handdator

Visa fullständig version : Vill sluta äta chips och oyttigheter


biff_aik
2006-11-17, 19:25
Hej

Jag deffar inför sommarn men äter chips och onyttigheter ca 2 ggr per vecka... gammal vana som jag vill få stopp på!

har någon nått tips?????????

Go throw the pain barrier!

Njabbesh
2006-11-17, 19:27
Frukt?

go throw the pain barrier? :laugh:

Vinter
2006-11-17, 19:31
Eh, försök äta dig mer mätt på mat istället, drick mer vatten dagligen och köp lite frukt och vänj dig vid att äta det istället. Funkar för mig.
Nötter kan ju funka med.

Kör en dag i veckan du får äta lite onyttigt inom gränser.

everete
2006-11-17, 22:50
Håller med honom ovan.

Jag har haft samma problem som dig.. inte kul, inte lätt att bli av med. Det absolut bästa är att äta dig mätt på mat. Och när suget infinner sig så gör du allt du kan för att utstå det! Skit i att äta nånting annat. Jag brukade alltid bli sugen på chips, godis etc runt 20-21-tiden haha. Efter att ha stått över 2 TV-kvällar med godsaker så försvann en stor del av suget. Hade världens abstinens och var ashungrig men det funkade!

Så när du blir sugen på onyttigheter. Låt helt enkelt bli att äta det! Ät inte heller något annat istället. Av frukt blir man också sötsugen.

nobrain
2006-11-17, 23:37
Sluta tänk på att du vill äta chips och godis så blir det något lättare också. Det bästa är nog som dom andra skrev att äta bra så du inte får nåt chips och godissug.

aliquis
2006-11-18, 00:13
Ät inte chips?

Zakath
2006-11-18, 00:34
Ge dig bara fan på att sluta, byt ut mot frukt/grönsaker, suget försvinner efter någon månad. :)

Cerberus
2006-11-18, 00:47
Varför vill du sluta med onyttigheterna? Tänk på vad för konsekvenser det kan ha på dig om du äter chipsen och använd det som motivation, sen ska du ha både kortsiktiga och långsiktiga mål(specifika, typ minska midjemått eller vikt).
Några tips baara

Karelin78
2006-11-18, 00:58
Fixat eget snacks i form av morots och gurkstavar det brukar funka, nyttigt också;)

nutz
2006-11-18, 03:01
Låter som att du är uttråkad. Sluta sitta vid TV:n. Ta en promenad istället, eller kanske att du rentav lägger styrketräningen på kvällen istället.

maRRtin
2006-11-18, 11:39
Har man inte självkontroll är det nog svårt, jag har personligen inga problem att låta bli att handla chips, godis och sånt när jag handlar.

Har man inget sånt hemma är det inte svårt att låta bli att äta det heller.
Gå förbi chipshyllan när du handlar bara så löser du det.

najsivikki
2006-11-18, 11:44
ta en mättande kaseindrink, brukar verkligen funka för mig, den smakar sött också!

mangemani
2006-11-18, 12:49
tips?
behövs inga som helst tips eller trix,utan sluta upp med det bara.
vilja och diciplin är svaret på din fråga,skaffa dej det och du kommer att klara av allt.

HookersUnited
2006-11-18, 13:00
Köp inte hem det.

Martyn
2006-11-18, 13:28
Ha ett paket tuggummin till hands, det kanske är så att du vill knapra på något och tuggummi kan du ju tugga med gott samvete.

najsivikki
2006-11-18, 13:32
knapra på ngt tuggumi, vad kul det lät:D

Gorgoroth
2006-11-18, 13:37
tips?
behövs inga som helst tips eller trix,utan sluta upp med det bara.
vilja och diciplin är svaret på din fråga,skaffa dej det och du kommer att klara av allt.Överlägset bästa lösningen imho, det håller i längden.

Cerberus
2006-11-18, 14:10
Läs en bok om psykologi om varför man gör vissa saker(boken "Flow" är bra").

Men motivation och självdisciplin är svaret på lång sikt. Jag har inte uteslutit skit i min kost för jag ser ingen anledning till det om jag inte ska upp på scen(vilket inte lär hända inom närmaste åren).

dojjan
2006-11-18, 14:47
Diciplin är svaret! Ge dig fan på att du inte ska göra det och du kommer heller inte att göra det :)

coxie
2006-11-19, 16:51
Morötter+gurka+broccoli tillsammans med salsadip är minst lika gott som chips.

LadyG
2006-11-19, 17:47
Schemalägg godis och annat, så blir det lättare att hålla sig ifrån sånt när suget sätter in.

Det är större chans att man verkligen lyckas hålla sin diet om man planerar i förväg.

Fredrik_S
2006-11-20, 04:21
20 kronor per vecka max till godis och chips

Anonym112
2006-11-20, 14:44
20 kronor per vecka max till godis och chips

På Rusta finns det 200grams-chipspåsar för 5 kronor.
Då skulle han dubbla sitt chipsintag :'/

nutz
2006-11-20, 14:50
Sluta ha tråkigt. Tristess framkallar ett psykologiskt sötsug säger mina egna erfarenheter.

Cerberus
2006-11-20, 14:54
Sluta ha tråkigt. Tristess framkallar ett psykologiskt sötsug säger mina egna erfarenheter.

word! Bästa sättet att undvika sötsug är att umgås med vänner tycker jag.

Runka funkar också men det kan ja inte göra hela dan.

Fischer
2006-11-21, 11:57
Jag har också varit i det där dilemmat...svårt att sluta med vissa saker...och det trista sanningen är att du måste stå emot och uthärda suget...det är enda sättet.

bli lite förbannad och försök att ta fram lite jävlar anamma. Svårt men det funkar, gör nåt annat bryt av den vanliga "vanans makt" ...försökt att inte tänka på mat/chips mm utan att sysselsätta dig med annat..

Pellefant
2006-11-21, 12:08
Detta har fungerat på sistonde vid godishyllorna, jag tänker för mig själv:

"Vill jag bli smal eller inte?"

Tulork
2006-11-21, 12:32
I det stora hela handlar det om vilje styrka..varje gång du blir sugen på nått onyttigt som du vet att du inte behöver..tänk på ditt mål, tänk vad bra det hade varit om du inte hade ätit godsakerna. Personligen tycker jag att äta annat som substitut för godis är farligt..det är lite som rökning, att bli av med nikotinbegäret är relativt lätt, men att bli av med vanan..det är en annan grejj. Bryt din vana, ju längre tid du klarar dig utan godis, ju duktigare känner du dig och desto mer motivered blir du!

Det är vad jag tänker och hur jag fungerar i alla fall.

Lycka till! :)

Jacksatan
2006-11-21, 12:51
Ät choklad. Jag brukar ta 2bitar mörk choklad varje dag och jag tycker fasen det hjälper mot sötsugen rätt bra. Jag är hårdast i världen.

Gpajpen
2006-11-21, 14:24
köp inte hem det överhuvudtaget, finns det inte hemma ö.h.t kan du inte äta det, då tvingas du avstå helt eller äta något nyttigare.

tänk ständigt på hur viktiga dina mål är för dig; "är det verkligen värt att äta dom här chipsen?, vad vill jag helst, äta mina chips eller nå mina mål?,
har jag verkligen kämpat så här länge för att pajja det nu?" osv

gl !

mangemani
2006-11-21, 15:31
varför sitta och uthärda nått?varför plåga sej igenom det hela?helt onödigt.
det gäller att ha en GRÄNS och inte äta så jäkla mycket utav det.
unna sej nån choklad bit om dagen,helt ok,unna sej lite chips,helt ok,osv,men det är MÄNGDEN som avgör det hela och hur ditt dagliga kcal intag ser ut förövrigt.

LadyG
2006-11-21, 15:34
varför sitta och uthärda nått?varför plåga sej igenom det hela?helt onödigt.
det gäller att ha en GRÄNS och inte äta så jäkla mycket utav det.
unna sej nån choklad bit om dagen,helt ok,unna sej lite chips,helt ok,osv,men det är MÄNGDEN som avgör det hela och hur ditt dagliga kcal intag ser ut förövrigt.

Absolut, jag håller med dig fullständigt.

Man kan äta allt men inte hur mycket som helst och inte jämt, var det någon som sa (tror det var här på kollo) och det summerar väl ganska väl vad deff går ut på?

Pumpitup
2006-11-21, 17:06
Börja snusa :D

mangemani
2006-11-21, 17:25
Absolut, jag håller med dig fullständigt.

Man kan äta allt men inte hur mycket som helst och inte jämt, var det någon som sa (tror det var här på kollo) och det summerar väl ganska väl vad deff går ut på?



tja,släng in styrketräning också,så summerade du det rätt så fint faktiskt.

Helena B
2006-11-22, 02:08
Ät choklad. Jag brukar ta 2bitar mörk choklad varje dag och jag tycker fasen det hjälper mot sötsugen rätt bra. Jag är hårdast i världen.

Okej jag är inte hårdast i världen men jag kör samma stil. Äter 10 g choklad (mörk) varje dag. Förutom att det är gott så tillfredsställer det mitt behov och jag blir inte sugen på något annat. Premium har så man kan köpa 10 grams förpackningar i storpack, 24 i varje..räcker nästan en månad.

LarsK
2006-11-22, 06:48
Det är bara att sluta. Vad är så svårt, det är ingen som tvingar dig att äta det. Köp inte skitet helt enkelt. Svårare är det inte.

everete
2006-11-22, 17:54
Det är inte så himla lätt att säga upp ett beroende.

mangemani
2006-11-22, 18:19
Det är inte så himla lätt att säga upp ett beroende.


jopp.
VILJA och åter igen VILJA.
klarar man inte av det så VILL man helt enkelt inte tillräckligt,svårare än så är det inte och det finns inga "men".

LarsK
2006-11-23, 05:55
Det är inte så himla lätt att säga upp ett beroende.
När blev godis och chips beroendframkallande?

Det handlar om en enda sak, självdisciplin!

Fredrik_S
2006-11-23, 08:38
Okej jag är inte hårdast i världen men jag kör samma stil. Äter 10 g choklad (mörk) varje dag. Förutom att det är gott så tillfredsställer det mitt behov och jag blir inte sugen på något annat. Premium har så man kan köpa 10 grams förpackningar i storpack, 24 i varje..räcker nästan en månad.

Är det en julkalender?

Eddie Vedder
2006-11-23, 08:41
Eftersom jag inte vet hur du bor så kan de här tipset va mer lr mindre värdefullt. Men hursomhelst e ju de lättaste sättet att undvika å käka sånt där att inte ens ha tillgång till de, d.v.s. aldrig köpa hem de. Därför e mitt bästa råd att alltid handla efter att du känner dej mätt å belåten. Går du till affären precis innan du ska laga mat å känner dej sugen så ere större risk att massa oplanerat skit åker ner i vagnen. Gå inte te affären hungrig å handla ENBART de du har planerat att inhandla å som du BEHÖVER.
Detta e ju svårare om du exempelvis bor hemma å har godisfrossande småsyskon lr bor ihop me nån annan som alltid handlar hem sånt, pojk/flickvän exempelvis.

*Flash*
2006-11-23, 09:22
Jag tvivlar på att du verkligen vill sluta med det om du ännu inte lyckats sluta.
Personligen så ökar mitt sötsug i takt med ju mer socker/skräpmat som jag får i mig, får jag knappt i mig socker eller skräpmat alls så har jag noll sötsug öht.
Jag mår faktiskt till och med illa av att äta 2-3 små godisbitar efter att jag ätit nyttigt i en vecka eller så.

Men annars så skippa att köpa hem skiten, skär upp några gurkstavar eller gå och knapra på en morot varje gång du känner suget efter chips/godis.

cheesian
2006-11-23, 10:21
Häll nått äckligt på dom som en äkta supahmodel

Pumpitup
2006-11-23, 10:33
Börja ät proteinbars istället :)

Bronkitkorv
2006-11-23, 14:05
Jag tycker inte du ska sluta att äta chips utan du ska äta mindre av den varan och inte svulla som en jävla gris. Deffen fixar du med extra cardio inte genom att sluta äta chips. Om din kost är bra i övrigt så tror jag knappast lite chips förstör nånting..

Helena B
2006-11-23, 23:44
Är det en julkalender?

Nej det är en vanlig ask med 24 portionsförpackningar i, påminner om förpackningen till After eight. Men en julkalender med mörk choklad låter ju inte alls fel.

addehd
2006-11-25, 22:27
Varje gång du känner ett sug efter onyttigheter: Drick vatten eller ät frukt/ grönsaker!


Det hjälper, garanterat.

fwickbom
2006-11-25, 23:43
Hej

Jag deffar inför sommarn men äter chips och onyttigheter ca 2 ggr per vecka... gammal vana som jag vill få stopp på!

har någon nått tips?????????

Go throw the pain barrier!


mmmm, egentligen itne svårt.. köp inte skiten bara, svårare e d faktiskt inte :) sen behöver man lite självbehärskning oxå men det får man öva upp. substitut är ju att du fixar god fruktsallad eller nåt annat smaskigt som innehåller frukt och grönt som du byter ut mot dina onyttigheter

mangemani
2006-11-26, 00:33
att sluta att köpa godheterna är ju helt fel enligt mej.
klart man ska köpa hem och unna sej nått då och då,men(åter igen) så handlar det om mängden man stoppar i sej...allt handlar om det samt att det går ihop med det dagliga kcal intaget.

att byta ut det mot frukt eler annat är inte heller rätt enligt mej,klart man ska unna sej en godbit då och då när man väl känner ett sug,vill inte låta tjatig nu,men allt hänger på mängden man stoppar i sej.
så simpelt.

mini
2006-11-26, 07:16
att sluta att köpa godheterna är ju helt fel enligt mej.
klart man ska köpa hem och unna sej nått då och då,men(åter igen) så handlar det om mängden man stoppar i sej...allt handlar om det samt att det går ihop med det dagliga kcal intaget.

att byta ut det mot frukt eler annat är inte heller rätt enligt mej,klart man ska unna sej en godbit då och då när man väl känner ett sug,vill inte låta tjatig nu,men allt hänger på mängden man stoppar i sej.
så simpelt.
Men nu utgår du ju från att alla fungerar som du. Vissa har väldigt svårt att göra så. Jag skulle aldrig utsätta mig för att ha godis hemma om jag försökte låta det vara. Dessutom blir jag lita trött på snacket att unna sig. Varför ska man göra det? Varför ska man fortsätta använda mat, eller snarare socker och fett som belöning? Bättre att försöka "omprogrammera" och lära sig belöna sig med annat.

Enligt mig.

mangemani
2006-11-26, 10:14
Varför ska man göra det? Varför ska man fortsätta använda mat, eller snarare socker och fett som belöning? Bättre att försöka "omprogrammera" och lära sig belöna sig med annat.



varför inte?
varför?

mini
2006-11-26, 10:18
varför inte?
varför?
Bra svarat. Där fick jag liksom?

Cerberus
2006-11-26, 10:47
Det e gott med fett och socker :D

Att omprogrammera belöningar e inte alltid så lätt ..

mini
2006-11-26, 13:11
Det e gott med fett och socker :D

Att omprogrammera belöningar e inte alltid så lätt ..
Inte lätt alls. Det är ju därför det i många fall är så nödvändigt.

Muskelbyggaren
2006-11-26, 13:17
Det e gott med fett och socker :D

Att omprogrammera belöningar e inte alltid så lätt ..
Lätt och lätt beror förstås på.

Med ett tydligt mål, ansträngning och tålamod går det att skapa en association mellan i princip vad som helst och glädje.

Tänk på vad för tillfällen de flesta väljer att äta godis: när de ser sin favorittvserie, lutar sig tillbaka efter en jobbig dag, myskväll med sin respektive, eller vilken situation som helst som förknippas med välbehag. Om man istället medvetet börjar att vid alla dessa situationer äta exempelvis ett knäckebröd, kommer så småningom knäckebrödet förknippas med välbehag och kan användas som belöning i allehanda sammanhang. :)

Cerberus
2006-11-26, 13:36
Lätt och lätt beror förstås på.

Med ett tydligt mål, ansträngning och tålamod går det att skapa en association mellan i princip vad som helst och glädje.

Tänk på vad för tillfällen de flesta väljer att äta godis: när de ser sin favorittvserie, lutar sig tillbaka efter en jobbig dag, myskväll med sin respektive, eller vilken situation som helst som förknippas med välbehag. Om man istället medvetet börjar att vid alla dessa situationer äta exempelvis ett knäckebröd, kommer så småningom knäckebrödet förknippas med välbehag och kan användas som belöning i allehanda sammanhang. :)

Jobbar du med kognitiv beteendterapi ;D

LarsK
2006-11-28, 04:25
"Unna sig" åker ut genom fönstret direkt. Det existerar inte om man vill lägga om sina matvanor. Gränsen för när man unnar sig något kommer bli lägre och lägre, och helt plöstligt sitter man med en påse chips och en coca på kvällen, precis som innan.

Det handlar om en enda sak, karaktär. Inga omprogrammeringar, belöningar för man varit duktig en vecka, unna sig själv....
Sätta upp mål med belöningar och unna sig själv är den svages sätt att ha en "exit strategy" för att de i verkligheten inte vill sluta med sin last. Om man nu kan kalla chips, godis och läsk för last.

JUST DO IT!

Eddie Vedder
2006-11-28, 06:59
"Unna sig" åker ut genom fönstret direkt. Det existerar inte om man vill lägga om sina matvanor. Gränsen för när man unnar sig något kommer bli lägre och lägre, och helt plöstligt sitter man med en påse chips och en coca på kvällen, precis som innan.

Det handlar om en enda sak, karaktär. Inga omprogrammeringar, belöningar för man varit duktig en vecka, unna sig själv....
Sätta upp mål med belöningar och unna sig själv är den svages sätt att ha en "exit strategy" för att de i verkligheten inte vill sluta med sin last. Om man nu kan kalla chips, godis och läsk för last.

JUST DO IT!
Jag håller helt me, har man problem me att käka sånt skit å inte kan sluta så ere bara dumt å "unna sej nån gång ibland".
Kommer man däremot över tröskeln när en näve chips räcker å sen e man nöjd så ere en anna sak. Men va jag har uppfattat så har trådskaparen större problem än så me skräpmat.

Tabbe
2006-11-29, 01:44
SKriv ner allt skrap du ater pa en vecka och kolla vad du kan ta bort och gor det gradvis.

Man ater mer an vad man tror och det kan bli mkt pa 1 vecka och sa ser man det och sager, fan vad mycket sa drar man ner pa det :)

pia
2006-11-29, 07:56
Jag kan inte heller ha hemma saker då blir det lätt att man äter. Människor fungerar olika och man får testa sig fram till vad som är bäst för en själv. Jag föredrar att undvika saker som jag anser som skräp. Tycker egentligen inte det är så gott utan en god fruktsallad med vaniljkesella och nötter är så mycket godare och nyttigare. På något sätt är det så att man ska äta skit och tycka det är gott och därför lockas jag av det ibland men när jag väl äter det så är det inte alls så gott. Jag tror det är kicken av socker och fett jag får som lockar mig men smaken gillar jag egentligen inte så mycket. När man vant sig vid att äta nyttig mat och jag vet flera som sagt det samma att för mycket fett och socker blir inte så gott längre. Att unna sig saker ibland är bra men det behöver inte ha med skitmat att göra eller alkohol som många anser. Det kan vara att handla något man verkligen vill ha eller gå på massage eller något annat. Man är fast i vissa föreställningar om hur det ska vara och det är en invant beteende och även en social grej att dricka och äta skräp. Fundera över varför du äter skräp och utgå från detta för att ändra ditt beteende. Det handlar inte alltid om att det bara är gott, hitta nya vägar.