handdator

Visa fullständig version : Havregryn blir tilkl snabba kolisar


Control_61
2006-11-17, 14:37
Brukar mixa ihop en blandning med havregryn, mjölk, bär etc. till frukost. Sedan till detta ta ett par mackor eller liknande.
Sedan såg jag att havregryn blir till SNABBA kolisar när man mixar dem?!?!
Borde jag sluta göra mina mixar?
Jag deffar inte, jag bulkar inte. Jag vill bara ha energi att träna hur mycket som helst!
Är det dåligt att få i sig en sån "mix" när man tränar hårt?

King Grub
2006-11-17, 14:39
Spelar ingen roll.

jim
2006-11-17, 15:27
GI är dött :) Drick din drink!

Control_61
2006-11-17, 16:41
Vad menar du med att Gi är dött? :P

najsivikki
2006-11-17, 16:46
GI är dött :) Drick din drink!
undrar jag också!? vad menas?

King Grub
2006-11-17, 17:10
Att det inte har någon betydelse.

najsivikki
2006-11-17, 17:18
Att det inte har någon betydelse.

okej intressant, min lillebror har diabetes och för att hålla en jämn blodsockernivå krävs mat med lågt gi värde, stämmer inte det?

King Grub
2006-11-17, 17:20
Pratar friska individer vid en blandad kost. Vid diabetes kan det vara av värde, och det är för diabetiker systemet är utvecklat. Sedan har det gått överstyr med påhitt om att det har jättestor betydelse för fettinlagring/förbränning och viktupp- och nedgång - det är där GI inte har någon betydelse.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270&highlight=ytterligare

Även vid diabetes går dock meningarna isär:

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3227/LKT0607s471_472.pdf

najsivikki
2006-11-17, 17:22
Pratar friska individer vid en blandad kost. Vid diabetes kan det vara av värde, och det är för diabetiker systemet är utvecklat. Sedan har det gått överstyr med påhitt om att det har jättestor betydelse för fettinlagring/förbränning och viktupp- och nedgång - det är där GI inte har någon betydelse.

okej men då har det betydelse för vissa men inte för andra då.. men om jag äter mat med högt gi måste väl det påverka insulinet och fettinlagrinen mer än om jag äter mat med lågt gi?

King Grub
2006-11-17, 17:22
Nej.

Fett lagras utan problem in utan insulin. Fettbalansen kommer att motsvara energibalansen. Äter du mer energi än du gör av med går du upp, annars inte, oavsett GI.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270&highlight=ytterligare

najsivikki
2006-11-17, 17:24
okej jag trodde ett högt insulinpåslag bidrog till en ökad fettinlagring. så jag kan byta ut mitt fullkorns bröd/pasta/ris, mot exv snabbmakaroner äta det i samma mängd utan viktuppgång?

King Grub
2006-11-17, 17:27
Ja. Gå efter näringsinnehåll istället för GI. Havregryn har högre GI än sockerkaka, men vilket är bäst för dig, din hälsa, din kropp och din träning?

Och en sak utöver det: "snabb" i snabbmakaroner står för koktiden, inte snabba kolhydrater. ;)

tp_88
2006-11-17, 17:28
okej jag trodde ett högt insulinpåslag bidrog till en ökad fettinlagring. så jag kan byta ut mitt fullkorns bröd/pasta/ris, mot exv snabbmakaroner äta det i samma mängd utan viktuppgång?
Ja, men det blir sämre näring.

King Grub
2006-11-17, 17:28
The purpose of this review was to examine the role of glycaemic index in fuel partitioning and body composition with emphasis on fat oxidation/storage in humans. This relationship is based on the hypothesis postulating that a higher serum glucose and insulin response induced by high-glycaemic carbohydrates promotes lower fat oxidation and higher fat storage in comparison with low-glycaemic carbohydrates. Thus, high-glycaemic index meals could contribute to the maintenance of excess weight in obese individuals and/or predispose obesity-prone subjects to weight gain. Several studies comparing the effects of meals with contrasting glycaemic carbohydrates for hours, days or weeks have failed to demonstrate any differential effect on fuel partitioning when either substrate oxidation or body composition measurements were performed. Apparently, the glycaemic index-induced serum insulin differences are not sufficient in magnitude and/or duration to modify fuel oxidation.
Glycaemic index effects on fuel partitioning in humans. Obes Rev. 2006 May;7(2):219-26.

King Grub
2006-11-17, 17:31
Carbohydrate and fat oxidation was not modified by glycemic meal characteristics, being virtually the same for low- vs high-glycemic comparisons in the 5 h following breakfast and lunch. This study demonstrates that dietary glycemic characteristics were unable to modify fuel partitioning in sedentary obese women.

Effect of glycemic index on whole-body substrate oxidation in obese women. Int J Obes (Lond). 2005 Jan;29(1):108-14.

Och det gäller feta inaktiva personer. Aktiva tränande normalviktiga har en mycket bättre insulinkänslighet och påverkas ännu mycket mindre.

Control_61
2006-11-17, 18:27
Har lågt-högt glykemiskt index någon påverkar positivt-negativt på mitt idrottsutövade?

King Grub
2006-11-17, 18:29
Knappast som del av en normal, blandad kost. Att leva på gainers är säkert inte att rekommendera i det avseendet, men är heller inte normal kost.

Klenis
2006-11-17, 18:40
Imorse när jag blanda min kanske tjugonde havregrynsdrink såg jag att 100g (jag tar 3 dl havregryn, 5 dl mjölk, 1 banan) innehöll kanske 57g kolhydrater, är 57g mycket? Jag dricker till frukost och innan jag lägger mig varje dag.

King Grub
2006-11-17, 18:53
Mycket för vad? I sig är det bara en siffra.

Klenis
2006-11-17, 19:05
Mycket för någon som bara väger 60... Jag har ingen aning om hur mycket av vad man ska ha i sig, bara att 2-3g protein/kg är bra. Hur mycket kolhydrater innehåller en snickers eller liknande?

King Grub
2006-11-17, 19:16
Normala näringsrekommendationer är att 50-60% av energiintaget kommer från kolhydrat. Hur du fördelar intaget över dygnet i precisa gramsiffror mindre roll.

najsivikki
2006-11-17, 19:18
Effect of glycemic index on whole-body substrate oxidation in obese women. Int J Obes (Lond). 2005 Jan;29(1):108-14.

Och det gäller feta inaktiva personer. Aktiva tränande normalviktiga har en mycket bättre insulinkänslighet och påverkas ännu mycket mindre.

okej intresant!:thumbup: