handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kost! Äter jag för lite?


b3m
2006-11-20, 00:27
Jag är 17 år väger 53,4kg är 176cm.

Har börjat med kosttillskott som jag skall gå upp i vikt av, men hur lång tid kan det ta tills man märker att man börjar gå upp i vikt? Är det många kilo eller är det få? Förstår att det sker från person till person men ett ungefärligt svar vore kul att få.

Vad äter då jag som väger så lite?

Frukost: Gröt (2dl havregryn 3dl vatten) + 2 ägg eller en banan.
Lunch: Äter jag i skolan
Middag: Äter jag när jag kommer hem.
Kvällsmat: Samma som frukost.

Lunch och middag varierar då det inte är jag som lagar maten.

Men vad kan jag äta mer för att gå upp i vikt?

Slänga in mellanmål mellan frukost - lunch , middag - kvällsmat? Typ risifrutti och en banan eller nåt?

Själv så tycker inte jag att jag äter lite, men vet inte vad ni tycker.
Pappa hade precis samma problem att gå upp i vikt vid min ålder, kassa gener? *gah!*

Whistler
2006-11-20, 00:31
Ligger du plus i kalorimängd gentemot vad du gör av med så går du upp i vikt, så enkelt är det. 500kcal i överskott per dygn är en bra riktlinje om du vill ha en stadig viktuppgång.

Räkna runt lite på hur mycket du gör åt med per dag. Blir det t ex 2000kcal, så lägger du till så att du käkar 2500kcal. Det är lite pill och räknande, men orkar man inte räkna så har man heller ingen rätt att klaga på resultaten. Lycka till!

b3m
2006-11-20, 00:37
Ligger du plus i kalorimängd gentemot vad du gör av med så går du upp i vikt, så enkelt är det. 500kcal i överskott per dygn är en bra riktlinje om du vill ha en stadig viktuppgång.

Räkna runt lite på hur mycket du gör åt med per dag. Blir det t ex 2000kcal, så lägger du till så att du käkar 2500kcal. Det är lite pill och räknande, men orkar man inte räkna så har man heller ingen rätt att klaga på resultaten. Lycka till!

Jo det har jag förstått :). Men jag borde ligga plus då jag inte rör mig så mycket, eller är det helt fel? -_-

Hur kan jag räknat ut hur mycket kcal jag gör av med per dag?
Så om jag försöker ligga på överskott varje dygn så borde jag gå upp i vikt? Och detta gäller för alla, har inget att göra med gener eller liknande :em: ? Men isåfall måste jag ju äta för lite, men jag får prova räkna ut om jag kommer på hur!


Tack för det snabba svaret :)

Princy
2006-11-20, 00:55
Om du ligger på ett energiöverskott varje dag kommer du följdaktligen gå upp i vikt – ja. Om du sedan är van att äta lite och sällan, rör på dig mer än du tror och kanske har en hög förbränning, så kommer du få kämpa lite extra med att ligga på ett energiöverskott.

Du behöver inte nödvändigtvis räkna kalorier från början. Lägg in mellanmål mellan målen så ofta du kan – som du själv föreslog – och se om viktökningen tilltagit efter några veckor.

Om du inte ökar på din träningsmängd, utan bara höjer kaloriintaget, så borde du logiskt sett gå upp i vikt. Förändras inte vikten, så får du äta ännu mer.

Larsen
2006-11-20, 01:36
Tjena! Jag är 17 år och innan jag började gymma så vägde jag 54 kg. Kommer ihåg när jag fick lumpenpapperna och att jag skulle skriva in min egna vikt så tvingade min mamma mig att skriva 55 kg och då fick jag dåligt samvete. Nu 5 månader senare väger jag 65 kg. Det enda jag gjorde för att gå upp i vikt var att äta maten jag fick, och la till mjölk och fullkorns bröd till allt. Jag kör dessutom en pure whey 80 efter träningen och jag är helnöjd av resultatet. Så käka på! Och gör som jag, det är inget svårt att lägga till mackor till allt. Gröt funkar skitbra!

Edit: Är dessutom ca lika lång som dig

pragmatist
2006-11-20, 09:20
Några tips:


Drick ett rejält glas röd mjölk till varje måltid, utöver det du normalt äter.
Ät efterrätt. Det finns alltid utrymme för glass!
Häll rapsolja på allt som du rimligen kan hälla rapsolja på.
Välj alltid det mest energirika matalternativet om du kan, försök inte äta överdrivet "nyttigt".
Ta det lugnt med fiberrik mat (sallad etc).
Jordnötssmör är gott.
En skvätt vispgrädde i proteindrinken.

Eddie Vedder
2006-11-20, 09:24
Har du mer än en rast som du kan gå å käka på så är de ett tips. När jag gick i skolan blev de ofta att vi drog å käka skollunchen på två raster i rad.

Ulf A Big
2006-11-20, 09:33
Den här är en bra beskrivning över hur man kan lägga upp mathållningen och är lätt att följa för de flesta:
http://www.rf.se/arkiv/sok_kost.pdf

henko_n
2006-11-20, 10:03
Jag har också samma problem. Är 176 o cäger 60 kg, men vägde omkring 55-56 när jag började gymma.. Du har fått massor av bra tips, men det handlar också om att man ska käka ofta om man ska gå upp i vikt så käka ofta! 6mål om dagen är bra ;)

Hoppas det ska lösa sig. :thumbup:

b3m
2006-12-01, 18:17
Kan passa på och posta en bild från , frukosten idag.

http://img489.imageshack.us/img489/7789/bild653qm8.th.jpg (http://img489.imageshack.us/my.php?image=bild653qm8.jpg)


Gröt med mjölk och sylt. (2dl havregrynsgröt 4½dl vatten)
Två ägg <- Majonnäs till de :).
Ett glas mjölk.
Gainer
Banan <- Som var svår att få i mig ;/.

Vart sjuk , så tog emot ganska mycket att trycka i sig allt det här :P