handdator

Visa fullständig version : Problem om man bara kör basövningar?


rille22
2006-11-19, 19:29
Har fått intrycket under en tid att man som nybörjare, jag har gymmat 6 månader, kanske enbart borde köra basövningar som bänkpress, knäböj, marklyft etc. Dvs helkropp varje pass istället för att som jag träna t.ex. rygg och triceps ena dagen och bröst, axlar, biceps etc under andra dagar.

För bröst kör jag t.ex. bänkpress, hantelpress, peck-deck och några andra övningar om vartannat från gång till gång. Blir ca 12 set sammanlagt per muskelgrupp och vecka i praktiken.

Försöker köra olika varierande övningar, för att jag är rädd att om man enbart kör t.ex. bänkpress, kanske missar att träna någon muskel som blir svag och hamnar efter.

Är även rädd för att om man bara kör ett par fåtal övningar att ryggen blir böjd framåt. Jag försöker köra några övningar för baksida axlar för att jag fått för mig att det ger en motbalans och "rätar" upp ryggen så att säga. Ska man inte köra dessa då? Skulle kännas fel att ignorera dessa övningar:

http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/a-alc_2.jpg
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/LVRearLateralRaise.html

Allan
2006-11-19, 19:38
Är även rädd för att om man bara kör ett par fåtal övningar att ryggen blir böjd framåt. Jag försöker köra några övningar för baksida axlar för att jag fått för mig att det ger en motbalans och "rätar" upp ryggen så att säga. Ska man inte köra dessa då? Skulle kännas fel att ignorera dessa övningar:


Hur då få framåtböjd rygg?

Torsk_ole
2006-11-19, 19:44
Min erfarenhet säger mig att dålig hållning (gissar att det är det du menar med framåtböjd rygg) handlar mer om att man verkligen rätar ut sin rygg och går med bra hållning än att träna ryggen enormt mycket.

Allan
2006-11-19, 19:47
Korta bröstmuskler kan vara en bidragande orsak, men det fordrar i allmänhet ett par års felaktig träning.

pragmatist
2006-11-19, 20:18
Ett tips är att lägga in roddövningar där du håller stången/handtaget/hanteln med samma grepp och vinkel som när du tränar bröst, så du arbetar i samma rörelseplan. Det motverkar muskulära obalanser och är dessutom bra för axlarnas hälsa. :thumbup:

sleep is the enemy
2006-11-19, 20:37
beror inte framåtböjd rygg på svaga magmuskler?

Sonny.
2006-11-19, 21:17
Se till att du kör någon rodd-övning eller liknande, som motpart till framsidans övningar. Och se till att sträcka på dig till vardags.

P.O.
2006-11-20, 12:34
Kör helkroppspass med idel basövningar. Har alltid en omgång skivstångsrodd efter marklyftet. Har fungerat bra för mig.

z_bumbi
2006-11-20, 14:08
Har fått intrycket under en tid att man som nybörjare, jag har gymmat 6 månader, kanske enbart borde köra basövningar som bänkpress, knäböj, marklyft etc. Dvs helkropp varje pass istället för att som jag träna t.ex. rygg och triceps ena dagen och bröst, axlar, biceps etc under andra dagar.

Det finns inget som säger att du måste köra helkroppspass eller att det skulle vara effektivare än att köra en två/tre-split som också den i stort är baserad på basövningar.