handdator

Visa fullständig version : "Bränna" i musklerna?


Gramsci
2006-11-19, 15:06
God dag,
Idag var jag på gymmet och körde ett schema där det innebar få repetioner med tunga vikter. Det gick bra, men det enda jag undrar över är om det skall "bränna" i musklerna när jag gör övningarna? För när jag körde idag brännde det inte på samma sätt som det brukar göra när jag tar fler reps i maskin, men ändock blev jag riktigt slut i armarna.

Så vad säger ni, är det lugnt att det inte bränner i musklerna eller ej?

Anonym112
2006-11-19, 15:13
God dag,
Idag var jag på gymmet och körde ett schema där det innebar få repetioner med tunga vikter. Det gick bra, men det enda jag undrar över är om det skall "bränna" i musklerna när jag gör övningarna? För när jag körde idag brännde det inte på samma sätt som det brukar göra när jag tar fler reps i maskin, men ändock blev jag riktigt slut i armarna.

Så vad säger ni, är det lugnt att det inte bränner i musklerna eller ej?

Det spelar ingen roll alls det fenomen du beskriver.
Allt handlar om att du ska bli starkare, och det spelar ingen roll om det har bränt till rejält i musklerna då eller inte.
Tar du 55kg i bicepscurl 10 reps, KOMMER du ha mycket större armar än då du körde med 25kg 10 reps.
:)

becoming
2006-11-19, 15:14
det e lugnt

Johan_P
2006-11-19, 19:52
Det kanske kan bero på dålig uppvärmning? För min del känns det ibland obehagligt i vissa kroppsdelar när man ska köra på tungt och man inte värmer upp tillräckligt.

Gramsci
2006-11-20, 14:55
Jo, vi var uppvärmda. Men vad jag har förstått så är inte "brännande" i musklerna tecken på god träning och behöver inte ens förekomma? I stället för brännandet så kände vi att efter cirka 8-9 reps så försvann det mesta av vår kraft och vi fick pressa verkligen allt vad vi hade för att göra de sista repsen. Dock inget "brännande". Det är alltså inget fara?

Robban
2006-11-20, 15:52
Den brännande känslan är bara ngt negativt för mig. Styrkeökningar med få reps ger muskler för mig inget annat.

Cerberus
2006-11-20, 15:55
Den brännande känslan är bara ngt negativt för mig. Styrkeökningar med få reps ger muskler för mig inget annat.

hur många reps?

Robban
2006-11-20, 16:03
hur många reps?

Jag tycker 1-5reps är lagom tungt men jag vill belasta muskeln en stund så jag kör dropset tills jag når 15reps totalt. Kör lite lättare i några övningar, mage och vader framförallt. Kör lite snabbare och ibland kortare rörelser där så ett "drop" behöver inte ta längre tid för det.

trasan
2006-11-20, 16:20
Det är smärtan, alltså det du kallar "brännandet" som får dig att växa. Försök alltid att uppnå den känslan. På ju färre repetitioner dessto bättre, men mycket svårare.

"ITs all about the Muscle/mind connection folks"

King Grub
2006-11-20, 16:23
Det är smärtan, alltså det du kallar "brännandet" som får dig att växa.

Nej.

Gramsci
2006-11-20, 16:44
Haha, nu blev jag förvirrad efter det trasan sade. För jag har lite träningsverk från igår just nu i kroppen men det brännde inte det minsta. Är det verkligen "brännandet" i musklerna som dikterar om det är ett effektivt pass eller ej? Ni som tränar utan att uppnå detta brännande, hur är era resultat?

King Grub
2006-11-20, 16:54
Haha, nu blev jag förvirrad efter det trasan sade.

Det behöver du inte vara. Ignorera det. En muskel växer genom att belastning triggar signalproteiner som aktiverar gener, som i sin tur aktiverar translation av mRNA och stimulerar proteinsyntesen så denna blir större än proteinnedbrytningen under en viss mätperiod, vid tillgång till tillräckligt med energi och aminosyror. Den "brännande" känslan varken startar eller medierar den processen.

Sundsarn
2006-11-20, 17:01
Haha, nu blev jag förvirrad efter det trasan sade. För jag har lite träningsverk från igår just nu i kroppen men det brännde inte det minsta. Är det verkligen "brännandet" i musklerna som dikterar om det är ett effektivt pass eller ej? Ni som tränar utan att uppnå detta brännande, hur är era resultat?

Den där "brännande" känslan tycker jag låter som mjölksyra(?) och har ingenting med muskeluppbyggnad att göra.

trasan
2006-11-20, 18:58
Det behöver du inte vara. Ignorera det. En muskel växer genom att belastning triggar signalproteiner som aktiverar gener, som i sin tur aktiverar translation av mRNA och stimulerar proteinsyntesen så denna blir större än proteinnedbrytningen under en viss mätperiod, vid tillgång till tillräckligt med energi och aminosyror. Den "brännande" känslan varken startar eller medierar den processen.

Jag vet att du är den allsmäktiga guden när det gäller kunskap, men efter det man läst och hört av proffs och diverse byggare, är det just denna brännande känsla dom alltid försöker uppnå. Ta inte illa upp men jag litar hellre på en 110+are än nån internetguru :/

Philippp
2006-11-20, 19:06
Jag vet att du är den allsmäktiga guden när det gäller kunskap, men efter det man läst och hört av proffs och diverse byggare, är det just denna brännande känsla dom alltid försöker uppnå. Ta inte illa upp men jag litar hellre på en 110+are än nån internetguru :/

oj hade jag lyssnat på alla 110+are(tillochmed 120+are) än nån internetguru, hade jag:
druckit jimbean efter varje pass
kört energystackers
kört riktigt äckligt strikt
gjort colemans biceps curls som bygger peak!!!!!
gjort alla arnold-special övningar
käkat 50råa ägg/dag
ätit minst en gång varje timme
ätit minst 5g*kg/kroppsvikt
tränat 120 set
stannat i gymmet 2 timmar per muskelgrupp
kört endast whey-80 cuz its the best! och bygger flera kilo muskler per vecka
käkat massa konstiga tabletter som ökar proteinsyntesen med flera 1000% gjorda av huxflux professorer som har en "plånboks professorstitel" som bara existerar på nätet
kört cablecross!!!!
den sista var ett skämt, enligt mig är övningen också ett skämt men det är en annan historia

trasan
2006-11-20, 19:38
oj hade jag lyssnat på alla 110+are(tillochmed 120+are) än nån internetguru, hade jag:
druckit jimbean efter varje pass
kört energystackers
kört riktigt äckligt strikt
gjort colemans biceps curls som bygger peak!!!!!
gjort alla arnold-special övningar
käkat 50råa ägg/dag
ätit minst en gång varje timme
ätit minst 5g*kg/kroppsvikt
tränat 120 set
stannat i gymmet 2 timmar per muskelgrupp
kört endast whey-80 cuz its the best! och bygger flera kilo muskler per vecka
käkat massa konstiga tabletter som ökar proteinsyntesen med flera 1000% gjorda av huxflux professorer som har en "plånboks professorstitel" som bara existerar på nätet
kört cablecross!!!!
den sista var ett skämt, enligt mig är övningen också ett skämt men det är en annan historia

Ae inte riktigt så jag menade men jag förstår va du menar..

Gramsci
2006-11-21, 17:52
Vem av er skall jag lyssna på då?

alexxander
2006-11-21, 21:05
Lyssna på king grub, han kan sin sak Gramsci!

TylerDurden84
2006-11-21, 22:22
En brännande känsla säger inget om du får större muskler eller ej. Kör du 70 crunches utan vikter lär det bränna rejält. Kör du 12 reps med tung vikt på bröstet lär det "bränna" mindre. Och jag vet vilket alternativ jag hade valt av dessa två.

trasan
2006-11-22, 02:59
http://gportal.hu/gindex.php?pg=9636833&nid=1746326

King Grub
2006-11-22, 05:56
Jag vet att du är den allsmäktiga guden när det gäller kunskap, men efter det man läst och hört av proffs och diverse byggare, är det just denna brännande känsla dom alltid försöker uppnå. Ta inte illa upp men jag litar hellre på en 110+are än nån internetguru :/

Det är upp till dig, men det är lika fel för det. Jag tar givetvis inte illa upp beroende på vad du tror, men det är synd om fler blir felaktigt informerade bara för att källan väger tresiffrigt. :(

DavidN
2006-11-22, 08:05
efter det man läst och hört av proffs och diverse byggare, är det just denna brännande känsla dom alltid försöker uppnå. Ta inte illa upp men jag litar hellre på en 110+are än nån internetguru :/

Förutom Grubs svar kan man ju tillägga att eftersträva burn och pump handlar om en känsla som kanske är beroendeframkallande för någon.
Att lita på 110+are är väl bara gravt osmart generellt.

pragmatist
2006-11-22, 12:34
Den subjektiva känsla du får i musklerna när du tränar har mycket lite med träningens effektivitet att göra. Däremot är det sant att den typ av träning som är bäst för muskeltillväxt ofta ger en mer utpräglad "pumpkänsla" än träning som framför allt förbättrar maximal styrka eller träning som framför allt förbättrar muskeluthållighet. Känslan är dock inget självändamål.

Fjåårz
2006-12-11, 23:01
En possetiv sak man känner ju när man lyfter rätt och tar där det ska. Annars kan det kännas som man fuskar eller att man har för lätt osv. Så uppfattar jag det i alla fall. Jag tycker bara det är bra att det bränner i musklerna.

Ulf A Big
2006-12-12, 13:11
Artikel från 1982 i ämnet som som fortfarande är aktuell och kan vara av intresse
Det vimlar av träningsmetoder och goda råd då det gäller träning. Per Tesch, forskare vid Karolinska institutet i Stockholm, försöker i denna artikelserie i stället ge vetenskapliga förklaringar...
I serien om hur ökning i muskelvolym bäst åstadkoms kunde vi i förra numret av Bodybuilding & Kraftsport konstatera att ärftliga faktorer betyder mycket för syntesen av muskelprotein. Således kommer "valet" av föräldrar att påverka dina möjligheter att bygga volym. Andra faktorer som ålder, kön och hormonproduktion gör också att vi svarar olika på träning. När det gäller träningen står det också klart att relativt tunga vikter krävs för att muskelmassan skall öka. Detta faktum är också huvudtemat för den här artikeln.
I både vetenskaplig och mer tillämpad träningslitteratur betonas den sk "overload" principen. Det vill säga för att muskeln skall bli större måste den utsättas för en belastning som är större än den spänning som den dagligen utsätts för. Längre fram ska vi definiera vad vi menar med "tung" belastning. Vad kan det då bero på att de stora stjärnorna inom bodybuilding alla har sin egen filosofi om hur man åstadkommer bästa resultatet?
Tung träning
Vid närmare analys finner man faktiskt att träningsprinciperna inte skiljer sig så mycket åt. Enligt "over-load" principen är det självklart att man måste träna tungt för att åstadkomma volymsökning, därför tränar med få undantag också eliten med tunga vikter under uppbyggnadsperioden. Den bakomliggande mekanismen är att man engagerar fler muskelfibrer än om belastningen är lättare. Om vi förutsätter att en rörelse utförs strikt och du ökar belastningen måste alltså fler muskelfibrer engageras. En kraftökning kan också ske genom att de fibrer som redan rekryterats laddar ur med högre frekvens och därmed åstadkommer större styrka. Vissa fibrer rekryteras inte förrän belastningen nästan motsvarar en maximal insats medan en annan fiber rekryteras redan vid en lätt anspänning men når sin maximala urladdningsfrekvens kanske redan vid 50 % av maximala styrkan.
Fibrer vilar
Låt oss ta exempel! Du utför en strikt maximal enarms hantel curl. Din maximala styrka visar sig vara 30 kg. Samtliga muskelfibrer i biceps brachii arbetar maximalt. Du utför sedan samma övning men med bara 10 kg på hanteln. Vissa av de tidigare rekryterade fibrerna är nu helt "tysta" medan andra laddar ur med maximal frekvens och andra kanske fyrar av med reducerad frekvens. Med 20 kg ökar en del av fibrerna frekvensen, några nya fibrer kopplas in, men fortfarande "vilar" de mest svårrekryterade muskelfibrerna. För att få bästa träningseffekt måste ju alla fibrerna få jobba. Dessutom verkar det vara så att de mest högfrekventa fibrerna, vilka också är de som har den högsta aktiveringströskeln också tycks vara de som är mest mottagliga för att växa till i storlek, hypertrofiera.
"Heavy Duty"-principen, som innebär att man tränar med tung belastning i varje set grundas på att så många fibrer som möjligt skall rekryteras. Belastningen bör därför motsvara åtminstone 75 % av maximal styrka. En "fixerad" relativ arbetsbelastning går knappast att ange. Tvärtom varierar den beroende på individuella förutsättningar! Med tung belastning ska man dock inte kunna utföra mer än högst 6-7 kontraktioner.
High Intensity
Ett annat sätt att få muskelns samtliga fibrer att arbeta är att trötta ut vissa fibrer och därigenom "tvinga" andra fibrer att delta eller till och med ta över hela arbetsbördan. "High intensity" och "instinctive" principerna är exempel på hur man omsätter denna ide i praktisk träning. Högt tempo och kort vila mellan varje set och att man på förhand inte bestämmer hur många repetitioner man skall göra i ett set kännetecknar dessa båda principer. Genom att arbeta med lägre vikter och flera repetitioner tröttar man ut vissa muskelfibrer och får en extra stress på andra. Det bränsle som finns lagrat i muskelfibern töms ut och tvingar fibern och hela muskeln att ta till alla resurser för att åstadkomma en kontraktion. För att få ut maximal effekt av denna intensiva träning krävs motivation och koncentration och de sista repetitionerna måste leda till total utmattning av muskeln för att få den bästa stimulansen. Därför kan man knappast nå maximal effekt om man tränar med ett "fixerat" antal repetitioner.
Det är alltså inte frågan om du skall göra en 8:a eller en 10:a - det är istället så att muskeln skall utsättas för maximal stress! Och maximal stress får du genom den absolut sista ansträngningen. Vissa vetenskapliga undersökningar tyder på att just detta ger den extra stimulansen för uppbyggnad av ny muskelvävnad.
Det finns sällan några genvägar i träningen vare sig det gäller långdistanslöpning eller kroppsbyggnad. De individuella förutsättningarna varierar dock och därför är sällan ett program optimalt för två personer. Lyssna till din kropp och forma därefter ditt träningsprogram. Detta räcker inte enbart! Motivation och koncentration under varje träningspass är också en förutsättning för resultatutvecklingen. En annan mycket viktig komponent i träningen, och det gäller speciellt för uppbyggnad av muskelmassan, är vilan och återhämtningen mellan träningarna. Mer om detta och annat i vår fortsatta serie som följer i nästa nummer.

Vilan - viktigare än du tror
Det finns ingen framgångsrik kroppsbyggare som tränat upp sin volym med låga vikter och långa set. "Over-load" principen är en självklarhet - både träningsintensitet och volym måste ökas för att muskelmassan skall växa till. För många är det inte lika självklart att vilan och återhämtningen mellan träningspassen är av avgörande betydelse för träningsresultaten.
De träningseffekter som vi kan konstatera som ökning i muskelmassa sker knappast under själva träningen. Däremot innebär den specifika träningen (styrketräningen) att de processer i muskelcellen och andra celler som skall leda fram till nybildning av muskelvävnad aktiveras. Träningen är den tändande gnistan som talar om vilken typ och omfattningen av anpassningen. Om det specifika träningsstimulit är distanslöpning vet vi att vissa biologiska processer förbereds - och dessa skiljer sig om stimulit istället skulle ha varit styrketräning.
Resultatet av träningsanpassningen är ju också, som vi vet, annorlunda om vi jämför uthållighetsträning och styrketräning. Denna effekt sker, som redan antytts, först efter träningen. Förloppet kan beskrivas schematiskt (se figur). Under träningen aktiveras olika delar av nervsystemet. Exempelvis, för att genomföra en övning med tung belastning till total utmattning krävs en 100-procentig koncentration, vilket förutsätter en hög aktiveringsgrad av det centrala nervsystemet.
Stresshormoner
Träningen påverkar också ut söndringen av olika hormoner; således finner man höga koncentrationer av stresshormoner i blodet i samband med tungt muskelarbete. Dessa exempel på akuta effekter i andra system visar sig påverka olika delar av den enskilda muskelcellen. Men också direkt påverkas träningen aktiveringen av muskelfibrerna. Energi frigörs och bränsledepåer töms, vilket i sin tur stimulerar uppbyggnaden av nya energidepåer. Resultatet av träningen - direkt eller indirekt - blir med andra ord träningseffekten. I vårat exempel är det muskelhypertrofi (tillväxt). Jobbet i träningslokalen är självklart förutsättningen för att muskeln ska kunna växa till - men de avgörande uppbyggande processerna sker förmodligen efteråt under återhämtningen från träningen och under de kommande dygnen. För att markera återhämtningens betydelse för träningseffekten har träningen och den efterföljande vilan/återhämtningen sammanförts i den schematiska modellen (se figuren).

Om träningen är för intensiv och vilan/återhämtningen otillräcklig inträder ett stadie då man inte längre kan förvänta sig förbättringar. Resultatet kan t.o.m. bli det omvända - du blir svagare, gå ner i vikt - förlorar muskelvolym. Det är detta tillstånd man ibland kallar för överträning.
Begreppet "återhämtning", i samband med fysisk träning, innebär att kroppen återgår till det tillstånd som rådde före träningen (men som också inkluderar anpassningen!) och omfattar såväl mental som fysisk återhämtning. Tre faser kan definieras:
1. Den omedelbara återhämtningen, som sker under träningen t ex mellan två set då vilan gör att du återigen kan mobilisera maximal koncentration.
2. En snabb fas som startar direkt efter träningen och innebär borttransport av mjölksyra, normalisering av pH i muskel och blod, återgång till normal ämnesomsättning och kroppstemperatur etc.
3. Den långsamma fasen som pågår de närmaste dygnen; det är här den sk superkompensationen sker dvs uppbyggnaden eller anpassningen. Under denna fas skall syntesen av muskelsocker, enzymer, muskelprotein, bindväv etc ske. Och det viktiga är träningen som startat hela denna process, som åstadkoms med en högre hastighet än under normala betingelser (dvs ingen träning). Det är också viktigt att konstatera att det är intensiteten/tempot, belastningen/volymen och självklart typen av träning som avgör effekterna.
Vad är det då som kännetecknar en effektiv återhämtningsperiod? Det är framförallt tre väsentliga saker att tänka på
1. Kosten (kvalité och kvantitet)
2. Sömnen
3. Den psykiska balansen.
För att bygga upp ny muskelvävnad krävs att en tillräcklig mängd energi och en nödvändig kvantitet protein tillförs kroppen.
Vitaminer - mineraler riktigt
Proteinintaget är viktigt därför att dess byggstenar, som skall tjäna som nytt material för muskelvävnad endast kan tas ifrån protein. Minst lika viktigt är det att intag av vitaminer, mineraler/spårämnen och vätska är tillräckligt. Mineralerna/spårämnena (kalcium, zink, järn, magnesium, koppar, kobolt etc) medverkar i nästan alla biokemiska reaktioner i kroppen och är därför livsnödvändiga. Några exempel är utlösandet och fortledandet av nervimpulsen, muskelsammandragningen och transporten av syre. En brist på vitaminer/mineraler/spårämnen kan leda till att träningsresultaten uteblir. Det är också viktigt att påpeka att överdoser inte ger bättre effekter - i värsta fall kan det t o m innebära negativa resultat och förgiftningssymptom.
Brist på sömn och psykisk obalans är andra faktorer som kan försämra och fördröja förväntade träningsresultat, dels genom att direkt påverka träningen och indirekt genom att försämra återhämtningsprocesser. Vad kan man då göra för att öka återhämtningsförmågan? Det blir allt vanligare att använda metoder som el-stimulering, ultra-ljud, traditionell massage etc i syfte att underlätta återhämtningen. Samtliga dessa tekniker har fysiologiska effekter som kan tänkas vara positiva för den som underkastar sig intensiv träning. Men de psykologiska effekterna av välbefinnande kan dessutom i många fall vara av ännu större betydelse. Vattenmassage och solarium kan eventuellt tjäna ett likartat syfte. Mental träning, yoga etc är också tekniker som kan användas för att normalisera psykisk och fysisk stress.
De naturliga följdfrågorna "hur ofta kan jag träna?" och "hur lång skall vilan vara?" kommer vi att diskutera i en kommande artikel i sökandet efter svaret på "Hur ökar jag i muskelvolym?"

major Pectoralis
2006-12-12, 16:45
God dag,
Idag var jag på gymmet och körde ett schema där det innebar få repetioner med tunga vikter. Det gick bra, men det enda jag undrar över är om det skall "bränna" i musklerna när jag gör övningarna? För när jag körde idag brännde det inte på samma sätt som det brukar göra när jag tar fler reps i maskin, men ändock blev jag riktigt slut i armarna.

Så vad säger ni, är det lugnt att det inte bränner i musklerna eller ej?

Just det är faktiskt en gammal "tränarklyscha" jag hörde från en framstående tränare, Håkan Andersson tror jag han hette?

Om man tränar för maxstyrka/explosivitet skall det inte bränna i musklerna när man går från gymmet.

Om man tränar för muskelvolym får det gärna bränna i musklerna när man går från gymmet.

Dock kan man naturligtvis få större muskler utan att det bränner.

major Pectoralis
2006-12-12, 16:50
Tanken med den "brännande känslan" är att man tänker renodlad muskelvolymsträning som "metabol träning". Det innebär i korthet att man vill få så mycket blod som möjligt i musklerna eftersom allt som får muskeln att växa - hormoner, energi, byggstenar - finns i och transporteras med blodet. Desto mer av varan desto bättre. Det finns dock flera saker man måste tänka på. En av dem är belastningen. För att stimulera tillväxt måste man aktivera muskelmassa. För att göra detta krävs att belastningen/träningsvikten är tillräckligt stor. Enkelt sagt: desto större och starkare muskel desto mer vikt som måste upp - det är inte alltid man måste vara så noga med hur...

Robban
2006-12-12, 17:35
Tanken med den "brännande känslan" är att man tänker renodlad muskelvolymsträning som "metabol träning". Det innebär i korthet att man vill få så mycket blod som möjligt i musklerna eftersom allt som får muskeln att växa - hormoner, energi, byggstenar - finns i och transporteras med blodet. Desto mer av varan desto bättre. Det finns dock flera saker man måste tänka på. En av dem är belastningen. För att stimulera tillväxt måste man aktivera muskelmassa. För att göra detta krävs att belastningen/träningsvikten är tillräckligt stor. Enkelt sagt: desto större och starkare muskel desto mer vikt som måste upp - det är inte alltid man måste vara så noga med hur...

Väl talat! :thumbup:

Totte på slottet
2006-12-12, 21:13
Håller med major Pectoralis! :thumbup:

Som explosividrottare kör jag sällan tills det bränner i musklerna, 1-5reps för det mesta och några veckolånga perioder med högre reps per år. Har flera kompisar som är helt besatta av att få pump och anser att träningen är så gott som bortkastad om det inte bränner när de lämnar gymmet. Lustigt nog så växer jag bättre än dem, så det kanske inte är SÅ avgörande ändå ;)

Ulf A Big
2006-12-12, 21:22
Tung träning som inte bränner i muskeln.
"Heavy Duty"-principen, som innebär att man tränar med tung belastning i varje set grundas på att så många fibrer som möjligt skall rekryteras. Belastningen bör därför motsvara åtminstone 75 % av maximal styrka. En "fixerad" relativ arbetsbelastning går knappast att ange. Tvärtom varierar den beroende på individuella förutsättningar! Med tung belastning ska man dock inte kunna utföra mer än högst 6-7 kontraktioner.


Bränner i muskeln
High Intensity
Ett annat sätt att få muskelns samtliga fibrer att arbeta är att trötta ut vissa fibrer och därigenom "tvinga" andra fibrer att delta eller till och med ta över hela arbetsbördan. "High intensity" och "instinctive" principerna är exempel på hur man omsätter denna ide i praktisk träning. Högt tempo och kort vila mellan varje set och att man på förhand inte bestämmer hur många repetitioner man skall göra i ett set kännetecknar dessa båda principer. Genom att arbeta med lägre vikter och flera repetitioner tröttar man ut vissa muskelfibrer och får en extra stress på andra. Det bränsle som finns lagrat i muskelfibern töms ut och tvingar fibern och hela muskeln att ta till alla resurser för att åstadkomma en kontraktion. För att få ut maximal effekt av denna intensiva träning krävs motivation och koncentration och de sista repetitionerna måste leda till total utmattning av muskeln för att få den bästa stimulansen. Därför kan man knappast nå maximal effekt om man tränar med ett "fixerat" antal repetitioner.
Det är alltså inte frågan om du skall göra en 8:a eller en 10:a - det är istället så att muskeln skall utsättas för maximal stress! Och maximal stress får du genom den absolut sista ansträngningen. Vissa vetenskapliga undersökningar tyder på att just detta ger den extra stimulansen för uppbyggnad av ny muskelvävnad.

Sheogorath
2006-12-12, 21:30
oj hade jag lyssnat på alla 110+are(tillochmed 120+are) än nån internetguru, hade jag:
druckit jimbean efter varje pass
kört energystackers
kört riktigt äckligt strikt
gjort colemans biceps curls som bygger peak!!!!!
gjort alla arnold-special övningar
käkat 50råa ägg/dag
ätit minst en gång varje timme
ätit minst 5g*kg/kroppsvikt
tränat 120 set
stannat i gymmet 2 timmar per muskelgrupp
kört endast whey-80 cuz its the best! och bygger flera kilo muskler per vecka
käkat massa konstiga tabletter som ökar proteinsyntesen med flera 1000% gjorda av huxflux professorer som har en "plånboks professorstitel" som bara existerar på nätet
kört cablecross!!!!
den sista var ett skämt, enligt mig är övningen också ett skämt men det är en annan historia


:cheers:

megadavor
2006-12-16, 02:58
I förrgår/går så spännde jag biccarna så mycket så det brändes till, det var en trevlig känsla ;).

Robban
2006-12-16, 05:40
I förrgår/går så spännde jag biccarna så mycket så det brändes till, det var en trevlig känsla ;).

Jag upplevde samma fenomen igår då jag bar hem matkassarna. Ska sluta med tunga curlar nu då jag funnit något som "bränner" mer... :D

faldikus
2008-11-22, 14:18
Såhär är det: den brännande känslar kommer när du tränar för många reps för att egentligen bygga maximal muskelmassa. När det "bränner" så är musklerna trött, detta uppkommer dock inte vid få reps eftersom att du överbelastar du istället musklerna, det bränner inte, men du känner att det mer tar stopp när du ska göra den där sista, extra, repetitionen.

Kort sagt, du gör inget fel när det inte bränner, det gör inte det när du kör få repetitioner.

Scratch89
2008-11-22, 14:59
Såhär är det: den brännande känslar kommer när du tränar för många reps för att egentligen bygga maximal muskelmassa. När det "bränner" så är musklerna trött, detta uppkommer dock inte vid få reps eftersom att du överbelastar du istället musklerna, det bränner inte, men du känner att det mer tar stopp när du ska göra den där sista, extra, repetitionen.

Kort sagt, du gör inget fel när det inte bränner, det gör inte det när du kör få repetitioner.
Är det pump du pratar om? Jag får fan pump under uppvärmningen till mina femmor i marklyft, så att generellt säga att man inte får det av lågrepsare är fel.

Bra bump dessutom.

nico
2008-11-22, 20:04
Jag får också en brännande känsla, men bara när jag kör benspark och ibland i triceps, behöver inte göra så många reps förrän känslan kommer, räcker med 5-6 sparkar så börjar det att bränna, sen blir det värre och värre.

ceejay
2008-11-22, 20:06
Brukar inte få den där brännan :(
Blir bara helt slut i muskeln och orkar inte göra något mer med den :P

Snakebite
2008-11-22, 21:22
Det behöver du inte vara. Ignorera det. En muskel växer genom att belastning triggar signalproteiner som aktiverar gener, som i sin tur aktiverar translation av mRNA och stimulerar proteinsyntesen så denna blir större än proteinnedbrytningen under en viss mätperiod, vid tillgång till tillräckligt med energi och aminosyror. Den "brännande" känslan varken startar eller medierar den processen.

Hm, jag har funderat pa det dar jag med. Vad jag forstatt sa stimuleras aven proteinsyntesen av att man har ett stort intracellulart tryck i musklerna -fulladdade glykogendepaer som ger okad vatska samt aven vatska i musklerna av kreatin osv. DEtta galler val aven okad blodmangd i musklerna under ett styrkepass? Den okade blodmangden bidrar val till att muskeln blir full pa bade blod och laktat och darfor far man "pump"? Borde val vara anabolt tillstand och stimulera proteinsyntesen pa dem grunderna eller ar jag sjukt langsokt nu?

Snakebite
2008-12-14, 12:19
...ellerrrrrr?

King Grub
2008-12-14, 12:54
Proteinsyntesen stimuleras av tillflöden av aminosyror i plasma.

Fatcan
2008-12-14, 13:00
Såhär är det: den brännande känslar kommer när du tränar för många reps för att egentligen bygga maximal muskelmassa. När det "bränner" så är musklerna trött, detta uppkommer dock inte vid få reps eftersom att du överbelastar du istället musklerna, det bränner inte, men du känner att det mer tar stopp när du ska göra den där sista, extra, repetitionen.

Kort sagt, du gör inget fel när det inte bränner, det gör inte det när du kör få repetitioner.

Alltid lika kul när nån glider in och säger, "såhär är det".