handdator

Visa fullständig version : Övervakning och kontroll på jobbet


olle lindblad
2006-11-19, 13:40
Jag jobbar för tillfället på ett hotell där man har en hel del övervakningskameror för att hålla koll på personalen. Dessutom förekommer det tydligen emellanåt (Jag har inte varit med om det än) att de kontrollerar ens väska när man går från jobbet.
Frågor om detta:
1: Var går gränsen rent lagmässigt för hur mycket och vad de får filma?
2: Vilka rättigheter har de att gå igenom min väska? Kan jag vägra?

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 13:43
Varför bry sig om du inte har någonting att dölja?

olle lindblad
2006-11-19, 13:48
Varför bry sig om du inte har någonting att dölja?
Därför att det är storebrorsfasoner. Därför att jag anser att det är integritetskränkande. Därför att det skulle bli ett jävla liv om jag skulle sätta upp en egen kamera i någon av chefernas rum. Skäl nog?

Lilla Brynolf
2006-11-19, 14:11
Din väska får de inte gå igenom. Har de orsak att misstänka att du gjort dig skyldig till något är det polisens sak att söka igenom din väska.

Kamerorna får inte heller användas för att övervaka personalen. Snacka med facket.

stevooooo
2006-11-19, 14:25
Din väska får de inte gå igenom. Har de orsak att misstänka att du gjort dig skyldig till något är det polisens sak att söka igenom din väska.
Dom kan inte tvinga dig att visa upp väskan utan dom kan bara be dig visa den "självmant". Om du inte gör det så kommer du nog att få lite problem med chefen för dom har nog garanterat skrivit in det i det finstilta att dom få göra sk "hemgångskontroller". Har du inget att dölja så visa väska, vet av folk som fått kicken bara för att dom av ren princip int e visat väskan.......

Kamerorna får inte heller användas för att övervaka personalen. Snacka med facket.
Kameror får visst användas för att övervaka personal men man måste ha tillstånd och att personalen är informerad..............

Srednq
2006-11-19, 14:25
på företag som syslar med frusen färdigmat (tex findus och liknande) gör slumpvis kontroller av bilar som körs ut från området. både anställde och servicepersolnal hamna i dom testerna.

på cigarrettfabrikerna (Philip & Morris) görs det kontroller vi utfart med. har du ciggaretter med dig av deras märke när du kör in måste du lämna dom i vakten. och du ligger rätt illa till om du stjäler något

mangs
2006-11-19, 15:58
Så länge det finns skyltar uppe på företag eller privat mark så är det ok med kameraövervakning. Om du vill köra övervakning på offentliga ytor måste du gå intyg från länsstyrelsen. Provrum och toaletter får EJ övervakas.

Läs mer här:
Polis Polis potatisgris (http://www.polisen.se/inter/nodeid=36014&pageversion=1.html)