handdator

Visa fullständig version : Träna hårt eller träna ofta – tråd för färskingar!


Allan
2006-11-18, 12:04
Alldeles för många trådar handlar om att folk undrar om de ska träna oftare. Nå, innan vi går in på övriga delar vill jag påpeka två saker. Det första är att om man måste fråga är man inte mogen för det, det andra är att de programförslag för nybörjare som man kan hitta ÖVERALLT rekommenderar 2-3 dagars träning i veckan. Och detta är oräknat annan fysisk aktivitet.

Om ni inte visste det finns det något som heter överträning (sök på forumet; det finns gott om trådar i ämnet) och det kännetecknas av två saker. Primärt att man helt enkelt inte ökar någonting, och i vissa fall till och med går tillbaka i sin utveckling; sekundärt att det helt enkelt inte blir roligt att träna, suget och lusten att gå till gymet försvinner. Hamnar man i den situationen finns det bara en snabb lösning – VILA. Dessutom finns det bara ett sätt att komma runt det i framtiden också, och det heter också VILA!

Nu spelar det faktiskt ingen roll vilken sorts idrottslig bakgrund man har, därför att i stort sett alla andra idrotter innefattar perioder av vila. Eller återhämtning som vi skulle kalla det. Det betyder att hockeyspelare inte tränar superhårt året om, och inte heller triathlonlöpare eller mångkampare eller några andra. I grunden har det att göra med att de har strukturerade program som kunnigt folk satt ihop – och där finns vila och återhämtning med som precis lika viktiga tillväxtorsaker som protein eller bicepscurl.

Jag och flera andra talar emellanåt om periodisering, om vilket det står i Best of (eller sök) av den enkla anledningen att vi vet – för att inte tala om att forskningen vet – att kroppen, denna underbara maskin, inte kan träna hårdare och hårdare hela tiden. Det slutar bara på ett av två sätt – med skador eller överträning.
Efter ett par års träning kan man gå upp i träningsvolym, men för de flesta behövs det inte, därför att träningsvolymen faktiskt är direkt kopplad till hur hårt man tränar, vilket liksom blir del två i den här drapan.

Jag har inte sett många som faktiskt tränar hårt. Jag har sett folk som gapat och skrikit och kastat vikter och haft alla attribut, men jäkligt få tränar faktiskt hårt. Och de som tränar hårt är de som växer rejält, oavsett eventuella kemikalier. Ska vi vända oss mot nybörjarna är det helt naturligt att de inte vet hur man tränar hårt – därför att det är fråga om anlag, mod, vilja och glädje. Och om rutin. Det tar många år att lära sig att passera gränserna gång på gång, och oftast behöver man vägledning för att göra det. Träna ett pass med nån som är på högre nivåer så får ni se. Att göra det på egen hand funkar – kanske – men är en lång omväg, både teknik- och intensitetsmässigt.

I slutänden måste man också bestämma sig för vad man vill med sin träning – om man har det som kompletteringsträning SKA man konsultera kunnigt folk som kan passa ihop den träningsvolymen med den huvudsakliga träningen; om man vill en beachkropp kommer träningen att se ut på ett visst sätt, medan man MÅSTE lägga upp sin träning enligt vissa linjer om målet är tävling i kroppsbedömning. Det är nämligen inget som man liksom får på köpet.

Till detta ska man givetvis koppla övrig fysisk aktivitet (och en massa andra saker naturligtvis) som påverkar de muskelmässiga resultaten. Men om man har gympa två gånger i veckan, lirar innebandy och gärna festar ett par gånger i månaden – låter det som FLER träningspass i veckan är vad som behövs när träningsresultaten avstannar?

Dessa andra saker är så det jag kallar ”varvet runt” och en massa andra prylar som det står mer om i Best of. Kontentan blir alltså – träna hårt när du tränar, ta vara på vilan, och fatta att det är inte i gymet du blir grov.

willis
2006-11-18, 12:14
Bra tråd! :thumbup:

Tjuckot
2006-11-18, 12:17
pra skit!

DavidN
2006-11-18, 12:21
mycket pra :thumbup:

Nithian
2006-11-18, 12:28
Hur tränar jag hårt då? :(

larre
2006-11-18, 12:35
Hur skulle du beskriva "träna hårt"? Är det 5 set till failure eller vad menar du allan?

Bra tråd fiö, skulle gärna se denna klistrad.

Allan
2006-11-18, 12:37
"Träna hårt" ska vi reda ut i en annan tråd.

Nithian
2006-11-18, 12:38
"Träna hårt" ska vi reda ut i en annan tråd.

Dirr! *drool*

Sonny.
2006-11-18, 12:39
Sticky.

regus
2006-11-18, 12:40
Sticky.

Best of... (Allan)

larre
2006-11-18, 12:41
"Träna hårt" ska vi reda ut i en annan tråd.
oki, jag väntar med spänning ;)

Sundsarn
2006-11-18, 12:48
Trevlig läsning.. indeed. Man skulle ha en Allan att gå till gymmet med :D

larre
2006-11-18, 12:50
Trevlig läsning.. indeed. Man skulle ha en Allan att gå till gymmet med :D
Jo det vore riktigt bra.

Timme
2006-11-18, 14:22
"Träna hårt" ska vi reda ut i en annan tråd.


Allan, skulle du klassa en elitstyrkelyftares träning för "Hård träning?"

Ta Lasse Norén som exempel eftersom du ofta tränade sammtidigt som honom. Tränade han hårt?

Eller tycker du att en elitkroppsbyggares träning är me "hård?" Eller går det inte att jämföra de olika sporterna "hårdhet i träning?"

Jag är bara nyfiken. Själv så anser jag att jag tränar hyffsat hårt men ändå smart.

gnagaren
2006-11-18, 14:39
Mycket bra text :thumbup:

Yes
2006-11-18, 16:32
"If you've never vomited from doing a set of barbell curls, then you've never experienced outright hard work." -Arthur Jones

Inte för att det är speciellt klokt att träna så man spyr, men det ligger ändå mycket i det citatet.

Baan
2006-11-18, 17:27
"If you've never vomited from doing a set of barbell curls, then you've never experienced outright hard work." -Arthur Jones

Inte för att det är speciellt klokt att träna så man spyr, men det ligger ändå mycket i det citatet.

Jepp, träna inte nära Arthur Jones om du inte vill ha spya på dig!

jwzrd
2006-11-18, 17:36
"If you've never vomited from doing a set of barbell curls, then you've never experienced outright hard work." -Arthur Jones

Inte för att det är speciellt klokt att träna så man spyr, men det ligger ändå mycket i det citatet.

Ja, men jag är inte säker på att det är det du tror det är. Citatet betyder: Istället för att pragmatiskt se till att man hela tiden tränar på det sätt som är bäst sett till sin egen kropp, sina mål och sin ambitionsnivå utan istället väljer en metodik och håller sig till den på sämsta dogmatiska vis, så kommer man att bli liten, tunn, klen, spy av träningspass för kroppens minsta jävla muskel, lägga energi på kroppens minsta jävla muskel och aldrig någonsin lära sig något av värde. MEN alla andra n00bs på gymmet kommer att tro att man tränar hårt!

Yes
2006-11-18, 17:37
Jepp, träna inte nära Arthur Jones om du inte vill ha spya på dig!
Nu visar du bara din okunskap, käre Baan. Jag vågar visserligen inte uttala mig om hur det var med senare anläggningar, men Quonset Hut vid Deeland Highscool - där sagan började - var faktiskt utrustad med spyhinkar. Detta antagligen just för att undvika ovanstående problem.

;)

Baan
2006-11-18, 17:40
Nu visar du bara din okunskap, käre Baan. Jag vågar visserligen inte uttala mig om hur det var med senare anläggningar, men Quonset Hut vid Deeland Highscool - där sagan började - var faktiskt utrustad med spyhinkar. Detta antagligen just för att undvika ovanstående problem.

;)

Jag ogillar hela snacket om hur tufft det är att spy och hur bra man tränar då. Lite inne på jwzrds linje alltså.

Yes
2006-11-18, 17:50
Ja, men jag är inte säker på att det är det du tror det är. Citatet betyder: Istället för att pragmatiskt se till att man hela tiden tränar på det sätt som är bäst sett till sin egen kropp, sina mål och sin ambitionsnivå utan istället väljer en metodik och håller sig till den på sämsta dogmatiska vis, så kommer man att bli liten, tunn, klen, spy av träningspass för kroppens minsta jävla muskel, lägga energi på kroppens minsta jävla muskel och aldrig någonsin lära sig något av värde. MEN alla andra n00bs på gymmet kommer att tro att man tränar hårt!
Det är din tolkning. ;)

Annars kan man se citatet som just ett exempel på hård träning. Till de som faktiskt undrar vad hård träning är kanske det också ger en liten referens. Att sedan faktiskt spy av varje träningspass ger kanske stor HIT-penis, men det är inte speciellt smart.

Dogmatism är det knappast, fast det brukar vara populärt att kalla det så.

jwzrd
2006-11-18, 17:54
Det är din tolkning. ;)

Annars kan man se citatet som just ett exempel på hård träning. Till de som faktiskt undrar vad hård träning är kanske det också ger en liten referens. Att sedan faktiskt spy av varje träningspass ger kanske stor HIT-penis, men det är inte speciellt smart.

Dogmatism är det knappast, fast det brukar vara populärt att kalla det så.

Att hålla sig till HIT är definitivt att vara dogmatisk. Alla bör söka reda på det bästa sättet just de kan träna och må bra på. Att nå just deras mål. HIT-tränande brukar antingen sakna mål eller helt enkelt vara nöjda med orimligt låg prestationsförmåga därför att de tror att de inte kan få bättre. Trots detta håller de sig till HIT-guden. Det gäller inte alla, jag tränade själv med låg volym för ett antal år sedan och fick ok resultat av det.

Vad gäller att spy av träningen sen. Backträning eller väldigt intensiv benträning kan framkalla det av all mjölksyra. Jag har lyckats med det själv. Någon gång har jag ätit för nära passet också med samma resultat. Det är __INTE__ ett tecken på ett bra bicepspass. Spyr man av ett bicepspass, denna lilla lila muskel, så .. ja du. Grand delusions.

Yes
2006-11-18, 17:54
Jag ogillar hela snacket om hur tufft det är att spy och hur bra man tränar då. Lite inne på jwzrds linje alltså.
Jag påpekade också att det inte är speciellt smart, och jag tvivlar på att citatet skall tolkas som att det är vad man bör sträva efter(även om AJ var inne på jävligt hård träning). Däremot, för att svara på vad "hård jäkla träning" innebär, så är citatet rätt illustrativt.

Yes
2006-11-18, 18:05
Att hålla sig till HIT är definitivt att vara dogmatisk.
Varför det? Vissa kanske trivs med den träningen, får bra resultat och det passar i övrigt in på deras livstil - är det då att vara dogmatisk?

Alla bör söka reda på det bästa sättet just de kan träna och må bra på. Att nå just deras mål.
Absolut. Det finns väl ingen som påstått något annat?

HIT-tränande brukar antingen sakna mål eller helt enkelt vara nöjda med orimligt låg prestationsförmåga därför att de tror att de inte kan få bättre. Trots detta håller de sig till HIT-guden.
Varifrån kommer denna insikten om HIT-tränande?

Det gäller inte alla, jag tränade själv med låg volym för ett antal år sedan och fick ok resultat av det.
Så, varför börjar du tala om dogmatism när jag tar upp ett litet citat för att illustrera hård träning?


Vad gäller att spy av träningen sen. Backträning eller väldigt intensiv benträning kan framkalla det av all mjölksyra. Jag har lyckats med det själv.
Visst är det så. Total jäkla utmattning kan säkert också framkalla kräkningar.

Någon gång har jag ätit för nära passet också med samma resultat. Det är __INTE__ ett tecken på ett bra bicepspass. Spyr man av ett bicepspass, denna lilla lila muskel, så .. ja du. Grand delusions.
Men det här handlar ju inte om att spy för att man ätit för nära inpå passet. Vad citatet illustrerar är vad det innebär att verkligen ta ut allt, ur en liten jäkla skitövning för en liten jäkla skitmuskel.

Dav0d
2006-11-18, 18:19
Säger så här.

Spyr du utav barbell curls är du en jävla mes eller så är du verkligen kroppsligt sjuk.

Spyr du inte av grymt intensiv backträning så tränar du inte hårt.

Så simpelt är det. Därav, påståendet ovanför tycker jag är rent skitsnack. Men förstår poängen bakom det.

Yankeee
2006-11-18, 18:22
Spyr du inte av grymt intensiv backträning så tränar du inte hårt.


Men tränar smart om man inte spyr, blir fan förbannad av att läsa den här tråden. Vad sägs om att lägga energi på att träna istället för att plita ner hur jävla hårt man ska träna?

jwzrd
2006-11-18, 18:23
Varför det? Vissa kanske trivs med den träningen, får bra resultat och det passar i övrigt in på deras livstil - är det då att vara dogmatisk?


Absolut. Det finns väl ingen som påstått något annat?


Varifrån kommer denna insikten om HIT-tränande?


Så, varför börjar du tala om dogmatism när jag tar upp ett litet citat för att illustrera hård träning?



Visst är det så. Total jäkla utmattning kan säkert också framkalla kräkningar.


Men det här handlar ju inte om att spy för att man ätit för nära inpå passet. Vad citatet illustrerar är vad det innebär att verkligen ta ut allt, ur en liten jäkla skitövning för en liten jäkla skitmuskel.

Att hålla sig till en och endast en lära, nackdelar till trots är att vara dogmatisk. Resultaten och målen är bara att välja vilken HIT-tränande som helst för att se exempel på någon som snudd på aldrig ökar, ökningar sker från t ex 37.5kg i knäböjen till 39. På en månad.

Poängen är just det att du väljer spyan som indiktion på att träningen som skedde innan med nödvändighet måste ha varit hård. Så är inte fallet. Det är lika seriöst och hårt att träna fram en spya i böjen genom att ha ätit för nära inpå passet som att mosa biceps så hårt att man spyr. (Hur nu det skulle gå till förstår jag verkligen inte - förutom om man väger 50kg men har biceps som Arnold).

Det finns många som trivs med att vara dogmatiska. Jag säger, menar iallafall inte, inte att ett dogmatiskt sätt att angripa sin träning är dåligt i sig (även om jag tycker det).

Det handlar om resultat och mål.

Om man sätter som mål för sig själv att man nöjer sig med 1% ökning i knäböjen på en vikt som i sig redan är mycket lätt, så spelar det ingen roll hur man tränar. Man kan springa i trappor på lunchen, det skulle ge resultat i böjen det också.

Man kan även låta bli helt att sätta mål och sen träna på bara, inget fel i det heller. Alla gör givetvis och med nödvändighet endast det de själva vill göra.

Det intressant kommer när någon formulerar något i stil med: Jag tränar målinriktat och på ett sätt som ger resultat. Resultaten kommer ur en metod som är bra, eftersom metoden ger bra resultat. DÅ får man problem. Metoden är endast så bra som resultaten den medger hos sina respektive discplier. Dåliga result -> dålig metod. Att i det läget framhärda metodens förträfflighet är att vara dogmatisk. Om metoden i sig även innehåller klausuler som t ex: Denna metod är bäst, andra metoder är bara Multisetjävulen(tm) och är skitdåliga. Då är även metoden dogmatisk.

Jag själv fick ok resultat av lågvolymsträning fram till en gräns där jag märkte att jag började stagnera. Därifrån (och även fram till dess) gjorde jag små förändringar här och var på, tja, de saker man kan ändra på. Jag ändrar fortfarande små saker här och var för att fortsätta förbättras och... resultaten har aldrig försvunnit. Sakta men säkert blir jag bättre. Dvs: min metod är så bra som Sakta men säkert(tm) är bra. Den är inte dogmatisk eftersom den inte innehåller något annat än att lyssna på det andra säger och att försöka förstå och omsätta det på gymmet.

En intressant grej med just HIT-tränande är just förnekselsen och undanflykterna. Det är tydligt för alla observatörer att det helt enkelt saknas resultat, utom för den tränande själv som istället framhärdar och pratar om, tja, gud vet vad förutom just bristen på resultat. Men som sagt, inget fel i att träna utan result och utan mål. Jag skulle tycka att det var lite tråkigt bara.

Dav0d
2006-11-18, 18:26
Men tränar smart om man inte spyr, blir fan förbannad av att läsa den här tråden. Vad sägs om att lägga energi på att träna istället för att plita ner hur jävla hårt man ska träna?

1: Jag är sjuk för första gånge på ett år.

2: Jag tränar hårt, behöver inte oroa dig över det. Skulle inte skriva någonting som jag inte själv kan stödja med eget forskande, inte när det gäller träning iallafall.

jwzrd
2006-11-18, 18:27
1: Jag är sjuk för första gånge på ett år.

2: Jag tränar hårt, behöver inte oroa dig över det. Skulle inte skriva någonting som jag inte själv kan stödja med eget forskande, inte när det gäller träning iallafall.

Alla som tränar backträning utan att spy gör fel enligt Dav0d i Solna. Bra.

Dav0d
2006-11-18, 18:27
jwzrd orkar inte läsa igenom allting en gång till och är lite dåsig. Men anser du att folk som tränar HIIT inte har något mål eller inte tränar hårt ?

Alla som tränar backträning utan att spy gör fel enligt Dav0d i Solna. Bra.

Nej men de kan prestera mer om de inte gjort det. För jag tror att har man inte spytt ännu kan man röra på sig om ens en CM till. Kroppen kommer spy innan man dör ok ? Därav mitt mål är ju alltid att träna tills gränsen, men beroende på hur psyket mår kanske man inte klarar det.
Klarar jag inte det när jag backtränar har jag mesat mig, det säger jag till mig själv också.

jwzrd
2006-11-18, 18:30
jwzrd orkar inte läsa igenom allting en gång till och är lite dåsig. Men anser du att folk som tränar HIIT inte har något mål eller inte tränar hårt ?

HIIT är inte samma sak som HIT.

Jo, många som tränar HIT tränar fantastiskt hårt på gymmet, många har bra mål också. Däremot får de usla resultat mätt på den mentala insatsen de gör.

Yankeee
2006-11-18, 18:30
Om det hade varit positivt på något sätt att spy på sina träningspass hade garanterat världseliten inom alla sporter eftersträvat det, nu gör man inte det, vad beror det på tror ni?

jwzrd
2006-11-18, 18:32
Nej men de kan prestera mer om de inte gjort det. För jag tror att har man inte spytt ännu kan man röra på sig om ens en CM till. Kroppen kommer spy innan man dör ok ? Därav mitt mål är ju alltid att träna tills gränsen, men beroende på hur psyket mår kanske man inte klarar det.
Klarar jag inte det när jag backtränar har jag mesat mig, det säger jag till mig själv också.

Det är inte så. Träning är träning, tävling är tävling. På tävlingen är det gränslös prestation som gäller. Spyr man så spyr man. Inte på träning. På träningen gör man allt för att långsiktigt klara sina mål och för att prestera optimalt på tävling. Hårdård-attityden du snackar om är inget annat än en 17-årig speta som vill berätta hur stor snorkeln är och hur jävla hård han är. Spyr man verkligen under passet så är man antingen som jag som gillar att verkligen spöa mig själv på passet (har inget att göra med att vara smart eller att vilja bli b ättre), eller så har man ätit för nära.

Dav0d
2006-11-18, 18:33
Om det hade varit positivt på något sätt att spy på sina träningspass hade garanterat världseliten inom alla sporter eftersträvat det, nu gör man inte det, vad beror det på tror ni?

Att eftersträva att spy är ju bara dumt. Men jag lovar dig att eliten tränar oftast till den gränsen om de kör fysträningar. För oftast är det så att efter man spytt klarar man inte av mycket mer.

jwzrd
2006-11-18, 18:34
Att eftersträva att spy är ju bara dumt. Men jag lovar dig att eliten tränar oftast till den gränsen om de kör fysträningar. För oftast är det så att efter man spytt klarar man inte av mycket mer.


Vilken elit snackar du om? Vilken sport?

Dav0d
2006-11-18, 18:37
Inte curling & golf iallafall.

Men att spy varje pass är idiotiskt eftersom tyvärr går det inte att återhämta sig på det...
Men om du drar och fystränar någon dag med din grupp av människor. Är det givet att du ska träna tills du inte klarar mer och därför brukar många spy(man tävlar alltid mot varandra). Iallafall om man tränar någonting som backträning eftersom sådant lätt skapar obalans och kroppen vill gärna få ut lite galla och skit.

Det är mina erfarenheter dock.

*Edit*
Backträning, HIIT, hög reps på knäböj, supersetta 15 övningar efter varandra o.s.v.
Sådant skapar verkligen illamående och innan man svimmar(inte hänt mig) lite utkommande galla :)

Yankeee
2006-11-18, 18:38
Du menar att du med dina erfarenheter berättar hur världseliten tränar?

Dav0d
2006-11-18, 18:44
Du menar att du med dina erfarenheter berättar hur världseliten tränar?

Nej, jag antar en del också. Men har haft diskussioner med vissa som tränar på väldigt hög nivå och människor med kunskap som vill nå toppen. Men jag vet vad som fungerar för mig, och det jag skriver har fungerat på mig.

Slutpoängen:
Att köra fysträningar med mycket intensiva övningar ska ge uppstötningar i slutet eller innan du slutar tränar, eftersom om de inte gjort det betyder det troligtvis att du kan prestera mer. Du har ju inte dött ännu eller ?

Så ser jag på det, och sist jag kollade är eliten på elit nivå för de tränar hårdare och smartare än andra. Därav fysträningar är det de kör hårdare och för att köra hårdare än majoriteten krävs det att man kör tills man inte kan lyfta någonting förutom lite galla ur strupen.

jwzrd
2006-11-18, 18:46
Inte curling & golf iallafall.

Men att spy varje pass är idiotiskt eftersom tyvärr går det inte att återhämta sig på det...
Men om du drar och fystränar någon dag med din grupp av människor. Är det givet att du ska träna tills du inte klarar mer och därför brukar många spy(man tävlar alltid mot varandra). Iallafall om man tränar någonting som backträning eftersom sådant lätt skapar obalans och kroppen vill gärna få ut lite galla och skit.

Det är mina erfarenheter dock.

*Edit*
Backträning, HIIT, hög reps på knäböj, supersetta 15 övningar efter varandra o.s.v.
Sådant skapar verkligen illamående och innan man svimmar(inte hänt mig) lite utkommande galla :)

Berätta vilken sport du pratar om då. Och nej, man tränar inte till 100% varje pass. Gör man det så går man in i väggen och när man sitter där så blir man så tammefan heller bättre.

Att träna hårt och bra är att bli bättre hela tiden. Långsiktigt. Vem som helst kan riva av ett idiotpass som leder till en spya. Det enklast sättet att göra det på att är ge sig ut i backen och köra helt otränad. Hårdqår!!

jwzrd
2006-11-18, 18:47
Så ser jag på det, och sist jag kollade är eliten på elit nivå för de tränar hårdare och smartare än andra. Därav fysträningar är det de kör hårdare och för att köra hårdare än majoriteten krävs det att man kör tills man inte kan lyfta någonting förutom lite galla ur strupen.

Vilken sport?

Dav0d
2006-11-18, 18:48
Kampsport.
Att träna hårt och bra är att bli bättre hela tiden. Långsiktigt. Vem som helst kan riva av ett idiotpass som leder till en spya. Det enklast sättet att göra det på att är ge sig ut i backen och köra helt otränad. Hårdqår!!

Precis, det har jag aldrig sagt att man ska göra.
Men sådana pass ska ske tycker jag, man ska alltid på fysträningar pressa sig till det yttersta. Fysträningar ska också ges minst en gång i veckan. Sådant går det att återhämta sig ifrån om man vilar och äter tillräckligt. Men det är där många brister.

Yes
2006-11-18, 18:56
Att hålla sig till en och endast en lära, nackdelar till trots är att vara dogmatisk. Resultaten och målen är bara att välja vilken HIT-tränande som helst för att se exempel på någon som snudd på aldrig ökar, ökningar sker från t ex 37.5kg i knäböjen till 39. På en månad.
Visst. Men vad kommer det här ifrån och vad/vem riktar du det emot? Mitt citat?

Poängen är just det att du väljer spyan som indiktion på att träningen som skedde innan med nödvändighet måste ha varit hård. Så är inte fallet. Det är lika seriöst och hårt att träna fram en spya i böjen genom att ha ätit för nära inpå passet som att mosa biceps så hårt att man spyr. (Hur nu det skulle gå till förstår jag verkligen inte - förutom om man väger 50kg men har biceps som Arnold).
Men självklart gäller det under förutsättning att man inte käkat sig proppmätt innan för att sedan träna. Det är ju ett under om man inte kräks av det.

Och jo, det går faktiskt att mosa biceps tills det vänder sig i magen. För dig som har tränat en väldans massa år och säkert tränat hårt lär det förstås bli en jäkla utmaning att lyckas. Demonstrerar vi däremot hårt arbete för någon som inte är van vid det går det faktiskt. Jag har varit där själv, där det har krävts viss ansträngning att hålla maten kvar där den hör hemma - vilket inte varit på grund av dumheter som att äta för tätt inpå passet.

Just därför drog jag upp det citatet, för många förstår helt enkelt inte att det är möjligt. Det kanske ger ett annat perspektiv på vad hård träning innebär.

Det finns många som trivs med att vara dogmatiska. Jag säger, menar iallafall inte, inte att ett dogmatiskt sätt att angripa sin träning är dåligt i sig (även om jag tycker det).
I många fall handlar det snarare om att identifiera vissa principer med träningen, som man anser är bra och sunda. Därefter orienterar man sig utefter dessa principer. Det är inte dogmatism, även om det ofta felaktigt kallas så.

Det handlar om resultat och mål.

Om man sätter som mål för sig själv att man nöjer sig med 1% ökning i knäböjen på en vikt som i sig redan är mycket lätt, så spelar det ingen roll hur man tränar. Man kan springa i trappor på lunchen, det skulle ge resultat i böjen det också.
Visst.

Man kan även låta bli helt att sätta mål och sen träna på bara, inget fel i det heller. Alla gör givetvis och med nödvändighet endast det de själva vill göra.
Visst.

Det intressant kommer när någon formulerar något i stil med: Jag tränar målinriktat och på ett sätt som ger resultat. Resultaten kommer ur en metod som är bra, eftersom metoden ger bra resultat. DÅ får man problem. Metoden är endast så bra som resultaten den medger hos sina respektive discplier. Dåliga result -> dålig metod. Att i det läget framhärda metodens förträfflighet är att vara dogmatisk. Om metoden i sig även innehåller klausuler som t ex: Denna metod är bäst, andra metoder är bara Multisetjävulen(tm) och är skitdåliga. Då är även metoden dogmatisk.
Du förutsätter att resultaten är direkt beroende på metoden.

Annars förstår jag inte varför du drar upp resultat i det hela. Jag har iaf inte pratat om det. Låter snarare som du tog mitt citat som en ursäkt att kritisera HIT. Det får du förvisso göra och du har säkert en del intressanta synpunkter, men det är ju inte direkt relaterat till det jag skrev.

Jag själv fick ok resultat av lågvolymsträning fram till en gräns där jag märkte att jag började stagnera. Därifrån (och även fram till dess) gjorde jag små förändringar här och var på, tja, de saker man kan ändra på. Jag ändrar fortfarande små saker här och var för att fortsätta förbättras och... resultaten har aldrig försvunnit. Sakta men säkert blir jag bättre. Dvs: min metod är så bra som Sakta men säkert(tm) är bra. Den är inte dogmatisk eftersom den inte innehåller något annat än att lyssna på det andra säger och att försöka förstå och omsätta det på gymmet.
Tja, "min metod" är inte heller sämre än att den är öppen för nya idéer.

En intressant grej med just HIT-tränande är just förnekselsen och undanflykterna. Det är tydligt för alla observatörer att det helt enkelt saknas resultat, utom för den tränande själv som istället framhärdar och pratar om, tja, gud vet vad förutom just bristen på resultat. Men som sagt, inget fel i att träna utan result och utan mål. Jag skulle tycka att det var lite tråkigt bara.
Nu får du vara specifikt med vilka HIT-tränande du menar. Är det mig, Berra eller Heinz du syftar? Förhoppningsvis inte mig, för jag förnekar inte att det går lite motigt just nu.

Yankeee
2006-11-18, 18:57
Förhoppningsvis inte mig, för jag förnekar inte att det går lite motigt just nu.

Hur kommer det sig då?

Stab
2006-11-18, 19:02
Bra tråd, men detta med split vs helkropp som återkommer gång på gång och dessa 2 läger.. Det blir ju väldigt snurrigt för kids som frågar och att köra på ett helkropps program ( dvs varje muskelgrupp flera ggr ) är ju knappast att inte träna hårt på ett bra sätt. Men folk får väl helt enkelt vara lite tålmodiga och testa sig fram och utvärdera, alla fungerar olika.

Nitrometan
2006-11-18, 19:13
"If you've never vomited from doing a set of barbell curls, then you've never experienced outright hard work." -Arthur Jones

Inte för att det är speciellt klokt att träna så man spyr, men det ligger ändå mycket i det citatet.
Oftast spyr man för att justera pH-värdet i kroppen. Man har tränat på sig så mycket mjölksyra att kroppen behöver dumpa maginnehåll för att kompensera. Är det nån mening att träna så många set/reps för den lilla muskeln biceps så att detta fenomen uppstår?

Man kan spy efter böj/mark av andra anledningar också. Men de effekterna uppnår man knappast med bicepscurl.

Dav0d
2006-11-18, 19:14
Oftast spyr man för att justera pH-värdet i kroppen. Man har tränat på sig så mycket mjölksyra att kroppen behöver dumpa maginnehåll för att kompensera. Är det nån mening att träna så många set/reps för den lilla muskeln biceps så att detta fenomen uppstår?

Man kan spy efter böj/mark av andra anledningar också. Men de effekterna uppnår man knappast med bicepscurl.

Precis, därför är hans påstående relativt barnsligt och falskt. Men många finner ju inspiration i det.

Yes
2006-11-18, 19:21
Hur kommer det sig då?
Jag vet inte säkert. En bidragande orsak kan i varje fall vara att min mage varit rejält dålig den senaste tiden. Jag är inte heller helt säker på om jag äter tillräckligt, och jag är för stillasittande. Vid tillfälle skall jag också kolla upp hormonbalansen som jag misstänker kan vara lite knasig.

Så, min hälsa är helt enkelt inte den bästa, vilket kan vara en orsak. Jag vill dock påpeka att av det jag ser i spegeln så anar jag i varje fall vissa förbättringar, så det händer i varje fall nånting får jag hoppas. Sen har jag ju faktiskt inte tränat mer än kanske 6 månader på (eventuellt) kaloriöverskott - jag kanske förväntar mig resultat lite för snabbt? Vilka resultat jag sedan verkligen har fått lär inte bli synliga förrän jag skalar bort lite fett från kroppen - då kan jag lättare jämföra med före/efter-bilder.

Men, och det här är givetvis viktigt att påpeka, det är bara spekulationer. I det här läget kan jag bara säkert konstatera att jag vet för lite. Därför är jag såklart inte främmande för tanken att det kan vara träningsmetoden som brister. Just av den anledningen försöker jag gärna hålla en ödmjuk inställning när det kommer till träningsmetoder(även om jag misstänker en del tar mig för en "HIT-fanatiker" av det enkla faktum att jag faktiskt gillar HIT).

Yes
2006-11-18, 19:26
Oftast spyr man för att justera pH-värdet i kroppen. Man har tränat på sig så mycket mjölksyra att kroppen behöver dumpa maginnehåll för att kompensera. Är det nån mening att träna så många set/reps för den lilla muskeln biceps så att detta fenomen uppstår?

Man kan spy efter böj/mark av andra anledningar också. Men de effekterna uppnår man knappast med bicepscurl.
Han pratar om ett set och inte några extremt många reps(12, kanske).

jwzrd
2006-11-18, 19:27
Bra tråd, men detta med split vs helkropp som återkommer gång på gång och dessa 2 läger.. Det blir ju väldigt snurrigt för kids som frågar och att köra på ett helkropps program ( dvs varje muskelgrupp flera ggr ) är ju knappast att inte träna hårt på ett bra sätt. Men folk får väl helt enkelt vara lite tålmodiga och testa sig fram och utvärdera, alla fungerar olika.

Här visar du missuppfattningen som finns och att det just är så snarare än två läger. Helkroppspass innebär att man tränar hela kroppen, varje pass. Bara det, inget annat. Det har INGENTING att göra med hur ofta man tränar, månens fas eller vad din mamma heter. Samma sak gäller att träna "splittat". Att ens tala om helkropps- repspektive splittade träningspass är något som gäller träning som snudd på är bodybuilding-specifik. Jag har fyra olika pass, tränar igenom hela kroppen två gånger i veckan men tränar inte 2-split. Jag har försökt förklara det förut men för döva öron den gången också, ingen är intresserad av att veta något som vanligt.

Yes
2006-11-18, 19:27
Precis, därför är hans påstående relativt barnsligt och falskt. Men många finner ju inspiration i det.
Och det var kanske just av denna anledning han lär ha sagt att hård träning inte går att förklara på ett bra sätt, utan måste upplevas.

jwzrd
2006-11-18, 19:30
Jag vet inte säkert. En bidragande orsak kan i varje fall vara att min mage varit rejält dålig den senaste tiden. Jag är inte heller helt säker på om jag äter tillräckligt, och jag är för stillasittande. Vid tillfälle skall jag också kolla upp hormonbalansen som jag misstänker kan vara lite knasig.

Så, min hälsa är helt enkelt inte den bästa, vilket kan vara en orsak. Jag vill dock påpeka att av det jag ser i spegeln så anar jag i varje fall vissa förbättringar, så det händer i varje fall nånting får jag hoppas. Sen har jag ju faktiskt inte tränat mer än kanske 6 månader på (eventuellt) kaloriöverskott - jag kanske förväntar mig resultat lite för snabbt? Vilka resultat jag sedan verkligen har fått lär inte bli synliga förrän jag skalar bort lite fett från kroppen - då kan jag lättare jämföra med före/efter-bilder.

Men, och det här är givetvis viktigt att påpeka, det är bara spekulationer. I det här läget kan jag bara säkert konstatera att jag vet för lite. Därför är jag såklart inte främmande för tanken att det kan vara träningsmetoden som brister. Just av den anledningen försöker jag gärna hålla en ödmjuk inställning när det kommer till träningsmetoder(även om jag misstänker en del tar mig för en "HIT-fanatiker" av det enkla faktum att jag faktiskt gillar HIT).

Jag sätter en veckas lön på att du inte alls har några hormoniellt betingade problem eller andra problem i kroppen. Att du gillar HIT vet vi. Så pass mycket att du helt låst dig vid att du måste träna så, inget annat sätt kan fungera för just dig. Du uppfyller mina förutfattade meningar av HIT-människor. Som du ser.

HookersUnited
2006-11-18, 19:40
Jag har spytt av bicepscurl *flex*
http://digilander.libero.it/caseyviator/vi16.jpg
Viator FTW

Karl_alfred
2006-11-18, 19:46
Hahaha märkligt samband alla dessa HIT-tränande skadar sig eller mår dåligt då och då. Jag som vart här på kolo ett par år kan ju säga att fenomenet inte är ovanligt.

Yes
2006-11-18, 19:57
Jag sätter en veckas lön på att du inte alls har några hormoniellt betingade problem eller andra problem i kroppen. Att du gillar HIT vet vi. Så pass mycket att du helt låst dig vid att du måste träna så, inget annat sätt kan fungera för just dig. Du uppfyller mina förutfattade meningar av HIT-människor. Som du ser.
Vi får väl se. Jag tycker det är lite märkligt med gyno, mycket dålig skäggväxt, i princip aldrig haft någon acne, humörsvängningar m.m. Jag vet inte... jag kan inte mycket om sånt, men när jag väl får tummen ur röven skall jag kolla upp det iaf.

Resten du skriver är rent oförskämt. Jag blir faktiskt jävligt besviken på dig och hoppas du är man nog att be om ursäkt.

Jag är inte alls helt låst på hur jag måste träna. Tvärtom har jag funderat på andra sätt och hur, om, när jag skall prova det i framtiden. Det enda jag inte kommer göra är att hoppa fram och tillbaks mellan olika metoder utan någon tanke bakom det. Sedan är det också svårt att hitta något som faktiskt verkar roligt, för jag gillar verkligen att träna på det sätt jag gör.

Fast det här är väl meningslöst att skriva om inte du vill tror på det. Just därför är det så jävla lågt att komma med sådana anklagelser.

Tricklev
2006-11-18, 20:06
Det här med att träna tills man spyr inom Eliten är väll knappast så vanligt inom Styrketränings-sporter iaf, vi har ju några hyffsat bra styrkelyftare på kolo. Läs deras journaler och se hur många gånger i veckan dom spyr till träningen. ;)

jwzrd
2006-11-18, 20:09
Vi får väl se. Jag tycker det är lite märkligt med gyno, mycket dålig skäggväxt, i princip aldrig haft någon acne, humörsvängningar m.m. Jag vet inte... jag kan inte mycket om sånt, men när jag väl får tummen ur röven skall jag kolla upp det iaf.

Resten du skriver är rent oförskämt. Jag blir faktiskt jävligt besviken på dig och hoppas du är man nog att be om ursäkt.

Jag är inte alls helt låst på hur jag måste träna. Tvärtom har jag funderat på andra sätt och hur, om, när jag skall prova det i framtiden. Det enda jag inte kommer göra är att hoppa fram och tillbaks mellan olika metoder utan någon tanke bakom det. Sedan är det också svårt att hitta något som faktiskt verkar roligt, för jag gillar verkligen att träna på det sätt jag gör.

Fast det här är väl meningslöst att skriva om inte du vill tror på det. Just därför är det så jävla lågt att komma med sådana anklagelser.

Vilka är anklagelserna? Du har själv sagt, till MIG dessutom, att du har svårt att ens tänka dig i en situation där du tränar enligt något annat än HIT så kapa drama queen-spelet. Det finns en hel del tjurbajs här, men det är inte min hög.

Jag snackar inte om att testa 40 olika metoder utan att söka hos dig själv efter det som inte fungerar, det som fungerar och vad som gör dig glad av att göra på gymmet. Hela tiden. Med Fungerar bra(tm) menar jag endast och enbart saker som antingen ger dig något direkt genom att du t ex gillar den rörelsen, som gör att du blir starkare (även om det bara är den övningen) och/eller gör att något växer.

Att dogmatiskt hålla fast vid ett sätt, trots att du SJÄLV säger att det inte går bra är dåligt för dig SJÄLV.

Yes
2006-11-18, 20:34
Vilka är anklagelserna? Du har själv sagt, till MIG dessutom, att du har svårt att ens tänka dig i en situation där du tränar enligt något annat än HIT så kapa drama queen-spelet. Det finns en hel del tjurbajs här, men det är inte min hög.
Och i vilken kontext har jag sagt det?

Det stämmer att jag skulle ha svårt för andra sätt. Jag trivs nämligen jävligt bra med det sätt jag tränar på, och andra sätt jag provat tycker jag verkligen inte om.

Betyder det att jag är låst vid att jag måste träna så och att inget annat kan fungera just för mig? Om jag mot förmodan har skrivit det tidigare får du visa mig var. Isåfall är det definitivt en sak jag ändrat uppfattning om. Jag är öppen för andra sätt, dock inte sagt att jag behöver gilla det.

Något drama-queen-spel är det inte frågan om. Jag tycker inte om när det skrivs saker om mig som helt enkelt inte är sanna. Om det är mitt eget fel må det vara hänt, men då vill jag att du visar det också, annars liknar det en spottloska i ansiktet - något jag verkligen inte gillar.

Jag snackar inte om att testa 40 olika metoder utan att söka hos dig själv efter det som inte fungerar, det som fungerar och vad som gör dig glad av att göra på gymmet. Hela tiden. Med Fungerar bra(tm) menar jag endast och enbart saker som antingen ger dig något direkt genom att du t ex gillar den rörelsen, som gör att du blir starkare (även om det bara är den övningen) och/eller gör att något växer.
Vilket är just vad jag gör. Hittils har jag bara inte rört mig utanför ramarna för vad som kan kallas HIT, men det är kanske något jag måste prova sen.

Att dogmatiskt hålla fast vid ett sätt, trots att du SJÄLV säger att det inte går bra är dåligt för dig SJÄLV.
Vilket inte heller är vad jag gör. Det borde stå tydligt i mitt svar till Yankeee.

jwzrd
2006-11-18, 20:40
Och i vilken kontext har jag sagt det?

Det stämmer att jag skulle ha svårt för andra sätt. Jag trivs nämligen jävligt bra med det sätt jag tränar på, och andra sätt jag provat tycker jag verkligen inte om.

Betyder det att jag är låst vid att jag måste träna så och att inget annat kan fungera just för mig? Om jag mot förmodan har skrivit det tidigare får du visa mig var. Isåfall är det definitivt en sak jag ändrat uppfattning om. Jag är öppen för andra sätt, dock inte sagt att jag behöver gilla det.

Något drama-queen-spel är det inte frågan om. Jag tycker inte om när det skrivs saker om mig som helt enkelt inte är sanna. Om det är mitt eget fel må det vara hänt, men då vill jag att du visar det också, annars liknar det en spottloska i ansiktet - något jag verkligen inte gillar.


Vilket är just vad jag gör. Hittils har jag bara inte rört mig utanför ramarna för vad som kan kallas HIT, men det är kanske något jag måste prova sen.


Vilket inte heller är vad jag gör. Det borde stå tydligt i mitt svar till Yankeee.

Som sagt, du är säker på att HIT är bäst för dig utan att ha testat något utanför. Det blir inte mer dogmatiskt än så. Jag snackar heller inte om att beta av alla bokstavskombos utan att söka efter ett bättre sätt för sig själv. Jag skulle aldrig stå ut med något som inte ger mig några resultat. Om varje ansats till att förklara sin träning och sina resultat för någon annan inleds och avslutas med brasklappar och förklaringar annat än: sen vecka 2 så gick lyft Y bättre; vecka 3 gick lyft X bättre så bör man fundera på vem man lurar.

sgtfresh
2006-11-18, 20:42
vad betyder det att träna hårt?

stridshinderbanan på amf1 tycker jag va ganska jävlig.. har man ont i halsen å lungorna i ett par dagar efteråt pga att man andats så hårt så tycker jag att det är att träna hårt, eller att sparras i stående sparring mot ngn överlägsen motståndare ngra ronder e oxå tufft. går man upp mot 15 reps på varje ben i utfall eller 15tunga mark med 2sek vila så börjar det bli "hårt" annars har jag svårt att lyfta så tunga vikter att jag mår illa, om jag ska kunna uppnå effekten att bli yr lr (varför man nu skulle vilja det?) dyl så måste intensiteten upp. supersetta på benövningar funkar. ska börja med boxning(min stora svaghet i stående) efter att ha varit bort ett par år från fighting. det bävar jag lite för, det kommer nog bli jävligt hårt.


jag tränar på ett lalligt f&s-gym där musiken oftast är "best of idol" och ibland går musiken till en såndär speldosa med en prinsessa som snurrar i mitten i igång... detta har utvecklat min träning. jag kör med "spark plug lurar" som stänger ut allt annat och jag har bara på lurarna när setet körs, och i vilan tar jag ur dom och vilar 100%. detta hjälper mig att ta ut mig till max eller till innan failiure eller vad som nu gäller just då.

tror nästan att måttet på hur hårt ett pass har varit för mig kommer efteråt då belöningssystemet börjar kicka in ju bättre jag mår, ju hårdare har jag kört. funkar bara efter viktträning och inte konditios för mig iaf.

Allan
2006-11-18, 20:48
Vi kan ta det där med hårt kontra hårt i en annan tråd. I min enfald trodde jag mitt inlägg skulle stimulera till diskussion om den mest underskattade delen av styrketräning, nämligen återhämtningen - inte att det skulle bli debatt om den mest överskattade delen, nämligen hur "hårt" man kan/ska köra. Om det tänkte jag starta en egen tråd.

Yes
2006-11-18, 20:55
Som sagt, du är säker på att HIT är bäst för dig utan att ha testat något utanför. Det blir inte mer dogmatiskt än så.
Allvarligt, hur f-n lyckas du dra den slutatsen av det jag skrev?

Jag har inte skrivit annat än att jag trivs jäkligt bra med sättet att träna. Är det dogmatiskt för att jag tycker det är roligt? Är det dogmatiskt att annan träning jag provat inte varit kul(och definitivt inte gett samma resultat)?

Kanske tycker du det är dogmatiskt att jag konstaterar det faktum att jag eventuellt måste byta träningsmetod för att få bättre resultat, även om ett sånt beslut skulle ta emot av det faktum att träningen sannolikt inte känns lika rolig längre?


Jag snackar heller inte om att beta av alla bokstavskombos utan att söka efter ett bättre sätt för sig själv. Jag skulle aldrig stå ut med något som inte ger mig några resultat.
Det gör inte jag heller.

Om varje ansats till att förklara sin träning och sina resultat för någon annan inleds och avslutas med brasklappar och förklaringar annat än: sen vecka 2 så gick lyft Y bättre; vecka 3 gick lyft X bättre så bör man fundera på vem man lurar.
Varje ansats av mig har inte inlets av brasklappar. Jag försöker hålla mig objektiv och konstaterar att det finns faktorer utanför träningen som kan påverka. Sjukdom är t.ex. en sådan faktor. Kost är en annan. Största potentiella faktorn är antagligen sjukdom. Men, som jag skrev till Yankee, jag vet inte. Det, om något, är mitt stora problem. Jag behöver veta mer.

jwzrd
2006-11-18, 21:02
Allvarligt, hur f-n lyckas du dra den slutatsen av det jag skrev?

Jag har inte skrivit annat än att jag trivs jäkligt bra med sättet att träna. Är det dogmatiskt för att jag tycker det är roligt? Är det dogmatiskt att annan träning jag provat inte varit kul(och definitivt inte gett samma resultat)?

Kanske tycker du det är dogmatiskt att jag konstaterar det faktum att jag eventuellt måste byta träningsmetod för att få bättre resultat, även om ett sånt beslut skulle ta emot av det faktum att träningen sannolikt inte känns lika rolig längre?



Det gör inte jag heller.


Varje ansats av mig har inte inlets av brasklappar. Jag försöker hålla mig objektiv och konstaterar att det finns faktorer utanför träningen som kan påverka. Sjukdom är t.ex. en sådan faktor. Kost är en annan. Största potentiella faktorn är antagligen sjukdom. Men, som jag skrev till Yankee, jag vet inte. Det, om något, är mitt stora problem. Jag behöver veta mer.

Antingen är det så att jag inte förstår vad att vara dogmatisk betyder, eller så förstår inte du det. Vi verkar inte ha samma uppfattning även om båda verkar överrens om att det inte är något positivt. Jag kan börja förklara hur jag ser det:

Att vara dogmatiskt inställd till något innebär att man t ex inte ser till effekten/resultatet av något, eller bryr sig om huruvida något är positivt eller negativt. Detta någots värde deriveras inte av nettoeffekten eller summan utan av uppfyllandet av krav som finns i metoden. T ex: Som del av träningen för att springa ett maratonlopp lägger man till baklängeslöpning och har det kvar trots att man konstaterar att det ger skador, att det inte ger några som helst bättre resultat och andra saker vars summa/resultat är negativ. Man har den kvar och tar öht inte till förslag som inte innebär baklängeslöpning i någon form. Man är inte pragmatisk i sin syn på hur man tar sig närmare sitt mål. Man har en dogmatisk syn.

"Metoden MÅSTE innebära baklängeslöpning, jag gillar baklängeslöpning, jag kan tänka mig att andra kanske gillar andra saker, jag ser att jag borde ändra något. Men inte baklängeslöpningen."

Allan
2006-11-18, 21:08
Kan ni ge fan i att ha en privat vendetta om HÅRD träning när jag uttryckligen sagt ifrån att det blir en separat tråd om det?????

jwzrd
2006-11-18, 21:10
Kan ni ge fan i att ha en privat vendetta om HÅRD träning när jag uttryckligen sagt ifrån att det blir en separat tråd om det?????

Men för fan Allan, det handlar inte om hård träning. Läs inläggen så ser du vad det handlar om! DITT inledande inlägg handlar i högsta grad om hård träning kontra träning ofta. Att du inte sett folk träna hårt osv så vadan detta huggande från dig nu?

Jag vill ha fram att man måste sikta långsiktigt, man har en pragmatisk inställning så att man hela tiden får in färska ideer och försöker bli bättre. Ffs!

Allan
2006-11-18, 21:14
Jag ville bara kolla om ni blockerat mig.

jwzrd
2006-11-18, 21:15
Jag ville bara kolla om ni blockerat mig.

Blockerat?

Karl_alfred
2006-11-18, 21:24
Jag ville bara kolla om ni blockerat mig.
Kolla msn deletchecker!

Yes
2006-11-18, 21:26
Allan verkar sur så jag svarar i en ny tråd i allmänt istället.

Nitrometan
2006-11-18, 22:55
Blockerat?
Allan trodde att ni hade glömt hans första inlägg. Vilket krasst sett väl är det enda bra i den här tråden. ;)

En mental blockering alltså.