handdator

Visa fullständig version : Varför går jag in i väggen hela tiden när jag kör helkroppspasss?


Metal_boy_
2006-11-16, 17:21
Tränar styrka 3ggr i veckan. Kör 5set per muskelgrupp varje gång. Jag har börjat köra 4set på benövningarna nu. Jag undrar varför jag hela tiden går in i väggen mentalt av det här? Passen tar ibland över 2tim.

MilkmaN
2006-11-16, 17:25
Tränar styrka 3ggr i veckan. Kör 5set per muskelgrupp varje gång. Jag har börjat köra 4set på benövningarna nu. Jag undrar varför jag hela tiden går in i väggen mentalt av det här? Passen tar ibland över 2tim.

Du går in i väggen mentalt?

Då handlar det väl bara om stå ut, stå ut, stå ut. En dag har du härdat psyket nog så att det inte är en sån stor grej.

Cerberus
2006-11-16, 17:27
varför köra helkroppspass om det inte funkar för dig?

Cykelmannen
2006-11-16, 17:27
Vet inte, men du tränar för länge. Du behöver ju inte träna ALLA muskelgrupper på varje pass. Om du kör 5 set snedbänk behöver du ju inte träna bröst,främre axlar eller biceps specifikt utöver det t.ex.

Yes
2006-11-16, 17:30
Därför att du tränar för mycket.

Vad är det med folk egentligen? Att gå in i väggen mentalt är ett rätt säkert tecken på överträning - något du kan göra på 1/4 av din nuvarande volym.

Daniel_S
2006-11-16, 17:31
Testat en mindre volym? Ta ner träningsmängden så att den blir överkomlig, sedan ökar du den stegvis.

Hmm, oerhört informativt.

Kontrollera träningsmängden, ingen failure, samt gå på känsla tills du hittar rätt.

Kasta också om ordningen på övningarna, så att du inte alltid är mest utmattad vid t.ex. ryggtäningen. Det är lätt att man är inställd på att ryggträningen alltid skiter sig då.

Gpajpen
2006-11-16, 17:43
Tränar styrka 3ggr i veckan. Kör 5set per muskelgrupp varje gång. Jag har börjat köra 4set på benövningarna nu. Jag undrar varför jag hela tiden går in i väggen mentalt av det här? Passen tar ibland över 2tim.
för långa pass

jag och många andra rekommenderar ~40-50 minuter. 1 timme på sin absoluta höjd.

pragmatist
2006-11-16, 17:47
Delvis är det en vanefråga - helkroppspass är alltid jobbigare än att splitta - men förmodligen försöker du helt enkelt utföra för mycket arbete per pass. Mer än 20-25 bra set orkar man inte med förrän man är slut i huvudet (tycker jag i alla fall), lite beroende på hur hårda seten är förstås.

Metal_boy_
2006-11-16, 17:48
Men det blir ju långa pass om man ska hinna med hela kroppen :/ Är det nån som har ett ex. på ett bra helkroppspass?

Conny_S
2006-11-16, 17:56
Kör inte till failure, kör endast en övning per muskelgrupp, håll samma träningsvolym för varje kroppsdel (tex 40 reps), men dela upp det olika för olika dagar.

Exempel:

Dag 1: Tungt, 8 set 5 reps = 40

Dag 2: Lätt, 4 set och 10 reps = 40

Dag 3: Tungt igen osv.

När det gäller belastning: I slutet av sista setet på övningen skall du vara NÄRA failure.

Variera också vilan mellan set. När du kör tungt: längre vila, när du kör lätt: kortare vila

Och det nästan viktigaste av allt, variera övningarna. Exempel för bröst:

Dag 1: Liggande bänk, hantelpressar

Dag 2: Uppåtlutande bänk, hantelpressar

Dag 3: Liggande bänk, flyes

Variera alltså övningarna, använd dig av 3 övningar för varje kroppsdel och bestäm själv vilken övningar du vill använda dig av på respektive dag, annars blir kroppen trött. Det viktigaste när man kör helkroppspass 3 gånger i veckan är alltså att man varierar så mycket man kan.
Som sagt, variera övningar, ha en dag för tungt, en för lätt, variera vila osv.

MVH Conny_S

jwzrd
2006-11-16, 17:58
Men aber lol! Du tränar kroppen tre gånger i veckan. Cykelmannen som också påstår sig träna hela kroppen tränar själv inte hela kroppen varje pass även om han givetvis är så sjukt opti när han själv förklarar. Det som krävs här är att du helt enkelt tittar på sättet du tränar på, dina resultat på gymmet och hur det känns mentalt. Stämmer det inte så är det helt enkelt ingen bra ide.

Man SKA göra framsteg regelbundet och man SKA INTE må skit av sin träning. Det finns inget som heter att Härda psyket. Härda psyket gör små opti-losers som inte gör ens minsta möjliga framsteg; sannolikt skadar de sig också.

Jag kunde ha berättat för dig, och har härjat om det många gånger, att det inte är en bra ide att träna igenom kroppen mer än blöjlätt tre gånger i veckan längre än under mycket seriösa former och under kortare perioder.

Förutom antalet "varv" genom kroppen varje vecka så ställer 2-timmarspass mycket höga krav på fysisk kapacitet för att inte behöva träna i "riskområdet" för att bränna sig mentalt.

Jag vet att opti-uffe a big har en annan uppfattning men jag har inte sett honom skriva ut samma schema en enda gång, jag undrar om han ens tränar själv och om han gör det så undrar jag om han tränar som han förespråkar.

polaren
2006-11-16, 18:01
Massa text...

:thumbup: *cupid*

kyla
2006-11-16, 18:03
Kör typ: knäböj, marklyft, bänk/hantelpress, chins/latsdrag, stångrodd, axelpress, bicepcurl, dips, mage och om du hinner känner fört släng in lite vadpress. 3-4 set per övning. Ska inte behöva ta mer än en timme.

MilkmaN
2006-11-16, 18:04
Haha tack för den kängan. För övrigt så kan man visst härda psyket, eller stärka det om du föredrar den benämningen. Varför skulle man inte kunna göra det?

Sen att det i hans fall framgått att han tränar för mkt (jag läste inte hans post till 100% rätt) är ju en annan femma.

Metal_boy_
2006-11-16, 18:04
Men aber lol! Du tränar kroppen tre gånger i veckan. Cykelmannen som också påstår sig träna hela kroppen tränar själv inte hela kroppen varje pass även om han givetvis är så sjukt opti när han själv förklarar. Det som krävs här är att du helt enkelt tittar på sättet du tränar på, dina resultat på gymmet och hur det känns mentalt. Stämmer det inte så är det helt enkelt ingen bra ide.

Man SKA göra framsteg regelbundet och man SKA INTE må skit av sin träning. Det finns inget som heter att Härda psyket. Härda psyket gör små opti-losers som inte gör ens minsta möjliga framsteg; sannolikt skadar de sig också.

Jag kunde ha berättat för dig, och har härjat om det många gånger, att det inte är en bra ide att träna igenom kroppen mer än blöjlätt tre gånger i veckan längre än under mycket seriösa former och under kortare perioder.

Förutom antalet "varv" genom kroppen varje vecka så ställer 2-timmarspass mycket höga krav på fysisk kapacitet för att inte behöva träna i "riskområdet" för att bränna sig mentalt.

Jag vet att opti-uffe a big har en annan uppfattning men jag har inte sett honom skriva ut samma schema en enda gång, jag undrar om han ens tränar själv och om han gör det så undrar jag om han tränar som han förespråkar.


Jag gör framsteg när jag tränar såhär. Men haken är den att det är jobbigt och tar lång tid. Därför blir det att jag skiter i att gå till gymet mer och mer.

Conny: Är det där helkroppspass? Jag kanske fattar dåligt? :(

Sorabo
2006-11-16, 18:05
När jag beställde mitt proteinpulver fick jag med ett lite häfte om träning där det står såhär:

"Träna inte för länge! Långa träningspass bryter ner muskulaturen mer än de bygger upp. Faktum är att under träning sker ingen uppbyggning alls. Ju längre du tränar desto mer tär du på energireserverna, bryter ned muskelvävnad och överbelastar det hormonella systemet. Följden blir att du måste lägga in betydligt mycket mer tid för återhämtning för att inte bli övertränad."

Conny_S
2006-11-16, 18:07
Jag gör framsteg när jag tränar såhär. Men haken är den att det är jobbigt och tar lång tid. Därför blir det att jag skiter i att gå till gymet mer och mer.

Conny: Är det där helkroppspass? Jag kanske fattar dåligt? :(

Ja det är helkroppspass. Läste du noga? Läs riktigt noga så förstår du min poäng.

jwzrd
2006-11-16, 18:09
Haha tack för den kängan. För övrigt så kan man visst härda psyket, eller stärka det om du föredrar den benämningen. Varför skulle man inte kunna göra det?

Sen att det i hans fall framgått att han tränar för mkt (jag läste inte hans post till 100% rätt) är ju en annan femma.

Det är en inställningsfråga. Man ska inte träna med inställningen att man ska måsta bita i kudden varje eviga träningspass, det leder bara till ruinen. Trust me, been there, done that, för många gånger. Det är kontraproduktivt, det är inte alls särskillt svårt att pressa kroppen hårdare än den klarar. Det ger dock inte några vidare resultat långsiktigt.

Titta på de som skryter om hur förbaskat många set/övningar de kör, finns en gammal räv här som börjar på nytt med träningen varannan gång han skriver. Gärna med ett nytt schema på 250 set per pass. Jag har själv börjat om minst ett halv dussin gånger för många för att jag pressar på för hårt och för länge.

Det är inte så att det är någon brist i att träna hela kroppen, eller att göra det tre gånger i veckan. Det går däremot inte att göra det om man t ex tränar setten till failure eller helt enkelt pressar på. Det blir pianopass.

Metal_boy_
2006-11-16, 18:09
Jag kanske ska tillägga att jag inte är någon nybörjare. Jag förstår att många tror det, eftersom jag inte har skrivit mycket i de här delarna av forumet på länge.

Jag har tränat i 5år och jag är ganska så bildad inom området träning och kost. Det enda jag undrar är detta och om man kan få lite kvalitativa tips på upplägg för fortsatta helkroppspass.

Metal_boy_
2006-11-16, 18:12
Ja det är helkroppspass. Läste du noga? Läs riktigt noga så förstår du min poäng.


Nu läste jag noga :thumbup:

MilkmaN
2006-11-16, 18:22
Det är en inställningsfråga. Man ska inte träna med inställningen att man ska måsta bita i kudden varje eviga träningspass, det leder bara till ruinen. Trust me, been there, done that, för många gånger. Det är kontraproduktivt, det är inte alls särskillt svårt att pressa kroppen hårdare än den klarar. Det ger dock inte några vidare resultat långsiktigt.

Titta på de som skryter om hur förbaskat många set/övningar de kör, finns en gammal räv här som börjar på nytt med träningen varannan gång han skriver. Gärna med ett nytt schema på 250 set per pass. Jag har själv börjat om minst ett halv dussin gånger för många för att jag pressar på för hårt och för länge.

Det är inte så att det är någon brist i att träna hela kroppen, eller att göra det tre gånger i veckan. Det går däremot inte att göra det om man t ex tränar setten till failure eller helt enkelt pressar på. Det blir pianopass.

Jag håller med, och det beror ju helt klart på vilken nivå det hela ligger på samt vad man utövar. De exempel jag har är från just helkropsspass i högt tempo men även ifrån löpning.

Att verkligen inte ha lust att gå att träna, att dra sig för att man vet att det kommer suga som aldrig någonsin förr är vad Metal-boy beskriver. Så kände jag det konstant under 6 veckor förra året innan jag föll in i rytmen, att springa 15 km var inte lika jobbet längre, psykiskt. Att vara som en våt trasa efter 40 minuter och ha 2/3 av passet kvar har också hänt mig. 3 månader senare gjorde jag exakt samma pass på 35 minuter, men då var jag en våt trasa efteråt.

Det var min poäng.

pragmatist
2006-11-16, 18:29
Men det blir ju långa pass om man ska hinna med hela kroppen :/ Är det nån som har ett ex. på ett bra helkroppspass?

Här har du ett förslag:

Dag 1:

Knäböj 3x5
Lutande hantelpress 3x12
Skivstångsrodd 4x8
Hantellyft åt sidan (en arm i taget) 3x20
Hammercurls 3x10
Liggande tricepsextension 3x10

Dag 2:

Marklyft 3 x 5
Benpress (fotställning som knäböj, paus i bottenläget) 3x20
Dips 3x15
Chins/latsdrag 3x12
Militärpress 4x8
Drag till hakan 3x12

Dag 3:

Bänkpress 3x5
Frontböj 3x12
Stela marklyft 4x8
Sittande rodd till halsen, brett grepp 3x8
Skivstångscurls m stång 3x15
Stående vadpress 3x20

Lite mer vader, lite mage och lite underarmar kan man slänga in som man känner för. Se det som en idé. Varje pass ska ta lite drygt en timme, inklusive uppvärmningsset.

DavidN
2006-11-16, 18:52
ser trevligt ut.

Jag tränar helkroppspass tre till fyra gånger per vecka, varierar pass för pass vad gäller rep-set 6x6, 4x12 osv.
Det är väldigt ovant att träna helkroppspass och tar lätt lite tid att vänja sig vid. Det krävs en del styrka att stå emot frästelsen att ta ut sig för hårt - vilket slutar i katastrof.

Räkna ut dina olika nRM nivåer och kör därefter så du vet var du ska ligga.

pejo
2006-11-16, 19:03
Jag tror som jwrzd att det för de flesta gäller det att man inte bör plåga sig igenom sina pass. Det finns säker de som klarar detta men för de allra flesta kommer det innebära att man tröttnar. Jag själv har börjat och slutat med styrketräning väldigt många gånger, detta tror jag beror på att jag körde alldeles för många set per pass. Numera kör jag inte alls så många set och har lyckats hålla igång med träningen i 2 år utan att lägga av vilket jag alldrig klarat tidigare.

Skall du köra helkropsspass tre ggr i veckan så bör du väl helt enkelt köra färre övningar eller färre set/övning.

Jag brukar normalt köra halvkroppspass (vilket jag egentligen tycker bäst om) men har under de senaste veckorna kört helkroppspass 3 ggr i veckan. Jag tänkte visa hur jag tränade förra veckan. Detta gör inte för att det nödvändigtvis är det bästa sättet att köra på utan för att du skall ha något att jämföra med.

Må:

Latsdrag brett grepp 2 set
stångrodd brett grepp 2 set
frontböj 2 set (ganska lätt eftersom jag inte klarar hålla så mycket)
marklyft 2 set
benlyft 1 set, bendrag 1 set (vet egentligen inte om dessa övningar har något namn)
stående vadpress 2 set
bänkpress 2 set
press bakom nacken 2 set
liggande tricepsextension 2 set
bicepscurl med stång 2 set
magmaskin 1 set


on:

Latsdrag smalt grepp 2 set
Latsdrag brett grepp 1 set med "kontakt"
roddmaskin brett/högt grepp 2 set
roddmaskin smalt/lågt grepp 1 set
benpress 2 set
bencurl 2 set
benspark 2 set
sittande vadpress 2 set
flyersmaskin 2 set
rotatorkuffar 2 set
hantellyft åt sidan 1 set + 1 set framåtlutad
enarms tricepsextension 2 set
bicepscurl enarms cable 2 set
torsovridningsmaskin 2 set


fre:

Latsdrag brett grepp bakom nacken 2 set
hantelrodd 2 set
knäböj 2 set
raka marklyft 2 set
stående vadpress 2 set
lutande hantelpress 2 set
sittande hantelpress 2 set
shrugs 2 set
liggande tricepsextension 2 set
bicepscurl hantel 2 set
situps 1 set


Dessa pass ligger på ca en timme. Jag tycker detta också är på gränsen till för mycket men jag kommer ju snart börja med halvkroppspass igen.

Edit: Oj vad många inlägg sen jag började skriva, nu har jag säkert sagt något som redan sagts!

Robbin
2006-11-16, 19:04
Detta är en vecka tagen ur min träningsdagbok när jag körde helkropp, körde väl lite väl mycket set och övningar kanske men det funkade för mig. Jag tycker dock att halvkroppspass funkar mycket bättre än helkropps, det är ta mig fan psykiskt jobbigt att köra både ben och överkropp på samma pass.

Men känner du att du lätt blir övertränad och samtidigt vill fortsätta helkroppspassen så tycker jag att du ska dra ner på tex axelövningarna, de får mycket stryk i bröstövningarna iaf. Och armarna behöver man nog inte köra seperat överhuvudtaget.



Lågreps vila mellan set 60s


Bänkpress: 3x125kg 3x125kg 2x122,5kg 4x120kg

Chins: 3xkroppsvikt+35kg 3xkv+35kg 3xkv+30kg 3xkv+30kg

Militärpress sittande: 3x77,5kg 3x77,5kg 3x75kg 3x75kg

Skivstångscurl: 3x65kg 3x65kg 3x65kg 3x65kg

Knäböj: 3x110kg 3x110kg 3x100kg 6x90kg

Liggande lårcurl: 3x14plattor 3x14plattor 3x14plattor

Nedåtlutande sittups 7xkv+20kg 7xkv+20kg 7xkv+20kg 5xkv+20kg






Mellanreps vila mellan set 90s


Lutande bänkpress: 8x90kg 8x90kg 7x90kg 7x90kg

T-bar rodd: 8x70kg 8x70kg 8x65kg 8x65kg

Frammåtlutande sidolyft: 8x12,5kg 8x12,5kg 8x12,5kg 8x12,5kg

Liggande frenchpress: 8x45kg 8x45kg 7x45kg 8x45kg

Hacksquat: 8x95kg 8x95kg 8x95kg 8x95kg

Sittande vadpress: 8x60kg 8x60kg 8x60kg 8x60kg

Crunches: 10x15kg 10x15kg 10x15kg





Högreps vila mellan set 120s


Breda dips: 15xkv+20kg 13xkv+20kg

Sittande rodd: 15x80kg 15x70kg

Arnoldpressar utan ryggstöd: 15x15kg 13x15kg

Benpress: 15x150kg 15x150kg

Stela marklyft: 15x50kg 15x50kg

Repcrunces: 15x60kg 15x60kg

DavidN
2006-11-16, 19:14
Ser ut som Bartolls helkroppspass med mindre modifikation (t.ex. avsaknad av marklyft).

Det är ett bra program och på gränsen av vad man bör orka

Robbin
2006-11-16, 19:21
Ser ut som Bartolls helkroppspass med mindre modifikation (t.ex. avsaknad av marklyft).

Det är ett bra program och på gränsen av vad man bör orka


Stämmer bra det är Bartolls från grunden med lite utbytt osv, marklyftet tog jag bort av anledningen att jag kände att det blev för mycket träning för nedre ryggen. Hade marklyft i schemat de första veckorna. Det är väl det som är viktigt, att känna efter vad kroppen säger. Om man känner sig sliten i benen, kör mindre ben! Känner man sig sliten i ryggen, kör mindre rygg osv.

pragmatist
2006-11-16, 19:27
Det där med att lägga all riktigt tung träning på en och samma dag tycker jag verkar slitsamt....

Clyde
2006-11-16, 20:01
Därför att du tränar för mycket.

Vad är det med folk egentligen? Att gå in i väggen mentalt är ett rätt säkert tecken på överträning - något du kan göra på 1/4 av din nuvarande volym.

Du tror inte att det är så att de mesta av det skitsnacket sitter mellan öronen? Alla tränar inte ett set till failure.

Du kan träna med betydligt högre volym än du tror utan att bli övertränad.
Så länge du gör det smart.

Tror du dock på "Jag blir övertränad om jag kör varje muskelgrupp med mer än 6 set mer än 1 gång i veckan" fungerar det antagligen inge bra heller.

När det gäller överträningen i sig så tycker jag du borde ta åt dig av vad Janpeter Sangborn skrivit i denna tråd:
http://forum.body.se/showthread.php?t=9629

Det är det som gäller för den stora massan.

Yes
2006-11-16, 23:45
Du tror inte att det är så att de mesta av det skitsnacket sitter mellan öronen? Alla tränar inte ett set till failure.
Vilket skitsnack? Att man kan bli övertränad på 1/4 av volymen? Jo Clyde, det kan man - och då menar jag just att man känner sig mentalt utbränd(vilket då enligt Janpeter är ett förstadie till överträning). Jag har varit där.

Exemplet med 1/4 av volymen var menat som en liten hint om att han tränar jävligt mycket.

Du kan träna med betydligt högre volym än du tror utan att bli övertränad.
Så länge du gör det smart.
Och vad exakt är det du tror att jag tror?

Jag vet att det går att träna mycket, beroende på hur man gör. Som Metalboy gör är det uppenbarligen för mycket och för hårt.

Tror du dock på "Jag blir övertränad om jag kör varje muskelgrupp med mer än 6 set mer än 1 gång i veckan" fungerar det antagligen inge bra heller.
Varför skulle jag tro det? Har jag skrivit något som tyder på att jag skulle tro det?

När det gäller överträningen i sig så tycker jag du borde ta åt dig av vad Janpeter Sangborn skrivit i denna tråd:
http://forum.body.se/showthread.php?t=9629

Det är det som gäller för den stora massan.
Okej, en snabblektion i termonologi. Ett annat ord för "staleness" som jag stött på är "overreaching". Har du tips på lämpligt svenskt ord att använda för det, istället för överträning?

Och innan du svarar nästa gång kan du göra det utan att vara spydig, samt svara på sånt jag faktiskt skrivit och inte det du förmodar att jag menat.

Metal_boy_
2006-11-17, 01:21
Tack så hemskt mycket för alla tips! Är det vanligare med 2-3set per muskelgrupp varje pass? Jag har för mig, att när det blev mycket populärt med helkroppspass, så var det runt 5set. Jag menar, förr när jag körde split, så låg jag på 12-13 set på en del muskelgrupper. Kör jag nu 3set ist för 5 set per muskel varje pass, kommer jag ju bara ändå ha kört 9set på en vecka iaf. Det kan väl inte bara gynna med grejen att det är tre tillfällen som jag tränar muskeln med lagom vila? Det bör väl krävas några set också?

Ett ex. på ett mina pass:

Knäböj: 5set

Lårcurl: 5set

Stångrodd: 3set

Roddmaskin: 2set

Bänkpress i smith: 3set

Kryssdrag: 2set

Tricepsextensions: 3set

Puschdowns: 2set

Bicepscurl: 3set

Scottcurl: 2set

Drag till bröstet: 3set

Hantellyft åt sidan: 2set

Nu har jag dragit ner på benen till 4set bara. Det blir 33set totalt nu.

pejo
2006-11-17, 01:53
Ja du har 4 alternativ:
1. färre övningar.
2. färre set per övning.
3. Bita ihop.
4. Splitta.

Det enda alternativ jag inte tror på om du skall träna långsiktigt är alternativ 3.

Jag själv har under den tid jag tränat gått mot färre och färre set/övning. Jag tycker detta ger exakt lika mycket som när jag körde fler set/övning. Jag önskar att jag hade tränat som jag gör nu när jag började träna, då hade jag nog haft 17 års kontinuerlig styrketräning bakom mig i stället för en massa sporadiska perioder.
Men snart är jag iofs där tiden går bara fortare och fortare.

Berge
2006-11-17, 04:01
Hej är ej så aktiv på brädan längre men har ju en del träningserfarenhet att dela med av iaf:)


Ditt problem är som sagt längden på dina pass. 2 timmar åt gången är minst 1 tim 15 min för mycket.Dina glykogendepåer är ju troligen slutömda efter första timmen. Jag kan ta mig själv som exempel som kört liknande upplägg inför tävling.

Jag har aldrig mer än 30 sec vila när jag kör flera muskelgrupper och varje set är till failure men ej beyond.Kör aldrig med pass dropsets eller liknande när du kör helkropps då det blir för stor belastning på kroppen utöver det som redan sker.

Jag skulle gjort såhär

*En övning per pass och muskelgrupp
*olika övningar varje pass.
*3 set per muskelgrupp per pass
*Endast 30-45 sec vila
*Jobba upp din kondition
*Fyll på med minst 1,5 g kolhydrater per kg kroppsvikt efter passet
*Ät 50 - 100 g kolhydrater 1,5 tim innan passet

Ett sånt här pass tar aldrig mer än 25-30 min för mig att genomföra.Det är jobbigt till början om din kondis ej är på topp men släpper ganska fort och du kommer känna dig betydligt klarare i skallen efteråt istället för att hamra på i 2 tim

Mycket beror självklart på kosten .Har du slut på kolhydrater i kroppen är det väldigt svårt att få hjärnan att samarbeta fullt ut i varje set.

Detta funkar för mig och kanske är en hjälp på vägen iaf

Lycka till!

LarsK
2006-11-17, 04:11
Metal Boy; jag hade samma problem som dig. Jag löste det genom att köpa en stoppklocka. Nu tar jag 1.5-2 minuter vila mellan varje set. Kanske lite längre på vissa övningar, men klockan är där hela tiden. Fungerar utmärkt.

nicklasg
2006-11-17, 07:52
Varför så många armövingar (2 tric & 2 bic) det är ju en så liten muskelgrupp som ändå får jobba vid skivstångs rodd och bänkpress.
Släng in en biceps eller triceps specifik öving en gång i veckan tycker jag räcker om du måste. Du saknar dessutom helt någon vad övning.
Saknar också militärpressar, hantelpressar för axlarna istället för hantellyft åt sidan.
Om jag vore du skulle jag hålla mig till basövingar.

Jag själv varierar mellan helkroppspass och halvkroppspass, har gjort mer fram steg med detta än jag har gjort med 3-4 split.

Lycka till


Tack så hemskt mycket för alla tips! Är det vanligare med 2-3set per muskelgrupp varje pass? Jag har för mig, att när det blev mycket populärt med helkroppspass, så var det runt 5set. Jag menar, förr när jag körde split, så låg jag på 12-13 set på en del muskelgrupper. Kör jag nu 3set ist för 5 set per muskel varje pass, kommer jag ju bara ändå ha kört 9set på en vecka iaf. Det kan väl inte bara gynna med grejen att det är tre tillfällen som jag tränar muskeln med lagom vila? Det bör väl krävas några set också?

Ett ex. på ett mina pass:

Knäböj: 5set

Lårcurl: 5set

Stångrodd: 3set

Roddmaskin: 2set

Bänkpress i smith: 3set

Kryssdrag: 2set

Tricepsextensions: 3set

Puschdowns: 2set

Bicepscurl: 3set

Scottcurl: 2set

Drag till bröstet: 3set

Hantellyft åt sidan: 2set

Nu har jag dragit ner på benen till 4set bara. Det blir 33set totalt nu.

Robban
2006-11-17, 08:01
Jag personligen kör 2,5-3h helkroppspass men det pallar jag bara en gång i veckan. Periodvis kan jag köra två pass i veckan men inte någon längre tid. Det blir bara några veckor sen går jag in i väggen och det är inte den mentala jag syftar på.

Jag är glad för det! Skönt att slippa köra det tre ggr i veckan... ;)

Nina L
2006-11-17, 08:44
Varför går jag in i väggen hela tiden när jag kör helkroppspasss?Du har dragit ner mössan för långt?

pragmatist
2006-11-17, 08:49
För tre helkroppspass per vecka skulle jag föreslå 5-6 övningar med 3-4 set i varje. Man kommer inte träna varenda muskelgrupp direkt varje gång på det sättet utan får välja övningar som tränar många muskelgrupper samtidigt. Biceps, triceps, axlar och vader kan man köra 1-2 övningar för per vecka. Det viktiga är att de stora muskelgrupperna får jobba ordentligt varje gång, småmusklerna får mycket indirekt träning ändå. Lämplig totalvolym blir då 10-12 set per vecka för stora muskelgrupper och 6-7 för små.

Honn
2006-11-17, 09:11
Vilket sätt tycker du är roligast att träna på? Split eller helkropp?

Robbin
2006-11-17, 09:22
Med ditt nuvarandre schema skulle jag gjort så här. Skit i att köra flera övningar på samma muskelgrupp.


Knäböj: 4set

Lårcurl: 4set

Stångrodd: 4set

Bänkpress i smith: 4set

Hantellyft åt sidan: 3set

Tricepsextensions: 2set

Bicepscurl: 2set

Metal_boy_
2006-11-17, 17:10
Tack för alla tips! Jag suger åt mig av allt och jag ska mejsla ihop ett nytt schema nu! :thumbup:

nutz
2006-11-17, 17:53
Mina helkroppspass tar 25-30 minuter. Tre-fyra övningar, fyra-fem set.

z_bumbi
2006-11-17, 21:42
Berge: Varför stressa igenom passet när man vid längre vila har mer glykogen kvar till musklerna inför varje set?