handdator

Visa fullständig version : hjälp med vikten


johnsson
2006-11-19, 23:11
Tjena! jag är 17 år och väger just nu 68kg @ 182cm.. för 1 år sen vägde jag 78kg. . (detta är mätt på 2 vågar). Har alltså gått ner 10 kg muskler/fett. Problemet är att jag äter vääldigt dåligt - ungefär 2 mackor per dag och/eller en lunch i skolan sen ingenting.
Detta gör självklart att träningen blir näst-intill katastrof. *gah!*

Skulle någon kunna hjälpa mig att lägga ihop vad ett dygns mat-schema skulle kunna se ut. Med träning inräknat såklart.
Jag ska laga/köpa allt helt själv och pengar är inget problem *flex*

Tack på f.h ! //Rob

Absinteh
2006-11-19, 23:18
Får man fråga varför du inte äter mer?

johnsson
2006-11-19, 23:25
Får man fråga varför du inte äter mer?

1. bor ensam = jag är mamman i huset ;D
2. kan ej laga mat *mini*

Men det ska bli ändring.. kan ju laga enkla små maträtter.. typ pannkakor/spaghetti o kttfrs. *whistle*

Sniggel
2006-11-19, 23:29
Aha, nybliven ungkarl? :D
Det är bara att ta sig i kragen och inse att man måste fixa sitt eget käk nu. ;)
Köp någon vanlig kokbok och testa göra något recept som ser lagom avancerat ut.
Tips: omelett är lätt att göra, välj bara en kolhydratskälla till det (bröd?) och kanske nån grönsak i omeletten.

Lizard
2006-11-19, 23:31
Jamen...Grow Up! för hundra gubbar.

Direkt när du kommer in i din affär eller på Tasteline (http://www.tasteline.com/) så finns det recept och instruktioner att plocka på sig. Välj det som ser gott ut så exprimenterar du snart fram ett antal paradrätter du kan laga för det mesta utan närmare eftertanke.
Titta på kockprogramen på TV (brukar vara varje morgon på fyran) och gärna Jaimie Oliver som är lättsam och pragmatisk även med lite knepigare rätter. När du lärt dig hur det går till lär du dig snart genvägarna med kesella istf gräddfil etc.

Lizard

Lepras
2006-11-19, 23:32
kycklingfile är jättelätt och fixa,,antagligen i ugn=bara o lägga på en plåt/fat,lite olja och kryddor och sen in tills den inte är rosa i mitten+lite pasta på det,,men ta o kolla in matlagning och recept http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15

johnsson
2006-11-19, 23:35
Aha, nybliven ungkarl? :D
Det är bara att ta sig i kragen och inse att man måste fixa sitt eget käk nu. ;)
Köp någon vanlig kokbok och testa göra något recept som ser lagom avancerat ut.
Tips: omelett är lätt att göra, välj bara en kolhydratskälla till det (bröd?) och kanske nån grönsak i omeletten.

indeed *flex* !
Mjoo har förstått det (eller inte) var ingen höjdare på hemkunskapen precis.. mm kokbok kanske är en bra lösning :cool: ..
så omelett är bra/nyttigt? *rolleyes* Tack för svaret !

johnsson
2006-11-19, 23:37
Jamen...Grow Up! för hundra gubbar.

Direkt när du kommer in i din affär eller på Tasteline (http://www.tasteline.com/) så finns det recept och instruktioner att plocka på sig. Välj det som ser gott ut så exprimenterar du snart fram ett antal paradrätter du kan laga för det mesta utan närmare eftertanke.
Titta på kockprogramen på TV (brukar vara varje morgon på fyran) och gärna Jaimie Oliver som är lättsam och pragmatisk även med lite knepigare rätter. När du lärt dig hur det går till lär du dig snart genvägarna med kesella istf gräddfil etc.

Lizard

Ska kolla den sidan.! tack för svar :thumbup:
och kockprogrammen går ju för fasen 4-5 på morgnen ! :D då sover jag som en gris. men men. måste ju börja någonstans ! tack för svaret :D

johnsson
2006-11-19, 23:40
kycklingfile är jättelätt och fixa,,antagligen i ugn=bara o lägga på en plåt/fat,lite olja och kryddor och sen in tills den inte är rosa i mitten+lite pasta på det,,men ta o kolla in matlagning och recept http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15

bästa tippset hittils! tack! detta blir försök till imorgon. *drool*

ps. fan va grov du va då :hbang:

Lepras
2006-11-20, 00:01
:thumbup: bästa tippset hittils! tack! detta blir försök till imorgon. *drool*

ps. fan va grov du va då :hbang:


men i ditt läge är det väll bästa att bara käka när du har tid,,så ha alltid med dig frukt eller knäckebröd m.m,, sätt mobilen på ringning varannan timme så att du blir påmind att käka(lätt att glömma)
men ta o lär dig lite grunder i matlagning-pasta,ris,potatis och kyckling,fisk(lax,makrill,tonfisk,torsk m.m)och rött kött,,bara o pröva sig fram eller börja läsa recept,,

Sniggel
2006-11-20, 11:59
indeed *flex* !
Mjoo har förstått det (eller inte) var ingen höjdare på hemkunskapen precis.. mm kokbok kanske är en bra lösning :cool: ..
så omelett är bra/nyttigt? *rolleyes* Tack för svaret !
Ja det är det, det är ju i princip bara att knäcka några ägg och blanda med några valfria ingredienser och kryddor i en liten skål, sedan slänga alltihop i stekpannan när den är varm.

Tulork
2006-11-20, 12:30
jag känner inte igen problemet då jag så länge kan komma ihåg kunde laga mat.. men alltså....köp lite olika varor som du tycker om och improvisera...bara kör på och testa, funkar det inte så funkar det inte, du lär dig tillslut...har aldrig varit så mkt för att följa recept själv, går på logik och känsla...vill du sen ha någon specifik rätt, leta upp en matlagningsbok..

nutz
2006-11-20, 15:02
bästa tippset hittils!

Nej. Det var en simpel maträtt som inte heller är nån höjdare att äta varenda eviga dag.

Fredrik_S
2006-11-20, 15:50
Tycker du om mackor kan du ju laga lätta rätter.. med bröd som kolhydratkälla. Ta mycket pålägg som kalkon/skinka/lax ägg grönsaker.
Det är minst lika nyttigt som en varm maträtt med pasta eller ris och kött/kyckling/fisk.

Linoa
2006-11-20, 19:46
I många butiker finns det gratisblad med enkla recept. Ta ett par som ser goda ut, köp grejerna och laga!

Munken
2006-11-20, 20:59
Skaffa ICA-kort eller nått liknande också, förut att du får bonus när du handlar så kommer du också få nån liten tidning varje vecka eller månad med lite rabattkuponger och en hel del olika recept på maträtter.

johnsson
2006-11-22, 14:45
Tack så mycket alla som svarat. Väldigt Tacksam ! :cheers:

johnsson
2006-11-22, 14:47
Tycker du om mackor kan du ju laga lätta rätter.. med bröd som kolhydratkälla. Ta mycket pålägg som kalkon/skinka/lax ägg grönsaker.
Det är minst lika nyttigt som en varm maträtt med pasta eller ris och kött/kyckling/fisk.

men.. så det funkar likabra att äta t.ex 2 stora mackor med stekt ägg på och skinka i? ;)

King Grub
2006-11-22, 14:49
Bröd är en utmärkt kolhydratbas i vilket mål som helst.

Fredrik_S
2006-11-23, 08:46
men.. så det funkar likabra att äta t.ex 2 stora mackor med stekt ägg på och skinka i? ;)

Ja.
Jag har ofta bröd som kolhydratbas i en måltid istället för pasta/ris/potatis. Alltså jag äter ofta stora eller många mackor till middag. Steka köttfärs och äta med bröd e lika gott som att äta det med pasta.