handdator

Visa fullständig version : Vinterkräksjukan


saml
2006-11-18, 21:55
Hej, första posten här på forumet! :D Det har varit en del snack om vinterkräksjukan på sistone. Vet någon om man kan vaccinera sig mot årets variant?

Slartibartfast
2006-11-18, 21:58
Det finns aldrig nåt vaccin. Aldrig nånstans att gömma sig.

Baha
2006-11-18, 21:59
det enda du kan hoppas på är att du får du en på en arbetsdag så du åtminstonde slippr jobba

saml
2006-11-18, 22:01
Attans, får se till att hålla sig undan då.. :P

Tack för snabba svar..

Larsson
2006-11-18, 22:15
Ett bra sätt att minska risken att bli smittad är att ha en god handhygien. Eftersom vinterkräksjukan även smittar indirekt. Så inga fingrar i ansiktet efter du har varit ute o handlat.

Baha
2006-11-18, 22:16
finns även teorier om att folk med överdriven hygien har mkt lättare att drabbas läste jag.

så ett bra råd, strunta i att tvätta händerna efter du skitit då och då

DavidN
2006-11-18, 22:28
Undvika:
Hoppas att du är immun :D
var utomhus så mkt du kan
var hemma så mkt du kan
ät bara mat hemma
kommer du i närheten av nån sjuk så byt alla kläder och duscha

sjukdomen sitter i tyger, färdas i luften när någon spyr/hostar/etc.

Jag är immun :D

Bronkitkorv
2006-11-18, 22:39
Jag har också haft den men jag spydde aldrig utan fick bara ont i magen som fan..

DanielF
2006-11-18, 23:42
Jag har också haft den men jag spydde aldrig utan fick bara ont i magen som fan..

Ah, den inte full lika kända vinterontimagensjukan?

Beecher
2006-11-18, 23:46
Jag har också haft den men jag spydde aldrig utan fick bara ont i magen som fan..

har haft den några gånger nu, får ont i magen tills jag svimmar av/spyr, sen när jag vaknat/spytt så är det borta, kommer igen dock efter 5 minuter.

outhärdligt, hoppas jag slipper sjukan detta år *cry*

shibi
2006-11-19, 19:32
Tror jag inte kan få den. Min mamma och syster var sjuka bda två samtidigt men inte jag.

H3NPHLO
2007-01-14, 12:45
Tror ni magen accepterar proteindricka när man varit/är magsjuk?

Snafu
2007-01-14, 12:51
Tror ni magen accepterar proteindricka när man varit/är magsjuk?

Proteindrinkar är väl ganska starka grejjer tror jag. Drar jag en proteindrink och sen en vodka så gör det jävla ont i magen iaf!

Stoltz
2007-01-14, 12:51
Jag har också haft den men jag spydde aldrig utan fick bara ont i magen som fan..

Precis samma här, fast jag misstänker att det var för att jag då vägrade att spy, och det måste ju ut på något sätt *spy*

Ta väl hand om din hygien under dessa tider - Tvätta händerna efter att du varit ute, innan du ska käka, efter att du tillagat käket och allt. Ifall du är snorig, snyt dig, spola bort pappret, lägg det inte i papperskorgen eller något, och tvätta händerna!

Det är enligt mig det viktigaste, tvätta dina händer, och sätt den för allt i världen inte i ansikter eller ät något med dem om du inte tvättat dem innan.

Kortfattat: Vanligt hygienvett fungerar bra.

Stoltz
2007-01-14, 12:52
Tror ni magen accepterar proteindricka när man varit/är magsjuk?

Får du ner en proteindrink när du är magsjuk med vinterkräksjukan så har du fan tur.

H3NPHLO
2007-01-14, 13:06
Får du ner en proteindrink när du är magsjuk med vinterkräksjukan så har du fan tur.

Jag är på bättringsvägen nu så att säga, 9h sedan jag spydde senaste gången

TheGovernator
2007-02-09, 09:44
Kuken. Nu har morsan åkt på skiten *spy*
Alltså bara en tidsfråga innan jag blir smittad, lagom till helgen o allt *gah!*
Hur länge är det man spyr? Olika från person till person? Har aldrig haft bajset förut

blekfet2
2007-02-09, 09:53
Kuken. Nu har morsan åkt på skiten *spy*
Alltså bara en tidsfråga innan jag blir smittad, lagom till helgen o allt *gah!*
Hur länge är det man spyr? Olika från person till person? Har aldrig haft bajset förut

i vårt lilla hem så hade vi alla det ungefär i 12h. De klart värsta 12h i hela mitt liv, usch får ångest.

DavidN
2007-02-09, 09:56
Kuken. Nu har morsan åkt på skiten *spy*
Alltså bara en tidsfråga innan jag blir smittad, lagom till helgen o allt *gah!*
Hur länge är det man spyr? Olika från person till person? Har aldrig haft bajset förut

Jag hoppas att ni har två toaletter?
Hon får helt enkelt isolera sig och inte använda saker ni använder, inte vara i köket och så lite som möjligt bland resten av er.

gnagaren
2007-02-09, 09:58
När jag hade vinterkräksjukan för två veckor sedan låg jag och spydde en hel natt, gick inte att sova. Sen var det rännskita i några dagar och sen mådde man nästan helt bra, förutom att (det kändes som att) magsäcken hade krympt. Kunde inte äta lika mycket mat, men det gjorde inget, satte igång med deffen då istället. :)

Se till att inte gå på samma toalett eller ha fysisk kontakt med din mor, be henne hela tiden att tvätta händerna och var duktig med din egen hygien så kanske du klarar dig undan :thumbup:


Edit: Ja, det varierar från person till person hur mycket man spyr. En kompis till mig spydde en gång lite snabbt. För mig.. Läs där uppe.

Lellan
2007-02-09, 11:01
Blir du röd i stjärten eller vill ha råd om skonkost kan du fråga mig. Sambon och sonen höll på i en vecka.. (lite överdrivet tycker jag..:MrT: )

Själv tycks jag vara immun. En får tacke.. :D :hbang: