handdator

Visa fullständig version : Hård träning? Intellektuellt fritt fall....


Allan
2006-11-18, 23:14
Nu ska vi reda ut det här med hård träning, eftersom det är ett av de mest luddiga begreppen inom styrketräning. Jag har inte sett eller ens ansträngt mig för att leta efter begripliga definitioner – även om de säkert finns – utan det här får ni ta för mina personliga tankar i ämnet. Eftersom det inte finns några objektiva sanningar i frågan kommer jag att roa mig med lite intellektuellt frihjulande…
Man måste dela upp frågan i ett par delar, vilket jag gör efter eget bevåg naturligtvis. Det här är första delen:
Det finns sätt att mäta kroppens reaktioner på olika sorters fysisk träning och ansträngning; det är nåt forskarvärlden är galna i. Bland de vanligaste är att mäta mjölksyrekoncentration i blodet före och efter träning, vilo-, arbets- och maxpuls, syreupptagningsförmåga etc., Man kan också mäta koncentrationen av olika sorters stresshormoner. alla dessa sätt är bra – alla har det gemensamt att de inte visar ett smack om vad hård träning är. Det finns massor med sätt att mäta – alla kan ge bra information om hur kroppen reagerar men ingen är en givare på hur nära sin maxansträngning man ligger.
Anledningen till att det är oviktigt att mäta detta – och att veta det – är att olika idrottsmän reagerar olika på samma sorts träning, eftersom vi är individer. Exakt vad det beror på kan vi säkert diskutera, men man talar traditionellt om olika sorters kroppstyper – det känner Kolo till; ectomorf, mesomorf, endomorf – och på samma sätt finns det olika mentala typer – stoiker, flegmatiker etc. – som alla reagerar olika på stimuli, vare sig det är högsetsträning eller lust att äta.
Under flera år har man på amerikanska universitet och sjukhus verkligen sökt efter optimala träningsmetoder, och de har hittat ett par modeller som verkar ha en del med verkligheten att göra. Alla har det gemensamt att de inte kräver extrem ansträngning, att de utförs i maskiner och att de inte bygger nämnvärd muskelmassa. Inget visar heller att dessa metoder skulle vara lika effektiva om de istället s a s trimmades med högre intensitet eller högre belastningar. Det är givetvis rehabiliteringsmetoder för t ex krigsskadade Irakveteraner.
Det man kan se är dock att från läge O krävdes det egentligen rätt låg intensitet i träningen för att komma till läge 3, som kunde sägas vara strax under normalstyrka. För att däremot komma från läge 3 till, säg, läge 5 krävdes det oerhört mycket mer.
Vad säger då detta oss? Jo, för att nå smärre framgångar från ett taskigt utgångsläge krävs det inte nån särskild prestation, vare sig rörande intensitet eller träningsvolym. Man behöver alltså inte träna särskilt hårt som nybörjare för att öka.

Del två.
I dag efterfrågar alla DET träningsprogram som ger snabbast och bäst resultat. Och det finns inte. Det som finns är en allt större kunskap om olika kringfaktorer, som man ska dra nytta av för att inte göra alla de fel som tidigare träningsgenerationer redan gjort (även om det verkar vara en huvudsaklig sysselsättning för många). Denna kunskap kan i många fall faktiskt minska behovet av intensitet i träningen – det krävs rätt liten träningsinsats för att få en schysst tvättbräda om man sköter sin cardio och har koll på kosten. De som vill ha det kan sluta läsa här…
Nå, det är inte träningsprogrammet som är avgörande. Vore det kunskapen och träningsprogram och –maskiner som var det magiska skulle inte en käft ha byggt muskler före 2000. Men man byggde faktiskt muskler för både femtio och tjugofem år sen – därför att rent felaktiga metoder är effektiva om de bedrivs tillräckligt envist och intensivt. Man tränade helt enkelt hårt med de redskap och den kunskap man hade, och när det blev bra blev det fruktansvärt bra.
Inte heller ser vi att extrem snabb träning skulle vara det mest effektiva, trots att intervallträning per definition antagligen är det jobbigaste som finns. Det är inte känslan av att svimma eller spy under varje pass som avgör hur framgångsrik ens träning kommer vara.

Del tre.
Nå vad är då hård träning? Jag är både byggnadsarbetare och f.d. fallskärmsjägare – jag tror jag har en aning om vad hård ansträngning är, och det har inget med hård träning att göra. De flesta av oss kan antagligen peka ut vad som inte är hård träning. Tre grabbar i nedhasade brallor med flip-flops som kör tio osäkra reps på femtio kilo i bänk är inte hård träning.
Inom styrketräningen måste begrepp som belastning och intensitet vara med om man ska definiera hård träning. Tio reps på trehundra kilo i knäböj – ja, det kvalar in. Spannet däremellan är mer diffust, det håller jag med om.
Egentligen handlar det om att utifrån sina förutsättningar göra sitt bästa i gymet. Oftast kan det räcka med att man när man går in i gymet har en plan, med uppgjorda mål, och sedan följer den. Att nå målen, vare sig det handlar om vikter eller reps, är ett bättre mått på hur hårt man tränar än huruvida man spyr, skriker, kastar vikter eller har löjliga kläder.
Att ofta träna kring sina maxbelastningar är en annan vedertagen måttsstock på hård träning, och det kräver också en hel del återhämtning. Det är därför perioder med hård träning MÅSTE följas av perioder med lättare träning.
Man kan helt enkelt inte säga att en viss typ av träning skulle vara hårdare än annan – självklart tränar en olympisk lyftare på elitnivå lika hårt som en byggare på elitnivå, även om träningssätten skiljer sig dramatiskt åt.
Populärt är däremot att hävda att intensitet skulle vara ett tecken på hård träning, och det är det om man tränar idrotter där det spelar roll. Intensitet är dock mindre viktigt inom styrkesporter än man kanske skulle vilja tro, eftersom explosivitet brukar ses som en tillgång bland folk i gymet, men det är inte så enkelt.
Vad man däremot kan säga är att förmågan att träna hårt är något man tillgodogör sig och lär sig vartefter, på exakt samma sätt som man banar in teknik och rörelser. En nybörjare kan inte på långa vägar ta i lika mycket eller tåla lika mycket smärta som mer rutinerad person.
Förmågan att tåla smärta är nära kopplad till hård träning, vilket man bl. a. konstaterat inom förlossningsvården. Tjejer som tränat hårt klarar förlossningssmärtor mycket bättre än tjejer som inte tränat. Detta kan säkerligen också i och för sig kopplas till vana vid träningsvärk och skador, men jämförelsen är intressant. Ännu intressantare är att få män skulle klara av de låga nivåer av det smärthämmande hormonet serotonin som tydligen kvinnor behöver för att klara av förlossningssmärtor. De flesta män tål avsevärt mindre smärta än kvinnor, vilket också indikerar att hård träning – om man ska utgå från några av ovan uppräknade sätten att mäta träningsintensitet – inte alls har att göra med kroppsvikt eller generella belastningar.
Snarare kan man dra slutsatsen att om män kunde tåla smärta lika bra som kvinnor skulle de kunna träna mångdubbelt hårdare – om som sagt det enbart var smärta som avgjorde hårdheten i träningen.

Fjärde delen.
Kan man då träna hårt utan att träna intensivt? Självklart –det finns gott om lågintensiva grenar som kräver oerhörd arbetsinsats – SL, simning, långdistanslöpning etc. Överhuvudtaget fordrar Eliträning oavsett gren hårt arbete. Om man däremot hårdrar det hela och börjar mäta kroppsliga ansträngningar finns det givetvis grenar som specifikt måste sägas vara icke-hårda, men där kringträningen i sig gott och väl fyller kriteriet på hård träning.
Erkänt hård träning som uppfyller vedertagna krav på hårdhet är intervallträning med träning nära maxpuls. Dit hör knappast renodlad BB-träning. Istället måste man gå tillbaka till den ursprungliga definitionen – när man utifrån sina givna förutsättningar ger allt man har. Och det där ”allt” kommer att flyttas vartefter man lär sig träna.
Det finns sätt att lära sig träna hårdare. Ett är att föra dagbok, ett är att planera sitt pass, ett tredje är att periodisera sin träning och mer strukturerat pricka in veckor eller perioder då man ligger på maxbelastningar. Ett är att skaffa sig en träningspartner, men då finns det saker att komma ihåg.
Vi vet att träning med partner höjer ett par av mätsätten för hård träning – framförallt olika stresshormoner som skjuter i höjden – men det minskar ofta vilan under träningen, och höjer ofta också belastningarna, eftersom man får större möjlighet till t ex forced reps. Min definitiva rekommendation är dock att träna med någon som är mer rutinerad. Två nybörjare som tävlar i bänkpress är inget bra sätt att höja träningsintensiteten på. Även om de själva tycker de tränar svinhårt.
Anledningen till att jag skriver det här är givetvis begreppsförvirringen kring olika saker – ofta läser man bara ”kör hårt” och som nybörjare måste man ju bli vindögd av att försöka begripa vad det är, Och sanningen är att inom byggningen finns det en ruggig massa absoluta sanningar, men två av de viktigaste är
1. Det finns inget perfekt program (eller för den delen perfekt antal set eller reps)
2. Det finns ingen som kan säga vad som är hårt. (Däremot är vi många som kan säga vad som är icke-hårt).
Oroa er inte för om ni inte spyr. Det är inget som helst tecken på hård träning – oftast beror det på att magmunnen är olyckligt placerad. Inte heller är spränghuvudvärk eller näsblod andra pålitliga indikationer.
Men om man nöjd och glad kan gå från gymet och veta att man gjort sitt bästa men nästa gång ska man ta i ännu mer… så är man rätt väg.

Angränsande trådar:
Periodisering (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=12655)
Träningsmetodik (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9145)
Hur man blir stor (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=19348&highlight=hur+man+blir+stor)

Deceiver85
2006-11-18, 23:25
"Best of" direkt?

willis
2006-11-19, 00:02
Intressant och bra tråd!

Sinew
2006-11-19, 00:04
:thumbup:

Man får ju hela tiden rådet "hård träning och mycket mat" vilket inte säger mycket. Tack för att du reder ut det här Allan!

Dumleman
2006-11-19, 00:13
Men om man nöjd och glad kan gå från gymet och veta att man gjort sitt bästa men nästa gång ska man ta i ännu mer… så är man rätt väg.
Men hur vet man det då? :)

Clyde
2006-11-19, 02:04
Men hur vet man det då? :)

Igenom att på något vis förbättra sig så bra man kunnat jämfört mot förra träningspasset. Oavsett om det handlar om att höja lite i vikt, köra mer reps på samma vikt, eller göra samma serie på snabbare tid än senast, köra ett par extra set på samma vikt, för att ta några exempel.

Lyckas du ständigt förbättra dig på något vis så går du framåt, annars kommer du spinna kvar på samma hjul, om och om igen.

bubbe
2006-11-19, 08:24
Intressant, slutade dock läsa efter första stycket del 2. :smash:

Yankeee
2006-11-19, 08:32
Det jag blir mest nyfiken på är varför man börjar med "Okey, flickor" i ett sådant inlägg.

sleep is the enemy
2006-11-19, 09:13
Tre grabbar i nedhasade brallor med flip-flops som kör tio osäkra reps på femtio kilo i bänk är inte hård träning.
Inom styrketräningen måste begrepp som belastning och intensitet vara med om man ska definiera hård träning. Tio reps på trehundra kilo i knäböj – ja, det kvalar in. Spannet däremellan är mer diffust, det håller jag med om.
Egentligen handlar det om att utifrån sina förutsättningar göra sitt bästa i gymet.

Ja orkade inte läsa allt, men varför är det inte hård träning om dom som kör 50 i bänk gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar? Kan man inte träna hårt förrän man klarar tunga vikter...?

Dav0d
2006-11-19, 09:34
Man behöver inte träna tungt för att träna hårt.
Det är som att påstå att man måste vara stark för att vara athlet.
En athlet är man till psyket och inte beroende på ens fysiska prestationer.

Ta t.ex om Zlatan skulle skada sig och vara tvungen att vara borta i 4 år från träningen. Sedan efter 4 år skulle han börja träna igen, han skulle säkert kunna träna hårt och visa sig vara en riktig athlet bara efter första veckan.

MasterChief
2006-11-19, 09:41
Det jag blir mest nyfiken på är varför man börjar med "Okey, flickor" i ett sådant inlägg.

Tydligen har flickorna på kollo (Nila L, Ironbabe osv) problem att förstå vad hård träning är och farbror Allan vill hjälpa dem.


Personligen är jag helt förvirrad efter att ha läst texten.

Daniel_S
2006-11-19, 10:17
Tack, intressant text.

Allan
2006-11-19, 11:13
Det jag blir mest nyfiken på är varför man börjar med "Okey, flickor" i ett sådant inlägg.

Borttaget nu.

Timme
2006-11-19, 15:11
Bra skrivet!

Att hå mål för sina pass är riktigt bra. Man ska försöka göra allt för att klara dem.

Sundsarn
2006-11-19, 15:56
Ännu en kanontråd från Allan. Intressant läsning.. Någon hårdtränande jävel som bor i Hedemora kommun? :D

nutz
2006-11-19, 17:41
vafan

Lillgrabben
2006-11-19, 18:35
vafan

På vilket sätt anser du att inlägget jag citerade är givande för diskussionen i den här tråden?

Om du inte vill tillföra diskussionen något av värde så skriver du inget.

Johan_P
2006-11-19, 19:42
Låter vettigt. Jag slog till hårt och läste även "Periodisering" direkt efteråt.

Höst – uppbyggnadsträning
Vinter - tung träning
Vår - intensiv träning
Sommar - lätt träning

... låter väldigt vettigt måste jag säga.

Jajje
2006-11-21, 20:03
Ruskigt bra tråd! Många bra tankar och slutsatser

Sunesha
2006-11-22, 15:43
Bra tråd, alltid intresant att få insyn med de som har mer erfarenhet.

jim
2006-11-22, 15:57
Bra förhållningssätt och bra skrivet!

Jag fastnade vid de två absoluta sanningarna, även om jag tycker de är helt korrekta och självklara så tror jag inte man KAN förstå dem utan att ta reda på dem själv, jag släppte tanken att "det inte finns ett perfekt program" först förra året, efter att ha styrketränat till och från i 6 år. Experience will teach you.

Jacksatan
2006-11-22, 16:04
Man ska träna som en kärring och knappt ta i. Det är vad jag lärt mig genom åren. Max 2set i veckan ska vara tunga, resten ska man gå och värma lite i kablar och köra nåra set i bänken för tekniken. Det är tråkigt att träna så, men enda sättet för mig att gå in i väggen. Hård träning existerar alltså inte för mig.

jwzrd
2006-11-22, 16:08
Man ska träna som en kärring och knappt ta i. Det är vad jag lärt mig genom åren. Max 2set i veckan ska vara tunga, resten ska man gå och värma lite i kablar och köra nåra set i bänken för tekniken. Det är tråkigt att träna så, men enda sättet för mig att gå in i väggen. Hård träning existerar alltså inte för mig.

Har du funderat på att backa volymen, sova och börja äta mat? Vem vet, det kan fungera.

Jacksatan
2006-11-22, 16:30
Har du funderat på att backa volymen, sova och börja äta mat? Vem vet, det kan fungera.

Ta inte ifrån mig den här stunden när jag har chansen att gnälla lite. :P
Ps. Äter mkt mat och kommer troligast lägga ut nåra grisbilder i mars som alla på kolo kan gotta sig i. ;)

dojjan
2006-11-22, 17:10
Igenom att på något vis förbättra sig så bra man kunnat jämfört mot förra träningspasset. Oavsett om det handlar om att höja lite i vikt, köra mer reps på samma vikt, eller göra samma serie på snabbare tid än senast, köra ett par extra set på samma vikt, för att ta några exempel.


Jag kan omöjligt märka någon kroppslig förbättring mellan bara två pass. Jag tror inte många utvecklas så snabbt (om man inte är nybörjare). Dock tror jag Allan menar tanken att man hela tiden ska ge 110%.

Eller..?

jwzrd
2006-11-22, 17:53
Ta inte ifrån mig den här stunden när jag har chansen att gnälla lite. :P
Ps. Äter mkt mat och kommer troligast lägga ut nåra grisbilder i mars som alla på kolo kan gotta sig i. ;)

Gnälla är sjukt överskattat ffs :)

Allans inlägg tänker jag inte ta i med tång eftersom det bara är en enda lång egotripp om hur hård han är och hur fel alla andra har (och hur hårt de inte tränar). Men till ämnet:

Att träna hårt är verkligen inte svårdefinierat. Det är att ligga nära eller på fel sida gränsen mellan det någons kapacitet medger och att bränna ljuset i från båda hållen. Det är inte svårare än så. En byggare som klarar 15 bra ryggset på sina arbetsvikter från förra veckan, som lägger på 5 set och/eller ökar vikten utan att ändra något annat, tränar hårdare än förra veckan. Det är inte svårt att förstå.

Problemet här är att trådstartaren vill ha hård träning till att vara synonymt med bra och framgångsrik träning, han vill även ha det [träningen] till att vara en som imponerar på andra [trådstartaren]. Det hör inte hit.

Intensiteten kontra kondition/gpp/träningsnivå, arbetsvikterna kontra 1RM, volymen kontra gpp/träningsnivån/kapaciteten är några av de parametrar som styr någons Insats. Insats är ett bättre ord. Det är inte ett tal, det går inte att räkna ut ett tal givet t ex intensitet per gpp och vikt som procent av 1RM. Det blir ett luddigt begrepp men ändå relativt lätt att förstå. Det är som bekant inte svårt. Vi kan kalla det för Taket.

Insatsen bör, för att inte säga måste, stå i paritet till målet. En insats som är för låg ger för låg utbetalning för att kunna "täcka" målet. Målet uppnås inte. Antingen var målet för högt satt (se senare) eller så var insatsen just för låg.

Målet måste samtidigt stå i paritet till taket, det kan inte ligga för långt ifrån eftersom det skulle kräva insatser som låg för nära eller över taket.

En högre insats är en hårdare träning.

Förutom detta måste man även ta hänsyn till att taket förändras och inte enbart till det positiva. Tränar man på ett visst sätt så förändras takets komponenter efter det. Träning inriktad på ökat gpp och kondition minskar sannolikt maxstyrkan. Samtidigt höga insatser för ökat maxstyrka kommer att stå i konflikt till detta, den hamnar närmare (styrke-)taket plötsligt.

Den här utläggningen handlar bara om uttag ur kroppen dessutom. Ena halvan av Seriös Träning(tm). Seriöst är sättet man vill träna på för att bli bättre och det handlar så tammefan heller om att veta vad hård träning är, att 10x300 i knäböj är coolt som fan eller något annat. Det handlar om att bli bättre på det man vill bli bättre på. Kontentan är: låt de som vill snacka snacka om vad hård träning är och inte är så tränar vi andra seriöst.

mathor
2006-11-22, 18:28
Jag undrar mest var du fick att kvinnor skulle tåla avsevärt mer smärta än män ifrån? Senast jag läste en artikel i ämnet (läkartidningen för ca 2 år sedan) fastslogs det att kvinnor upplever smärta värre än män. Jag kan säkerligen gräva fram en länk till artikeln om det behövs.

Dumleman
2006-11-22, 19:04
Allans inlägg tänker jag inte ta i med tång eftersom det bara är en enda lång egotripp om hur hård han är och hur fel alla andra har (och hur hårt de inte tränar).
:confused:

bertbert
2006-11-23, 08:23
Utan att dissa någon förstår jag inte alls vad Allan vill ha sagt egentligen, och jag förstår inte heller vad han menar är "hård träning", eller varför begreppet hård träning ens är relevant.

För mig är bra träning när man uppnår sina mål med minimala medel.

Om den träningen är hård eller inte beror mer på vem man är och hur man reagerar på träning än vilka mål man har. En del tycker ju det är roligt att springa en mil ffs. Själv skulle jag typ dö. För mig är det mycket hård träning att springa en mil.

En del som tränar disco på gymmet tycker nog att jag tränar "hårt". Mycket knäböj, marklyft, militärpress, bänkpress, hantelrodd, t-bar rodd, många set etc. Tränar jag hårt då? Vet inte. Jag har roligt när jag tränar iallafall.

Jag vet ärligt talat inte om "träna hårt" är viktigt eller ej. Jag tycker inte det.

Och VARFÖR skulle tre grabbar (benämningen grabbar medför en tolkning att de är unga) som kör bänk på femtio inte vara hård träning? När jag provade att gå till gym i min ungdom kunde jag pressa upp femtio kilo två, kanske tre gånger. För mig var det alldeles för tung och hård träning att köra på 50 pannor i bänk - då.

Så trådstartarens inlägg vill jag nog sammanfatta som: Dunkelt sagt är dunkelt tänkt...

/Bertbert

Jacksatan
2006-11-23, 08:59
:thumbup:

Man får ju hela tiden rådet "hård träning och mycket mat" vilket inte säger mycket. Tack för att du reder ut det här Allan!

Vad är det han har rett ut? Vad är slutsatsen? Att man bara kan veta vad som inte är hård träning, men att man vet vad hård träning här?

Jacksatan
2006-11-23, 09:06
Och VARFÖR skulle tre grabbar (benämningen grabbar medför en tolkning att de är unga) som kör bänk på femtio inte vara hård träning? När jag provade att gå till gym i min ungdom kunde jag pressa upp femtio kilo två, kanske tre gånger. För mig var det alldeles för tung och hård träning att köra på 50 pannor i bänk - då.

/Bertbert

Det fattar inte jag heller. Det måste väl vara en fråga hur mkt man tar ut sig, inte vilka vikter man får upp.

Stab
2006-11-23, 09:09
Gnälla är sjukt överskattat ffs :)

Allans inlägg tänker jag inte ta i med tång eftersom det bara är en enda lång egotripp om hur hård han är och hur fel alla andra har (och hur hårt de inte tränar). Men till ämnet:

Att träna hårt är verkligen inte svårdefinierat. Det är att ligga nära eller på fel sida gränsen mellan det någons kapacitet medger och att bränna ljuset i från båda hållen. Det är inte svårare än så. En byggare som klarar 15 bra ryggset på sina arbetsvikter från förra veckan, som lägger på 5 set och/eller ökar vikten utan att ändra något annat, tränar hårdare än förra veckan. Det är inte svårt att förstå.

Problemet här är att trådstartaren vill ha hård träning till att vara synonymt med bra och framgångsrik träning, han vill även ha det [träningen] till att vara en som imponerar på andra [trådstartaren]. Det hör inte hit.

Intensiteten kontra kondition/gpp/träningsnivå, arbetsvikterna kontra 1RM, volymen kontra gpp/träningsnivån/kapaciteten är några av de parametrar som styr någons Insats. Insats är ett bättre ord. Det är inte ett tal, det går inte att räkna ut ett tal givet t ex intensitet per gpp och vikt som procent av 1RM. Det blir ett luddigt begrepp men ändå relativt lätt att förstå. Det är som bekant inte svårt. Vi kan kalla det för Taket.

Insatsen bör, för att inte säga måste, stå i paritet till målet. En insats som är för låg ger för låg utbetalning för att kunna "täcka" målet. Målet uppnås inte. Antingen var målet för högt satt (se senare) eller så var insatsen just för låg.

Målet måste samtidigt stå i paritet till taket, det kan inte ligga för långt ifrån eftersom det skulle kräva insatser som låg för nära eller över taket.

En högre insats är en hårdare träning.

Förutom detta måste man även ta hänsyn till att taket förändras och inte enbart till det positiva. Tränar man på ett visst sätt så förändras takets komponenter efter det. Träning inriktad på ökat gpp och kondition minskar sannolikt maxstyrkan. Samtidigt höga insatser för ökat maxstyrka kommer att stå i konflikt till detta, den hamnar närmare (styrke-)taket plötsligt.

Den här utläggningen handlar bara om uttag ur kroppen dessutom. Ena halvan av Seriös Träning(tm). Seriöst är sättet man vill träna på för att bli bättre och det handlar så tammefan heller om att veta vad hård träning är, att 10x300 i knäböj är coolt som fan eller något annat. Det handlar om att bli bättre på det man vill bli bättre på. Kontentan är: låt de som vill snacka snacka om vad hård träning är och inte är så tränar vi andra seriöst.

Trodde inte det skulle komma från mig, men bra inlägg jwzrd
.

skaparn
2006-11-23, 09:34
Jag tränar hårt. Ibland inte ens på 50 kilo i bänkpressen, och det är inte ens säkert att jag tränar på ett sätt som ger bäst resultat, men hårt tränar jag.

Då var det sagt.

BigForre
2006-11-23, 09:35
Gnälla är sjukt överskattat ffs :)

Allans inlägg tänker jag inte ta i med tång eftersom det bara är en enda lång egotripp om hur hård han är och hur fel alla andra har (och hur hårt de inte tränar)...

Att jag skulle behöva vänta så här länge innan det skrevs...:thumbup:

Jacksatan
2006-11-23, 09:49
Jag tränar hårt. Ibland inte ens på 50 kilo i bänkpressen, och det är inte ens säkert att jag tränar på ett sätt som ger bäst resultat, men hårt tränar jag.

Då var det sagt.

Du känns lite vilsen utanför allmänt-delen på forumet. Vad är det du vill ha sagt? Att du är svag eller att du är tuff?

skaparn
2006-11-23, 10:04
Du känns lite vilsen utanför allmänt-delen på forumet. Vad är det du vill ha sagt? Att du är svag eller att du är tuff?

Jag ville såklart säga att du är tuff, ingen annan.

Ska inte tjafsa med dig här, eftersom det är en strid man aldrig kan vinna mot en struts. Tänker inte förklara mig heller då det förtar lite av det hela. Lustigt är att du går igång på alla cylindrar bara för att du inte förstår, måste vara jobbigt.

Officer
2006-11-23, 10:28
Skratt. Fotbollsspelare tränar "hårdare" än vad många här sk byggare gör.
Dumhård träning är inte likvärdigt med muskeltillväxt och styrkeökning.

Sen att jag höll på att gråta när Allan coachade benpass åt mig förut är en annan femma *flex*

bertbert
2006-11-23, 10:36
Sen att jag höll på att gråta när Allan coachade benpass åt mig förut är en annan femma *flex*

Man ska inte träna för att träna hårt. Man ska träna för att få resultat.

Tycker,
BB

Officer
2006-11-23, 10:39
Man ska inte träna för att träna hårt. Man ska träna för att få resultat.

Tycker,
BB

läs hela mitt inlägg ditt ägg *slap*

bertbert
2006-11-23, 10:42
läs hela mitt inlägg ditt ägg *slap*

Det gjorde jag. Jag håller ju med. Din äggdelare. :Virro

PS. Jag tvivlar inte på att jag hade blivit illamående av ett benpass med Allan! :D *spy* DS