handdator

Visa fullständig version : Köttbullar


tma
2006-11-20, 19:06
Hur ligger det till med köttbullar med en fetthalt på runt 16%?
Är det massor av mättat fett i bullarna, dvs onyttigt som tusan? Är hela hysterin kring mättat fett kanske helt förstorad?

JAG ÄLSKAR KÖTTBULLAR *drool*

Exhale_
2006-11-20, 19:10
Hur ligger det till med köttbullar med en fetthalt på runt 16%?
Är det massor av mättat fett i bullarna, dvs onyttigt som tusan? Är hela hysterin kring mättat fett kanske helt förstorad?

JAG ÄLSKAR KÖTTBULLAR *drool*


Standardköttbullars fett brukar innehålla något mindre än 50 % mättade fetter.

Mättade fetter i stora mängder är aldrig bra, men köttbullar kan lättsamt ingå i en annars nyttig och varierad kost. Det är ju riktigt gott med spaghetti och köttbullar och det måste finnas 1000 maträtter som är onyttigare. Så ät på du! *popcorn*

tma
2006-11-20, 19:16
Tack för svaret. Kan ju slänga in en till fråga då när jag redan är igång. 10 procentig köttfärs då, ungefär 50% mättade fetter där också? Inte för att jag kommer undvika det, mest kul/bra att veta

Exhale_
2006-11-20, 19:30
Tack för svaret. Kan ju slänga in en till fråga då när jag redan är igång. 10 procentig köttfärs då, ungefär 50% mättade fetter där också? Inte för att jag kommer undvika det, mest kul/bra att veta
Svårt att säga då det kan finnas stora skillnader mellan märken. Men jag skulle gissa på att det ligger på den procentsatsen.

Glöm bara inte att kroppen behöver mättade fetter också. Det är för mycket mättade fetter som är dåligt för kroppen.

Gröna slaktaren har 3%-iga köttbullar annars, 100 kcal/100 g och riktigt goda! :thumbup:

zirak
2006-11-21, 21:52
Varför inte göra egna köttbullar på kött från gräsuppfödda kor eller viltkött? :eating:

Hekos
2006-11-22, 00:10
Anledningen till att man drar en köttbullar och spagetthi är ju fan att det ska gå snabbt som in i helvetti! Men det är klart hemalagade är ju lätt godast och antagligen nyttigast om man inte kör i ett kilo smörfett i pannan, eller steker i armens hudsalva..... smakar grymt gött samt automatisk insmörjning av läpparna som följd. testa!

Fartman
2006-11-22, 00:29
Tack för svaret. Kan ju slänga in en till fråga då när jag redan är igång. 10 procentig köttfärs då, ungefär 50% mättade fetter där också? Inte för att jag kommer undvika det, mest kul/bra att veta
Ät på. Hur mycket färs äter du maximalt på en dag, 400g? varav kanske 40g är fett (det är ofta MAX 10%, dvs att fetthalten kan vara lägre), och om 50% skulle vara mättade (har ingen aning om hur många % som är mättade) så är det alltså 20g mättat fett. Det är fan ingen fara.
Själv äter jag iaf ca 300g flera dagar i veckan av 10%ig färs :thumbup:

pragmatist
2006-11-22, 02:05
Jag gillar Scans "Må Gott"-köttbullar, de innehåller 9% fett. Inte för att jag är nojjig när det gäller mättat fett (det behöver man inte vara om man äter bra i övrigt) utan för att jag tycker det är onödiga kalorier och för att det är mer protein i dem (vassle och ägg). Smakar helt ok också enligt min mening.

Cerberus
2006-11-22, 02:09
Jag gillar Scans "Må Gott"-köttbullar, de innehåller 9% fett. Inte för att jag är nojjig när det gäller mättat fett (det behöver man inte vara om man äter bra i övrigt) utan för att jag tycker det är onödiga kalorier och för att det är mer protein i dem (vassle och ägg). Smakar helt ok också enligt min mening.

Har för mig att dom e ohyggligt dyra? Kanske Gröna Slaktarens ja tänker på.

Pellefant
2006-11-22, 02:21
Har för mig att dom e ohyggligt dyra? Kanske Gröna Slaktarens ja tänker på.

Gröne slaktarens köttbullar kostar ca 26-32 kr för 250g.

pragmatist
2006-11-22, 11:44
Har för mig att dom e ohyggligt dyra? Kanske Gröna Slaktarens ja tänker på.

Beror på vad man menar med "ohyggligt", men det är sant att de är klart dyrare per kilo än "vanliga" köttbullar. I min affär kostar de ungefär 67:-/kg jämfört med ungefär 40:-/kg för andra sorter. Fortfarande relativt billig mat vill jag påstå.

zirak
2006-11-22, 12:37
Anledningen till att man drar en köttbullar och spagetthi är ju fan att det ska gå snabbt som in i helvetti! Men det är klart hemalagade är ju lätt godast och antagligen nyttigast om man inte kör i ett kilo smörfett i pannan, eller steker i armens hudsalva..... smakar grymt gött samt automatisk insmörjning av läpparna som följd. testa!

Det går bra att frysa hemlagade köttbullar med, det tar inte så lång tid att rulla och steka några extra när man håller på.

50% älg och 50% vildsvin blir kanongott, City-Gross har nästan alltid färdig färs av älg och vildsvin hemma.