handdator

Visa fullständig version : Minska till 1500kcal/dag?


Masters
2006-11-18, 22:49
Tjenare!, Deffen är snart avslutad.. Har beeptest om 3 veckor, som följs av chinstest och situps och armhävningar.. Undrar nu om det är smart att dra ner kaloriintaget till 1500kcal nu i slutet?, väger just nu 95kg... Vill bli lite lättare tills dess ( vet att 3 veckor är lite tid )


En vanlig mat dag skulle se ut såhär:

Frukost: havregrynsgröt - 300kcal

Mellanmål - 33gram proteinpulver med vatten;D - 117kcal

Lunch 50gram fullkornspasta med grönsaker och 2 kycklingfile -500kcal

mellanmål - 33gram proteinpulver med vatten;D - 117kcal

Middag: 50gram fullkornspasta med 1kycklingfile och grönsaker - 350kcal

Kvällsmål: 33gram proteinpulver med vatten;D - 117kcal

Fick ut att jag får i mig runt 200gram protein av detta.
Men ganska lite kolhydrater.. runt 140gram kolhydrater... Är det bra elr dåligt? Någon som har lust att kritisera?;)

hejs!

Exhale_
2006-11-18, 22:56
Frukost: havregrynsgröt - 300kcal



hejs!

Käkar du gröten med mjölk? Tänkte så du kompletterar upp grötens dåliga proteinkvalité med ett fullvärdigt alternativ.

En idé kan vara att öka proteinmängden från morgonsidan. Då har kroppen just kommit från en fasta på 7-9 timmar och kan behöva lite extra protein. En tanke bara

Exhale_
2006-11-18, 23:04
Något jag just upptäckte, var är fettet?

Du kan ju inte deffa genom att dra ner på kcal och helt utesluta fett.

In med någon bra fettkälla.

Ett tips kan vara att slänga in lite fett till kvällsmålet, på så sätt utsöndras proteinet långsammare.

Masters
2006-11-18, 23:05
Käkar du gröten med mjölk? Tänkte så du kompletterar upp grötens dåliga proteinkvalité med ett fullvärdigt alternativ.

En idé kan vara att öka proteinmängden från morgonsidan. Då har kroppen just kommit från en fasta på 7-9 timmar och kan behöva lite extra protein. En tanke bara

Mjo kan va nog va en bra ide o dra i sig "mellanmålet" som e mellan frukosten och lunchen, till frukost;P.. Då man inte får/har tid att slänga i sig det under lektionerna...

Exhale_
2006-11-18, 23:15
Mjo kan va nog va en bra ide o dra i sig "mellanmålet" som e mellan frukosten och lunchen, till frukost;P.. Då man inte får/har tid att slänga i sig det under lektionerna...

Har du ont om tid kan sojabönor vara ett bra mellanmålsalternativ.

Bra proteinkvalité, nyttigt och fruktansvärt gott.

Innehåller bra fetter, tror fördelningen ligger

Protein 34
Fett 24
Kolhydrater 30

Masters
2006-11-18, 23:18
Har du ont om tid kan sojabönor vara ett bra mellanmålsalternativ.

Bra proteinkvalité, nyttigt och fruktansvärt gott.

Innehåller bra fetter, tror fördelningen ligger

Protein 34
Fett 24
Kolhydrater 30

Tack för tipset, men.. blir man inte skum i magen av dem? ehm;P.. Skulle nog kännas lite pinsamt om man sitter under ett prov och låter som en borrmaskin..:D

Pellefant
2006-11-18, 23:25
Hur många kcal äter du i dagsläget?

Hur mycket cardio och annat gör du nu?

Om du inte rör på dig så mycket så kan ett alternativ vara tex en långpromenad, simning eller annat varje dag/kväll. (om det blir svårt att klara sig på 1500 kcal menar jag, så kan det vara skönare att öka motionen istället för att skära ner på kcal)

Träna gärna på beeptestet några gånger i veckan och försök förbättra det, så har du lite "gratis" när du gör det på riktigt.

Pellefant
2006-11-18, 23:28
En tanke till, satsa istället enbart på att förbättra konditionen istället för att gå ner i vikt? Tre veckor är så kort tid.

Sen kan du jobba med vikten.

Masters
2006-11-18, 23:31
En tanke till, satsa istället enbart på att förbättra konditionen istället för att gå ner i vikt? Tre veckor är så kort tid.

Sen kan du jobba med vikten.


Jo men jag tänkte på Chinsen.. Kan göra 8st nu, Några kg gör ju stor skillnad för mig.. 10kg sen så gjorde man 0chins, 5kg sen.. 4chins.. nu 8.. 10chins var för mvg så det är ju målet.. Jag kör konditionsträning, 3ggr i veckan.. fast korta sträckor. runt 3km.. Gym 3ggr i veckan..

Exhale_
2006-11-18, 23:33
Tack för tipset, men.. blir man inte skum i magen av dem? ehm;P.. Skulle nog kännas lite pinsamt om man sitter under ett prov och låter som en borrmaskin..:D

Haha, jaha det är därför...

Närå, jag tror inte du blir kass i kaggen av några sojabönor. Det är ju inte direkt så att du ska leva på sojabönor. Ett mellanmål har inte dödat någon eller utrymt någon samlingssal! :D

Exhale_
2006-11-18, 23:35
Jo men jag tänkte på Chinsen.. Kan göra 8st nu, Några kg gör ju stor skillnad för mig.. 10kg sen så gjorde man 0chins, 5kg sen.. 4chins.. nu 8.. 10chins var för mvg så det är ju målet.. Jag kör konditionsträning, 3ggr i veckan.. fast korta sträckor. runt 3km.. Gym 3ggr i veckan..

Ja du kan ju antingen minska i vikt och på så sätt öka antalet chins, eller så kan du träna upp lite muskler och lägga på dig några kg och ändå klara lika många chins...

Med minskad vikt kommer ju även muskelförlust

Pellefant
2006-11-18, 23:36
Jo men jag tänkte på Chinsen.. Kan göra 8st nu, Några kg gör ju stor skillnad för mig.. 10kg sen så gjorde man 0chins, 5kg sen.. 4chins.. nu 8.. 10chins var för mvg så det är ju målet.. Jag kör konditionsträning, 3ggr i veckan.. fast korta sträckor. runt 3km.. Gym 3ggr i veckan..

ah, ok, vad bra, du är redan igång med konditionsträning. :)

Masters
2006-11-18, 23:46
ah, ok, vad bra, du är redan igång med konditionsträning. :)

Jo förfan, Var ju med i bellmanstafetten *flex*

Ja du kan ju antingen minska i vikt och på så sätt öka antalet chins, eller så kan du träna upp lite muskler och lägga på dig några kg och ändå klara lika många chins...

Med minskad vikt kommer ju även muskelförlust

Mjo, Men tiden e ju 3veckor.. så minus 3kg vore lite smartare, tror jag iallafall;P