handdator

Visa fullständig version : Datorköp


bender
2006-11-19, 14:30
Är denna dator bra/värd priset?

Datorn är begagnad och jag vill kunna spela på den...

Original Hp Dator
Processor P4 HT 3600 Mhz 775 socket
1GB DDR2 Minne
2x160 GB S-ATA Hårddiskar
1.St Hp media USB Hårddisk Extern 160 GB
DVD-RW Light Scribe Brännare
Nvidia GeForce 6800 Grafikkort 256MB PCI Expres
TV-KORT ASUS TV FM 7134Card
Audigy 2ZS Ljudkort
Nätverkskort
Trådlöst nätverkskort
Tådlöst mös och Tangentbord Hp
Fjärkontroll

Pris: 5500kr

Ge mig lite reflektioner....

NiXPhoenix
2006-11-19, 14:36
Hmm, inget direkt fel på grejerna men samtidigt är det saker vars motsvarigheter inte kostar mycket idag...

Om du ska spela mycket så är ju grafikkortet prio #1, det finns en mängd olika modeller av 6800-serien och mer info vore bra.

Eftersom det är ett PCI-Express-kort skulle det kunna vara ett GS, det är bra kort, i nivå med toppmodellerna GT/Ultra trots färre pipelines.

Srednq
2006-11-19, 14:38
nu e jag kass på sånt men jag vet att lägger du till en tusenlapp eller så kan du köpa en ny med skärm å hela kittet från dell. kanske värt att kolla upp?

blekfet2
2006-11-19, 14:39
Runt 5000kr är den då helt ok enligt mitt tycke, men bara om grafikkortet är ett GT :D

blekfet2
2006-11-19, 15:38
nu e jag kass på sånt men jag vet att lägger du till en tusenlapp eller så kan du köpa en ny med skärm å hela kittet från dell. kanske värt att kolla upp?


nej det är inte värt att kolla upp det :whipped:

Gabbe
2006-11-19, 15:46
Skulle inte köpa från dell i.a.f. många av minna kompisar som köpt därifrån har blivigt grymt missnöjda. :S

flenders
2006-11-19, 15:49
Köp inte färdiga datorer från Dell och liknande.

Gabbe
2006-11-19, 15:52
Precis du kan känna jätte mycket på att bygga eller välja delar själv...

aliquis
2006-11-19, 15:54
Tror inte du får betala så mycket mer för en ny maskin, så jag skulle säga ta en ny istället.

Låda o nätagg 1000kr, moderkort 1500, cpu 1500, minne 1000, diskar 2000, brännare 400, grafikkort 1000.. då äre utan ljudkort och extern disk och tv-kort visserligen... och högst ungefärliga priser.

Och så hamnade vi visst på 8400, fasiken då, men då är det iofs mycket fetare cpu ;)

äsch jag vet inte, det är ju mycket disk, tvkort o ok ljudkort, fullt tillräckligt grafikkort så helt dumt är det ju inte.

Saknas tangentbord o mus också ;)

hatework
2006-11-19, 15:54
tycker att de låter som en bra kostnad för din dator.

aliquis
2006-11-19, 15:54
Precis du kan känna jätte mycket på att bygga eller välja delar själv...Ja oj vad man tjänar jämfört med en skitbillig dell som dell i det närmaste säljer med förlust.

aliquis
2006-11-19, 15:56
Orkar inte bygga dator åt dig, om du orkar kan du ju kolla vad låda, moderkort, core 2 duo conroe 1.83ghz, 2*1GB ddr2 667mhz eller vad man nu skall ha, kanske 800? och ett gf 7600 gs + i ditt tycke tillräckligt med disk kostar, brännare är nästan gratis, tvkort, mer disk, extern disk o fetare ljudkort kanske du inte bryr dig om egentligen?

Microsoft ergonomic 4000 tangentbord o logitech g5 som mus eller något.

blekfet2
2006-11-19, 17:16
Ja oj vad man tjänar jämfört med en skitbillig dell som dell i det närmaste säljer med förlust.


Ja och dell är skitbillig tack vare att det är skitkomponenter du får på köpet. :banned

tossefar
2006-11-19, 17:18
Ja och dell är skitbillig tack vare att det är skitkomponenter du får på köpet. :banned
Exakt vad är sämre? En dellburk har samma delar, samma chipset som allt annat. Är det chassit som är dåligt då eller? :confused:

Jag hade lika gärna kunnat använda en dell som random hemmabygge, om det inte vore för mina lite speciella specifikationskrav.

Vinter
2006-11-19, 18:05
Exakt vad är sämre? En dellburk har samma delar, samma chipset som allt annat. Är det chassit som är dåligt då eller? :confused:

Jag hade lika gärna kunnat använda en dell som random hemmabygge, om det inte vore för mina lite speciella specifikationskrav.

Billigaste märket på moderkort, billigaste märket på minnen, billigaste märket på...osv.
Det är en viss skillnad om man bara orkar jämföra på tex tom's hardware. Det går att plocka ihop bättre prestanda själv om man bara orkarar, till något högre pris visst. Smakar det så kostar det.

Poängen med dell etc är ju att du slipper tänka själv.

bender
2006-11-20, 09:46
Hej igen, kul att man får så många svar! Tror ni att den uppfyller kraven för det nya Windows Vista? Jag har mejlat säljaren angående grafikkortet men inte fått svar om vad det var för något ännu.

shut teh face
2006-11-20, 10:10
Datorn är faktiskt helt okej för det priset. Förvånar mig att en HP ens har ett 6800 sitter på de där specsen, HP brukar vara riktiga svin och köra med 4200+, 2gb ram och sen ett lamt grafikkort...

Tänk på att du kan få problem att uppgradera den, när jag hade HP kunde jag inte byta ut något för allting satt fast i speciella käglor (som bara hp har verktyg till) osv osv.

Tomten
2006-11-20, 12:10
Billigaste märket på moderkort, billigaste märket på minnen, billigaste märket på...osv.
Det är en viss skillnad om man bara orkar jämföra på tex tom's hardware. Det går att plocka ihop bättre prestanda själv om man bara orkarar, till något högre pris visst. Smakar det så kostar det.

Poängen med dell etc är ju att du slipper tänka själv.

Vilket märke minnen och grafikkort har spelar mindre roll om man inte är någon nördig överklockare som sitter hemma i garderoben och jämför kylpastor.

Problemet med "märkesdatorer" brukar ju snarare vara att de envisas med att använda sig av hårdvara som använder OEM drivrutiner, så man inte kan använda drivrutinerna från tillverkaren utan istället måste vänta tills företaget som satt ihop datorn fixar nya OEM drivrutiner

aliquis
2006-11-20, 13:39
Ja och dell är skitbillig tack vare att det är skitkomponenter du får på köpet. :bannedJa, säkert enorm skillnad, de köper INTLE-cpuer från kina, nweirdia grafik från indien, maxtol-hårddiskar, ...

Däremot i fallet med hans missnöjda polare så är det väl antagligen så att de inte är kunniga nog att välja dator utan tog en med kasst grafikkort eller så och bara såg till cpun, och då får de ju skylla sig själva, de är ju knappast kompetenta nog att plocka ihop delar till en dator då heller. De kanske skulle bett om hjälp att välja dator?

aliquis
2006-11-20, 13:40
Exakt vad är sämre? En dellburk har samma delar, samma chipset som allt annat. Är det chassit som är dåligt då eller? :confused:

Jag hade lika gärna kunnat använda en dell som random hemmabygge, om det inte vore för mina lite speciella specifikationskrav.Chassit är säkert bättre, det ser ju inte ut som skit iaf, dessutom har de säkert fixat egen specialkylning som passar maskinerna de använder o grejer.

aliquis
2006-11-20, 13:41
Billigaste märket på moderkort, billigaste märket på minnen, billigaste märket på...osv.
Det är en viss skillnad om man bara orkar jämföra på tex tom's hardware. Det går att plocka ihop bättre prestanda själv om man bara orkarar, till något högre pris visst. Smakar det så kostar det.

Poängen med dell etc är ju att du slipper tänka själv.Sålänge det fungerar spelar det ju inte så stor roll, och uppenbarligen gör det ju det, annars skulle de väl inte vara störst på att sälja datorer?

aliquis
2006-11-20, 13:43
Hej igen, kul att man får så många svar! Tror ni att den uppfyller kraven för det nya Windows Vista? Jag har mejlat säljaren angående grafikkortet men inte fått svar om vad det var för något ännu.Tror man var tvungen att ha shaders 2.0 för vista, mitt ti-4200 hade shaders 1.4 eller hur det var, så eventuellt har ti-4600 det också. Du får nog gå upp till fx-korten (som suger) eller nv6xxx och upp eller motsvarande radeon 9xxx kanske? för att det skall vara kompatibelt med aero. Övriga systemkrav är just 1GB ram så det fixar sig ju iaf.

aliquis
2006-11-20, 13:44
Oj, jag skriver om fel dator, var kanske jarods dator som hade ti-4600, ja den kan köra vista med aero. Den duger ju, lite mer minne så =P

aliquis
2006-11-20, 13:47
Vilket märke minnen och grafikkort har spelar mindre roll om man inte är någon nördig överklockare som sitter hemma i garderoben och jämför kylpastor.http://www.dansdata.com/goop.htm
Firing up my Minty Fresh Thermal Transfer Experiment produced, rather hilariously, an excellent score - 0.47°C/W.

That's right - Toothpaste Superior To Arctic Silver 3! Film At Eleven!




On to the Vegemite.

Vegemite's runny compared with thermal goop, as well; nearly all of the Vegemite I applied squished out around the edges of the contact patch once the heat was on, and it then started drying out rapidly, just like the toothpaste. But the stuff still delivered a solid 0.48°C/W result.




Lite kul att de ger väldigt exakt samma resultat som de andra pastorna.. ;DProblemet med "märkesdatorer" brukar ju snarare vara att de envisas med att använda sig av hårdvara som använder OEM drivrutiner, så man inte kan använda drivrutinerna från tillverkaren utan istället måste vänta tills företaget som satt ihop datorn fixar nya OEM drivrutinerÅ andra sidan finns de på ett o samma ställe =P

Chaan
2006-11-20, 14:03
Poängen med dell etc är ju att du slipper tänka själv.

Slipper ringa supporten :thumbup: *screwy*

bender
2006-11-20, 16:18
Oj, jag skriver om fel dator, var kanske jarods dator som hade ti-4600, ja den kan köra vista med aero. Den duger ju, lite mer minne så =P

Ok, så det Geforce 6800 PCI Express som sitter i datorn fungerar med Windows Vista?

aliquis
2006-11-20, 18:50
Ok, så det Geforce 6800 PCI Express som sitter i datorn fungerar med Windows Vista?Jadå, det är ju nästan nytt.
http://www.hardocp.com/article.html?art=NjA2
"Here is a quick rundown of new features in the NV40. It adds complete support for Microsoft’s DirectX Shader Model 3.0. To read about the improvements in Shader Model 3.0 over Shader Model 2.0 please read here."

Har cpun SSE3 kan du köra os x också ;D