handdator

Visa fullständig version : om man är känslig mot laktos...


PingvinFlickan
2006-11-17, 16:36
... vilka proteinpulver är så bäst/sämst? Har sett att de flesta innehåller laktos.
Jag kan äta yougurt, keso och kesella, men mjölk, choklad och liknande funkar inte :(

Och en annan fråga: ungefär hur mycket är en "portion"? Energimängden anges ju i per 100 g, så hur många kcal ger en genomsnittlig drink?

jwzrd
2006-11-17, 16:39
Låt bli Esilets Protec-smörja. Jag blir uppblåst, får ont i skallen och mår illa av det.

Farings complete 3 och sloow protein däremot ger mig inte tillstymmelse till problem, inte ens när jag äter > 100g pulver om dagen. Det kan varmt rekommenderas.

PingvinFlickan
2006-11-17, 17:11
Hmm.. jag sökte en gång till, hittade en tråd som tar upp detta rätt bra. Men tack ändå :)

EiseltUK
2006-11-17, 18:16
Låt bli Esilets Protec-smörja. Jag blir uppblåst, får ont i skallen och mår illa av det.

Farings complete 3 och sloow protein däremot ger mig inte tillstymmelse till problem, inte ens när jag äter > 100g pulver om dagen. Det kan varmt rekommenderas.


Tron kan försätta berg... *rolleyes*

Dr Nick
2006-11-17, 19:51
Låt bli Esilets Protec-smörja. Jag blir uppblåst, får ont i skallen och mår illa av det.

Farings complete 3 och sloow protein däremot ger mig inte tillstymmelse till problem, inte ens när jag äter > 100g pulver om dagen. Det kan varmt rekommenderas.

Konstigt,Protec är det godaste proteinet jag smakat,aldrig haft några problem med det?
Bra innehåll också.

Angus
2006-11-17, 21:21
Låt bli Esilets Protec-smörja. Jag blir uppblåst, får ont i skallen och mår illa av det.

Farings complete 3 och sloow protein däremot ger mig inte tillstymmelse till problem, inte ens när jag äter > 100g pulver om dagen. Det kan varmt rekommenderas.

jag hade inga problem med protec när den kom i hink men under senare år så säger magen ifrån.fairing complete is the shiiit:eating:

Jorgen
2006-11-17, 22:36
Konstigt,Protec är det godaste proteinet jag smakat,aldrig haft några problem med det?
Bra innehåll också.
Nu var det inte smaken som var problemet utan laktos. ;)

Ekonom
2006-11-18, 07:59
Protec är väl i det närmaste helt laktosfritt... Det är det enda proteinet vid sidan av sloow som jag har kunnat ta utan några magproblem. Jag brukar bli orolig i magen av billiga vassle (-koncentrat som innehåller en del laktos) men av kraftigt renade isolat funkar det hyffsat, men med protec funkar det gallant!!! Kan varmt rekomenderas:thumbup:

gasoliner
2006-11-18, 10:21
protec är faktiskt bland de värsta proteinpulver för min mage jag provat, det enda som varit värre var Eiselts "gainer" med fruktos i.

gillade annars smak och konsistens på protec.

Sorry, inte menat som ett påhopp.:em:

Fairings WPI och tex. AST:s Vp2 funkar klanderfritt.

EiseltUK
2006-11-18, 15:16
protec är faktiskt bland de värsta proteinpulver för min mage jag provat, det enda som varit värre var Eiselts "gainer" med fruktos i.

gillade annars smak och konsistens på protec.

Sorry, inte menat som ett påhopp.:em:

Fairings WPI och tex. AST:s Vp2 funkar klanderfritt.


Det är förmodligen inte laktos som du känner av eftersom Protec och i synnerhet Maxgain innehåller väldigt små mängder laktos. Kanske är kaseinet, och möjligen beta-kaseinet mer specifikt.

/ Henrik

jwzrd
2006-11-18, 15:26
Tron kan försätta berg... *rolleyes*

Tron? Jag får laktossymptom av Protec+ trots dina fina förklaringsmodell av att det kanske är mjölkproteinet jag är allergisk mot. Jag har testat många burkar. Mer än 30g per dag -> uppsvälld mage, dödsgaser, ont i skallen, binder vätska/törstig, illamående. Jag vet hur laktos gör mig och Protec ger _alla_ symptom. Precis som om jag druckit ett glas mjölk. Tar lika lång tid också.

jwzrd
2006-11-18, 15:27
Konstigt,Protec är det godaste proteinet jag smakat,aldrig haft några problem med det?
Bra innehåll också.

Är du laktosintolerant?

EiseltUK
2006-11-18, 15:40
Då är du väldigt känslig mot laktos. Har du provat att ta laktas samtidigt och problemet har gått bort?

35 gram Protec ger cirka 0,3 g laktos.
2.5 dl mjölk ger uppåt 10 g laktos.

jwzrd
2006-11-18, 15:55
Då är du väldigt känslig mot laktos. Har du provat att ta laktas samtidigt och problemet har gått bort?

35 gram Protec ger cirka 0,3 g laktos.
2.5 dl mjölk ger uppåt 10 g laktos.

Jag kan käka en pizza utan så mycket som en liten lördagsfis men inte ett halvt glas mjölk eller någa skedar keso. Det lär vara laktos i complete protein 3 och i sloow också, men inget händer med magen av det. Antingen är det inte så lite laktos i ditt pulver som du tror, eller så finns det något annat i det som manglar min mage och ger samma symptom.

EiseltUK
2006-11-18, 16:15
Jag kan käka en pizza utan så mycket som en liten lördagsfis men inte ett halvt glas mjölk eller någa skedar keso. Det lär vara laktos i complete protein 3 och i sloow också, men inget händer med magen av det. Antingen är det inte så lite laktos i ditt pulver som du tror, eller så finns det något annat i det som manglar min mage och ger samma symptom.

Jag ska göra en laktos-analys för säkerhets skull. Laktosintroleranta brukar inte ha problem med Protec, tvärtom så rekommenderar vi den eftersom vi har så många laktosintoleranta som inte upplever problem.

gasoliner
2006-11-18, 23:16
Ja, det var just de rekommendationerna som gjorde att jag provade dem.

Jag får precis samma symptom som Jwzrd, men jag har inte testat lactrase ihop med protec eller maxgain.

Det vore intressant att höra om någon annan har samma känningar ( förutom jwzrd och jag vill säga..)

pragmatist
2006-11-19, 01:55
Jag är ganska rejält laktosintolerant (blir dålig i magen av ett litet glas mjölk, typ) och har noll problem med Protec.

Ekonom
2006-11-19, 05:43
Jag är ganska rejält laktosintolerant (blir dålig i magen av ett litet glas mjölk, typ) och har noll problem med Protec.

...precis samma här, har dock testat Complete Protein 3 en gång och blev "måttligt" gasig, men antyder inte att det nödvändigtvis var complete protein som orsakade det!

Protec och sloow rules!

Angus
2006-11-19, 09:40
Ja, det var just de rekommendationerna som gjorde att jag provade dem.

Jag får precis samma symptom som Jwzrd, men jag har inte testat lactrase ihop med protec eller maxgain.

Det vore intressant att höra om någon annan har samma känningar ( förutom jwzrd och jag vill säga..)

skrev det förut i denna tråd: gamla hink varianten av protec gav mig inga problem men den nya i karong funkar bara inte för magen:(

PingvinFlickan
2006-11-19, 10:25
Saxat från Kolozzeums Webbshop:
"Ovanstående gör att detta protein (Sloow Protein) är bästa val som natt och mellanmåls protein. (...) Som allround protein är Complete Protein III forfarande "bäst i klassen"

Vilket ska man välja?

Sverker
2006-11-19, 11:04
Båda är låga i laktos, < 0.5 % så där finns ingen praktisk skillnad.


Jag kör Complete III som mellanmålsprotein och mycket av det som skrivs här trycker på att en kombination av vassle och kasein är bäst.


Slow skulle jag använda på kvällen.

z_bumbi
2006-11-19, 11:24
Saxat från Kolozzeums Webbshop:
"Ovanstående gör att detta protein (Sloow Protein) är bästa val som natt och mellanmåls protein. (...) Som allround protein är Complete Protein III forfarande "bäst i klassen"

Vilket ska man välja?

Om du är extremt känslig så välj Sloow för att vara på den säkra sidan, Completen löser sig lättare och är mer lätttdrycken och mängden laktos är väldigt låg i den också.

Jag går även på Sverkers linje att en kombination av vassle och kasein om möjligt är något bättre än rent kasein även om jag inte tror det har någon större betydelse.