handdator

Visa fullständig version : Skolios


strandberg
2006-11-20, 19:01
Hejsan!
En av mina närmsta lider av skolios. Det är en väldigt allvarligt skolios. Andningsbesvär, smärta är något av det vanligaste hon får utstå varje dag pga skoliosen. Dom har varit i kontakt med läkare men dom anser att dom inte kan göra något och att den inte är så farlig. Den kommer växa bort har dom sagt, men det har dom sagt i några år nu. När ryggen har växt klart kan dom inte göra något.
Jag undrar om ni har några tips på vad vi kan göra för att försöka göra så att hon blir av med skoliosen ? Hon lider verkligen mycket av det och det gör ont att se henne lida..
jag vet dock inte så mycket om det och därför ber om eran hjälp !

Mycket tacksam för svar! MVH Andreas :)

mathor
2006-11-20, 19:04
Själv skulle jag nog låta henne lida, men varför inte prata med en kiropraktor?

JJ
2006-11-20, 19:12
Det som hjälper är väl korsett, givetvis i samråd med läkare. Byt läkare tills hon får den hjälp hon behöver.

strandberg
2006-11-20, 19:19
Själv skulle jag nog låta henne lida, men varför inte prata med en kiropraktor?

Om det hade varit någon som jag inte brydde mig om och som hade den inställningen som du har, hade jag också låtit den personen lidit.
Men nu är inte fallet så.

Har du något bra tips på en bra kiropraktor i Malmö regionen ?

strandberg
2006-11-20, 19:21
Det som hjälper är väl korsett, givetvis i samråd med läkare. Byt läkare tills hon får den hjälp hon behöver.

Dom anser att dom inte kan sätta in en korsett då dom inte är säkre på om skoliosen fortfarande växer. Så dom ska vänta 4-6 månader till, innan dom kan eventuellt sätta in en korsett. MEN om ryggen har växt klart kan dom inte göra något alls, vilket är kanske troligt...

Jag vet dock inte när ryggraden växt klart , vet du eller någon annan?
Jag har själv hört 21 år men det är kanske är när alla ben i kroppen växt klart, det finns kanske någon speciell ålder för ryggraden?
Hon är 17 år..

Yes
2006-11-20, 19:21
Här finns lite att läsa, hoppas det kan vara till hjälp:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18575

mathor
2006-11-20, 19:23
Jag vet dock inte när ryggraden växt klart , vet du eller någon annan?

Det går inte att svara på, eftersom det är individuellt. Den kan dock mycket väl sluta växa i den åldern hon är i nu som du själv befarar.

Björn S
2006-11-20, 19:26
Godagens Adde! Allt bra? Inte sett dig på ett tag.

Skriver lite småsaker bara.

Gå till en sjukgymnast och börja träna ryggen RÄTT.

Vid svårare fall av skolios, operation eller korsett.

Om hon har olika långa ben kan besvären lindras genom inlägg i skorna.

Ang. korsett så är det en väldigt långsam behandling som tar flera år om jag inte är helt fel på det, men om det är metoden som krävs. Så kommer det ju självklart vara värt det!

Men först och främst, börja med sjukgymnasten. Genom att börja träna ryggen lite kan besvären minska otroligt mycket, otroligt snabbt!

Kör hårt Adde!

/Björne

strandberg
2006-11-20, 19:40
Här finns lite att läsa, hoppas det kan vara till hjälp:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18575

Tack så mycket Yes. Det står mycket bra där.
Läkarna säger efter att ha kollat på röntgenbilder och på ryggen att hon har en "måttlig skolios". Frågan är hur "stor skolios" är då med tanke på att vid "måttlig" har man konstant smärta, andningssvårigheter, sned i hela kroppen vilket leder till andra komplikationer..
Jag får en känsla av att läkarna gör vad dom kan för att slippa göra något.

strandberg
2006-11-20, 19:41
Det går inte att svara på, eftersom det är individuellt. Den kan dock mycket väl sluta växa i den åldern hon är i nu som du själv befarar.

Tack för svaret. Allt med kroppen är väldigt individuellt, det är sant.
Jag hoppas verkligen att den inte växt klart med tanke på att dom inte kan göra något då säger dom.

strandberg
2006-11-20, 19:44
Godagens Adde! Allt bra? Inte sett dig på ett tag.

Skriver lite småsaker bara.

Gå till en sjukgymnast och börja träna ryggen RÄTT.

Vid svårare fall av skolios, operation eller korsett.

Om hon har olika långa ben kan besvären lindras genom inlägg i skorna.

Ang. korsett så är det en väldigt långsam behandling som tar flera år om jag inte är helt fel på det, men om det är metoden som krävs. Så kommer det ju självklart vara värt det!

Men först och främst, börja med sjukgymnasten. Genom att börja träna ryggen lite kan besvären minska otroligt mycket, otroligt snabbt!

Kör hårt Adde!

/Björne

Tjena Björn!

Det är bra tack, hur är det själv?

Operation hoppas jag verkligen inte på då det troligtvis är ett ganska riskfylld ingrepp.
Sjykgymnast hade varit en bra början ja.
Du råkar inte veta någon bra sjukgymnast i Malmö regionen?

Det gör jag, har kört två pass hemma nu. :)
Kör hårt du med !

Björn S
2006-11-20, 19:54
Tjena Björn!

Det är bra tack, hur är det själv?

Operation hoppas jag verkligen inte på då det troligtvis är ett ganska riskfylld ingrepp.
Sjykgymnast hade varit en bra början ja.
Du råkar inte veta någon bra sjukgymnast i Malmö regionen?

Det gör jag, har kört två pass hemma nu. :)
Kör hårt du med !

Jag reder mig! ;) 95kg och starkare än någonsin *flex*

Ang. sjukgymnasten så tycker jag att du borde fråga Jonas nästa gång du träffar honom. Annars skulle jag kanske gissa på att Arne känner till någon, kanske kan vara värt ett PM?

Jag vet att det ska finnas någon tjej som ska vara jävligt duktig på det hon gör, men jag kommer inte ihåg var hon jobbar eller vad hon heter.. Så det är ganska meningslöst att jag nämner det!

Lycka till Adde! Vi ses förr eller senare!

/Björne

Yes
2006-11-20, 19:54
Jag får en känsla av att läkarna gör vad dom kan för att slippa göra något.
Byt läkare illa kvikt!

Antingen är det bara att det brister i kommunikationen mellan läkare och patient, och att de faktiskt gör vad de kan. Eller så är det som du befarar att de inte vill göra något, av en eller annan anledning. I vilket fall som helst är det inte bra och då skall man träffa en annan läkare. Man måste ju kunna lita på att ens läkare fattar de beslut som är bäst för en själv, annars är det något som är fel.

Trots lång och svår utbildning så finns det läkare som helt enkelt är dumma i huvudet. Som tur är finns det många som är bra också, därför skall man aldrig nöja sig med en dålig.

strandberg
2006-11-20, 20:14
Byt läkare illa kvikt!

Antingen är det bara att det brister i kommunikationen mellan läkare och patient, och att de faktiskt gör vad de kan. Eller så är det som du befarar att de inte vill göra något, av en eller annan anledning. I vilket fall som helst är det inte bra och då skall man träffa en annan läkare. Man måste ju kunna lita på att ens läkare fattar de beslut som är bäst för en själv, annars är det något som är fel.

Trots lång och svår utbildning så finns det läkare som helt enkelt är dumma i huvudet. Som tur är finns det många som är bra också, därför skall man aldrig nöja sig med en dålig.

Hur går det till om man ska byta läkare?
Går man bara in och säger att man vill ha en annan och sen får dom hitta en eller får man själv leta upp en?
Det är sant, det betyder inte att man är smart bara för man har kommit igenom en lång utbildning.

Yes
2006-11-20, 20:23
Antingen säger man det direkt till läkaren, att man vill byta, eller så snackar du med receptionen för avdelningen så tror jag de kan lösa det.

strandberg
2006-11-20, 20:27
Antingen säger man det direkt till läkaren, att man vill byta, eller så snackar du med receptionen för avdelningen så tror jag de kan lösa det.

Okej!
Tack så mycket Yes för dina svar !

the_PL_man
2006-11-20, 20:27
Bara för att muntra upp lite iaf....*flex*

En man som hade världsrekord i både bänk & mark, trots skolios:

http://www.benchpresschampion.com/CHAMPIONS/LamarGant.htm

mvh
the_PL_man

strandberg
2006-11-20, 20:42
Bara för att muntra upp lite iaf....*flex*

En man som hade världsrekord i både bänk & mark, trots skolios:

http://www.benchpresschampion.com/CHAMPIONS/LamarGant.htm

mvh
the_PL_man

Positiva människor gillar vi ! :)

Arnesson
2006-11-20, 20:56
Jag har haft skolios själv och min försvann precis som min läkare sa med tiden.

Min skolios började sakta men säkert gå åt rätt håll när jag blev äldre. Har hennes givit något tecken på det?

strandberg
2006-11-20, 21:41
Jag har haft skolios själv och min försvann precis som min läkare sa med tiden.

Min skolios började sakta men säkert gå åt rätt håll när jag blev äldre. Har hennes givit något tecken på det?

Tack för att du delar med dig.

Dom tog röntgen bilder på hennes rygg när hon var 14 och sen tog dom för några månader sedan och dom ser att den har blivit värre men dom vill fortfarande avvakta..
Så tyvärr visar skoliosen inga tecken på att avta. =(

strandberg
2006-11-20, 21:49
Jag har haft skolios själv och min försvann precis som min läkare sa med tiden.

Min skolios började sakta men säkert gå åt rätt håll när jag blev äldre. Har hennes givit något tecken på det?

Hur många graders böjning hade du och hur gammal var du när den försvann ? Tack för din hjälp.

Guddi
2006-11-20, 22:39
Hur många graders skolios har din vän på ryggen nu strandberg? Generellt så brukar man inte operera en skolios förrän den är typ 30grader. Dock så tycker man att läkaren borde reagera om det finns andningssvårigheter och smärta.

Eftersom jag inte vet hur stor skolios din vän har och hur mycket av skoliosen som beror på strukturella förutsättningar så är det svårt att ge några råd, men träning med en sjukgymnast låter som en bra ide. Om skoliosen är mer funktionell än strukturell så kan man få en väldig förbättring av bra träning. Även om man har en rent strukturell skolios så kan bra träning hjälpa så att man mår bättre.

strandberg
2006-11-20, 22:55
Hur många graders skolios har din vän på ryggen nu strandberg? Generellt så brukar man inte operera en skolios förrän den är typ 30grader. Dock så tycker man att läkaren borde reagera om det finns andningssvårigheter och smärta.

Eftersom jag inte vet hur stor skolios din vän har och hur mycket av skoliosen som beror på strukturella förutsättningar så är det svårt att ge några råd, men träning med en sjukgymnast låter som en bra ide. Om skoliosen är mer funktionell än strukturell så kan man få en väldig förbättring av bra träning. Även om man har en rent strukturell skolios så kan bra träning hjälpa så att man mår bättre.

Jag vet tyvärr inte vilken grads skolios hon lider av. Ska ta reda på det så snabbt som möjligt!

Är väldigt tacksam för ditt svar Guddi!
Det är precis det jag också reagerar på, dom svåra symtomen.
Jag ska försöka ta kontakt med en sjukgymnast och höra lite vad som kan göras !

Stoltz
2006-11-20, 23:15
Själv skulle jag nog låta henne lida

...Fan vad löjlig du är.

Strandberg, du har Pm.

machine gun
2006-11-22, 11:49
Jag har en lätt scolios (ca 20 grader) och jag fick trots det uppföljning hos ortoped med röntgen mm under flera års tid från det att det upptäcktes (av skolsköterskan faktiskt) tills dess att jag slutade växa i 16-årsåldern och de kunde konstatera att den inte hade blivit värre. Då hade jag ändå inga symptom. Har man andningsproblem och smärta ska man givetvis få hjälp! Byta läkare känns som det enda rätta i det här fallet.

Att träna med sjukgymnast är säkert jättebra, då det generella rådet för scoliospatienter är att träna upp ryggmuskulaturen. Har man en svårare scolios kan man förstås behöva hjälp med detta och det är där sjukgymnasten kommer in.

Jag har inga direkta problem med min rygg, förutom att jag lätt snedbelastar och lätt får muskelobalanser i ryggen. Men det håller sig i schack med naprapatbesök ett par ggr om året samt träning.

Jag hoppas verkligen att din vän kan hitta en bättre läkare som tar symptomen på allvar och ger henne rätt behandling. Ingen ska behöva ha så mkt besvär och ändå bli ignorerad av läkaren!

Arnesson
2006-11-22, 12:15
Hur många graders böjning hade du och hur gammal var du när den försvann ? Tack för din hjälp.

Vet faktist inte hur många grader det var (troligen runt 20%) Min upptäcktes också av skolsköterska, i Årskurs 6. Alltså mycket tidigare än tjejen du berättar om.

Jag gick också och på röntgen varje år och kollade. Sista gången var i årskurs 1 på gymnasiet. Då hade ryggen blivit bättre och jag behövde inte komma på mer återbesök.

Jag hade inga större bekymmer med min rygg, inga andningsproblem och dyl. Dock så gjorde det ont då och då. Som träningsverk ungefär (snedbelastning?).

I dagsläget har jag inga problem med ryggen. Dock så är mina axlar väldigt sneda, en är högre upp än den andra. Om det är pga. skoliosen vet jag inte.

Mina erfarenheter hjälper ju inte så mycket, men hoppas det löser sig för henne. Ryggproblem är inget man vill ha. Lycka till.

strandberg
2006-11-23, 17:09
Jag har en lätt scolios (ca 20 grader) och jag fick trots det uppföljning hos ortoped med röntgen mm under flera års tid från det att det upptäcktes (av skolsköterskan faktiskt) tills dess att jag slutade växa i 16-årsåldern och de kunde konstatera att den inte hade blivit värre. Då hade jag ändå inga symptom. Har man andningsproblem och smärta ska man givetvis få hjälp! Byta läkare känns som det enda rätta i det här fallet.

Att träna med sjukgymnast är säkert jättebra, då det generella rådet för scoliospatienter är att träna upp ryggmuskulaturen. Har man en svårare scolios kan man förstås behöva hjälp med detta och det är där sjukgymnasten kommer in.

Jag har inga direkta problem med min rygg, förutom att jag lätt snedbelastar och lätt får muskelobalanser i ryggen. Men det håller sig i schack med naprapatbesök ett par ggr om året samt träning.

Jag hoppas verkligen att din vän kan hitta en bättre läkare som tar symptomen på allvar och ger henne rätt behandling. Ingen ska behöva ha så mkt besvär och ändå bli ignorerad av läkaren!

En sjukgymnast har varit i kontakt med henne. Men dom har inte kommit till skott med det tyvärr.
Du nämner att du går på naprapatbesök. Vad är det för något?
Tack så mycket för att du delar med dig av dina erfarenheter !

strandberg
2006-11-23, 17:12
Vet faktist inte hur många grader det var (troligen runt 20%) Min upptäcktes också av skolsköterska, i Årskurs 6. Alltså mycket tidigare än tjejen du berättar om.

Jag gick också och på röntgen varje år och kollade. Sista gången var i årskurs 1 på gymnasiet. Då hade ryggen blivit bättre och jag behövde inte komma på mer återbesök.

Jag hade inga större bekymmer med min rygg, inga andningsproblem och dyl. Dock så gjorde det ont då och då. Som träningsverk ungefär (snedbelastning?).

I dagsläget har jag inga problem med ryggen. Dock så är mina axlar väldigt sneda, en är högre upp än den andra. Om det är pga. skoliosen vet jag inte.

Mina erfarenheter hjälper ju inte så mycket, men hoppas det löser sig för henne. Ryggproblem är inget man vill ha. Lycka till.

Det var bra att din växte bort !
Jag tror också att det kan vara träningsverk du drabbades av faktiskt.

Det värsta just nu är symtomen..men det som jag är mest rädd för är att hon kommer få leva med detta resten av sitt liv om inget händer nu...
Du har kanske inte så mycket tips och råd att komma med, men det hjälper mycket av att höra dina egna erfarenheter! :)

roge
2006-11-26, 16:52
vad är skolios egentligen??

machine gun
2006-11-28, 19:59
En sjukgymnast har varit i kontakt med henne. Men dom har inte kommit till skott med det tyvärr.
Du nämner att du går på naprapatbesök. Vad är det för något?
Tack så mycket för att du delar med dig av dina erfarenheter !

Jag går alltså till en naprapat (http://sv.wikipedia.org/wiki/Naprapat) emellanåt för att korrigera muskelobalanser orsakade av snedbelastningar, felställningar mm. Allt är troligtvis inte orsakat av scoliosen, utan även för mkt oergonomiska ställningar vid pluggande osv, men min naprapat tror att scoliosen gör att det blir lite värre pga snedbelastningen den orsakar. Hon anser dock att stärka muskelkorsetten är den viktigaste förebyggande åtgärden för scoliospatienter. Jag antar att det är sådant en sjukgymnast kan hjälpa till med i de fall då man har en mer allvarlig scolios.

Hoppas din vän får den hjälp hon behöver!

machine gun
2006-11-28, 20:00
vad är skolios egentligen??

En krökning av ryggraden, ofta S-formad.

Poliahu
2006-12-03, 14:58
Skolios som ej är medförr får man av anledningar, och de går att fixa. Gå till en erfaren massageteraput, naprapat eller en kiropraktor med massageterapeututbildning, där ska din vän få hjälp, åtmisntone ordentlig lindring. Har varit samma för ngra jag känner, och de mås nu bättre.
Lycka till!

strandberg
2006-12-05, 19:25
Jag går alltså till en naprapat (http://sv.wikipedia.org/wiki/Naprapat) emellanåt för att korrigera muskelobalanser orsakade av snedbelastningar, felställningar mm. Allt är troligtvis inte orsakat av scoliosen, utan även för mkt oergonomiska ställningar vid pluggande osv, men min naprapat tror att scoliosen gör att det blir lite värre pga snedbelastningen den orsakar. Hon anser dock att stärka muskelkorsetten är den viktigaste förebyggande åtgärden för scoliospatienter. Jag antar att det är sådant en sjukgymnast kan hjälpa till med i de fall då man har en mer allvarlig scolios.

Hoppas din vän får den hjälp hon behöver!


Tack för din hjälp och dina lycko önskningar ! :)