handdator

Visa fullständig version : Jävla grannar - Sabbar mitt internet!


Humanist
2006-11-17, 20:05
Argh. Har de senaste dagarna upplevt internet slöare än det var med mitt 28.8 modem! Har virus-kollat datorn, testat TPtest o.s.v. Har en teoretisk hastighet av 10mbit men enligt TPtest ligger TCP på 0.2 mbit/s.
Kan inte använda DC. Inte heller lira lite BF2 om jag känner för det. Kollade med min ISP och fick till svar att trafiken ökat kraftigt i det hus jag bor, och att dom muntligt erbjudit en ökad kapacitet. Känner jag denna dinosaurie-farm till hus rätt, så blir det ett rätt och slätt nej till det erbjudandet.

Nu satt en lapp i trappuppgången att hastigheten var försämrad. Bostadsrättsföreningen bad "oss att titta över våra uppkopplingsrutiner samt köra en virus-koll". Vad fanken kan detta bero på? Hur kan 10mbit försämras så att jag tankar i 6kbit/sec. Kan knappast ens surfa?! *mini*
Hypoteser välkomnas.

aliquis
2006-11-17, 20:29
Tillfälligt tekniskt fel antagligen, ett annat alternativ hade ju varit torrents/dc/ftpsite men jag tror nästan mer på det första om det ALLTID är så långsamt.

Humanist
2006-11-17, 20:36
Tillfälligt tekniskt fel antagligen, ett annat alternativ hade ju varit torrents/dc/ftpsite men jag tror nästan mer på det första om det ALLTID är så långsamt.

Vilket desvärre ter sig osannolikt med tanke på att jag varit i kontakt med min ISP som endast noterat högre trafik, och därmed erbjudit mer kapacitet.
Det skiftade för ett par timmar sedan. Laddade lite på DC och hastigheten gick upp till drygt 200kbit/s. Nu är den dock tillbaka till samma olidliga långsamhet.

Om någon satt upp en DC hubb. Vad kan man göra åt den saken? Är ju sjukt att 1 person isåfall tar hela bandbredden.

aliquis
2006-11-17, 20:48
En DC-hubb tar nog inte så mycket, däremot om han delar ut massa på DC som folk drar, men det är kanske inte heller så sannolikt, du för ju samma sak. Ftpsite eller seedar torrents är kanske mer troligt.

Kan inte ispn kolla upp vem som tar all bandbredd också? Kanske inte.

Humanist
2006-11-17, 20:58
En DC-hubb tar nog inte så mycket, däremot om han delar ut massa på DC som folk drar, men det är kanske inte heller så sannolikt, du för ju samma sak. Ftpsite eller seedar torrents är kanske mer troligt.

Kan inte ispn kolla upp vem som tar all bandbredd också? Kanske inte.

Jag vet inte. Bättrar det sig inte lär jag åtminstone skicka ett mail och fråga! *grr*

Går det på något vis att undersöka detta via internet? Känns helt värdelöst att betala för 10mbit som i praktiken är ett 28.8 modem!

Kan virus orsaka något sånt här? Själv kör jag med Comodo firewall/antivirus och känner mig skyddad. Dock verkar flertalet grannar rätt okunniga, så risken är väl att deras datorer nu är smittspridare.

Dumleman
2006-11-17, 21:04
Ni belastar nätet hårt. Hur väl känner du grannarna? Har ni ett gemensamt avtala med ISPn? Om en inte sköter sig så stängs alla av? Om det inte är du som belastar nätet så måste det vara någon annan.

Humanist
2006-11-17, 21:12
Ni belastar nätet hårt. Hur väl känner du grannarna? Har ni ett gemensamt avtala med ISPn? Om en inte sköter sig så stängs alla av? Om det inte är du som belastar nätet så måste det vara någon annan.

Känner inte mina grannar alls. Tippar att vi har ett gemensamt avtal med ISP:n, då de ju påtalade att vi kollektivt överutnyttjade kapaciteten.
Jag kör som jag brukar. Har DC igång med 2 som laddar från mig. Har kollat efter virus o.s.v. så jag bör vara oskyldig. Konstigt nog verkar utgående hastighet vara ok. Två laddar från mig i skrivande stund med hastighet 300 kbit/s. Själv laddar jag nu i 0 b/s :cryout:

aliquis
2006-11-17, 21:22
Lite fult att sälja 10mbps till DIG om det nu är det de gör och inte hela fastigheten och sedan inte klarar av att leverera det. Det är väl rätt normalt att kanske sälja säg 10mbps till 10 pers men egentligen bara ha säg 30mbps tillgängligt eftersom folk inte utnyttjar all bandbredd hela tiden, men om tanken är att ni skall ha 10mbps var och de inte klarar av att leverera det för att ni är för många som kör dc osv får de väl öka på bandbredden till hela fastigheten.

MasterChief
2006-11-17, 21:30
Jag antar att du inte har någon möjlighet att köpa bredbandet via kabeln istället (typ Comhem)?

Humanist
2006-11-17, 21:31
Lite fult att sälja 10mbps till DIG om det nu är det de gör och inte hela fastigheten och sedan inte klarar av att leverera det. Det är väl rätt normalt att kanske sälja säg 10mbps till 10 pers men egentligen bara ha säg 30mbps tillgängligt eftersom folk inte utnyttjar all bandbredd hela tiden, men om tanken är att ni skall ha 10mbps var och de inte klarar av att leverera det för att ni är för många som kör dc osv får de väl öka på bandbredden till hela fastigheten.

Ja, det verkar vara rena vilda västern när det gäller bredband. Jag betalar 250kr/månad för bredbandet, och även om 10mbit är en teoretisk högsta hastighet, så är det ju ändå en fingervisning om vad man kan förvänta sig.
Har systeam och de har fungerat felfritt enda fram till nu. Aldrig vart några problem. Just nu undrar jag hur man ska lösa skiten...?

Humanist
2006-11-17, 21:34
Jag antar att du inte har någon möjlighet att köpa bredbandet via kabeln istället (typ Comhem)?

Alltså bredbandet levereras via fiberoptik. Borde ju vara överlägset snabbast.

Trance
2006-11-17, 21:34
Alltså bredbandet levereras via fiberoptik. Borde ju vara överlägset snabbast.

Handlar inte om det direkt tyvärr.

Diana
2006-11-17, 21:45
Hmm får ja snatta tråden lite å chansa på att nån kanske mot alla odds kan tänkas ha en aning om mitt helkonstiga internet dilemma *screwy*

-Jag kommer inte in på MSN (tjänsten är otillgänglig felkod: 800888d).
-Med jämna mellanrum dyker en varnings ruta upp att windows stött på ett fel, måste avslutas, vill du skicka felrapport? osv.
-Windows mediaplayer verkar helt fucked...
-Jag måste trycka 2 ggr på internet explorerknappen för att få upp ett fönster nu, trög, förr behövdes bara en.
-Igår när jag loggat ut från MSN var min mail och lösenord(som jag alltid har sparat på denna dator) raderade. Tänkte inte närmare på det just då...
-Hörde att det 'klickade' som fan i datan på kvällen igår, ett ovanligt ljud jag inte hört förr.

Allt detta började helt plötsligt idag när jag startade datorn imorse, nån som varit med om liknande eller har nån teori om vad det kan röra sej om? *gah!* :D *mkt tacksam*

(Jag har inte öppnat några konstiga mail eller installerat nåt skit på sistens, dock har jag tryckt på skumma länkar folk skickat på msn. :D )

Baan
2006-11-17, 21:54
Tror att dom har en viss bandbredd för ditt hus där man räknat med att folk sällan använder sin kapacitet maximalt, men nu kanske alla toksurfar och då räcker det inte till. Klart att det skulle kunna vara ett tekniskt fel som din ISP inte tror finns. Föräldrarna hade djävla problem med com hem i flera månader innan dom tog tag i det och fixade problemet. Nu snackar vi alltså inte om kass kapacitet utan om ingen kapacitet. Det lustiga här är iofs att du verkar ha LAN om jag förstår det rätt, LAN brukar vara ganska oproblematiskt. Det är vanligare med problem med ADSL/cable.

NiXPhoenix
2006-11-17, 22:10
-Hörde att det 'klickade' som fan i datan på kvällen igår, ett ovanligt ljud jag inte hört förr.





Klickandet låter som det kan vara en hårddisk som håller på att gå sönder. Jag skulle se till att ta back-up på speciellt viktiga saker, om du har två eller flera diskar så kopierar du helt enkelt bara så att du har samma sak på två ställen. Eller bränn ut på skivor. Allt det andra tyder dock inte på någon felaktig hårddisk tycker jag, kan vara vad som helst.
Du kan testa hårddisken genom att göra lite krävande saker som att öppna många stora filer samtidigt, köra defrag, diskkontroll osv. Om det börjar klicka konstigt då så har du garanterat problem med en disk.

Bronkitkorv
2006-11-17, 22:41
Min dator har också varit helt skitdum ett tag, när jag till slut bytte utt meooderkort och allt annat nästan och gjorde en ominstallation så vart det bättre, även när jag laddar från dc... laddar jag däremot bittorent så går det inte att gå ut på internet.. men iaf. så är inte datorn helt dum längre..

Diana
2006-11-17, 22:57
Klickandet låter som det kan vara en hårddisk som håller på att gå sönder. Jag skulle se till att ta back-up på speciellt viktiga saker, om du har två eller flera diskar så kopierar du helt enkelt bara så att du har samma sak på två ställen. Eller bränn ut på skivor. Allt det andra tyder dock inte på någon felaktig hårddisk tycker jag, kan vara vad som helst.
Du kan testa hårddisken genom att göra lite krävande saker som att öppna många stora filer samtidigt, köra defrag, diskkontroll osv. Om det börjar klicka konstigt då så har du garanterat problem med en disk.
Ahhh man tackar! det låter trevligare än virus iaf. :thumbup:

...Tycker det var en väldigt märkligt beteende för ett virus :D men vad vet jag. *popcorn*

Humanist
2006-11-17, 23:17
Tror att dom har en viss bandbredd för ditt hus där man räknat med att folk sällan använder sin kapacitet maximalt, men nu kanske alla toksurfar och då räcker det inte till. Klart att det skulle kunna vara ett tekniskt fel som din ISP inte tror finns. Föräldrarna hade djävla problem med com hem i flera månader innan dom tog tag i det och fixade problemet. Nu snackar vi alltså inte om kass kapacitet utan om ingen kapacitet. Det lustiga här är iofs att du verkar ha LAN om jag förstår det rätt, LAN brukar vara ganska oproblematiskt. Det är vanligare med problem med ADSL/cable.

Ja, det har aldrig varit några problem tidigare. Är rädd att det kommer bli nåt sånt där segdraget som du beskriver med dina föräldrar. Känns som man är ganska chanslös mot grannar, ISP och allt vad det heter. Jag har som sagt fiberoptik, så det är LAN. Fattar inte hur den kan överutnyttjas i en bostadsrätt där de flesta är gamlingar :confused:

Nu verkar dock hastigheten vara rätt hyfsad igen. Konstigt, den pendlar mellan att vara helt oanvändbar till hyfsad. Vad säger det? Talar det inte för teorin att någon använder hela bandbredden?

Hermit
2006-11-17, 23:19
Ge dom en propp!

Ser bra ut kör hårt

Humanist
2006-11-19, 17:28
Aktualiserar denna tråd igen, då det framkommit mer information. Det verkar nu klarlagt att någon av mina grannar (*grr*) är den som tar all bandbredd. Det spekuleras i en lapp på ytterdörren att någon satt upp en server eller liknande.

Nu till min fråga. Hur kan man ta reda på vem? Kan ISP:n bidra med sådan information? Situationen är ju absurd. Det är alltså någon som tar all bandbredd för hela huset, och ökad kapacitet kommer först förhandlas i maj 07! *mini*

Vad kan man göra? Betalar 250 kr/månad och vill ha mer ut än hastigheter på 100kbit.

Mantus
2006-11-19, 23:10
Aktualiserar denna tråd igen, då det framkommit mer information. Det verkar nu klarlagt att någon av mina grannar (*grr*) är den som tar all bandbredd. Det spekuleras i en lapp på ytterdörren att någon satt upp en server eller liknande.

Nu till min fråga. Hur kan man ta reda på vem? Kan ISP:n bidra med sådan information? Situationen är ju absurd. Det är alltså någon som tar all bandbredd för hela huset, och ökad kapacitet kommer först förhandlas i maj 07! *mini*

Vad kan man göra? Betalar 250 kr/månad och vill ha mer ut än hastigheter på 100kbit.


Du knackar på alla grannars dörrar, så fort du ser en otvättad, långhårig, pizzaätande slusk med piratpartiets logga på så slår du till honom med en spade och säger åt han att sluta ta upp bandbreden annars hotar du med att komma tillbaka med nötknäpparen nästa gång. Fungerar det så fungerar det, annars har du iallafall fått ur dig lite aggressioner