handdator

Visa fullständig version : RÖD ryggmärg, TRÄNA FEL?


zeusden1
2006-11-16, 20:46
Nu kommer en till såndär fråga om att stanna i växten.
Nu är det så att min syster (som läser anatomi) har sagt att om man börjar för tidigt kan man pressa ihop en viss röd ryggmärg som alla som fortfarande växter har, och därmed stanna i växten.

Är det sant?

Hon sa att det skulle hämnda om man gjorde fel i övningarna, TEX inte hade rak rygg när man gjorde hantelrodd.

<3

muffe85
2006-11-16, 20:53
Nu kommer en till såndär fråga om att stanna i växten.
Nu är det så att min syster (som läser anatomi) har sagt att om man börjar för tidigt kan man pressa ihop en viss röd ryggmärg som alla som fortfarande växter har, och därmed stanna i växten.

Är det sant?

Hon sa att det skulle hämnda om man gjorde fel i övningarna, TEX inte hade rak rygg när man gjorde hantelrodd.

<3

Det låter som en överdrift, men den risken finns ja. men den risken finns i ALLA sporter.

Tänk dig ett ben... när ett ben växer så är det bara vid ändarna som det förlängs. Om man t.ex. råkar bryta av benet just i den brytpunkt där benet växer, slutar det benet att växa i den änden, om man har otur.

Så jag kan nog bara tänka mig att benet i fråga stannar i växten om man skadar benmärgen eller så. men det kan hända i alla sporter, eller t.o.m. i fritiden om du halkar eller så.

Så enligt mig kan du säga åt din syrra att sluta göra hönor av fjädrar, även om hon har en poäng.

Rätta mig gärna om jag har fel.

DavidN
2006-11-16, 20:53
nej, sök

zeusden1
2006-11-16, 21:15
Tack muffe, så om jag skulle haft böjd rygg när jag gör hantelrodd stannar jag inte i växten?
jag vet att man inte ska ha det! :)

Allan
2006-11-16, 21:26
Din syrra är välkommen ta en match med anatomilärarna här....

Arne Persson
2006-11-16, 23:34
Ha ha ha! Snälla sluta! Herregud! Den solklart sjukaste anledningen hittills! Ha ha ha!:laugh: :laugh: :laugh:

Erik__
2006-11-16, 23:43
en sak jag funderat på, är styrketräning så himla olikt vardagen alltid? och vardagen stannar man ju inte i växten av? min morfar är 80 och skogsarbetare, han pwnar mig i allt som rör såntdär och han har aldrig styrketränat, och han stanna ju inte i växten även om han jobba sen barnsben.

Fast numera är väl alla ungar feta och får förslitningar i höger pekfinger.

Arne Persson
2006-11-16, 23:51
Att läsa anatomi och begripa anatomi är två helt olika saker.

GLC
2006-11-17, 08:21
Att läsa anatomi och begripa anatomi är två helt olika saker.

:laugh: :laugh: :laugh: Grym som allltid!

coxie
2006-11-17, 08:38
Att läsa anatomi och begripa anatomi är två helt olika saker.

:D

Yip_man
2006-11-17, 09:00
Ha ha ha! Snälla sluta! Herregud! Den solklart sjukaste anledningen hittills! Ha ha ha!:laugh: :laugh: :laugh:

:laugh:

Dav0d
2006-11-17, 09:40
Lätt Arnes bästa reaktion hittils till en ställd fråga. Iallafall som jag sett ^^ :D

Pez
2006-11-17, 09:51
...
Rätta mig gärna om jag har fel.
Du säger ju ingenting. Du babblar ju bara? :Virro

muffe85
2006-11-17, 12:26
Du säger ju ingenting. Du babblar ju bara? :Virro

Ja det är iaf det vi gick igenom på anatomilektionen i veckan, angående benbrott som kan göra att man stannar i växten(dock enbart i det benet).
Om jag nu bara babblar skit så kan väl du förklara bättre? Jag gjorde mitt bästa :(

muffe85
2006-11-17, 12:27
Tack muffe, så om jag skulle haft böjd rygg när jag gör hantelrodd stannar jag inte i växten?
jag vet att man inte ska ha det! :)

Det sa jag inte. Jag sa att OM man skadar sig på ett sådant sätt att röda benmärgen går sönder, slutar just det partiet där skadan är att växa.

Du kan köra marklyft med både rak rygg och böjd rygg utan att skada dig. men böjd är inget att rekommendera om du vill slippa skador.

Åse Columbus
2006-11-17, 12:36
Säg till din syrra att hon lär sig styrketräning hos en kompetent instruktör...det kommer med all säkerhet att hjälpa henne i hennes studier.....*whatever*