handdator

Visa fullständig version : Träningsvärken motsvaras inte av ansträngningen... Varför?


NP_M
2006-11-18, 17:44
Har tränat i ca 2 månader nu med ett 3-splitschema:

Dag 1: Triceps,biceps, axlar.

Dag 2:Lår, vader, mage.

Dag 3: Rygg, bröst

Kör 3x10 på alla övningar men har de senaste veckorna fått väldigt lite, eller ingen träningsvärk, vad kan det bero på?
Ett annat problem är att det första setet orkar jag 10 reps på alla övningar men det andra setet kanske jag bara orkar fem reps, trots en minuts vila emellan..
Hur brukar ni göra? Köra färdigt en övning på en gång med lite vila emellan, eller gå varvet runt tre gånger?

Richard85
2006-11-18, 17:48
Din kropp börjar vänja sig vid träningen. Testa byta lite övningar och testa köra lite fler reps respektive lite tyngre reps..Vila 2min ungefär, anser jag vara lagom tid. Och om det nu e så att du gör 10reps första men bara 5 i andra, sänk vikten isåfall såvida du ej vill köra tungt, du förlorar juh inget på o göra 5 reps..möjligtvis pump :D

jwzrd
2006-11-18, 17:50
Träningsvärk får du av att t ex använda en muskel i ett längre rörelseomfång än den tidigare är van vid, t ex att träna bröstet så att det sträcker mer eller ur en annan vinkel. Du får det även av mjölksyra (vilket jag är osäker på men jag har för mig att det var så) och av negativ träning. Mer värk ger generellt längre återhämtningstid vill jag minnas att jag läste i en studie. Träningsvärken är inget att sträva efter, det är inte ett mått på varken kvalitet eller intensitet.

sweet_sunny_south
2006-11-18, 18:23
Har tränat i ca 2 månader nu med ett 3-splitschema:

Dag 1: Triceps,biceps, axlar.

Dag 2:Lår, vader, mage.

Dag 3: Rygg, bröst

Kör 3x10 på alla övningar men har de senaste veckorna fått väldigt lite, eller ingen träningsvärk, vad kan det bero på?
Ett annat problem är att det första setet orkar jag 10 reps på alla övningar men det andra setet kanske jag bara orkar fem reps, trots en minuts vila emellan..
Hur brukar ni göra? Köra färdigt en övning på en gång med lite vila emellan, eller gå varvet runt tre gånger?

prova att fokusera mer på den excentriska fasen när du kör en övning. slarva inte med den, överdriv den gärna genom att utföra den extra långsamt så kommer du nog märka en skillnad i träningsvärk.

NP_M
2006-11-18, 20:09
Byta lite övningar är nog inte helt fel grej :) Om man t.ex. tittar på max-ot:s övningsguide kan man se flera övningar per muskelgrupp, är alla under samma muskelgrupp likvärdiga med varandra?
Är lite nybörjare såå, vad menas med pump och excentrisk fas?

Fernicus
2007-01-16, 18:52
Excentriska fasen är när du "håller emot", tillexempel om du håller emot lite när du släpper ner skivstången mot dig i bänkpress, eller när du rätar ut armarna i bicepscurl. Det är den excentriska fasen som bygger muskler, och även den som ger dig träningsvärk (rätta mig om jag har fel, jag vill lära mig så mkt som möjligt)

pragmatist
2007-01-16, 20:01
Träningsvärk är ett mått på att kroppen är relativt ovan vid en viss typ av rörelse eller belastning. Precis som jwzrd säger så är det inte ett tecken på träningseffektivitet, ej heller något som man måste eftersträva i gymmet. Snarare tvärtom skulle jag säga, överdriven träningsvärk är ett hinder för effektiv träning.

Det är därför man tenderar få träningsvärk när man kör en ny övning (ovana) eller tränar sällan (ovana). Man tenderar också få mer träningsvärk i muskelgrupper som inte används jättemycket till vardags, t.ex. bröst och triceps (återigen, ovana). Att excentrisk träning ger mer träningsvärk beror på att sådan träning belastar ett mindre antal muskelfibrer än koncentrisk, men belastar dessa desto hårdare (vilket för dem är ovant).