handdator

Visa fullständig version : Instruktörer & PT's


Piranha
2006-11-16, 21:09
Det här är en ganska lätt fråga.

Bedömer du en PT efter vad han/hon själv presterar eller ser ut i kroppen?

Upplever du större förtroende för en PT som kan visa upp en snygg kropp jämfört med en som ser otränad ut.

Ryska_raketen
2006-11-16, 21:10
Ja. Vissa undrar ja hur dom kan vara PT.s OM dom nu har så pass bra med kunskap, hur kommer det sig att dom ser ut som dom gör? (inte alla, men jävligt många)

tp_88
2006-11-16, 21:12
Har aldrig ens sett en PT IRL... :D

Math
2006-11-16, 21:13
jag dömmer efter utseendet ja..

Allan
2006-11-16, 21:14
Några av de bästa coacher jag träffat såg definitivt inte ut som det de lärde ut om man så säger.

RassK
2006-11-16, 21:14
Det är ju som att köpa aknemedel av någon som har ansiktet fullt med finnar.
Eller köpa "fatburners" av ett 200kgs fetto...

Zakath
2006-11-16, 21:14
Jag har inte mycket förtroende för någon som kallar sig PT, för mycket dåliga erfarenheter. Utseendet är orelaterat till hur bra en PT är, och jag skulle knappast döma ut någon som t.ex. Ståhlberg p.g.a. utseendet.

jwzrd
2006-11-16, 21:14
(*) Efter kunskapen. (Vilket i 99.3% av fallen avspeglas i kroppen).

Dnepr
2006-11-16, 21:15
Bedömer ni en ekonom efter hans ekonomi eller efter hans kunskaper? Om jag vill ha ekonomisk rådgivning på en bank så skiter jag i den personens ekonomi. På samma sätt skiter jag i om en PT har bra kropp eller ej då denna kan vara väldigt kompetent ändå. Klart att det inte är någon nackdel om kroppen matchar kunskapen, men det är inget måste.

Sunesha
2006-11-16, 21:16
Efter kunskap och ålder. Är någon 40 bast har de nog gjort de misstagen jag inte vill göra i gymmet.

jwzrd
2006-11-16, 21:17
Bedömer ni en ekonom efter hans ekonomi eller efter hans kunskaper? Om jag vill ha ekonomisk rådgivning på en bank så skiter jag i den personens ekonomi. På samma sätt skiter jag i om en PT har bra kropp eller ej då denna kan vara väldigt kompetent ändå. Klart att det inte är någon nackdel om kroppen matchar kunskapen, men det är inget måste.

Inte fan går du in på en bank med dålig ekonomi (som är den korrekta jämförelsen). Inte heller handlar du ur köttdisken där det förvisso står "Köttet är gott, färskt och svenskt" men allt du ser är äckligt, gammalt och ruttet.

Dnepr
2006-11-16, 21:19
Inte fan går du in på en bank med dålig ekonomi (som är den korrekta jämförelsen). Inte heller handlar du ur köttdisken där det förvisso står "Köttet är gott, färskt och svenskt" men allt du ser är äckligt, gammalt och ruttet.

Banken ska vara bra men den enskilde bankmannens ekonomi spelar ingen roll. Gymmet ska vara bra men den enskilde PT:ns kropp spelar ingen roll.

polaren
2006-11-16, 21:19
Nu bor inte jag i en stad där det finns massa PT's på gymmen, men jag kan ändå tänka mig att det i större städer finns en hel drös med "utbildade" televinkar som som tror sig kunna allt om träning efter en helgkurs. Dessa kan nog ingenting jämfört med en outbildad biff som har tränat själv i 15 år.

Så jag skulle nog döma efter utseende / styrka.

Trance
2006-11-16, 21:19
Ingen nödvändigt, men det är bra. Beroende på vad personen säger så märker man väl om den kan något eller inte. Bara inte personen är för stor, sådana PT vill man inte ha. Allvarligt.

jwzrd
2006-11-16, 21:20
Banken ska vara bra men den enskilde bankmannens ekonomi spelar ingen roll. Gymmet ska vara bra men den enskilde PT:ns kropp spelar ingen roll.

Men... en bank med dålig ekonomi går kanske omkull imorgon. Med dina besparingar. Du måste jämföra rätt saker. (Och jag snackar om kunskaper primärt).

Ryska_raketen
2006-11-16, 21:20
Ingen nödvändigt, men det är bra. Beroende på vad personen säger så märker man väl om den kan något eller inte. Bara inte personen är för stor, sådana PT vill man inte ha. Allvarligt.

för att?

alexxander
2006-11-16, 21:21
ähh dete skönare att göra alla misstag själv och sen berätta till andra personer efter 20 år hur misstagen går till

Dnepr
2006-11-16, 21:22
Men... en bank med dålig ekonomi går kanske omkull imorgon. Med dina besparingar. Du måste jämföra rätt saker.

Läs inlägget igen.

Zakath
2006-11-16, 21:24
(Vilket i 99.3% av fallen avspeglas i kroppen).

Jasså? Har du sett de flesta tyngdlyftares tränare?

jwzrd
2006-11-16, 21:25
Läs inlägget igen.

Ja. Du jämför PT:n med banktjästemannen trots att denne är irrelevant. Det är bankens ekonomi och dess inneboende kunskaper/stragegi som spelar roll. På samma sätt som det är PT:ns kunskaper/stragei som spelar roll. Ett bra gym har inte primärt med dess PT:ar att göra, en PT:s kompetens har _inget_ med gymmet att göra, han behöver öht inte vara knuten till ett gym - gymmet är ur bilden.

Piranha
2006-11-16, 21:25
Vi måste särskilja instruktörer och PT's ifrån tränare och coacher.

Är man tränare eller coach är man uppenbarligen väldigt kunnig.

Zakath
2006-11-16, 21:26
Vi måste särskilja instruktörer och PT's ifrån tränare och coacher.

Är man tränare eller coach är man uppenbarligen väldigt kunnig.

Sant.

Piranha
2006-11-16, 21:26
Ja. Du jämför PT:n med banktjästemannen trots att denne är irrelevant. Det är bankens ekonomi och dess inneboende kunskaper/stragegi som spelar roll. På samma sätt som det är PT:ns kunskaper/stragei som spelar roll. Ett bra gym har inte primärt med dess PT:ar att göra, en PT:s kompetens har _inget_ med gymmet att göra, han behöver öht inte vara knuten till ett gym - gymmet är ur bilden.

Du frågar hellre en tjock än en kock angående mat?

Gpajpen
2006-11-16, 21:27
ja alltså, utseendet är ju en indikation för att personen i fråga åtminstone har en aning.
däremot är det långt lååååångt ifrån utseende=kunskap.

jwzrd
2006-11-16, 21:27
Jasså? Har du sett de flesta tyngdlyftares tränare?

Aber lol, är alla i tråden analfabeter? KUNSKAP skriver jag väl minst en gång? Och ja, jag har sett några tyngdlyftningstränare, de brukar vara ohyggligt duktiga, kunna lyfta riktigt bra och en del är även aktiva lyftare själv - dvs vältränade som fasen. Eller ah, du tänkte på en solbränd stjärtgosse på ett flashigt gym med kromade hantlar när jag pratade om kropp? Det gjorde inte jag.

Krokodil
2006-11-16, 21:28
Är det inte mer intressant vad de säger, inte hur de ser ut?

Allan
2006-11-16, 21:28
Eller ah, du tänkte på en solbränd stjärtgosse på ett flashigt gym med kromade hantlar när jag pratade om kropp? Det gjorde inte jag.

Ja, eftersom det var det Piranha menade

Dnepr
2006-11-16, 21:28
Ja. Du jämför PT:n med banktjästemannen trots att denne är irrelevant. Det är bankens ekonomi och dess inneboende kunskaper/stragegi som spelar roll. På samma sätt som det är PT:ns kunskaper/stragei som spelar roll. Ett bra gym har inte primärt med dess PT:ar att göra, en PT:s kompetens har _inget_ med gymmet att göra, han behöver öht inte vara knuten till ett gym - gymmet är ur bilden.

En bra bank har i regel bra personal, på samma sätt som ett bra gym har bra personal, eller bra PT:s knutna till sig. Hur kan en PT arbeta på ett gym eller för ett gym, men inte vara knuten till det gymmet?

Ryska_raketen
2006-11-16, 21:28
PT är väl något helt annat än en coach`? Eller har ja missuppfattat tråden?

jwzrd
2006-11-16, 21:29
Du frågar hellre en tjock än en kock angående mat?

Berätta hur du tänker. Det du säger innebär: "Frågar du hellre en fåne som tränat i 20 år på gymmet och alltså kan gymmet bra men missuppfattar allt eftersom han saknar KUNSKAP så han ser fortfarande ut som en räkel?"; tjockisen äter sig bara fet och har inte fattat att det finns smartare sätt att använda mat. Med ... KUNSKAP.

Sebbe_H
2006-11-16, 21:29
Jo skulle nog bedömma efter utseende, förutsatt att dom följde samma schema själva som dom vill lära mig. Om dom gjort det så ser man ju ifall det är ett bra schema eller dåligt.

Mental
2006-11-16, 21:30
Jag har träffat både överviktiga dietister och rökande läkare, de har varit kompetenta innom sitt gebit även om de inte alltid levt som de lärt.

Jorgen
2006-11-16, 21:30
Berätta hur du tänker. Det du säger innebär: "Frågar du hellre en fåne som tränat i 20 år på gymmet och alltså kan gymmet bra men missuppfattar allt eftersom han saknar KUNSKAP så han ser fortfarande ut som en räkel?";
Ah, det är därför som ingen frågar mig om råd på gymmet.
I KNEW IT! *gah!*

jwzrd
2006-11-16, 21:31
En bra bank har i regel bra personal, på samma sätt som ett bra gym har bra personal, eller bra PT:s knutna till sig. Hur kan en PT arbeta på ett gym eller för ett gym, men inte vara knuten till det gymmet?

Ja visst: Bra bank -> bra personal; Bra personal -> bra bank. Dåliga bank -> bajs; bajs -> dålig bank. Samma gäller dock inte gymmet eftersom ett gym inte behöver någon PT-personal ÖHT och för att en PT kan jobba på flera gym eller kanske helt privat.

mini
2006-11-16, 21:31
Om jag i dagsläget skulle ta hjälp av en PT skulle denne behöva ha kunskaper jag inte har, och kroppen skulle vara en form av kvitto på det. Alternativet är att erfarenheten är väldokumenterad/välkänd eller att någon jag har stort förtroende för rekommenderat PT'n ifråga.

jwzrd
2006-11-16, 21:32
Ja, eftersom det var det Piranha menade

Du har förutfattade meningar om tränare.

Piranha
2006-11-16, 21:34
Vi kanske tänka på att många på brädan besitter själv rätt mycket kunskaper och skulle kanske inte ha så mycke anv för varken en instruktör eller PT, däremot folk med specialkompetens så pollen kanske inte riktigt är vad medelsvensson tycker.

Dnepr
2006-11-16, 21:35
Ja visst: Bra bank -> bra personal; Bra personal -> bra bank. Dåliga bank -> bajs; bajs -> dålig bank. Samma gäller dock inte gymmet eftersom ett gym inte behöver någon PT-personal ÖHT och för att en PT kan jobba på flera gym eller kanske helt privat.

Hur jobbar en PT privat utan att besöka ett gym? Armhävningskurs i köket? För att en PT ska kunna nyttja sin verksamhet så måste han ju ha klienter på gymmen. Om inte så får du gärna berätta hur. Sen kan en PT jobba på flera gym, på samma sätt som vem som helst kan ha flera jobb. Men han kan inte vara PT åt en klient utan att sätta sin fot på ett gym.

jwzrd
2006-11-16, 21:37
Hur jobbar en PT privat utan att besöka ett gym? Armhävningskurs i köket? För att en PT ska kunna nyttja sin verksamhet så måste han ju få ha klienter på gymmen. Om inte så får du gärna berätta hur. Sen kan en PT jobba på flera gym på samma sätt som vem som helst kan ha flera jobb. Men han kan inte vara PT åt en klient utan att sätta sin fot på ett gym.

Det finns fler sätt att träna på och fler ställen än just gym. Någon även t ex betala mig för att jag ska hjälpa honom eller henne med ett upplägg och instruktioner... på vilket jävla gym som helst. Lite som att en polare följer med dig för att träna och du visar var bänkpress-ställningen finns och hur man enklast nyttjar den.

Zakath
2006-11-16, 21:38
Aber lol, är alla i tråden analfabeter? KUNSKAP skriver jag väl minst en gång? Och ja, jag har sett några tyngdlyftningstränare, de brukar vara ohyggligt duktiga, kunna lyfta riktigt bra och en del är även aktiva lyftare själv - dvs vältränade som fasen. Eller ah, du tänkte på en solbränd stjärtgosse på ett flashigt gym med kromade hantlar när jag pratade om kropp? Det gjorde inte jag.

Va? Är du analfabet också? Jag reagerade på att du sa att 99,3% av alla med stor kunskap också hade matchande kropp. Men tack för att du sätter orden i munnen på mig.

Men diskussionen är orelaterad till tråden (mitt fel), då det var PTs som det snackades om och jag trodde att vi också pratade om coacher/tränare.

Baan
2006-11-16, 21:38
Hur jobbar en PT privat utan att besöka ett gym? Armhävningskurs i köket? För att en PT ska kunna nyttja sin verksamhet så måste han ju ha klienter på gymmen. Om inte så får du gärna berätta hur. Sen kan en PT jobba på flera gym, på samma sätt som vem som helst kan ha flera jobb. Men han kan inte vara PT åt en klient utan att sätta sin fot på ett gym.

Man kan väl tycka att han inte går in helhjärtat för det men ändå har kunskapen, på så sätt skulle han kunna vara kunnig utan att vara Coleman sas, men det vanliga fallet är att man även praktiserar kunskap. Det säger mina fördommar iaf ;)

jwzrd
2006-11-16, 21:41
Va? Är du analfabet också? Jag reagerade på att du sa att 99,3% av alla med stor kunskap också hade matchande kropp. Men tack för att du sätter orden i munnen på mig.

Men diskussionen är orelaterad till tråden (mitt fel), då det var PTs som det snackades om och jag trodde att vi också pratade om coacher/tränare.

Ja? En duktig OL-tränare, med tanke på att många fortfarande är aktiva, har en OL-kropp. Matchande kropp. Jag associerar inte tränare med solbränna, 32cm PT-armar och styltben. Mitt fel. Jag borde ha förstått att det var proteinblandare/lacoste-nisse på SATS som avsågs.

Überbiffen
2006-11-16, 21:41
Jag dömer helt klart efter utseendet där.

Men det beror väl på vad man är ute efter. Jag vill bli grov. Att gå fram till en PT som väger 60kg och fråga "hur får jag feta axlar"............

Dnepr
2006-11-16, 21:42
Det finns fler sätt att träna på och fler ställen än just gym. Någon även t ex betala mig för att jag ska hjälpa honom eller henne med ett upplägg och instruktioner... på vilket jävla gym som helst. Lite som att en polare följer med dig för att träna och du visar var bänkpress-ställningen finns och hur man enklast nyttjar den.

Berätta nu då vilka flera sätt en PT kan tjäna pengar på förutom att instruera klienter på gymmen, som är det han är utbildad för. För du sa att en PT inte behöver vara knuten till ett gym men ändå vara en aktiv PT? Intressant att en PT kan jobba som PT utan att jobba på ett gym/träningsanläggning eller vara knuten till ett gym.

jwzrd
2006-11-16, 21:44
Berätta nu då vilka flera sätt en PT kan tjäna pengar på förutom att instruera klienter på gymmen, som är det han är utbildad för. För du sa att en PT inte behöver vara knuten till ett gym men ändå vara en aktiv PT? Intressant att en PT kan jobba som PT utan att jobba på ett gym/träningsanläggning eller vara knuten till ett gym.

Jag förklarade just för dig hur det går till. Nu har du lagt till "träningsanläggning" för att tro att du så här i efterhand kan täcka in fler ställen än just gym. Tänk dig ett jävla badhus med en step up-sal, en gymnastiksal med redskap som tar sig an gamla tanter och gubbar. Svindlar tanken?

Dnepr
2006-11-16, 21:46
Jag förklarade just för dig hur det går till. Nu har du lagt till "träningsanläggning" för att tro att du så här i efterhand kan täcka in fler ställen än just gym. Tänk dig ett jävla badhus med en step up-sal, en gymnastiksal med redskap som tar sig an gamla tanter och gubbar. Svindlar tanken?

Alla PT måste vara knutna nånstans annars har dom inga jobb.

jwzrd
2006-11-16, 21:48
Alla PT är knutna nånstans annars har dom inga jobb.

Haha vad är detta för påstående du bara dammar ut rakt ut i luften? Om jag är en personlig tränare och tränar människor på olika gym... så är jag inte knuten till ett gym.

Piranha
2006-11-16, 21:48
Alla PT måste vara knutna nånstans annars har dom inga jobb.


Nejdå det finns PT's som frilansar utan att ha kontrakt med specifika gym.

Oftast meriterade byggare/fitnessprofiler som kan få kunder enbart på sitt eget namn.

Trance
2006-11-16, 21:49
för att?

Av olika anledningar så har jag väldigt lite förtroende för sådana.

Dnepr
2006-11-16, 21:50
Haha vad är detta för påstående du bara dammar ut rakt ut i luften? Om jag är en personlig tränare och tränar människor på olika gym... så är jag inte knuten till ett gym.

Du måste ju ha ett gym som arbetsgivare för att kunna jobba där. Klart att du kan vara egenföretagare, men utan att ha kontakt med ngt gym så har du inga jobb. Ett bra gym anlitar oftast bara bra PT, och det var ju det som var ursprungsfrågan.

Tricklev
2006-11-16, 21:50
Jag hade nog försökt dömma efter kunskapen, men jag kan erkänna att kolo har gjort mig lite skeptisk emot PT-skolan.

Dnepr
2006-11-16, 21:52
Nejdå det finns PT's som frilansar utan att ha kontrakt med specifika gym.

Oftast meriterade byggare/fitnessprofiler som kan få kunder enbart på sitt eget namn.

Klart att du kan frilansa, men du måste ju få ett gym som arbetgivare om du ska kunna instruera en klient.

mini
2006-11-16, 21:52
Du måste ju ha ett gym som arbetsgivare för att kunna jobba där. Klart att du kan vara egenföretagare, men utan att ha kontakt med ngt gym så har du inga jobb. Ett bra gym anlitar oftast bara bra PT, och det var ju det som var ursprungsfrågan.
Nu har du allt bra fel.

Piranha
2006-11-16, 21:54
Klart att du kan frilansa, men du måste ju få ett gym som arbetgivare om du ska kunna instruera en klient.

Absolut inte nödvändigt även om det är oftast så det är.

Är du egenföretagare och licencerad pt kan du ta med kunder till gymmet ( sålängde det inte strider emot gymmets policy ).

Dnepr
2006-11-16, 21:54
Nu har du allt bra fel.

Det jag menar är att du inte kan vara utan gymmet och ändå ha din verksamhet.

jwzrd
2006-11-16, 21:56
Det jag menar är att du inte kan vara utan gymmet och ändå ha din verksamhet.

Men... det kan du ju. Dina kunder är de du tränar, din arbetsgivare är du själv/dina kunder.

pragmatist
2006-11-16, 21:58
Man bedömer ju inte andra idrottstränare efter utseendet så varför skulle PT:s vara ett undantag egentligen?

Piranha
2006-11-16, 22:00
Man bedömer ju inte andra idrottstränare efter utseendet så varför skulle PT:s vara ett undantag egentligen?

För det är en ovanligt fåfäng kundrets.

jwzrd
2006-11-16, 22:00
Man bedömer ju inte andra idrottstränare efter utseendet så varför skulle PT:s vara ett undantag egentligen?

För att en den typ av PT som avses här används för att hjälpa dig fixa kroppen.

Dnepr
2006-11-16, 22:02
Men... det kan du ju. Dina kunder är de du tränar, din arbetsgivare är du själv/dina kunder.

Och? Tråden efterfrågar en sak och du slirar iväg. Ett bra gym har oftast bra PT i sin verksamhet. Jag förlitar mig på dom som har något vettigt att säga och som kan lära mig nåt.

mangemani
2006-11-16, 22:02
ingen av dom sorterna,båda är lika okunniga när det gäller mej och vad som funkar bäst för mej.
är min egen PT.

jwzrd
2006-11-16, 22:03
Och? Tråden efterfrågar en sak och du slirar iväg. Ett bra gym har oftast bra PT i sin verksamhet. Jag förlitar mig på dom som har något vettigt att säga och som kan lära mig nåt.

Det fungerar att säga "Ok, jag har fel. En PT behöver inte vara knuten till ett gym." också Dneper. Men det är ok, jag gillar dig ändå.

Tricklev
2006-11-16, 22:05
Dnepr, varför tog du bort det där inlägget? ;)

Skillnaden är väll dock att en snikare inte behöver ha byggt sitt egna hus, en PT är direkt ansvarig för hur hans kropp ser ut.

jwzrd
2006-11-16, 22:05
Men för tusende gången i tråden: 1) KUNSKAP. Hur kan du och så många andra ha missat det? Testa detta: besök ett par arkitektbyråer och se hur många ruckel du hamnar i.

Dnepr
2006-11-16, 22:06
Det fungerar att säga "Ok, jag har fel. En PT behöver inte vara knuten till ett gym." också Dneper. Men det är ok, jag gillar dig ändå.

En PT måste nyttja ett gym eller valfri anläggning för att kunna ha sin verksamhet. Det sa ju moderatorn själv att det är så det oftast funkar. Kom gärna med nåt exempel där det inte är så, men inte nåt så dåligt som att polaren hjälper till med bänkpressen eller att en PT hjälper någon med ett upplägg.

Tricklev
2006-11-16, 22:07
En PT måste nyttja ett gym eller valfri anläggning för att kunna ha sin verksamhet. Det sa ju moderatorn själv att det är så det oftast funkar. Kom gärna med nåt exempel där det inte är så, men inte nåt så dåligt som att polaren hjälper till med bänkpressen eller att en PT hjjälper någon med ett upplägg.

Detta betyder dock inte att han behöver vara bunden till något gym, vilket du sa i ditt ursprungsinlägg, och är vad som diskuterats.

Gpajpen
2006-11-16, 22:08
baserat på egen erfarenhet har jag noll förtroende för PT's i allmänhet.
1/5's knäböj, TOTAL strikthet och forced reps har jag sett allt för mycket av.
för den stora okunniga massan (och rika?) är det säkert status att ha sin egen PT, dom personerna kan ju såklart inte heller avgöra om PT'n spyr ur sig skitsnack eller ej, och kan därför bara gå efter utseendet på PT'n.
"har han den där kroppen måste han ju veta bäst".
stämmer ibland men oftast inte.

Piranha
2006-11-16, 22:08
En PT måste nyttja ett gym eller valfri anläggning för att kunna ha sin verksamhet. Det sa ju moderatorn själv att det är så det oftast funkar. Kom gärna med nåt exempel där det inte är så, men inte nåt så dåligt som att polaren hjälper till med bänkpressen eller att en PT hjälper någon med ett upplägg.

Okej en PT kan tex ha cardio som ämne och spendera ett par timmar med kunder på backträning, intervaller, ta ut maxpulser, lägga upp kostschema. osv osv

Dnepr
2006-11-16, 22:08
Detta betyder dock inte att han behöver vara bunden till något gym, vilket du sa i ditt ursprungsinlägg, och är vad som diskuterats.

Med bunden menade jag att han behöver gymmet för att kunna instruera. Det har jag sagt mer än en gång efter det.

jwzrd
2006-11-16, 22:08
En PT måste nyttja ett gym eller valfri anläggning för att kunna ha sin verksamhet. Det sa ju moderatorn själv att det är så det oftast funkar. Kom gärna med nåt exempel där det inte är så, men inte nåt så dåligt som att polaren hjälper till med bänkpressen eller att en PT hjjälper någon med ett upplägg.

Du påstår att en PT är knuten till ett gym; jag säger: Nej, så måste det inte vara. Det är kärnan här. En PT måste givetvis vara någonstans när han tränar en klient, det är inte samma sak som att han är knuten dit. Detta förstår ett barn Dnepr, det är dags att du ger upp nu. Piranha gav ju ffs exemplet med "kända" byggarprofiler som tränar andra och lyckas med det på grund av sitt namn.

jwzrd
2006-11-16, 22:09
Med bunden menade jag att han behöver gymmet för att kunna instruera. Det har jag sagt mer än en gång efter det.

Nu backar du Dnepr, det är inte alls det du sagt. Det har du faktiskt inte sagt en enda gång. Detta är ett forum, alla kan liksom läsa allt du skrivit.

Dnepr
2006-11-16, 22:10
Okej en PT kan tex ha cardio som ämne och spendera ett par timmar med kunder på backträning, intervaller, ta ut maxpulser, lägga upp kostschema. osv osv

Han måste alltså ha någon anläggning till sitt förfogande. Eller känner du till många PT som tar pulsen hemma i köket och lägger upp scheman på ett fik i stan?

Trance
2006-11-16, 22:10
Vad argumenterar ni om egentligen?

Yes
2006-11-16, 22:10
Finns många vältränade som inte besitter särskilt imponerande kunskaper, och det finns säkert till synes otränade personer som är väldigt kunniga, så det är väl främst kunskaperna jag skulle leta efter. Ett vältränat yttre inger dock lite större förtroende.

Annars är väl kunderna det bästa att kolla på. Om PT;n lyckats producera bra resultat hos andra så är han ju antagligen kompetent, oavsett hur han ser ut själv.

Dnepr
2006-11-16, 22:11
Nu backar du Dnepr, det är inte alls det du sagt. Det har du faktiskt inte sagt en enda gång. Detta är ett forum, alla kan liksom läsa allt du skrivit.

Vad säger jag i inlägg 55?

jwzrd
2006-11-16, 22:12
Finns många vältränade som inte besitter särskilt imponerande kunskaper, och det finns säkert till synes otränade personer som är väldigt kunniga, så det är väl främst kunskaperna jag skulle leta efter. Ett vältränat yttre inger dock lite större förtroende.

Annars är väl kunderna det bästa att kolla på. Om PT;n lyckats producera bra resultat hos andra så är han ju antagligen kompetent, oavsett hur han ser ut själv.

Tricket med någon som är och ser tränad ut är att du då åtminstone kan titta på hur han tränar. Istället för att fråga biffen om hans meloner till axlar så tittar du efter hur han gör.

jwzrd
2006-11-16, 22:13
Vad säger jag i inlägg 55?

Där har du börjat backa från din ursprungliga inställning om att en PT inte har ett jobb utan att vara knuten till ett gym. Står du inte fast vid att det är så längre?

Piranha
2006-11-16, 22:13
Han måste alltså ha någon anläggning till sitt förfogande. Eller känner du till många PT som tar pulsen hemma i köket och lägger upp scheman på ett fik i stan?

Sorry jag visste inte man är "tvungen" att vara på ett gym för att ta ut pulsen? det går alltså då inte att göra det i tex ett löpspår?

Lägga upp schema på ett fik, javisst varför inte eller i sitt eget hem.

Eller som massor av PT's numera gör säljer träningrådgivning/personalvård till företag och är då hos kund i deras företagslokaler.

Jag tror du binder upp en PT alldeles förmycke till själva styrketräningen och gymmet.

Dnepr
2006-11-16, 22:15
Där har du börjat backa från din ursprungliga inställning om att en PT inte har ett jobb utan att vara knuten till ett gym. Står du inte fast vid att det är så längre?

Nu såg du att jag sagt det innan.

Dnepr
2006-11-16, 22:16
Sorry jag visste inte man är "tvungen" att vara på ett gym för att ta ut pulsen? det går alltså då inte att göra det i tex ett löpspår?

Lägga upp schema på ett fik, javisst varför inte eller i sitt eget hem.

Eller som massor av PT's numera gör säljer träningrådgivning/personalvård till företag och är då hos kund i deras företagslokaler.

Jag tror du binder upp en PT alldeles förmycke till själva styrketräningen och gymmet.

Dig lyssnar jag på så jag jag får väl ta till mig detta.

shadowfire
2006-11-16, 22:16
Jag går efter storlek på tuttarna, gärna blondin och fin gluetus med. *popcorn*

jwzrd
2006-11-16, 22:17
Dig lyssnar jag på så jag jag får väl ta till mig detta.

Hahahaha ja. Klart du måste rätta dig när en moderator säger samma sak som en annan. Bruntungeri :)

Piranha
2006-11-16, 22:18
Jag går efter storlek på tuttarna, gärna blondin och fin gluetus med. *popcorn*


ds. PT är inte förkortning för prostituerad

Piranha
2006-11-16, 22:19
Hahahaha ja. Klart du måste rätta dig när en moderator säger samma sak som en annan. Bruntungeri :)

admin....

shadowfire
2006-11-16, 22:20
Kan tillägga att jag fått två förfrågningar om att bli PT redan och ändå är jag en av de minsta på gymet. Dock kommer förfrågningarna av personer som sett min utveckling på ca 6 mån och som ser hur seriöst jag kör (+ att de vet att jag är utbildad i coachteknik). Med andra ord, inte att förglömma är förmågan att inspirera folk, du kan vara utbildad PT och ha en enorm fysik men ändå vara en ärthjärna till att utbilda, lära ut, peppa, coacha och inspirera.

Men givetvis, i ett första intryck spelar säkert fysiken roll.
Jag inbillar mig ändå att jag genom min sociala förmåga kunnat göra ett bra jobb som PT.

shadowfire
2006-11-16, 22:21
ds. PT är inte förkortning för prostituerad
åfan, flåt, jag skriver i fel tråd tydligen. :Virro

Tricklev
2006-11-16, 22:28
, du kan vara utbildad PT och ha en enorm fysik men ändå vara en ärthjärna till att utbilda, lära ut, peppa, coacha och inspirera.


Ja, Pt;en på vårat gymm brukar snacka i mobilen medans han instruerar folk, inte det minsta intresserad av att kontrollera deras teknik o hjälpa dom.

Piranha
2006-11-16, 22:28
Kan tillägga att jag fått två förfrågningar om att bli PT redan och ändå är jag en av de minsta på gymet. Dock kommer förfrågningarna av personer som sett min utveckling på ca 6 mån och som ser hur seriöst jag kör (+ att de vet att jag är utbildad i coachteknik). Med andra ord, inte att förglömma är förmågan att inspirera folk, du kan vara utbildad PT och ha en enorm fysik men ändå vara en ärthjärna till att utbilda, lära ut, peppa, coacha och inspirera.

Men givetvis, i ett första intryck spelar säkert fysiken roll.
Jag inbillar mig ändå att jag genom min sociala förmåga kunnat göra ett bra jobb som PT.


Dags att revidera, bara 4% enligt pollen som du skriver detta i kan dock tänka sig dig som PT.

L-Sami
2006-11-16, 22:39
Bedömer du en PT efter vad han/hon själv presterar eller ser ut i kroppen?

Ja, lite grann.

Upplever du större förtroende för en PT som kan visa upp en snygg kropp jämfört med en som ser otränad ut?

Idrottscoacher som har aldrig spelat sporten själv eller har varit skit usla på det kan veta jätte mycket ändå om sporten.

samma sak med Personliga Tränare som har aldrig själv varit Arnold stora, kan veta mycket om träning ändå.

Nån typ av tränings bakgrund måste de ändå ha för att få ett förtroende för dem.

Yes
2006-11-16, 22:40
Tricket med någon som är och ser tränad ut är att du då åtminstone kan titta på hur han tränar. Istället för att fråga biffen om hans meloner till axlar så tittar du efter hur han gör.
Fast melonaxlarna kanske byggdes på 20 år och hinkvis med steroider. Vill jag då verkligen veta hur han tränar?

Bredvid melonaxlarna kanske det sitter en mer normal kille, som gått från tandpetare till relativt vältränad på bara ett år. Borde jag inte istället titta på honom?

Sen är det klart att ingen av deras metoder behöver funka bra på mig. Därför är det viktigt för en PT att kunna producera resultat hos andra, som kanske funkar annorlunda än vad PT;n själv gör.

Liten Men Fet
2006-11-16, 22:40
Jag skulle vara tveksam till en PT som såg ut som en räka och lyfter som en på samma trångsynta grunder som att jag inte äter hos en utsvulten kock, tar modetips av en skejtare, inte skulle jag heller ta ekonomiska råd av en ekonom som håller på att gå i personlig KK.

Dom ger mig dåliga vibbar helt enkelt.

jwzrd
2006-11-16, 22:42
Fast melonaxlarna kanske byggdes på 20 år och hinkvis med steroider. Vill jag då verkligen veta hur han tränar?

Bredvid melonaxlarna kanske det sitter en mer normal kille, som gått från tandpetare till relativt vältränad på bara ett år. Borde jag inte istället titta på honom?

Sen är det klart att ingen av deras metoder behöver funka bra på mig. Därför är det viktigt för en PT att kunna producera resultat hos andra, som kanske funkar annorlunda än vad PT;n själv gör.

Haha men vad är detta? PM:at trance om ledande frågor? Jag snackar om jämförelsen mellan Kunnig person som av olika anledningar inte är vältränad som faen kontra en "okunnig" eller kanske snarare bara någon som inte är så teoretiskt intresserad men som lyckats bygga en imponerande fysik. I det förra fallet kan du fråga, i det senare se och lära. Båda sakerna är mycket bra.

L-Sami
2006-11-16, 22:43
edit.

Fast om jag skulle nu vilja ha en PT så skulle jag vilja att han hade ändå tränat själv i flera år, pluggat träning som King Grub har pluggat kost. En väldigt hängiven personlig tränare skulle jag kunna betala för, men nu behöver jag inte det.

shadowfire
2006-11-16, 22:46
Dags att revidera, bara 4% enligt pollen som du skriver detta i kan dock tänka sig dig som PT.
Skillnaden är dock att de som svarat i pollen säkerligen är "sin egen PT" och därmed ställer krav som normalt inte ställs på en PT.

På mitt gym är det folk som tränar motsvarande ett par gånger i veckan för att gå ner i vikt och få en sundare kropp. Kontorsfolk. Inte träningsfreaks. Jag hade gjort succé som PT, utan tvekan.

En sådan som jwrzd hade dock inte nöjt sig med Fina Fisken som PT, utan hade velat ha någon som käkar bly till frukost, skiter EZ-korvar och stinker AAS. Allt annat hade verkat för mesigt och okunnigt.
Edit: glömde att testo-muschen måste vara större med.

Zakath
2006-11-16, 22:46
Ja? En duktig OL-tränare, med tanke på att många fortfarande är aktiva, har en OL-kropp. Matchande kropp. Jag associerar inte tränare med solbränna, 32cm PT-armar och styltben. Mitt fel. Jag borde ha förstått att det var proteinblandare/lacoste-nisse på SATS som avsågs.

Om du läst mina inlägg i tråden skulle du se att jag inte syftade på några "proteinblandare/lacoste-nisse på SATS". Jag påstår fortfarande att din uppskattning på 99,3% av de tränare/coacher som är mycket kunniga också har en matchande kropp är gravt överskattad.

Det säger i princip att det endast finns ca. 0,7% av de kunniga tränarna som är allvarligt skadade (vilket hindrar dem från att träna till sig en matchande kropp), inte har tid att träna för att de prioriterar andra saker som sin coaching, har blivit så gamla att kroppen inte riktigt klarar av hård träning, inte är intresserade av att träna själva (som t.ex. Ståhlberg) eller har någon annan anledning till varför de inte är extremt vältränade trots att de är extremt kunniga.

Jag tänker inte ge någon uppskattning på hur många av de kunniga tränarna som är mycket vältränade, eftersom det bara är korkat utan ett ordentligt statistiskt underlag. Men jag kan säga med mycket stor säkerhet att det är mindre än 99,3%.

jwzrd
2006-11-16, 22:49
Om du läst mina inlägg i tråden skulle du se att jag inte syftade på några "proteinblandare/lacoste-nisse på SATS". Jag påstår fortfarande att din uppskattning på 99,3% av de tränare/coacher som är mycket kunniga också har en matchande kropp är gravt överskattad.

Det säger i princip att det endast finns ca. 0,7% av de kunniga tränarna som är allvarligt skadade (vilket hindrar dem från att träna till sig en matchande kropp), inte har tid att träna för att de prioriterar andra saker som sin coaching, har blivit så gamla att kroppen inte riktigt klarar av hård träning, inte är intresserade av att träna själva (som t.ex. Ståhlberg) eller har någon annan anledning till varför de inte är extremt vältränade trots att de är extremt kunniga.

Jag tänker inte ge någon uppskattning på hur många av de kunniga tränarna som är mycket vältränade, eftersom det bara är korkat utan ett ordentligt statistiskt underlag. Men jag kan säga med mycket stor säkerhet att det är mindre än 99,3%.

99.3% var en del av s.k. humor.

shadowfire
2006-11-16, 22:50
Det roliga är att en coach/tränare förväntas alltid vara BÄTTRE i sin kategori än de som utövar det. Ett klassiskt fel att se en tränare/coach som. Börjar man titta på hockey/fotbollscoacher så är det knappast den bästa spelaren av de alla som står vid sidan av planen och coachar. Däremot vet han/hon säkerligen vad vederbörande pysslar med, men man behöver inte vara proffs i sin gren för att vara en jävel till coach.

Svennis, Lagerbäck, Lagrell, Mcloyd, Wenger. Stilikoner? Vältränade? Bäst på fotboll? Nah. Skulle fotbollslagen skratta åt dem o säga "ni ser inte ut o ha rört en boll i hela ert liv, gå o lägg er?". Nah.
Edit: ok, Lagrell då, han ser faktiskt rätt lustig ut.

Zakath
2006-11-16, 22:51
99.3% var en del av s.k. humor.

Varför argumenterade du då emot mig och kom med massa dumma påståenden?

Använd smilies i en seriös tråd om du är ironisk...

Piranha
2006-11-16, 22:53
Skillnaden är dock att de som svarat i pollen säkerligen är "sin egen PT" och därmed ställer krav som normalt inte ställs på en PT.

På mitt gym är det folk som tränar motsvarande ett par gånger i veckan för att gå ner i vikt och få en sundare kropp. Kontorsfolk. Inte träningsfreaks. Jag hade gjort succé som PT, utan tvekan.

En sådan som jwrzd hade dock inte nöjt sig med Fina Fisken som PT, utan hade velat ha någon som käkar bly till frukost, skiter EZ-korvar och stinker AAS. Allt annat hade verkat för mesigt och okunnigt.
Edit: glömde att testo-muschen måste vara större med.

Tillgången på riktigt duktiga SL "tränare" kanske inte växer på träd heller.

Fast när jag skrev tråden så syftade jag inte på tränare och coacher.

jwzrd
2006-11-16, 22:54
Varför argumenterade du då emot mig och kom med massa dumma påståenden?

Använd smilies i en seriös tråd om du är ironisk...

Ironi gör sig bra med smileys.



Smileys: *mini* :Virro :Zakath:

skaparn
2006-11-16, 22:54
Vilket prisintervall ligger en PT på i Stockholm ungefär?

En del skådningar jag gjort får mig nämligen ibland att tycka en PT vara en väldigt dyr repetitionsräknare.

Zakath
2006-11-16, 22:55
Smileys: *mini* :Virro :Zakath:

*rolleyes*

Piranha
2006-11-16, 22:57
Skillnaden är dock att de som svarat i pollen säkerligen är "sin egen PT" och därmed ställer krav som normalt inte ställs på en PT.

.

Ja just det svaret kan komma av flera anledningar, ren inskränkthet, stor kunskap, och klicka tuffaste alternativet kategorien.

jwzrd
2006-11-16, 22:58
Ja just det svaret kan komma av flera anledningar, ren inskränkthet, stor kunskap, och klicka tuffaste alternativet kategorien.

Jag kryssade för att det inte fanns något som avsåg kunskap.

Zakath
2006-11-16, 22:58
Ja just det svaret kan komma av flera anledningar, ren inskränkthet, stor kunskap, och klicka tuffaste alternativet kategorien.

Eller att man valde det alternativ man höll med mest om av de som fanns.

Yes
2006-11-16, 22:59
Haha men vad är detta? PM:at trance om ledande frågor? Jag snackar om jämförelsen mellan Kunnig person som av olika anledningar inte är vältränad som faen kontra en "okunnig" eller kanske snarare bara någon som inte är så teoretiskt intresserad men som lyckats bygga en imponerande fysik. I det förra fallet kan du fråga, i det senare se och lära. Båda sakerna är mycket bra.
Bara för att Trance är bra på ledande frågor betyder inte att han kan lära ut det. Hur vet vi att han helt enkelt inte föddes med denna förmåga? Nä, jag PM;ar nog istället Armbrytarn och Anonym om hur man vägrar förstå vad jwzrd skriver. :D

Visst, man kan lära sig från de som lyckats bra med byggandet rent praktiskt, även om deras kunskaper inte är särskilt djupa. Jag menar bara att man inte helt förutsättningslöst kan kolla på utséendet(vilket det inte verkar som du menade heller).

Jag har själv lärt mig några nyttiga saker från en kompis som byggt en rätt imponerande fysik, även om hans kunskaper inte är lika imponerande. Så visst kan man också lära sig från det.

Piranha
2006-11-16, 22:59
Jag kryssade för att det inte fanns något som avsåg kunskap.

Exakt temat, att döma boken efter omslaget.

Yes
2006-11-16, 23:02
Dags att revidera, bara 4% enligt pollen som du skriver detta i kan dock tänka sig dig som PT.
Jag kan tänka mig shadowfire som motivationskonsult under mina träningspass. Han nog vara grymt bra på det.

Piranha
2006-11-16, 23:03
Jag kan tänka mig shadowfire som motivationskonsult under mina träningspass. Han nog vara grymt bra på det.

Jag gillar honom jag med, han är däremot en lätt måltavla för sarkasm.

shadowfire
2006-11-16, 23:13
Jag gillar honom jag med, han är däremot en lätt måltavla för sarkasm.
hehe, nåja, alla svar är inte alltid dödsseriösa här heller, antar att jag är lika dålig som jwrzd på att använda smileys.

aliquis
2006-11-16, 23:14
Jag använder ingen, men om jag skulle använda en är det klart att personen i fråga skall vara vältränad.

shadowfire
2006-11-16, 23:14
Jag kan tänka mig shadowfire som motivationskonsult under mina träningspass. Han nog vara grymt bra på det.
Skaffa bettskena och inkontinensskydd så kör vi.

shadowfire
2006-11-16, 23:18
Roliga är att de största grabbarna på mitt gym säger så ofantligt okunniga saker. Det är iofs en halvtjock snubbe, förövrigt en enormt trevlig och godhjärtad herre, som jag dock lyssnar till. Han verkar kunna tyngdlyftningsbiten ivf (och ser ut som i mina ögon en klassisk tyngdlyftare med kagge och allt).

Däremot är det största snubbarna roliga. En av dem har hävdat att protein är överskattat. Den andre att benträning är överskattat, citat "vader och lår växer som fan ändå av att jogga i elljusspåret" slutcitat.

Det är biffarna som uttrycker sig så, på fullaste allvar. Har inte ens vågat mig in i en diskussion ännu ("hörrni, jag känner KING GRUB, o det där är FEL säger KING GRUB!"). Jag hade säkerligen fallit pladask för dem som PT's om jag sett dem första gången, men jag hade också lämnat bruna ränder i kallingarna av garv om jag fått samma förfrågan nu då jag sett dem träna/hört deras kommentarer.

jwzrd
2006-11-16, 23:20
Skillnaden är dock att de som svarat i pollen säkerligen är "sin egen PT" och därmed ställer krav som normalt inte ställs på en PT.

På mitt gym är det folk som tränar motsvarande ett par gånger i veckan för att gå ner i vikt och få en sundare kropp. Kontorsfolk. Inte träningsfreaks. Jag hade gjort succé som PT, utan tvekan.

En sådan som jwrzd hade dock inte nöjt sig med Fina Fisken som PT, utan hade velat ha någon som käkar bly till frukost, skiter EZ-korvar och stinker AAS. Allt annat hade verkat för mesigt och okunnigt.
Edit: glömde att testo-muschen måste vara större med.

Sånt jävla egotrippat skitsnack från en pompös fjant. Jag tränar seriöst, dvs, jag frågar duktiga SL-tränare om råd efter att jag tömt min egen kunskap på problemet. Jag vill verkligen inte träna med egotrippande AAS-bomber som skiter EZ-korvar osv osv. Tröttsamt värre!

Cerberus
2006-11-16, 23:22
De ska fanimej leva som de lär! Jag är min egen PT btw..

pragmatist
2006-11-16, 23:39
Roliga är att de största grabbarna på mitt gym säger så ofantligt okunniga saker. Det är iofs en halvtjock snubbe, förövrigt en enormt trevlig och godhjärtad herre, som jag dock lyssnar till. Han verkar kunna tyngdlyftningsbiten ivf (och ser ut som i mina ögon en klassisk tyngdlyftare med kagge och allt).

Däremot är det största snubbarna roliga. En av dem har hävdat att protein är överskattat. Den andre att benträning är överskattat, citat "vader och lår växer som fan ändå av att jogga i elljusspåret" slutcitat.

Det är biffarna som uttrycker sig så, på fullaste allvar. Har inte ens vågat mig in i en diskussion ännu ("hörrni, jag känner KING GRUB, o det där är FEL säger KING GRUB!"). Jag hade säkerligen fallit pladask för dem som PT's om jag sett dem första gången, men jag hade också lämnat bruna ränder i kallingarna av garv om jag fått samma förfrågan nu då jag sett dem träna/hört deras kommentarer.

Jag känner folk som har vunnit SM i bodybuilding som häver ur sig helt ogrundade saker om övningar och diet. Men jag orkar (läs: vågar) inte tjafsa med dem om det. :D

Cerberus
2006-11-16, 23:45
Jag känner folk som har vunnit SM i bodybuilding som häver ur sig helt ogrundade saker om övningar och diet. Men jag orkar (läs: vågar) inte tjafsa med dem om det. :D

kan du inte nämna några exempel? :D låter roligt

Yes
2006-11-16, 23:46
Skaffa bettskena och inkontinensskydd så kör vi.
Let´s get in on! :hbang:

MacLeod
2006-11-17, 00:29
kan du inte nämna några exempel? :D låter roligt

Det finns ju en uppsjö med konstiga förslag och exempel från tävlande byggare. Inte konstigare än att som Ingemar Stenmark, enkelt häva ur sig "Dä ä bar å åk". Riktigt så enkelt är det inte för oss andra.

Cerberus
2006-11-17, 00:41
Som när Coleman berättar hur man tränar peaken i biceps o när alla byggare snackar om att ta fram detaljer i musklerna av o köra diverse töntövningar? :D

HookersUnited
2006-11-17, 00:51
En av dem har hävdat att protein är överskattat.
Han har helt rätt.

Cerberus
2006-11-17, 00:52
Han har helt rätt.

japp, om syftet är att bygga muskler/behålla dom/överleva så är det helt klart överskattat med protein :D negerbollar ftw lr ??? :laugh:

shadowfire
2006-11-17, 00:57
Sånt jävla egotrippat skitsnack från en pompös fjant. Jag tränar seriöst, dvs, jag frågar duktiga SL-tränare om råd efter att jag tömt min egen kunskap på problemet. Jag vill verkligen inte träna med egotrippande AAS-bomber som skiter EZ-korvar osv osv. Tröttsamt värre!
Äh, sluta med dina som vanligt beräkneliga personliga påhopp och håll med istället att du som är (iaf skapligt) kunnig inom träning ställer krav på en PT därefter.
Under dina första dagar på gymet i ditt liv hade du blivit impad av första bästa snubbe som visat dig en 10kg hantelcurl.

Fjod0r
2006-11-17, 01:29
Är det bara jag som får känslan av att Jwzrd medvetet försöker argumentera ut folk på hal is? Offren börjar ganska skapligt och skrinar vidare, jwzrd forcheckar och lyckas efter en stund knuffa ner dem i vaken, för att slutligen dränka dem. Han verkar lika nöjd varje gång :D

*popcorn*

jenny
2006-11-17, 08:47
Jag skulle säga att jag delvis går på utseende. Efter att ha haft 3 olika PTs så har jag kommit fram till att om jag skall ha en till så vill jag ha en som faktiskt har tränat seriöst. Därmed så borde han/hon ha ett tränat utseende om det inte är så att personen har tränat tidigare och nu inte tränat på flera år. Men det är nog inte så troligt eftersom PTs på de gymmen jag tränar sällan är gamla.

Jay-Z
2006-11-17, 08:57
Kul tråd att läsa. Munhuggning i 19 sidor. Bra diskussion. Oväntat också.

Megustaa
2013-09-25, 08:53
Där jag tränar finns det en PT som är fläskig och visst hon kanske är jättebra på att peppa etc, men då undrar jag om hon
1. Inte har den kunskap hon utger sig eftersom hon själv inte verkar veta hur hon ska förändra sin egen hälsa/kropp
2. Inte har något som helst eget intresse för styrketräning eller är lat, hur ska jag kunna bli inspirerad av henne?

Sedan har jag dålig erfarenhet av PTs och har även hört många historier om PTs som skiter i eventuella begränsningar och skador och bara kör sitt race och därmed orsakat kunden skador.

Johan_P
2013-09-25, 09:14
Där jag tränar finns det en PT som är fläskig och visst hon kanske är jättebra på att peppa etc, men då undrar jag om hon
1. Inte har den kunskap hon utger sig eftersom hon själv inte verkar veta hur hon ska förändra sin egen hälsa/kropp
2. Inte har något som helst eget intresse för styrketräning eller är lat, hur ska jag kunna bli inspirerad av henne?

Sedan har jag dålig erfarenhet av PTs och har även hört många historier om PTs som skiter i eventuella begränsningar och skador och bara kör sitt race och därmed orsakat kunden skador.

Ingen nådig bump :D

Det korrekta svaret får du genom att fråga henne. Svårt för oss att spekulera i hur fläskiga PTs tänker. Men rent generellt tycker jag det ingår i deras yrke att representera en hälsosam livsstil och där ingår det väl att man inte är "fläskig". Jag gissar på att fläskiga PTs vet i de flesta fall hur viktminskning uppnås och att de helt enkelt inte vill/orkar gå ner i vikt. Eller kanske hen har någon form av sjukdom/nedsättning som försvårar.

Självklart finns det personer som inte sköter sitt jobb korrekt, det finns i alla yrkesgrupper i alla branscher. Inget förvånande. Jag tror man märker mycket på personen hur dedikerade de är till träning, och antar det är det man får gå på (samt personkemi etc.), om man nu är intresserad av att få hjälp av en PT.

olle lindblad
2013-09-25, 09:47
Om PT:n har riktigt bra referenser räcker det, oavsett form.

hugok
2013-09-25, 13:36
En PT som är har väldigt lite muskler har uppenbart inte tränat styrketräning ordentligt och har därför ingen egen erfarenhet av vad som funkar. Har man muskelbygge som huvudmål känns det ju inte speciellt lämpligt att lyssna på någon som uppenbarligen inte lyckats själv eller saknar erfarenhet.

HookersUnited
2013-09-25, 13:41
En PT som är har väldigt lite muskler har uppenbart inte tränat styrketräning ordentligt och har därför ingen egen erfarenhet av vad som funkar. Har man muskelbygge som huvudmål känns det ju inte speciellt lämpligt att lyssna på någon som uppenbarligen inte lyckats själv eller saknar erfarenhet.

Han kan ju trots detta ha gedigen kompetens och erfarenhet av att träna andra.

Sniggel
2013-09-25, 15:50
Jag håller med Hugok

Han kan ju trots detta ha gedigen kompetens och erfarenhet av att träna andra.

Absolut. Men det känns osannolikt att någon har gedigen erafarenhet av att träna andra utan att själv vara (eller har varit) i någon sorts form. Det behöver inte vara uppseendeväckande bra. Men bara en bekräftelse på att man har egen erfarenhet. Jag har svårt att se att en bra coach inte har lyckats uppnå några som helst egna resultat. Att man är specialist på att träna andra snarare än sig själv kan jag helt klart köpa. Men man ska iaf ha uppnått något minimiresultat själv :p
Jag hade definitivt tagit hjälp av någon som har högre bf än mig och är mindre än mig så länge personen har goda meriter (och jag hade haft lust att betala för hjälp). Omvänt hade jag inte tagit hjälp av någon som är stor och superdeffad om inte personen har bra meriter (när det gäller att producera resultat för andra).

tjing
2013-09-25, 15:53
Jag är lite skeptisk mot PT:s som inte är hyffsat vältränade.

Man behöver inte vara gudalik men man ska se tränad ut. Annars blir det lite konstigt.

Det är en sak att kunna teori, men jag tror att en person som lärt sig att applicera teorin på sin egen kropp får en djupare förståelse för hur man förändrar kroppskomposition och kan sammanfläta teori och praktik på ett annat sätt än en fläskis som bara vet hur många repetitioner och set man ska göra för att bygga optimalt.

Exdiaq
2013-09-25, 15:54
Det beror på..

mikaelj
2013-09-25, 15:57
Jag är lite skeptisk mot PT:s som inte är hyffsat vältränade.

Man behöver inte vara gudalik men man ska se tränad ut. Annars blir det lite konstigt.

Det är en sak att kunna teori, men jag tror att en person som lärt sig att applicera teorin på sin egen kropp får en djupare förståelse för hur man förändrar kroppskomposition och kan sammanfläta teori och praktik på ett annat sätt än en fläskis som bara vet hur många repetitioner och set man ska göra för att bygga optimalt.

Varför har du (och de flesta andra här i tråden) inte samma regler och krav för tränare inom andra idrotter? T ex friidrott, gymnastik, fotboll, ishockey, handboll o s v?

hurril
2013-09-25, 16:06
Man måste inte vara smart eller pedagogisk för att bli i bra form, det räcker med ätstörd, neurotisk/ korkad och envis. För att övertyga mig om att jag behöver en PT så behöver man förmodligen äga minst ett nobellpris och som sådan kan man se ut hur som helst. Så mitt svar är: Nej - min PT behöver inte se vältränad ut.

hugok
2013-09-25, 16:37
Han kan ju trots detta ha gedigen kompetens och erfarenhet av att träna andra.

Ja så är det ofta, men i min mening krävs mer än bara kunskap för att vara bra på något. Jag ser t ex hellre att någon som mekat med bilar i flera år fixar min bil (eller lär mej att fixa bilen) än någon som har läst massa böcker om bilar men aldrig rört en skiftnyckel. Hellre broscience än vanlig vetenskap med andra ord ;)

LeBron
2013-09-25, 16:50
Om jag inte har någon annan info ö h t - JA.
Eddie Vedder (sist jag såg han) ser nästan anorektiskt ut men jag vet att han är som ett mänskligt lexikon, honom hade jag litat på.

För övrigt har jag bara använt mig av PT en gång (Henrik Lindh) och det fungerade utmärkt.

mikaelj
2013-09-25, 17:19
Hellre broscience än vanlig vetenskap med andra ord ;)

Hellre praktisk kunskap än endast teori, menar du.

mycketbrännvin
2013-09-25, 17:19
Jag vill bygga muskler och jag skulle inte välja nån som inte har muskelmassa. För mig så tror jag erfarenhet är det viktigaste och nån med massa har troligtvis kämpat hårt och testat endel för att lyckas.

Albin Eriksson
2013-09-25, 19:30
Inget måste med någon större fysik, hellre att killen/tjejen har ett klientfacit som talar för sig självt.

PT har jag nog förövrigt aldrig skaffat mig någon, men coach för tävlingsdietande osv. (har jag redan)

stridis
2013-09-25, 19:41
Ja så är det ofta, men i min mening krävs mer än bara kunskap för att vara bra på något. Jag ser t ex hellre att någon som mekat med bilar i flera år fixar min bil (eller lär mej att fixa bilen) än någon som har läst massa böcker om bilar men aldrig rört en skiftnyckel. Hellre broscience än vanlig vetenskap med andra ord ;)

Tja, kör han runt själv i en trasig bil så börjar man undra, liksom.

Skulle jag söka mig en pt så skulle det vara en som har erfarenhet jag inte själv har och kunskap jag själv inte besitter, förstås. Denne kan ju vara erfaren även praktiskt men att det var 10 år sedan denne själv var i farten typ.

tjing
2013-09-25, 20:16
Varför har du (och de flesta andra här i tråden) inte samma regler och krav för tränare inom andra idrotter? T ex friidrott, gymnastik, fotboll, ishockey, handboll o s v?

Man ser inte nödvändigtvis om någon är bra på de idrotterna. Man kan ha spelat själv tidigare och kunna teknik etc. Vilket i många fall också är fallet.

PT:s formar folks kroppar.

Men jag håller med om att frågan inte är jättelätt. Dock tror jag att många är känslostyrda i det här avseendet och den vältränade PT:n får mer cred än den smalfeta spinning-instruktören som ska göra folk till biffar och har läst om muskelutveckling men inte praktiserat det.

DekeThornton
2013-09-25, 21:11
Varför har du (och de flesta andra här i tråden) inte samma regler och krav för tränare inom andra idrotter? T ex friidrott, gymnastik, fotboll, ishockey, handboll o s v?

Du kommer inte att hitta någon etablerad idrottstränare som inte också har en gedigen bakgrund inom den idrott de är tränare i. De har ofta inte själva varit på yppersta elitnivå, men de har alltid god erfarenhet på ganska hög nivå. De har tillräckligt med praktisk kunskap som de sedan kombinerar med den pedagogiska och teoretiska kunskap som krävs för att bli bra på att lära ut och inte bara utöva. Att de kan komma undan med att inte nödvändigtvis se ut som aktiva idrottare beror på att det inte behövs då de istället kan hänvisa till sin dokumenterade erfarenhet. De de tränar vet vilka de är och vad de har för CV.

Då du inte normalt känner till vilken bakgrund PT:n på ett random gym har blir det nog oftare så att du litar på ytligare kriterier för att försöka räkna ut om personen kan sin sak eller inte, vilket naturligtvis slår fel oftare.

hugok
2013-09-26, 08:10
Hellre praktisk kunskap än endast teori, menar du.

Tomato tomáto ;)

Tja, kör han runt själv i en trasig bil så börjar man undra, liksom.

Skulle jag söka mig en pt så skulle det vara en som har erfarenhet jag inte själv har och kunskap jag själv inte besitter, förstås. Denne kan ju vara erfaren även praktiskt men att det var 10 år sedan denne själv var i farten typ.

Ja har PTn i fråga haft en gedigen fysik en gång i tiden är det en helt annan femma. Hade jag varit intresserad av att anlita en PT hade jag t ex hellre anlitat Ehrling Wahlgren än de flesta som jobbar som PTs nu och har bättre fysik än vad han har nu men aldrig någonsin kommer i närheten av vad han hade 1974.

wintersnowdrift
2013-09-26, 08:36
Den bästa "PT" jag någonsin haft varken såg vältränad ut eller var det i dagsläget. Däremot hade hen stor erfarenhet, bra pedagogik och kunde peppa mig att spränga gränser som få andra kunnat göra.

Så nej för fan, hur en PT ser ut är för mig egalt. Möjligen skulle jag reagera med skepsis om personen i fråga var väldigt deffad eftersom jag kopplar den typen av utseende till diverse störningar.

//Kristin

D-Crawler
2013-09-26, 08:50
Naivt av folk att säga att det aldrig skulle välja en PT som ser mindre vältränad ut än dem själva. Kunskapen kan vara enorm, regardless deras estetiska utseende. Personligen tar jag gärna råd från folk så fort jag märker att de faktiskt kan mer än vad jag själv kan. Detta är dock inte likhetstecken med att jag skulle anställa dem som PT.

Johan_P
2013-09-26, 09:59
Annars kan man titta på tränare till t.ex. elitidrottare... rätt många ur form där som ligger inne med sällsynta kunskaper och vet vad som funkar. Kanske svårt att jämföra dessa med PTs/instruktörer, men tanken om att man inte behöver vara fit för att veta finns där.

Mental
2013-09-26, 10:13
Är det de bästa hockeyspelarna som blir det bästa hockeytränarna? Samma med fotboll? Höjdhopp osv?

Jag vill ha den PT som har de största klienterna! :D

stridis
2013-09-26, 11:09
Jag vill ha den PT som har de största klienterna! :D

Då kanske du inte passar in som klient. Don efter person vettu ;)

Mental
2013-09-26, 11:42
Då kanske du inte passar in som klient. Don efter person vettu ;)

Hej, inte diskriminera oss muskel-lösa!

filmjölk
2013-09-26, 14:27
En PT tycker jag skall vara tjej, ganska muskulös, smal, stark (utan att gå till överdrift), ha bra kondis (utan att gå till överdrift), vig och rörlig, ha ett käckt humör (gärna såpass käckt att det är en aning irriterande) och se jäkligt bra ut.

Stämmer PTn inte in på det, kan hen säkerligen vara en bra tränare eller instruktör, men inte en bra PT.

Lellan
2013-09-26, 17:07
Svår jäkla fråga faktiskt.

En person kunnande syns inte på ytan, även coacher/tränare har ju själva tränare. Det är väl deras vanor, förutsättningar och individuella målsättningar som kan anas där - utöver faktiskt kunskap o erfarenhet att applicera den?

Dessutom tror jag det handlar om personkemi. Som inom många yrken där man arbetar nära personer.

"Bra" är ju relativt dessutom.. Min första PT; dit gick jag för att jag var sjukt ledsen över att ha anammat en farlig livsstil. Behövde vad som helst att hålla mig till och någon som trodde på mig (eftersom jag inte gjorde det själv). Det blev ayurvedakost för hela slanten, och att inledningsvis som otränad 122 kgs (hade gått ner dryga 10 kg på egen hand) blyger bli satt på ett löpband med orden "du kan värma upp här i 5 minuter"..tja..?

Var det rätt, bra eller en bra PT? Det kan man ha delade åsikter. Vem som helst, som likt henne - log mot mig, var överpigg kvittrande tjejig och babblig smaltjockis, hon var inte rädd för att ta i mig, gav mig förslag på hur jag kunde tänka (tex: "skit i hur du ser ut nu, låtsas att du är 75 kg aktiv tjej") - var bra. Det kanske hade varit nerköp att bli daltad med, eller någon med mindre sociala skillz.

Efter ett tag "växte jag ur" hennes stöd dock, och gick till den jag sett folk gå till med superbra resultat och som själv ser ut som ett vandrande muskelpaket (Fredrik Carlsson). Men jag kanske behövde den kvittrande ayurveda tjejen först, för att fatta vad jag ville med mig själv och träning och kost. Han är liksom.. tja, motsatsen på ungefär alla sätt som går. :D

Summa summarum: Bra är relativt, tränarförmåga KAN synas på utsidan men det är ej nödvändigt. Fick jag välja skulle jag idag välja Igor Ardoris; dels för att han verkar grym på mental coachning och ngn som skulle kunna motivera mig till vad som helst, hottie som han är. :D

Men efter ngra år hos Fredrik är det också grymt med ngn som kan hur man funkar, utan och innan, bara det kan göra grymt mkt. Särskilt om man som jag inte direkt är bjussig i sådana situationer. Han fick mig att inse vikten av ärlighet om man vill ha stöd; ngt som effektiviserar tid när man tar stöd av ngn - om det så är läkare, psykolog, ekonom el whatever.

vicarious
2013-09-26, 17:11
Har inte förtroende för någon PT bara genom att kolla på utseendet. Bara titta på de som brukar härja i TV4s morgonsoffa (Paolo Roberto samt D-flex, även kallad stjärnornas tränare).

bertbert
2013-09-26, 18:28
Jag dömer inte hunden efter håren. Punkt.