handdator

Visa fullständig version : Vad gör man på mindre orter, t ex övertorneå?


mister_power
2006-11-19, 16:10
Vad gör man på såna orter, jag var just uppe i Mora i tre dagar och det fanns absolut ingenting o göra och Mora är väl en hyfsad stor stad?

Vad har man för framtidsutsikter som ungdom, är det att komma till en större stad (Sthlm, Götet?) eller trivs man däruppe?

Nu ska man ju inte säga att det är så jävla kul i Stockholm heller men det finns ju iaf lite mer valmöjligheter

coxie
2006-11-19, 16:21
Bränner HB och kör skooter.

Dav0d
2006-11-19, 16:27
Så jävla lycklig att jag bor i en förort nära stan som Solna...
Gud vad jag uppskattar läget, ska gå och bikta mig för att hålla fästet med gud intakt.

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 16:28
Så jävla lycklig att jag bor i en förort nära stan som Solna...
Gud vad jag uppskattar läget, ska gå och bikta mig för att hålla fästet med gud intakt.


Men Solna är en stad,inte en förort.. :smash:

Yankeee
2006-11-19, 16:28
Ja inte fan jobbar man iallafall.

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 16:30
Vad gör man i en storstad som värmdö? :)

mister_power
2006-11-19, 16:37
Vad gör man i en storstad som värmdö? :)

Jag har flyttat ett snäpp närmare nu, bor nu i Nacka :)

Yes
2006-11-19, 16:43
Man dricker hembränt, föder upp renar och jagar samer...

Jaws
2006-11-19, 16:45
Förorter är grymt mycket softare. Man åker bara in till stan om man vill hitta på något då och då med polarna.
Polisen är aldrig där jag bor, många fina brudar med.

davvvan
2006-11-19, 16:47
Jag då som bor i Piteå i Norrbotten, bör kunna uttala mig lite... Stiger upp, skottar sig ut till renhagen, tar ihop och utodrar de 6 som ser piggast ut för stunden. Spänner på de för släden, förundras över att det kan vara så mörkt när det ändå är närmare 4 meter snö på backen. Far ut i skogen klyver träd med enbart kroppen som redskap, kör därefter lite lättare gym i form av överstående...

Nä, men allvarligt. Först och främst: Vad menas med mindre orter? Piteå är en stad på drygt 20 000 invånare, i hela kommunen bor ungefär 40 000 personer. Här finns ett bred idrottsutbud, några uteställen, restauranger, och andra kulturställen såsom bibliotek, shoppingcentrum,gallerior,gågator osv... Förstod inte riktigt frågan, utveckla gärna!

(Dum norrlänning)


Glömde nämna att HB och renar är ett krav för att bo här uppe i skiten.

mister_power
2006-11-19, 16:53
Jag då som bor i Piteå i Norrbotten, bör kunna uttala mig lite... Stiger upp, skottar sig ut till renhagen, tar ihop och utodrar de 6 som ser piggast ut för stunden. Spänner på de för släden, förundras över att det kan vara så mörkt när det ändå är närmare 4 meter snö på backen. Far ut i skogen klyver träd med enbart kroppen som redskap, kör därefter lite lättare gym i form av överstående...

Nä, men allvarligt. Först och främst: Vad menas med mindre orter? Piteå är en stad på drygt 20 000 invånare, i hela kommunen bor ungefär 40 000 personer. Här finns ett bred idrottsutbud, några uteställen, restauranger, och andra kulturställen såsom bibliotek, shoppingcentrum,gallerior,gågator osv... Förstod inte riktigt frågan, utveckla gärna!

(Dum norrlänning)


Glömde nämna att HB och renar är ett krav för att bo här uppe i skiten.

Men som jag skrev, t ex Överkalix o såna ställen som inte är allt för stora. Piteå är väl Norrbottens näst största stad efter Luleå va?

sunkan
2006-11-19, 16:57
"staden" jag bor i är inte särkilt stor men vad som går att göra i sthlm t.ex. som ungdom som inte går att göra här vet jag inte.
För jag kan ju inte tänka mig att alla ungdomar i större städer går på stan och kollar i affärer, går till laserdome, går på konserter, festivaler och sånna saker dagarna i ända? (kassa exempel jag vet men kommer inte på nått annat bra)för är det inte så att ni gör lika lite på dagarna som vi från norrland? T.ex. vara med kompisar, idrotta, gå i skolan, jobba, sitta vid datorn, och plugga o.s.v.

Fartman
2006-11-19, 16:58
Vad gör man i större orter?

Jag personligen har nyligen flyttat från en liten ort till en iaf dubbelt så stor ort. Ser mitt liv speciellt annorlunda ut? Nepp, på det stora hela är det typ detsamma.

Fultjack
2006-11-19, 16:58
Vad gör man i större orter?


+1

sålänge jag är nära dom man trivs bäst med så spelar det ingen roll var man är, det blir ändå vad man gör det till

Fartman
2006-11-19, 17:00
Ja inte fan jobbar man iallafall.
I norrbotten jobbar man i gruvan! ;)
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=41272&arkiv=False

Dumleman
2006-11-19, 17:07
Man gör det man tycker är roligt helt enkelt.

Deceiver85
2006-11-19, 17:09
Med dator och internet spelar det ingen roll vart man bor :D

blekfet2
2006-11-19, 17:20
i Boden så importerar man ryska luder samt kör "spark" i fyllan.

Yes
2006-11-19, 17:28
Med dator och internet spelar det ingen roll vart man bor :D
Fast i Övertorneå har de väl fortfarande modem? :D

130kg finsk sisu
2006-11-19, 17:30
<bor iof sej i finland. men på en liten ort. 5000 invånare på ganska många kvadrat kilometer. Själv tränar jag och surfar mest. Men dom som inte tränar gör väl precis som stadsbor dvs hänger med polare.
Själv får jag nästan panik och ångest i städer. Så bråttom, så mycket folk och så fjantiga gym.*whistle*
Nä tacka vet jag landsbygden där naturen och människan lever tillsammans!

(nu fick jag säkert nördstämpeln i pannan)

blekfet2
2006-11-19, 17:32
<bor iof sej i finland. men på en liten ort. 5000 invånare på ganska många kvadrat kilometer. Själv tränar jag och surfar mest. Men dom som inte tränar gör väl precis som stadsbor dvs hänger med polare.
Själv får jag nästan panik och ångest i städer. Så bråttom, så mycket folk och så fjantiga gym.*whistle*
Nä tacka vet jag landsbygden där naturen och människan lever tillsammans!

(nu fick jag säkert nördstämpeln i pannan)


Kan hålla med dig till vis del. 5000 är lite väl smått för mig men att bo i säg sthlm skulle aldrig mitt psyke palla, för mycket flickor att blotta sig för.

Nithian
2006-11-19, 17:33
Vad gör man i en storstad som värmdö? :)


Bor också där ju för fan :D

var exakt bor du? Jag bor i aspvik, nära Gustavsberg.

Dav0d
2006-11-19, 17:33
Men Solna är en stad,inte en förort.. :smash:

Ojdå .. *whistle*

Yes
2006-11-19, 17:40
<bor iof sej i finland. men på en liten ort. 5000 invånare på ganska många kvadrat kilometer. Själv tränar jag och surfar mest. Men dom som inte tränar gör väl precis som stadsbor dvs hänger med polare.
Själv får jag nästan panik och ångest i städer. Så bråttom, så mycket folk och så fjantiga gym.*whistle*
Nä tacka vet jag landsbygden där naturen och människan lever tillsammans!

(nu fick jag säkert nördstämpeln i pannan)
I yngre år hade jag för vana att åka med föräldrarna på semester till en mindre ort(Kuusamo) i Finland. Vad jag minns att folk gjorde där var att åka raggarbil genom stan varje fredagskväll, sen hängde de vid grillen - som för övrigt mycket väl kan ha världens bästa hamburgare. Nu borde väl iof mer än 5000 pers där, men det betyder bara att raggarbilarna var tillräckligt många för att orsaka trafikproblem.

Sen vet jag inte om det var så trevligt att leva nära naturen med alla jäkla mygg...

130kg finsk sisu
2006-11-19, 17:42
mmmmmmmmmmmmm burgers...

ArnoldOnLehmä
2006-11-19, 17:44
Jag skulle vilja fråga er som bor i städer samma sak. När jag bodde centralt i gävle så hade jag fan inget alls att göra. Man kunde välja mellan att supa eller bli nån slags fikabög. När jag sen flyttade till farsan i skogen så hade jag plötsligt hur mycket som hellst att göra, bara gå ut med en kniv och bygga nåt osv. Nu bor jag centralt igen och det enda jag gör är att jobba, träna och surfa. Spriten har jag slutat med vilket alla Gävlebor är tacksamma för :)

Vinter
2006-11-19, 17:51
Dom spelar mycket banjo har jag hört. :D

Wain
2006-11-19, 18:04
Vad gör man i större orter?

Bor temporärt i en ganska liten stad (Åbo) och en del av se saker som jag saknar är; större indrottsevenemang, koncerter med kända artister, bra shoppingmöjligheter, etc. Känns så litet och instängt med få valmöjligheter.
*gah!*

Tricklev
2006-11-19, 18:10
Dom spelar mycket banjo har jag hört. :D

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Angel
2006-11-19, 19:50
överkalix mobbar man alla nyinflyttade tills dom tar självmord...såg en dokumentär om det..

Allan
2006-11-19, 19:56
Man kunde välja mellan att supa eller bli nån slags fikabög.

:laugh:

Lellan
2006-11-19, 22:29
Äh, Mora är väl charmigt? Uppväxt där.. (Flyttade när jag var 19 iofs).

Tja, som ungdom tränade man, spelade i nåt band eller så.. Det är klart att man inte blir serverad aktiviteter och nöjen på samma sätt som i en storstad, men jag hade kul? Fast ville bort.. men det var mer att man var nyfiken på nya ansikten och upplevelser, inte att man hatade de existerande direkt (i mitt fall iaf).

Vi hade en ungdomsgård - "Sandis", först gick jag där och spelade innebandy och pysslade när jag var liten knodd, sen gick man på knatte-disco, sen större disco där, man spanade på band som repade och spelade där (största bandet som kom förbi var "Dia Psalma" så ni fattar nivån..), sen vart det lite halvflaschigt gym med aerobis och spinning mm, sen blev det lite mer "källargyms-gym" och det var gött... Sen brann det ner.

Ointressant fakta: Eftersom jag hängt där så mkt kunde jag cykla hem därifrån i mörker. Vilket jag gjorde. Och körde på en älg så jag nästan for omkull (jag cyklade=han/hon klarade sig). Tufft va? :hbang:

Så vad man gör nu vet jag inte.

Handcuff
2006-11-19, 22:34
Ingen som tränar :confused:

polaren
2006-11-19, 22:50
Två klasskompisar är från Övertorneå, dom super mest bara hela tiden. Fast den ena jobbar rätt mycket också när han är hemma.

Jo, och så tränar dom också

Abomination
2006-11-19, 23:23
Bränner HB och kör skooter.

Ehem...man kör på mäsk från 10 års ålder tills man skaffar egen lya, först då går man över till HB och sen när man är kring 30 och less på ungkarslivet å gruvan då importerar man drickat från Ryssland i hopp om att de är träsprit. Om man inte har haft turen å kört ner i en vak dessförinnan...

AlexGBG
2006-11-20, 00:48
man gör samma sak i en stor stad som i en liten stad. piteå ===> GBG gav ingen skillnad egentligen.

Cilia
2006-11-20, 08:34
Nä, men allvarligt. Först och främst: Vad menas med mindre orter? Piteå är en stad på drygt 20 000 invånare, i hela kommunen bor ungefär 40 000 personer. Här finns ett bred idrottsutbud, några uteställen, restauranger, och andra kulturställen såsom bibliotek, shoppingcentrum,gallerior,gågator osv... Förstod inte riktigt frågan, utveckla gärna!
För mig är det där en väldigt liten ort. Jag tror också att man ganska lätt får olika perspektiv på saker. Det du kallar ett brett utbud är nog ett väldigt begränsat utbud för mig.

Jag tycker däremot inte att det är något fel med mindre orter och kan förstå att man trivs och kan ha ett rikt liv. Det finns andra möjligheter och alternativ än i en storstad.



Sen förstår jag inte heller frågan. Även om han har flyttat så kommer han ifrån Värmdö och det finns samma tendenser där som i andra små orter.

Piranha
2006-11-20, 08:36
Internet är en stor fluga här i trakten i allafall, den kan man lägga ner ganska många timmar på.

Annars så får man ha ett stort socialt umgänge antar jag för några direkta utbud på trakten kanske inte finns.

Sen är det de här med drogerna också ja ..

Angel
2006-11-20, 09:03
bor typ 3000 i hålan ja växte upp i.