag kräks. Ibland får man ta det lite lugnare i början.
Har dock fått spykänslor och känt mig matt men det har hänt både när jag ätit innan och när jag väntat och det kommer när jag kör mark eller böj och får upp pulsen och inte vilar tillräckligt mellan setten. Tillslut blir jag illamående och får vila en 5-10 min.

Whistler
2006-11-21, 01:04
Angående fast föda har jag alltid haft regeln minst två timmar innan träning. Ska man ha energi närmare än så, så är det vätskemåltid som gäller. Detta kör jag med oavsett vad jag tränar (styrka, cardio, kampsport). Spyr jag så är det mest vatten som kommer upp. Vem kan ha massa mat i magen när de tränar?

Liten Men Fet
2006-11-21, 01:11
Angående fast föda har jag alltid haft regeln minst två timmar innan träning. Ska man ha energi närmare än så, så är det vätskemåltid som gäller. Detta kör jag med oavsett vad jag tränar (styrka, cardio, kampsport). Spyr jag så är det mest vatten som kommer upp. Vem kan ha massa mat i magen när de tränar?

Jag kan det men är jag riktigt mätt så vaggar jag till bänkpressen och sitter och pustar lite, lyfter 3-4 reps och sätter mig upp och pustar lite till. Har inga problem med att lyfta på mätt mage men det blir ju inget intensivt pass.

stevebc
2006-11-21, 08:39
Jag spyr om jag kör för intensivt under passet dvs för kort vila. Supersettade helkroppspass är en höjdare!

Tolkia
2006-11-21, 09:02
Hur lätt man har att kräkas bestäms av fler faktorer än graden av kroppsansträning; vissa behöver nästan bara tänka "spy" för att göra det, medan andra (undertecknad t.ex.) i princip kan borsta halsmandlarna med tandborsten utan att något händer. Magmunnens placering har mycket med saken att göra.

Att sätta upp det här:
Kämpar man så spyr man, så enkelt är det.
som något slags allmän regel är kvalificerad *bs*

z_bumbi
2006-11-21, 09:32
Får man en acidos av att träna sig till höga mjölksyra så bör man fundera på att gå till en läkare (Får man acidos så hamnar man förhoppnignsvis snabbt hos en läkare i vilket fall som helst, helst ska man redan vara på ett sjukhus.) kroppen klarar av att buffra betydligt mer mjölksyra än vad kroppen kan framställa innan skyddsmekanismerna träder i kraft.

Mat, vätska och ansträngningsnivå kan påverka och det är alltså inget kvitto på att man är vältränad att man inte spyr eller att man tar i mer än någon annan om man spyr. Frågan är dock om det är någon större mening med att lägga sig på en sådan nivå att man spyr regelbundet vid träningen?

Hur lätt man har att kräkas bestäms av fler faktorer än graden av kroppsansträning; vissa behöver nästan bara tänka "spy" för att göra det, medan andra (undertecknad t.ex.) i princip kan borsta halsmandlarna med tandborsten utan att något händer. Magmunnens placering har mycket med saken att göra.

Vissa delar av det här blir en bra del i en kontaktannons. *innocent*

Tolkia
2006-11-21, 09:51
Frågan är dock om det är någon större mening med att lägga sig på en sådan nivå att man spyr regelbundet vid träningen?
+1. Eller snarare + 123456789. Ibland kan man spåra något slags "statustänkande" kring det här med att spy efter träning som är lite märklig.
Vissa delar av det här blir en bra del i en kontaktannons. *innocent*
Möjligen om det en emetofobiker man är ute efter. :D

Jujutsu
2006-11-21, 18:20
Jag åt någon timme innan jag tränade, närmare bestämt typ 2 (eller tre innan jag kräktes). Att det har med intensiteten att göra förstod jag ganska fort :P Nu såhär i början så kör jag 15-reppare med mycket kort vila (max typ en min, ofta kortare) och just det passen bestämde jag mig för att öka på med ett set, och inte sänka vikter. Det blev sällan ett helt sista set, men jobbigt var det...

Aicdos? Eller inte? Om det inte är acidos, varför bestämmer sig då kroppen för att göra sig av med en måltid och lite syra?

machine gun
2006-11-21, 18:28
Får man en acidos av att träna sig till höga mjölksyra så bör man fundera på att gå till en läkare (Får man acidos så hamnar man förhoppnignsvis snabbt hos en läkare i vilket fall som helst, helst ska man redan vara på ett sjukhus.) kroppen klarar av att buffra betydligt mer mjölksyra än vad kroppen kan framställa innan skyddsmekanismerna träder i kraft.

När vi hade föreläsningar om syra-basbalansen under en kurs i medicinsk fysiologi, så sa föreläsaren att en lätt acidos kan uppstå via fysisk ansträngning och då är kräkning en av kroppens försvarsmekanismer. Det handlar alltså inte om en livshotande pH-sänkning utan bara tillräckligt för att kroppen ska reagera negativt. Det är ju inte konstigare än att man kan få en lätt alkalos om man kräks mycket under en period, även då utan att det är livshotande.

DavidN
2006-11-21, 18:38
Möjligen, men det är ju fortfarande bara symptomförklaring. Orsaken är ju ansträngning långt över egen förmåga = dumheter :B

machine gun
2006-11-21, 19:43
Möjligen, men det är ju fortfarande bara symptomförklaring. Orsaken är ju ansträngning långt över egen förmåga = dumheter :B

Så sant som det är sagt. Eller ja, vid tävling är ju en sak, men vid träning verkar det kanske onödigt. MEN.. trådskaparen frågade ju faktiskt efter just orsakerna.

machine gun
2006-11-21, 19:46
Aicdos? Eller inte? Om det inte är acidos, varför bestämmer sig då kroppen för att göra sig av med en måltid och lite syra?

Om man fortfarande har mat i magsäcken kan man ju anta att man kan bli illamående pga att matsmältningen helt enkelt prioriteras bort under fysisk aktivitet och att kroppen då gör sig av med maginnehållet på annat sätt (kräkning). Men det märker man ju på det man spyr upp, dvs om det innehåller mat eller inte.

z_bumbi
2006-11-24, 22:45
När vi hade föreläsningar om syra-basbalansen under en kurs i medicinsk fysiologi, så sa föreläsaren att en lätt acidos kan uppstå via fysisk ansträngning och då är kräkning en av kroppens försvarsmekanismer. Det handlar alltså inte om en livshotande pH-sänkning utan bara tillräckligt för att kroppen ska reagera negativt. Det är ju inte konstigare än att man kan få en lätt alkalos om man kräks mycket under en period, även då utan att det är livshotande.

Häftigt!

Jujutsu
2006-11-25, 00:03
Tack så mycket! Väldigt intressant!

Metal_boy_
2006-11-25, 00:06
Sluta curla ända upp till munnen med pekfingrarna rakt ut.

debbe
2006-11-25, 16:58
Jag spyr på vartenda Vale Tudo-pass på lördagarna... Gör att man får vänta en fem minuter med gainern, men mer än så är det inte.

Tror inte du behöver bekymra dig, men du kan ju tänka på vad du käkar innan passet om det här händer upprepade gånger.

Kämpar man så spyr man, så enkelt är det.


Då slapp jag fråga. Spyr också efter varje sånt pass men det är ju för att man anstränger maximalt! Det va lite tradigt i början och sorgligt att man nästan vant sig vid det nu :)

Olof
2006-11-25, 17:08
Jag spyr på vartenda Vale Tudo-pass på lördagarna... Gör att man får vänta en fem minuter med gainern, men mer än så är det inte.

Tror inte du behöver bekymra dig, men du kan ju tänka på vad du käkar innan passet om det här händer upprepade gånger.

Kämpar man så spyr man, så enkelt är det.

Låter som vätskebrist eller så är du verkligen ovan vid hård träning.

Muskelbyggaren
2006-11-25, 17:19
Jag tränar så hårt att musklerna exploderar ibland.

rogue
2006-11-25, 20:17
Vissa delar av det här blir en bra del i en kontaktannons.
Möjligen om det en emetofobiker man är ute efter.


Fellatio *whistle*

DavidN
2006-11-25, 23:33
Fellatio *whistle*

autopederasm kanske?