handdator

Visa fullständig version : Benträning, vad är bäst?


Baan
2006-11-17, 19:56
Om vi delar upp benträning (och det är för massa som avses) så vad funkar bäst anser ni?

Edit: tanken är att alt 1 och 2 ska vara varandras motsatser, dvs att om man förespråkar intensitet så vilar man kansek 30 sek och kör sina böj igen, medan en person som anser att alt 2 är bäst skulle köra tungt och vila så länge det behövs. Alt 3 är mer fri då..

Baan
2006-11-17, 19:59
För egen del har jag senaste åren satsat mer på vikt än intensitet. Var annorlunda i början då man började böja då jag experimenterade lite med allt möjligt och satsade på att pumpa mycket blod i muskeln och så. Det jag märkt nu är att jag knappt ökat något i ben på flera år känns det som, så jag funderar om jag ska tänka om lite där vad som egentligen funkar bäst.

Yes
2006-11-17, 20:07
Har du kört likadant under längre tid gissar jag att du kommer öka på nästan vad som helst som är nytt för benen. Jag upplever det iaf så att kroppen anpassar sig ganska snabbt till de krav som ställs, och då får man prova nya saker.

Ryska_raketen
2006-11-17, 20:08
Variation.

Hades
2006-11-17, 20:08
Strikt och tung benträning med ordentlig vila tycker jag är bra. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna prestera bra med kort vila. Dock har jag inte provat, så jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra.

Ulf A Big
2006-11-17, 20:11
Jag antar att du pratar om volym och inte styrkelyftsstyrka.

Blandning av intensitet och tunga vikter" Man måste ändå bli starkare i muskeln för att den ska växa"

Baan
2006-11-17, 20:16
Jag antar att du pratar om volym och inte styrkelyftsstyrka.

Blandning av intensitet och tunga vikter" Man måste ändå bli starkare i muskeln för att den ska växa"

Ja, det är volym som avses, det var det jag menade med massa där i början.

Cerberus
2006-11-17, 20:25
Personligen behöver jag ganska mycket vila emellan benseten, iaf om ja kör böj lr benpress. Jag presterar enbart sämre med kortare vila.

Så länge man ökar i viktbelastningar så är det bra.

Men när det gäller övriga kroppen så brukar ja köra rätt lite vila(e otålig).

Yes
2006-11-17, 20:38
Strikt och tung benträning med ordentlig vila tycker jag är bra. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna prestera bra med kort vila. Dock har jag inte provat, så jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra.
Jag tycker det i viss mån är en vanesak. Även om musklerna känns helt döda finns det ofta förvånansvärt mycket kraft kvar(fast det är inte nödvändigtvis så smart att mjölka ur den allra sista droppen, det lär bara ge en sjuhelsikes lång återhämtning). Men det är klart att man tappar styrka mellan seten om man inte vilar, det går ju inte att undvika. Frågan är om det hårdare arbetet kompenserar det.

Gpajpen
2006-11-17, 20:53
ben svarar på samma stimulus som övriga muskelgrupper, så om massa är primärt mål bör "lyfta tungt" nedprioriteras.

Klo
2006-11-17, 21:01
Så tungt som möjligt så intensivt som möjligt. Måste inte betyda stor vikt för min del... teknik!! :thumbup:

Grisen
2006-11-17, 21:06
Mycket vila och få reps suger för volymökningar för min del. Jag frontböjer mer än många i min viktklass, men inte har jag stora lår för det.

RassK
2006-11-17, 21:28
4x12 i knäböj funkar bäst för mig

det är sjukt intensivt men inte särskilt tungt :@

Baan
2006-11-17, 21:57
Ni får gärna berätta om er egna benträning, helst detaljrikt. Hur länge ni vilar osv, vilka övningar, hur månag set... allt ni kommer på. Måste erkänna att agendan med tråden var lite att få lite inspiration ;)

Clyde
2006-11-17, 22:46
Själv tycker jag benen svarar överlägset bäst på två pass i veckan. Ett lätt och ett tungt.

Jag växlar fram och baksidan när jag tränar och kör 2 övningar för framsidan resp två för baksidan. Dvs jag kör inte två övningar för framsidan på raken och sen baksidan, utan en för framsida sen en för baksidan osv.

Man kan inte bygga grova lår med mesträning. Låren växer bättre av 7-8 set tunga knäböj än vad dom gör med 3-4. Men inte av 15.

Ni fattar hur jag menar hoppas jag.

Så här såg förra benpasset ut.

1.Knäböj 6x6
2.Raka marklyft 6x6
3.Hacksquat 6x6
4.Sittande lårcurl 6x6

Sen kör jag ben 3-4 dagar senare igen. Men med andra belastningar fast med ungefär samma övningar.