handdator

Visa fullständig version : Träna på morgonen


klingen
2006-11-17, 10:14
Vad tror ni starka killer och tjejer om att träna på morgonen. Är man mycket svagare tidigt på morgonen ?
Rainer på södra sa en gång till mig att kroppen första vaknat efter 5 timmar. Och jag kan hålla med om att känns olustigt att träna tungt det första man gör på morgonen.

Anledningen att jag frågar är att jag tvingade mig att träna kl 7 imorse iom att jag missat träningen imorse. Men det kändes mycket bättre än väntat. Det värsta var att jag kände mig stressad tidsmässigt för att komma iväg i tid till jobbet.

Timme
2006-11-17, 10:25
Vad tror ni starka killer och tjejer om att träna på morgonen. Är man mycket svagare tidigt på morgonen ?
Rainer på södra sa en gång till mig att kroppen första vaknat efter 5 timmar. Och jag kan hålla med om att känns olustigt att träna tungt det första man gör på morgonen.

Anledningen att jag frågar är att jag tvingade mig att träna kl 7 imorse iom att jag missat träningen imorse. Men det kändes mycket bättre än väntat. Det värsta var att jag kände mig stressad tidsmässigt för att komma iväg i tid till jobbet.


Det är ingen höjdare att belasta ryggraden de två timmarna precis efter att man vaknat eftersom ryggraden har dragits ut under natten. Risken för diskbråck och liknande skador ökar då. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

klingen
2006-11-17, 10:33
Usch disk bråck vill jag inte ha.

Jag har redan fått bäbis rygg av att bära runt på min 5 månader tunga bäbis.

Tricklev
2006-11-18, 23:33
Det är ingen höjdare att belasta ryggraden de två timmarna precis efter att man vaknat eftersom ryggraden har dragits ut under natten. Risken för diskbråck och liknande skador ökar då. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Det där vill jag gärna har konfirmerat, mitt marklyftspass blir alltid tidigt på fredagar, detta känns ju inte så tryggt att ha i tankarna.

klingen
2006-11-22, 14:15
Ingen mer som kan bekräfta det där med belastning på morgonen eller har åsikter ,ideer eller erfarenheter.
Eller är det bara så korkat att träna SL/Bänk på morgonen att ni inte orkar svara ens ?

För övrigt smög jag ner i gymmet imorse igen, trots Timmes varning, och körde lätt lite explosiva smalbänkar. Och det kändes riktigt bra i kroppen.

bubbe
2006-11-22, 14:19
Ingen mer som kan bekräfta det där med belastning på morgonen eller har åsikter ,ideer eller erfarenheter.
Eller är det bara så korkat att träna SL/Bänk på morgonen att ni inte orkar svara ens ?

För övrigt smög jag ner i gymmet imorse igen, trots Timmes varning, och körde lätt lite explosiva smalbänkar. Och det kändes riktigt bra i kroppen.

Har inget att komma med ang skaderisken, har bara hört samma sak som Timme.

Men att träna på förmiddagen är inte fel, då tävlingar kan komma på både förmiddagar och kvällar. Är man helt ovan att ta i före lunch, kan det ju hända att man inte får ut det man borde. Rent generellt är väl att folk presterar som bäst på eftermiddagen annars.

Timme
2006-11-22, 17:00
Det där vill jag gärna har konfirmerat, mitt marklyftspass blir alltid tidigt på fredagar, detta känns ju inte så tryggt att ha i tankarna.

Jag har tvärr ingen konfirm på det mer än att det var en av de ganska kunniga killarna på T-nation som skrev det. Men det är ju ganska logiskt också. Jag menar, du är cikra 1-2cm längre på morgonen jämfört med kvällen. Precis när du vaknat kanske du är ännu längre? Det beror på att ryggraden flytit ut och diskarna har inte blivit så kompakta som de blir senare på dagen. Men efter att du varit vaken cirka två timmar så är det no probs att träna marklyft. Jag drog mitt person bästa i mark för länge sedan bara 1.5 timmar efter att jag vaknat ungefär men det funkade strålande!

Timme
2006-11-22, 17:01
Ingen mer som kan bekräfta det där med belastning på morgonen eller har åsikter ,ideer eller erfarenheter.
Eller är det bara så korkat att träna SL/Bänk på morgonen att ni inte orkar svara ens ?

För övrigt smög jag ner i gymmet imorse igen, trots Timmes varning, och körde lätt lite explosiva smalbänkar. Och det kändes riktigt bra i kroppen.

Övningar där man inte belastar ryggraden så mycket är nog inget problem med över huvudtaget. Smalbänkar kan du garanterat göra precis efter att du klivit upp ur sängen skulle jag tro.

Men det här med rygg raden har jag somsagt inte läst någon studie på.

petersson
2006-11-22, 17:03
Vi brukar köra lördagar i Österby kl tio. Tror dom flesta tycker det funkar lika bra som t.ex. på eftermiddan eller kvällen.

Gute
2006-11-22, 17:14
Jag har det omvända problemet, dvs. tränar relativt sent, ofta vid 19-21 och kliver upp tidigt på morgonen för arbete. Kan dessa sena träningstider missgynna kvaliteten på träningen? Finns det undersökningar som visar när det är optimalt att träna?

MaF
2006-11-24, 14:09
Ja man kan ju känna sig lite för...
Själv tränar jag bara 9-10 på morgonen, men är noga med uppv.- jag promenerar en stund innan + värmer med vikterna såklart.
(markade 250kg i Tisd. klockan 10.15-inga ropplem!)*whistle*

Dominance
2006-11-25, 20:12
Jag tränar på morgonsnåret utan problem, bättre än på kvällen energimässigt *flex*