handdator

Visa fullständig version : Hur distributera egen musik?


Whistler
2006-11-19, 20:18
Har sedan en tid tillbaka ett litet musikprojekt ihop med en polare. Vi skriver och spelar in låtar i min lilla hemmastudio och har hittills fått schyssta resultat. Vi gör allt själva, bara han och jag, så det är svårt att bygga någon form av rykte genom att göra livespelningar. *whistle*

Förutom att mixningen måste göras någon annanstans, och sången helst ska spelas in i riktig studio, så är vårt mål att göra allt klart för distribution här hemma. Funderar bara på hur fasen det här ska gå till.

Ska man försöka skicka ett par demo-låtar till massa skivbolag? Ska man satsa på sidor där man kan lägga upp låtarna som betal-mp3? Spridas fritt som mp3 över hela nätet och försöka skaffa sig en fanbase?

Känner man sig lite hård på riktigt kan man ju starta ett företag med bandnamnet och sedan lägga en order till ett skivbolag att de ska producera 100 000 ex av mastern som man har klar och sedan köra en ren marketing. Det kräver ju dock startkapital.

YouTube?

Kan man riskera att förlora chanser till eventuellt framtida skivkontrakt om man har distributerat låtarna som mp3 eller på Youtube? Hur stor är risken att man blir rippad av något annat band som snor materialet och sen hävdar att det är deras eget? Eller snarare, har man något att säga till om, om något sådant skulle hända?

Tänker lite på band som Machinae Supremacy. De slängde ju ut alla sina låtar på nätet, direkt i fullversion på deras hemsida och höll på så i ett par år, nu nyligen fick de skivkontrakt på riktigt, med några av låtarna de tidigare hade som gratis mp3:or.

Vi har 10 låtar som är i princip klara (förutom inspelad sång då), mest småpill kvar, sen fyra som fortfarande är i konceptform. Stilen på musiken, för er som undrar, är lite åt hållet Deathstars möter Arch Enemy med en släng In Flames, Amon Amarth och Mercenary, med några Machine Head-riff som krydda. Ändå är det på något sätt vårt eget... *stolt*

So... Någon som kan branschen?

Solros
2006-11-19, 20:42
Ta definitivt inte betalt för den från början. Ingen köper en mp3-fil från ett okänt band. Lägg upp den gratis på någon sida, antingen egen, eller MySpace. Sedan får man ta det därifrån, se hur det gick för Basshunter, han lade upp sina låtar gratis på en sida.

Whistler
2006-11-19, 20:49
Ja, och det tog fyra år för honom innan någon lade märke till honom, sen när det väl hände så blev han mainstream och utskrattad av resten av musikvärlden. Har du inga bättre exempel än så att komma med? ;) Iofs så sade jag ju själv Machinae Supremacy, fast de lirar ju live.

Det jag tänkte med betal-mp3 är sådana siter som erbjuder en att lyssna på delar av låten streamat, sen kan man köpa den och välja hur mycket man vill betala. Brukar tydligen funka rätt bra. 50% av kostnaden för låten går oavkortat till uppladdaren.

Dumleman
2006-11-19, 20:54
Var inte sniken utan släpp några låtar gratis så både folk och musikbolag får upp ögonen. Tänk viral marketing (http://en.wikipedia.org/wiki/Viral_marketing).

Trance
2006-11-19, 21:15
Ja, och det tog fyra år för honom innan någon lade märke till honom, sen när det väl hände så blev han mainstream och utskrattad av resten av musikvärlden. Har du inga bättre exempel än så att komma med? ;) Iofs så sade jag ju själv Machinae Supremacy, fast de lirar ju live.

Det jag tänkte med betal-mp3 är sådana siter som erbjuder en att lyssna på delar av låten streamat, sen kan man köpa den och välja hur mycket man vill betala. Brukar tydligen funka rätt bra. 50% av kostnaden för låten går oavkortat till uppladdaren.

Lily Allen är väl ett hyfsat exempel. Skaffa en myspace sida, kan funka.

Solros
2006-11-19, 21:21
sen när det väl hände så blev han mainstream och utskrattad av resten av musikvärlden.

Grejen var väl att han blev känd via att släppa låtar gratis. Men sätt ut en bandspelare i skogen på en stubbe som spelar era jävla låtar då, så kan det heliga underground-folket komma och lyssna och allt vara jätte-anti och elitistiskt.

X-Change
2006-11-19, 21:26
Grejen var väl att han blev känd via att släppa låtar gratis. Men sätt ut en bandspelare i skogen på en stubbe som spelar era jävla låtar då, så kan det heliga underground-folket komma och lyssna och allt vara jätte-anti och elitistiskt.:laugh: :hbang:

Larsson
2006-11-19, 21:36
Lägg upp er musik gratis på internet. Myspace är en bra sida. Fast sidan ni väljer är inte det viktigaste, utan det är ni får folk att komma dit. Antar att du är medlem på forum som kanske diskuterar musik, sprid er musik där. Gör likadant här på kolo, så fort du får chansen prata om er musik. Försök även knyta kontakter med andra band, så kanske ni får chansen att agera förband, om ni nu vill det.

Dissector
2006-11-19, 21:48
Skicka demos till recensenter för tidningar, gör billiga demos och dela ut gratis eller väldans billigt. Jag tror att det är rätt bra att bara spy ut musiken så mycket man orkar. Låt folk höra er på alla tänkbara sätt. Var inte för giriga i början. Visst, saker kostar pengar men så är det nog alltid i början :P

Hänger ni i några musikkretsar? Snacka med folk där. Be dom hjälpa till att sprida musiken.

Testa skicka in en demo till ett skivbolag och se vad dom säger.

Ska tilläggas att jag inte pratar med rent personlig erfarenhet, men efter hur vänner till mig gjort och lyckats.
Synd att ni inte kan lira live, för sådant om något brukar funka riktigt bra.

Annars får ni hitta några medlemmar till som kan stå för resten av instrumenten :D

rQx
2006-11-19, 22:01
Innan ni lägger ut så stimma låtarna! =) kan vara så enkelt som att ta en skiva och skicka till dig själv så du får poststämpeln där det står datum o.s.v.

btw, öppna inte kurvet ;)

Whistler
2006-11-19, 23:13
Grejen var väl att han blev känd via att släppa låtar gratis. Men sätt ut en bandspelare i skogen på en stubbe som spelar era jävla låtar då, så kan det heliga underground-folket komma och lyssna och allt vara jätte-anti och elitistiskt.

Hahaa, okej du har en poäng där. Och du skrev det rätt roligt. :)

Ljudkvalitet är allt för mig. Det jag menade med mainstream är att folk lyssnar på det bara för sakens skull, inte för att det är bra musik - låtmässigt eller ljudkvalitetsmässigt.

Innan ni lägger ut så stimma låtarna! =) kan vara så enkelt som att ta en skiva och skicka till dig själv så du får poststämpeln där det står datum o.s.v.

btw, öppna inte kurvet ;)

Smart. Ska tänka på det. :)

Modify
2006-11-19, 23:23
Kolla in på www.allears.se Där har ni möjlighet att lägga ut era låtar för allmän beskådan, och även en möjlighet till att sälja dom.

aliquis
2006-11-19, 23:23
last.fm

mp3.com fungerade väl förr.

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 23:36
Försök få era låtar spelade på radio.

Whistler
2006-11-19, 23:45
Vilka radiostationer i Sverige spelar poppig dödsthrash?

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 23:49
Vilka radiostationer i Sverige spelar poppig dödsthrash?


www.bandit.se kanske?

SR P3?

Whistler
2006-11-19, 23:54
Coolt... Visste inte att de spelade demos och dylikt.

Har kollat runt lite på siterna ni föreslog. AllEars.se verkar helt klart trevligast, dock begränsad då den är svensk. Tror ändå det kan vara ett bra ställe att börja på. Vi får se när vi kommit lite längre i produktionen och har ordentligt med kött på benen.

kroy
2006-11-20, 10:39
Coolt... Visste inte att de spelade demos och dylikt.

Har kollat runt lite på siterna ni föreslog. AllEars.se verkar helt klart trevligast, dock begränsad då den är svensk. Tror ändå det kan vara ett bra ställe att börja på. Vi får se när vi kommit lite längre i produktionen och har ordentligt med kött på benen.
Finns det ingen studentradio där ni bor? De brukar väl lira lite demos så det kan ju vara en idé.

gustavk
2006-11-20, 13:32
Om du vill sprida musiken är det i princip bara border och bonnieramigo som har möjlighet att få ut skivorna på säg ginza och cdon och andra populära ställen. De i sin tur ser oftast helst att man går via ett skivbolag men oftast brukar skivbolagen gå med på att bara verka som mellanhand såvida de harrättigheterna till att sälja musiken som t.ex filmmusik och i reklamsammanhang. Skivbolag behöver man dock inte vara "signad på utan det går bra att "sälja på eget", dock kan det vara idé att starta bandet som företag för att slippa skatten på inkomsterna. Men iaf så finns det i nästan alla lokala skivbolag som brukar kunna vara lite sjysta så man inte förlorar så mycket pengar om man vill ut på de "stora" försäljningssajterna.

Om du se liksom vill sprida ut musiken för att bli populär och sen skita i inkomsterna äre ju bara purevolume, youtube, myspace och sånt som gäller. sen att skicka ut det till alla yngre gynnare som har bandnamnet på msn och chattar med sina polare 24/7

FreCKo
2006-11-20, 14:33
mitt förslag är ju att ni fixar ihop ett HELT band och sen börjar lira live... Det gäller ju bara att ni gör klart vad er vision är och hur ni vill att det ska låta, kommer dom sen med en Good Charlotte-låt är det ju bara att skrota den ;)

Pepparkakssmurfen
2006-11-29, 11:01
Sen finns ju också: www.allears.se

Whistler
2006-11-29, 12:40
Sen finns ju också: www.allears.se

Sen finns ju också möjligheten att läsa hela tråden, så man inte råkar posta något som redan är skrivet. ;)