handdator

Visa fullständig version : Frukost?


jaaaaag
2006-11-19, 10:11
Jag skulle vilja ha tips på proteinrika frukostar, då menar jag frukostar som har ganska mycket mer protein än fett och mycket mer protein än kolhydrater. Jag har prövat att köra på en proteinrik kost nu ett tag och märkt väldigt positiva effekter på min kropp :D jag utesluter inte kolhydrater ur min kost men de får stå för ganska lite av min energi. Någon som har förslag på något gott som man kan stoppa i sig på morgonen?

Jag tar ofta bara proteinpulver.. kesella lätt.. sen en clementin kanske.. inte så mycket matlust på morgonen just nu men det vill jag ha, så fram med fina recept och idéer. Så blir jag glad :D

Hej SVeJ!:thumbup:

Martyn
2006-11-19, 10:23
Jag skulle vilja ha tips på proteinrika frukostar, då menar jag frukostar som har ganska mycket mer protein än fett och mycket mer protein än kolhydrater. Jag har prövat att köra på en proteinrik kost nu ett tag och märkt väldigt positiva effekter på min kropp :D jag utesluter inte kolhydrater ur min kost men de får stå för ganska lite av min energi. Någon som har förslag på något gott som man kan stoppa i sig på morgonen?

Jag tar ofta bara proteinpulver.. kesella lätt.. sen en clementin kanske.. inte så mycket matlust på morgonen just nu men det vill jag ha, så fram med fina recept och idéer. Så blir jag glad :D

Hej SVeJ!:thumbup:

Hejsan!
Du kan ju steka äggvitor (med kanske någon gula). Du kan dessutmo koka äggen och pilla port gulan om du inte vill ha fettet.
Men omelettvarianter med mindre gulor är väl mitt hetaste tips. Då kan du ju ha i mager ost, skinka osv för att göra proteinhalten ännu högre. Passa på att slänga i lite grönt också för att göra det ännu nyttigare! :thumbup:

dynamo
2006-11-19, 10:28
Blir samma sak varje dag för mig.

Rostad Polar Extrem med minst 4 skivor pålägg på varje halva, kokt skinka eller rökt kalkon och så mycket Keso Mini som ryms ovanpå utan alltför stor risk att det ska falla av när jag äter. Slevar i mig några matskedar Keso Mini medan bröden rostas. Jag har Bregott Mellan på mackorna också.

jaaaaag
2006-11-19, 10:32
Hejsan!
Du kan ju steka äggvitor (med kanske någon gula). Du kan dessutmo koka äggen och pilla port gulan om du inte vill ha fettet.
Men omelettvarianter med mindre gulor är väl mitt hetaste tips. Då kan du ju ha i mager ost, skinka osv för att göra proteinhalten ännu högre. Passa på att slänga i lite grönt också för att göra det ännu nyttigare! :thumbup:

Hah, satt nyss och tänkte på omelett, men inte me skinka och ost i, låter ju gott! Synd att det är skola imorn men jag ska pröva det nästa helg!! tack!

jaaaaag
2006-11-19, 10:32
Blir samma sak varje dag för mig.

Rostad Polar Extrem med minst 4 skivor pålägg på varje halva, kokt skinka eller rökt kalkon och så mycket Keso Mini som ryms ovanpå utan alltför stor risk att det ska falla av när jag äter. Slevar i mig några matskedar Keso Mini medan bröden rostas. Jag har Bregott Mellan på mackorna också.

Låter också smaskens.. älskar keso och det finns faktiskt laktosfri som jag köper =).. tack för den me!

shifty
2006-11-19, 10:52
1-3dl havregryn + 1-2dl vassle + 3dl mjölk + 3dl vatten + stavmixer

najsivikki
2006-11-19, 10:59
vispade äggvitor med havregrysgröt, äpple o kanel!

Martyn
2006-11-19, 11:13
vispade äggvitor med havregrysgröt, äpple o kanel!

Mm, det där är ett hett tips! Blir riktigt mättande och gott.
Hur många äggvitor till hur mycket gröt brukar du vispa i? Kokar du äpplena en stund så de blir mjuka?

najsivikki
2006-11-19, 12:52
Mm, det där är ett hett tips! Blir riktigt mättande och gott.
Hur många äggvitor till hur mycket gröt brukar du vispa i? Kokar du äpplena en stund så de blir mjuka?

brukar köra 3 äggvitor till 1,5 dl gröt. brukar faktiskt inte koka äppelbitarna men det ska jag prova tack för tipset:D

Martyn
2006-11-19, 13:29
brukar köra 3 äggvitor till 1,5 dl gröt. brukar faktiskt inte koka äppelbitarna men det ska jag prova tack för tipset:D

Kokar du dem blir de lite sötare och gröten smakar mer äpple som helhet. Men jag tycker båda varianterna är mkt goda. Brukar koka halva äpplet ibland och äta resten rårrivet på. :thumbup:

Tenzu
2006-11-19, 13:38
En proteinshake och så filmjölk med krossad vasa sport i blir det för mig på morgon.
Smakar ok, och tar inte många minuter att fixa till och få i sig.

Eddie Vedder
2006-11-19, 14:17
Gröt på 1-1,5 dl havregryn blandat me en burk kesella lr en burk minikeso å massa kanel, kanske litte honung lr blötlagda russin om du vill få de litte sött. Frysta bär e alltid suveränt oxå!!!
Min personliga favorit när de gäller proteinrik frukost e dock Alpro's sojayoghurt, men de blir väldigt sällan för de e så jävla dyrt. Tror de e 19 spänn för 500gram! Men annars ere definitivt värt å testa.

najsivikki
2006-11-19, 20:40
Gröt på 1-1,5 dl havregryn blandat me en burk kesella lr en burk minikeso å massa kanel, kanske litte honung lr blötlagda russin om du vill få de litte sött. Frysta bär e alltid suveränt oxå!!!
Min personliga favorit när de gäller proteinrik frukost e dock Alpro's sojayoghurt, men de blir väldigt sällan för de e så jävla dyrt. Tror de e 19 spänn för 500gram! Men annars ere definitivt värt å testa.


Du är en av få som jag hört som gillar havregrynsgröt blandat med kesälla å kanel, det är supergott:thumbup:

jaaaaag
2006-11-19, 20:45
fler som har något bidrag? :D

Eddie Vedder
2006-11-19, 20:45
Du är en av få som jag hört som gillar havregrynsgröt blandat med kesälla å kanel, det är supergott:thumbup:

Haha, de e suveränt gött ju de e du å jag mot världen!:hbang:

__P
2006-11-19, 22:04
Hålla på och vispa äggvitor och koka äpplen. Naee sånt har man ju inte tid med på morgonen och inte annars heller. Här kommer en klassiker.
Kaffe
Havregrynsgröt(2:30 i mikron i en salladsskål för att inte koka över)
Keso blandat i gröten
Klart!

Isabella
2006-11-20, 05:39
Varför vispa äggvitorna? bara att slänga i dem i gröten o blanda om väl?

najsivikki
2006-11-20, 10:54
Varför vispa äggvitorna? bara att slänga i dem i gröten o blanda om väl?


då skulle jag nog få upp hela gröten igen om jag gjorde så.
När man vispar dom blir det ett fast skum som är mkt godare hehe

Instructor Pyro
2006-11-20, 10:58
Varför vispa äggvitorna? bara att slänga i dem i gröten o blanda om väl?

Jag håller med Vikki.....bättre o vispa dom istället *flex*

Isabella
2006-11-20, 12:09
ok då ska det testas:thumbup:

Tror ni man kan vispa hela ägget?

Sigurdsson
2006-11-20, 12:34
Favoriten till gröt är att:
Alt1. Mixa ca 70g keso med en näve frysta hallon och sedan tillsätta ca 1/2 dl hallonproteinpulver(behövs även lite vatten).

Alt2. Mixa ca 70g keso med en banan och sedan tillsätta ca 1/2 dl chokladproteinpulver.

najsivikki
2006-11-20, 16:34
ok då ska det testas:thumbup:

Tror ni man kan vispa hela ägget?


nej jag tror inte du får det där hårda fina skummet då

DGARD
2006-11-28, 12:15
Jag brukar köra med två skivor polarkraft extreme med lite magert smör på, lite skinka eller kalkon, sen skivar jag på tomat och vräker på med minikeso. Kan toppas med lite oliver och nåt grönt. Kaffe till det så är man igång. Dessa får intas med kniv och gaffel då jag inte vill grisa lika mycket som min dotter.

Min andra standard frulle är att jag kokar hirsgröt som jag skivar banan på (krävs lite träning för att lära sig tycka om), till det käkar jag 2 hela kokta ägg och vitan från 1 - 2 ägg till.

dajmond
2006-12-09, 16:05
rör ihop en halv burk minikeso med en halv burk lättkesella, rör ner valnötter, frysta bär och lite sötningsmedel i geggan :P smaskens! blir typ som risifrutti fast nyttigare ;)

clabbe
2006-12-13, 00:46
fan polarkraft (eller annat GROVT bröd) med makrill i tomatsås på är fasiken inte dumt ^^

Brukar skrapa bort rätt mycket av såsen, tycker de blir så rinnigt annars ^^

Men på me de på mackan, mosa ut de me en gaffel, käka ihop me ett stoooort glas mjölk ^^ mumma! går lika bra oavsett tid på dygnet

m1kael
2006-12-21, 15:25
Favoriten till gröt är att:
Alt1. Mixa ca 70g keso med en näve frysta hallon och sedan tillsätta ca 1/2 dl hallonproteinpulver(behövs även lite vatten).

Alt2. Mixa ca 70g keso med en banan och sedan tillsätta ca 1/2 dl chokladproteinpulver.

Haha, kör som Alt 2. men jag har strör på lite kanel över... mumma...

Matthew_90
2006-12-30, 16:15
För min egen del så slår ju en fet omelett det mesta^^
plus; 4dl havre + 4dl mjölk + 1/2 banan// mixxa

Jacky
2006-12-30, 16:38
då skulle jag nog få upp hela gröten igen om jag gjorde så.
När man vispar dom blir det ett fast skum som är mkt godare hehe

MMMmm....vispade äggvitor i gröten är så grymt bra. Fluffet är oslagbart. Smakar toppen!! Jag brukar även hacka ner 2-3 torkade aprikoser i gröten när den kokar för sötmans skull.

Tom Jr
2007-01-06, 11:24
:hbang: Jag tycker att frukt och grönsaker är viktigt som tusan för att få en perfekt frukost!

Mina frukostar kan bestå av:

Fullkornsbröd med keso, sallad, tomat, gurka och krydda,
Fullkornsbröd med keso, tomat, makrill med tomatsås,
Havregrynsgröt mjölk och äppelmos med en frukt (apelsin),
Fil med en halv-skivade-frukter och müsli,

Det finns massor av goda saker, skulle kunna rabbla upp tusentals mackor med olika pålägg.. Pröva dig fram och använd grönsakerna och kryddor så kommer det bli smaskens!:hbang: